Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

@frong:
Aha så du har whine under 100Hz? Hmm intressant..
Har du aktiverat overdrive?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

Blir så när fps sjunker till en viss nivå har det på alla mina skärmar inklusive denna skärm störde mig på det i början men man vänjer sig efter ett tag.

Med en "viss nivå", menar du att det är vanligt att det flimrar även om FPS är stabilt över 100 hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

@frong:
Aha så du har whine under 100Hz? Hmm intressant..
Har du aktiverat overdrive?

Nej. 100 och uppåt. Response Time medium.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Med en "visa nivå", menar du att det är vanligt att det flimrar även om FPS är stabilt över 100 hela tiden?

Nej så ska det så klart inte vara bara om den går under freesync range på skärmen. Jag har också flimmer på min skärm när jag spelar.
Nu vet jag ej vad denna skärm har för range men gissar på 45 det finns program som man kan ändra rangen med så man slipper flimmer. Jag har testat med en VESA certified kabel "Club 3D Displayport 1.4" men utan resultat på samtliga skärmar så är nog mitt skit vega 64 som spökar. Eller så är freesync inte så bra för har läst massa om det här på nätet och det verkar vara ett stort problem.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem

Också väldigt nöjd med skärmen! Verkar inte ha några problem med den heller! skärmen sitter just nu på en monitor arm istället och det blev bra tycker jag!:)
Köpte också med 20% rabatten och för den slanten är den helt klart en bra skärm!
Blir att spela Cyberpunk och andra singleplayerspel och min högra skärm kör jag online FPS på!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

@segafreaktwo:
Snygg bakgrundsbild på den
Låt mig gissa, Wallpaper Engine ?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av segafreaktwo:

Också väldigt nöjd med skärmen! Verkar inte ha några problem med den heller! skärmen sitter just nu på en monitor arm istället och det blev bra tycker jag!:)
Köpte också med 20% rabatten och för den slanten är den helt klart en bra skärm!
Blir att spela Cyberpunk och andra singleplayerspel och min högra skärm kör jag online FPS på!:)

https://i.imgur.com/BYP1pLP.jpg

Vilken monitorarm använder du? Tänkt beställa skärm men osäker om min arm klarar denna och en 24" på sidan

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

Nej så ska det så klart inte vara bara om den går under freesync range på skärmen. Jag har också flimmer på min skärm när jag spelar.
Nu vet jag ej vad denna skärm har för range men gissar på 45 det finns program som man kan ändra rangen med så man slipper flimmer. Jag har testat med en VESA certified kabel "Club 3D Displayport 1.4" men utan resultat på samtliga skärmar så är nog mitt skit vega 64 som spökar. Eller så är freesync inte så bra för har läst massa om det här på nätet och det verkar vara ett stort problem.

Jag har flimmer även långt över lägsta freesync/gsync-gränsen tyvärr. Vet inte vad det kan bero på, och att Googla har inte gjort mig klokare då det alltid står om den lägre gränsen, alternativt att det är så det ska vara. Kan jag verkligen inte tänka mig, flimrar i hög hastighet vilket är hundra gånger mer störande än tearing och ojämn fps.

Skulle kunna reklamera för att få en ny, men har en känsla av att det inte nödvändigtvis är monitorn som är problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

@segafreaktwo:
Snygg bakgrundsbild på den
Låt mig gissa, Wallpaper Engine ?

Skrivet av aadam1337:

Vilken monitorarm använder du? Tänkt beställa skärm men osäker om min arm klarar denna och en 24" på sidan

Jepp Wallpaper Engine!:)

Har faktiskt 2st armar!
2st såna här:
https://www.inet.se/produkt/8501507/m-vesa-gas-lift-arm-basic

Men var inte meningen att jag skulle ha just denna arm men denna fanns redan på bordet efter min gamla!
Använder denna arm då jag får fram min högra skärm väldigt nära när jag spela Online FPS!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag känner mig lite lättad nu när fler och fler har fått sina skärmar och verkar vara nöjda. Då jag var en av de första kände jag mig lite orolig att många köper skärmen baserat på mina intryck och så tycker de skärmen är skit och att det är fel på mina ögon. Men, verkar ju som att mina åsikter om skärmar är hyfsade då.

Men sen lär det ju bero från exemplar till exemplar också. Jag har ju inte det där Gsync flimmer problemet, jag har väldigt lågt/nästan inget coil whine (eller dålig hörsel), och inga döda pixlar.

Och jag är fortfarande nöjd jag också. Har ju haft den i över en månad nu och inte haft några bekymmer. Jag tycker fortfarande det är den snyggaste datorskärmen som finns, så jäkla clean. Jag köpte ju den för fullpris 4490, och tyckte det var ett kap, så ni som fick den för 3600 eller vad det var gjorde ju ett riktigt jäkla kap

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Måste erkänna att jag känner mig lite lättad nu när fler och fler har fått sina skärmar och verkar vara nöjda. Då jag var en av de första kände jag mig lite orolig att många köper skärmen baserat på mina intryck och så tycker de skärmen är skit och att det är fel på mina ögon. Men, verkar ju som att mina åsikter om skärmar är hyfsade då.

Men sen lär det ju bero från exemplar till exemplar också. Jag har ju inte det där Gsync flimmer problemet, jag har väldigt lågt/nästan inget coil whine (eller dålig hörsel), och inga döda pixlar.

Och jag är fortfarande nöjd jag också. Har ju haft den i över en månad nu och inte haft några bekymmer. Jag tycker fortfarande det är den snyggaste datorskärmen som finns, så jäkla clean. Jag köpte ju den för fullpris 4490, och tyckte det var ett kap, så ni som fick den för 3600 eller vad det var gjorde ju ett riktigt jäkla kap

Spelar du LoL eller Wow? Jag funderar på om flimmret kan vara bundet till titel, men jag spelar knappt några andra spel på PC så har dåliga möjligheter att testa. Vore väldigt bra att veta om andra kan spela WoW/LoL med Gsync igång utan flimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Spelar du LoL eller Wow? Jag funderar på om flimmret kan vara bundet till titel, men jag spelar knappt några andra spel på PC så har dåliga möjligheter att testa. Vore väldigt bra att veta om andra kan spela WoW/LoL med Gsync igång utan flimmer.

Spelar ej dem, iaf inte för stunden (kanske blir WoW sen med nya expansionen)... Var dock en tidigare i tråden som hade flimmer problem med MW, och det spelar jag flitigt men jag hade inte det problemet där heller, fast jag försökte avsiktligt återskapa det genom att strypa FPSen och sånt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Jag har flimmer även långt över lägsta freesync/gsync-gränsen tyvärr. Vet inte vad det kan bero på, och att Googla har inte gjort mig klokare då det alltid står om den lägre gränsen, alternativt att det är så det ska vara. Kan jag verkligen inte tänka mig, flimrar i hög hastighet vilket är hundra gånger mer störande än tearing och ojämn fps.

Skulle kunna reklamera för att få en ny, men har en känsla av att det inte nödvändigtvis är monitorn som är problemet...

Är väl något med freesync kan jag tänka mig. Har testat total 4 st olika skärmar och alla kan ju inte vara defekta mest Asus Rog. Samtliga skärmar hade samma problem, implementering av freesync är väl helt kass helt enkelt. Fler här i tråden har ju rapporterat samma problem.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

Är väl något med freesync kan jag tänka mig. Har testat total 4 st olika skärmar och alla kan ju inte vara defekta mest Asus Rog. Samtliga skärmar hade samma problem, implementering av freesync är väl helt kass helt enkelt. Fler här i tråden har ju rapporterat samma problem.

Verkar vara vanligt bland AMD Freesync iallafall hos många olika skärmar. Hittade denna sida och ser ut att finnas en lovande lösning om ni skrollar lite längre ner till 4:de inlägget.
https://community.amd.com/thread/237313 (En användare med just Xiaomi skärmen har postat ett inlägg nu i September)
Testa gärna

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/agcj4a/how_to_elimin...

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Verkar vara vanligt bland AMD Freesync iallafall hos många olika skärmar. Hittade denna sida och ser ut att finnas en lovande lösning om ni skrollar lite längre ner till 4:de inlägget.
https://community.amd.com/thread/237313 (En användare med just Xiaomi skärmen har postat ett inlägg nu i September)
Testa gärna

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/agcj4a/how_to_elimin...

Testade med det programmet förra året men fick aldrig till det men nu så fungerade det man får tacka så mycket.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem

@Mosquito608: Härligt
Hoppas andra oxå ser det som upplevt problem, inklusive mig när jag väl plockar ut skärmen

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

Testade med det programmet förra året men fick aldrig till det men nu så fungerade det man får tacka så mycket.

Exakt vad gjorde du för att få det att funka?

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

@Mosquito608: Härligt
Hoppas andra oxå ser det som upplevt problem, inklusive mig när jag väl plockar ut skärmen

Borde väl gå om någon mod slänger upp ett inlägg längst upp i tråden eller något sånt.
Lycka till med skärmen håller tummarna på att den ska vara felfri är skapligt nöjd med min iaf.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Exakt vad gjorde du för att få det att funka?

1. Gå till Länk
2. Ladda ner cru-1.4.2.zip
3. packa upp
4. Starta CRU.exe
5. Välj skärm
6. Klicka edit på vald skärm.
7. Ändra V rate till 143 Hz
8. Klicka Ok.
9. Dubbleklicka på restart.exe som ligger i cru-1.4.2 mappen.
10. Klart

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

1. Gå till Länk
2. Ladda ner cru-1.4.2.zip
3. packa upp
4. Starta CRU.exe
5. Välj skärm
6. Klicka edit på vald skärm.
7. Ändra V rate till 143 Hz
8. Klicka Ok.
9. Dubbleklicka på restart.exe som ligger i cru-1.4.2 mappen.
10. Klart

https://community.amd.com/servlet/JiveServlet/downloadImage/2-2920937-152690/pastedImage_1.png

Funkar inte för mig. Får till och med flimmer i Gsync-demot (pendulum), och då även om jag sätter FPS range till t.ex. 90-100. Så verkar inte alls vara relaterat till vilken range som är aktiverad för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Spelar du LoL eller Wow? Jag funderar på om flimmret kan vara bundet till titel, men jag spelar knappt några andra spel på PC så har dåliga möjligheter att testa. Vore väldigt bra att veta om andra kan spela WoW/LoL med Gsync igång utan flimmer.

Jag körde igång WoW (Gratisversionen) och sprang runt i orgrimmar och brewfest ett tag, märkte inte av något flimmer.
Gör du något speciellt när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag körde igång WoW (Gratisversionen) och sprang runt i orgrimmar och brewfest ett tag, märkte inte av något flimmer.
Gör du något speciellt när det kommer?

Nej, det kan vara en helt statisk bild och så flimrar det ändå. Eventuellt flimrar det mer när mycket rör sig på skärmen, men det kanske jag bara inbillar mig. Det flimrar nästan konstant, inte bara lite grann då och då.

Är lite disco-stuk på det hela, inget jag tror är vanligt eller att folk bara lever med.

Permalänk
Medlem

Har precis som personen i denna tråd märkt att flimret helt överensstämmer med små peakar i frametime. Antar att min dator är för gammal för att få tillräckligt jämn frametime för att Gsync ska kunna hänga med även i enkla spel och trots att FPSen är hög. Aja, bra ursäkt att uppgradera kanske.

Edit: Kan inte så mycket om vad frametime är eller vad som påverkar det. Men är det inte lite konstigt att jag inte kan få en stabil frametime (åtminstone tillräckligt jämnt för att det inte ska förstöra för Gsync) när datorn med lätthet pumpar ut 130-144 FPS konstant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har precis som personen i denna tråd märkt att flimret helt överensstämmer med små peakar i frametime. Antar att min dator är för gammal för att få tillräckligt jämn frametime för att Gsync ska kunna hänga med även i enkla spel och trots att FPSen är hög. Aja, bra ursäkt att uppgradera kanske.

Edit: Kan inte så mycket om vad frametime är eller vad som påverkar det. Men är det inte lite konstigt att jag inte kan få en stabil frametime (åtminstone tillräckligt jämnt för att det inte ska förstöra för Gsync) när datorn med lätthet pumpar ut 130-144 FPS konstant?

Frametime är direkt relaterat till framerate, frametime är bara istället för att mäta bilder/sekund att man mäter sekunder/bild.
det betyder antagligen att du får frametimes som motsvarar en FPS som är lägre än den lägre freesync-gränsen (vilket tidigare pekats ut som en möjlig orsak till flimmret)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Frametime är direkt relaterat till framerate, frametime är bara istället för att mäta bilder/sekund att man mäter sekunder/bild.
det betyder antagligen att du får frametimes som motsvarar en FPS som är lägre än den lägre freesync-gränsen (vilket tidigare pekats ut som en möjlig orsak till flimmret)

Jag har flimmer som orsakas av ojämn frametime även långt innanför freesync-gränserna. Här t.ex. kör jag Gsync pendulum-demot med en FPS range på 90-105. De små hacken i frametimegrafen orsakade märkbart flimmer.

Edit: Eller jag kanske förstår vad du menar nu. Du menar att trots att det ser ut som att FPS är stabil på 90-105 så åker det regelbundet ner till typ 30 FPS ibland som är utanför freesync range (vilket syns på hög frametime)?

Edit 2: Är du säker på att frametime bara är inverterad framerate? Nedan visas min FPS och frametime i pendulum-demot, som du kan se är FPSen jämn och har inte motsvarande dippar för frametimens peakar. Detta är med 100 ms polling rate, kan problemet vara att lagget varar för kort stund för att visas i FPS men att det av någon anledning ändå kan visas i frametime?

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Funkar inte för mig. Får till och med flimmer i Gsync-demot (pendulum), och då även om jag sätter FPS range till t.ex. 90-100. Så verkar inte alls vara relaterat till vilken range som är aktiverad för mig.

Skriv vad du har för version på din grafikkorts drivrutiner. Så ska jag testa med ett 1060 om jag får samma resultat som dej.
Kör nu med medföljade displayport kabel och den verkar fungera utan problem, så felet ligger inte där.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

Skriv vad du har för version på din grafikkorts drivrutiner. Så ska jag testa med ett 1060 om jag får samma resultat som dej.
Kör nu med medföljade displayport kabel och den verkar fungera utan problem, så felet ligger inte där.

Vad snällt, tack! Jag har senaste drivrutinerna, version 456.38.

Om du har MSI Afterburner får du gärna kolla om du också får små frametime-spikar med 1060, och om det sammanfaller med flimmer. Du kan aktivera frametime-övervakning i inställningarna, det ligger längst ner under "Active hardware monitoring graphs" under "Monitoring"-fliken.

Permalänk
Medlem

Hjälp med inställning av skärm

Jag har ganska nyligen fått min skärm och är väldigt nöjd än så länge. Jag har däremot lite funderingar över inställningar och vad man bör ändra. Finns en meny som heter PQ Settings där man kan ställa response time och motion response time, vad har ni andra ställt skärmen på och vad innebär de olika alternativen? Tack

Permalänk
Inaktiv

Man blir ju bara mer sugen när man läser all positiv feedback.

Dum som jag var beställde jag hemkörning av min, så den dyker inte upp förens i morgon måndag.

Tror ni man kan köra den här och min gamla 27" som dual screen, och finns det någon arm som passar/pallar till det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golany:

Jag har ganska nyligen fått min skärm och är väldigt nöjd än så länge. Jag har däremot lite funderingar över inställningar och vad man bör ändra. Finns en meny som heter PQ Settings där man kan ställa response time och motion response time, vad har ni andra ställt skärmen på och vad innebär de olika alternativen? Tack

Response time har jag satt på High, och motion response time har jag ställt på Off.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175