Köpråd grafikkort prisvärt

Permalänk
Medlem

Köpråd grafikkort prisvärt

Hej!

Står inför att uppgradera min dator så den fungerar för spel, CAD, m.m.
Var länge sen jag hade en dator med nämnvärt grafikkort, men har blivit sugen att testa detta igen.

Jag vill kunna spela alla nya spel utan att det känns segt, behöver dock inte vara extremt. Har exempelvis endast en skärm som är 32", 1080P, 60HZ som jag ej tänkte byta. Men jag vill ändå att grafikkortet ska hålla måttet ett antal år när man ändå köper.

Så nu till frågan.

Är det någon mening för mig att vänta in och köpa exempelvis GTX 3070 eller är det bara bortkastat med tanke på min skärm.
Har även kollat lite på Radeon 5700 XT, men känns ju som att dessa borde droppa lite i pris med tanke på allt nytt som kommer.
Tacksam om ni har något tips, vill som sagt ha ett bra grafikkort men inte onödigt bra för mig. Är inte heller sugen på att vänta jättelänge på inköp.

Man skulle ju också kunna köpa ett GTX 1660 Super, till att börja med. Jag har ju som sagt inte haft speldator på ett bra tag så vet ju inte riktigt vilka krav man kommer ha, exempelvis denna: Zotac GTX 1660 super

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om du inbitet tänker sitta på en sån lågupplöst och "långsam" skärm så räcker ett begagnat 1070 för om du bara ska spela, eller som du säger ett 16xx-kort.

Är inte så insatt i CAD, men bara baserat på spel så är det fullkomligt onödigt att titta på nya 3000-serien

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert

Instämmer med föregående. 1070 håller fortfarande en hygglig nivå för 1920x1080 om man siktar på 60fps. Väldigt bra valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar.
Misstänkte nästan det=)

Det är ju i och för sig inte omöjligt att skärmen byts ut vid senare tillfälle om man börjar spela mer, så kanske bra att ta höjd för detta.
Såg nu ett uppgraderingspaket som i mina ögon kändes hyffsat prisvärt, har ni några tankar kring det?
Uppgraderingspaket
När jag tittade närmare såg jag att ovan paket, kändes lite gammalt med minneshastigheter m.m.

Provade plocka ihop ett paket som har lite snabbare minnen och processor, samt moderkort som borde vara lite med framtidssäkert.
Har ni några kloka synpunkter på detta?

Totalt 10596kr

Detta inlägg kanske borde ligga under köpråd, ursäkta för det.