Permalänk
Medlem

OC eller inte OC?

Jag har lagt en beställning på ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING och nu så här i efterhand tänkte jag, skulle jag tagit OC? Jag tog inte OC pga att jag clockar det själv lite lätt, men förlorar jag något på att inte ta OC när det bara kostar 175kr mer än utan?

Permalänk
Viking

Du märker ingen skillnad, Ampere klockar så dåligt ändå.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Skall du själv överklocka så ta den billigaste, men om man inte skall överklocka så är OC värt det för den lilla summan tycker jag. Jag har inte hört något om att OC skulle vara "binnande" kort, men det vet man ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Skall du själv överklocka så ta den billigaste, men om man inte skall överklocka så är OC värt det för den lilla summan tycker jag. Jag har inte hört något om att OC skulle vara "binnande" kort, men det vet man ju aldrig.

Okej vad bra tack!
Vad menas med ”binnande”?
Jag har hört att vissa OC kort har t.ex andra fläktar, det kan inte vara något sånt?

Permalänk
Medlem

Jag beställde samma kort.
Det har samma kylare som OC-varianten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik20:

Okej vad bra tack!
Vad menas med ”binnande”?
Jag har hört att vissa OC kort har t.ex andra fläktar, det kan inte vara något sånt?

Svengelska för engelskans "binning" som betyder att de väljer ut de bästa kretsarna för dyrare modeller, men så vitt jag vet så har vi ingen information att asus gör detta med tuf.

Har sett några recensenter som påstår att det är samma kylare/kort osv. Bara bios som skiljer där OC körs i högre klockfrekvens. Priset reflekterar detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du märker ingen skillnad, Ampere klockar så dåligt ändå.

vad vet du om det att den klockar dåligt ??? har du info om det eller vad ? äger du ens kortet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Viking
Skrivet av pytonOrm:

vad vet du om det att den klockar dåligt ??? har du info om det eller vad ? äger du ens kortet

Nu finns det ju något som heter YouTube.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal:

och dom ska man alltid tro på LOL ???

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Viking
Skrivet av pytonOrm:

@Donnerstal:

och dom ska man alltid tro på LOL ???

Hahahaha, så du menar att du inte tror på det?! Vad tror du dem ska göra? Få det att se ut som att 30-serien är dåligt för att dem själva ska kunna köpa alla kort, eller?
Tror du inte på Swec. test heller?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Svengelska för engelskans "binning" som betyder att de väljer ut de bästa kretsarna för dyrare modeller, men så vitt jag vet så har vi ingen information att asus gör detta med tuf.

Har sett några recensenter som påstår att det är samma kylare/kort osv. Bara bios som skiljer där OC körs i högre klockfrekvens. Priset reflekterar detta också.

Det jag läst mellan raderna vad gäller binning så menar tillverkarna att binning är om själva chippen testas innan de hamnar i ett färdigt kort. Det betyder alltså att även om de säger att de inte binnar så är korten troligtvis testade efter montering för att garantera att de klarar av OC-nivån stabilt. Du ska alltså aldrig få ett OC-kort som inte klarar av minst OC-nivån, medan du kan få ett icke-OC som med nöd och näppe klarar av standardklocken.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Svengelska för engelskans "binning" som betyder att de väljer ut de bästa kretsarna för dyrare modeller, men så vitt jag vet så har vi ingen information att asus gör detta med tuf.

Har sett några recensenter som påstår att det är samma kylare/kort osv. Bara bios som skiljer där OC körs i högre klockfrekvens. Priset reflekterar detta också.

Okej, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det jag läst mellan raderna vad gäller binning så menar tillverkarna att binning är om själva chippen testas innan de hamnar i ett färdigt kort. Det betyder alltså att även om de säger att de inte binnar så är korten troligtvis testade efter montering för att garantera att de klarar av OC-nivån stabilt. Du ska alltså aldrig få ett OC-kort som inte klarar av minst OC-nivån, medan du kan få ett icke-OC som med nöd och näppe klarar av standardklocken.

Helt sant såklart. Så för 175kr så kan man tycka att det kan vara värt att få den garantin även om det med 99% säkerhet kommer gå precis lika bra med det vanliga kortet. Svårt att säga utan någon statistik för hur många kort om inte klarar OC nivån. Kanske inte ens är några? Vad vet vi liksom?

Permalänk
Medlem

Beställt ett 3080 TUF. Efter att ha sett reviews när det kommer till temp/ljudnivå/watt och sedan kikat på hur pass lite prestanda man tappar med downclock så är det inte omöjligt att detta inte bara blir första kortet jag inte klockar, det lär bli första jag undervoltar också.
Video på detta här: https://youtu.be/o1B4qZFDpYE?t=87
Svårta att movitera överklockning när kortet är så sjukt bra till att börja med och det blir riktigt strömtörstigt med OC.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk

Mitt 1080 icke oc la jag in oc firmwaren o de funkade galant.. nästa kort 2080 super klockade jag med afterburner till nivåer bra bit över oc varianten, så jag tror de lär va typ samma kort

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du märker ingen skillnad, Ampere klockar så dåligt ändå.

Hade du uppgraderat från 2070s till 3080tuf såg ja? Du kanske inte fått hem de än? 😄

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Viking
Skrivet av sINsen:

Hade du uppgraderat från 2070s till 3080tuf såg ja? Du kanske inte fått hem de än? 😄

Har lagt en beställning på ett MSI Gaming X Trio, men det väntas komma den 1:a oktober. Hurså?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har lagt en beställning på ett MSI Gaming X Trio, men det väntas komma den 1:a oktober. Hurså?

Okej Nej jag tänkte om du hade fått det o visste hur det var funderar själv på ett.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har ärligt talat svårt att förstå hur någon snålar på 165 kr för att få en upphottad modell när man köper ett grafikkort för nästan 8000 kr, men många bäckar små, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har ärligt talat svårt att förstå hur någon snålar på 165 kr för att få en upphottad modell när man köper ett grafikkort för nästan 8000 kr, men många bäckar små, antar jag.

För mig brukar det handla om principskäl. Varför ska jag betala extra om det inte går att bevisa att jag faktiskt får något för pengarna? Det ekonomiska är sekundärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

För mig brukar det handla om principskäl. Varför ska jag betala extra om det inte går att bevisa att jag faktiskt får något för pengarna? Det ekonomiska är sekundärt.

Jag har inte hittat en enda recension på Asus RTX 3080 TUF Gaming än sålänge, satt och letade tidigare idag, men man kan nog anta att Asus tar betalt för något kvantifierbart?

RAM går ju också att överklocka, men hör sällan någon argumentera att man ska spara <2% på priset för att ta en lägre klockad modell och överklocka själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har inte hittat en enda recension på Asus RTX 3080 TUF Gaming än sålänge, satt och letade tidigare idag, men man kan nog anta att Asus tar betalt för något kvantifierbart?

OC är överklockat ca 4% och kostar ca 2% mer, så sett till prestanda är den lite mer prisvärd. I övrigt är det troligtvis ingen skillnad mellan dem, det lär vara precis samma kort med ett annat BIOS bara. Så troligtvis har Asus inte brytt sig om att skicka ut icke-OC till recensenter eftersom det i stort sett är samma kort som OC.

Själv valde jag icke-OC eftersom 3080 redan drar nog med ström som det är, den lilla skillnaden i prestanda med OC är inte värt den extra strömförbrukningen för mig.