AMD:s Zen 3-processorer för stationära uppges bli Ryzen 5000-serien

Permalänk
Medlem

Ja alltså AMD målade in sej i ett hörn. De har redan släppt flertalet mobila cpuer samt desktop apuer under 4xxx namnet.

Exemplevis Desktop 3200G samt 3400G tävlar ej med 3500/3500X 3600/3600X, och det syns också i namnet, inte bara zen+ vs zen2 cores.

Inom nya desktop serien blir det svårt:
Ryzen 5 4650G samt Ryzen 7 4750G innehåller förvisso zen2 cores.. men namnsättningen
går helt emot Att desktopsidan skulle ligga "50" under.

Nu har de ju såklart försökt att göra G cpuerna OEM och icke-gaming.. men det gör inte saken enklare. 5000 serien är enligt mej mer än välkommen.

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bra, då får samma generation chip samma namn rakt igenom, så slipper man förklara för folk varje gång att 4000 serien i laptops är 3000 egentligen.

Sant, måste vara mycket bättre att bara svälja det sura pillret en generation och låta namngivning vara konsekvent efter detta. Finns nog få som saknar exempelvis Galaxy Note 6 utan att koppla samman Note- och S-serien generationsmässigt var långsiktigt bästa lösningen.

Permalänk
Medlem

Åhh...

Hoppas att ingen tror att namngivningen är bekräftad!

Är lite som ett skepp kommer lastat med den tweeten
----------------------
Look, what I've found!

AMD Ryzen 9 5900X (12 Core)
AMD Ryzen 7 5800X (8 Core)
----------------------

VA! Är RX 5700 XT en 6 core????

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Alltså, det hade varit fantastiskt om de kunde ge oss en 6 core utan en massa mumbo-jumbo, ren spel-processor till ett för intel, skrämmande pris. Rört om lite i grytan. Vi som spelar 100% kanske inte vill ha eller behöver en 12 eller 16 core, men fortsatt vill ha massor med fps i 1080p.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Du kanske får räkna med att byta till 500 serien på moderkorten. För dem gjorde ju så att dem som satt med 300 serien var tvungna att byta till 400 eller 500 för att kunna använda 3xxx serien. Det är nog en annan litografi på 5000 fast inte på själva socketen skulle jag tro.

Har några kompisar som kör Zen 3 på 370 brädor däremot kommer inte stödet för 300 serien finnas med på dessa utan det kommer krävas 400 serien eller mer ( rykten än så länge ).

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Ja då var det dags för namnförvirring igen.
Kunde blivit Am5, DDR5, Ryzen 5xxx och Pcie5.
Har säkert glömt någon denna till.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv

Lite synd man inte sparar 5000-serien till 5nm, DDR5 och AM5. Samt lansering 5 maj förstås. Progress demands sacrifice...

Egentligen har jag tänkt invänta AM5 och DDR5 innan jag uppgraderar min primära dator men vi får se hur mycket bättre 5900X är mot 3900X. Rätt sugen.

Permalänk
Viking
Skrivet av Playboy_1338:

Ja då var det dags för namnförvirring igen.
Kunde blivit Am5, DDR5, Ryzen 5xxx och Pcie5.
Har säkert glömt någon denna till.

Och 5 GHz...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

De får hela vad de vill bara det blir bra prestanda. Tänker mig arr jag köper den bästa då X470 inte får stöd för fler generationen, så kan jaf sitta här och kommentera processorrecensioner i 10 år med "Mja, min 5950X får hänga med något år till!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

De får hela vad de vill bara det blir bra prestanda. Tänker mig arr jag köper den bästa då X470 inte får stöd för fler generationen, så kan jaf sitta här och kommentera processorrecensioner i 10 år med "Mja, min 5950X får hänga med något år till!"

Då är det ju en fördel att processorn heter något enkelt som 5950X snarare än t.ex i9-11943G27, blir lättare att skriva då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Då är det ju en fördel att processorn heter något enkelt som 5950X snarare än t.ex i9-11943G27, blir lättare att skriva då!

Haha! Ja, man vet att det är illa när till och med Tech Jesus ger upp att uttala produktnamnen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Ja då var det dags för namnförvirring igen.
Kunde blivit Am5, DDR5, Ryzen 5xxx och Pcie5.
Har säkert glömt någon denna till.

Har ingen vidare koll på vilken version som är den senaste gällande blåtand men annars så hade ju BT 5 suttit fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De får hela vad de vill bara det blir bra prestanda. Tänker mig arr jag köper den bästa då X470 inte får stöd för fler generationen, så kan jaf sitta här och kommentera processorrecensioner i 10 år med "Mja, min 5950X får hänga med något år till!"

Tänkte göra exakt samma! Min cpu flakshalsar en hel del, så blir den bästa från amd sen glutta på nya i flera år framöver haha.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

kommer sälja min 3900x för zen3

Swisha mig istället för att bränna upp dina pengar. De kommer åtminstone gå till en god sak då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Det kommer vara upp till moderkortstillverkarna om deras B450/X470 ska stödja Zen 3 eller inte. Var ett jäkla liv om detta i somras och AMD backade efter att ha först sagt att det skulle kräva ett B550/X570 för att köra Zen 3.

Njae. Var inte "kontroversen" att PCI-E 4.0 BARA skulle stödjas på X470? Vill minnas att AMD var ganska klara med att det var upp till varje moderkortstillverkare att implementera stöd för sina moderkort?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det blir någon form av TSMC 7nm, AMD har även sagt att det ska vara en förbättrad form (initialt skrev man 7nm+).

Finns då två val: sannolikast lär vara den process som TSMC numera kallar N7P (var den de flesta refererade till med 7nm+). Den är ungefär motsvarande en Intels "+" på deras noder, d.v.s. samma TSMC 7nm som Zen2, fast mer intrimmad.

Andra alternativet är det TSMC kallar N7FF+. Denna känns osannolikare då det är en process som skiljer sig från "vanliga" TSMC 7nm på sätt som kräver ett större jobb från AMD. Nyheten i N7FF+ är att man använder EUV-litografi i vissa delar, något som ger N7FF+ något högre densitet jämfört med "vanliga" TSMC 7nm (N7FF) och N7P. TSMC verkar ha väldigt begränsad kapacitet på N7FF+, deras "riktiga" EUV-nod är 5 nm, den Apples nya chip använder.

CPU-flaskhals sträcker sig längre än något man kan visualisera med genomsnittlig FPS. Digital Foundry har en lysande illustration av detta i denna video där man använder Crysis 3 körandes 4k på ett 2080Ti. Sett till genomsnittlig FPS är detta helt GPU-bundet, men när system faktiskt ställs sida vid sida finns fortfarande korta moment som är CPU-bunda, där avgör CPU-kapaciteten exakt hur stor/liten det "stutter" man kommer se i slutändan blir.

i 4k med 3080 lär ingen av AMD/Intels senare high-end CPUer flaska i genomsnitt, men är just effekter som DF visade ovan lär bli rätt mycket vanligare då 3080 är kraftigt CPU-bundet i flera spel om man kör lägre upplösningar.

Dagens spelmotorer verkar, i alla fall på PC, överlag bra på att hantera fall som är GPU-bundna. Däremot har de svårare att hantera CPU-bundna fall, något vi primärt ser på de billigare CPUerna där man inte får en gradvis försämring utan kan gå från att vara OK-ish på en modell till att bli ospelbart (enormt hög FPS-varians) när CPU-delen blir allt för stor flaskhals.

Att detta är just ett problem med för hög CPU-flaskhals kan man se genom att med samma CPU skruva upp upplösning/inställningar så flaskhalsen primärt blir GPU igen, då försvinner problemen -> egentligen inte en fundamentalt problem med för låg CPU-kraft utan mer ett problem att spelmotorer inte är kapabla att hantera en större grad av CPU-flaskhals på ett rimligt sätt.

Det går väl bra att kolla på lägsta 99:e percentile. Är väl det den är till för i tester? Ser ju större skillnad där än genomsnitts FPS, så man vet ju att den inte riktigt hänger med. G-Sync och lite överklockning borde förbättra upplevelsen och pressa ut en del till, samt att jag har snabbare minnen än vad sweclockers har i sitt test.

Men hittar man något spel man verkligen tycker om och CPUn går på knäna och upplevelsen blir hemsk får man väl uppdatera lite tidigare helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nooo, hade hoppats på en 16-kärnig Ryzen 9 4950X på mitt AM4 moderkort som har stöd för PCIe 4.0 samt DDR4 minnen!

Låter som en 4-kärnig 4400 hade passat dig bättre. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. Var inte "kontroversen" att PCI-E 4.0 BARA skulle stödjas på X470? Vill minnas att AMD var ganska klara med att det var upp till varje moderkortstillverkare att implementera stöd för sina moderkort?

Citat:

When AMD launched the Ryzen 3 3300X and Ryzen 3 3100 processors, it also gave users details about the upcoming B550 chipset that these processors were targeted for. Part of that announcement included a chart, showing how due to BIOS limitations, certain chipsets would only support certain AM4 processors. X570, for example, would support previous Ryzen 2000, current Ryzen 3000, and future Ryzen 4000 processors – it did not support the original Ryzen 1000 processors.

On that chart, it was noted almost immediately that there was a glaring omission. AMD’s B450 and X470 motherboards were listed as supporting Ryzen 1000/2000/3000, but not the future Zen3-based Ryzen 4000 processors. This made a number of users immediately very concerned, especially if they had purchased a B450 or X470 motherboard with a Ryzen 3000 processor with the hopes to upgrade it in the future.

AMD came under a lot of fire. The company had originally promised that it would support the AM4 platform from 2016 through 2020 (or ‘through to’ 2020). A lot of users had assumed that this meant any AM4 platform based motherboard would be able to accept any processor made from 2016 to 2020, including the new Zen 3 processors set to be unveiled later this year. The fact that there was a discrepancy between what the users expected and what AMD had been saying essentially became a miscommunication or a misunderstanding, but one that had a negative effect on a number of users who were expecting to upgrade the system.

Källa: Anandtech.

Det blev ett jäkla liv på Reddit och andra forum - till slut backade AMD. Sedan är det upp till moderkortstillverkarna att faktiskt erbjuda bios-uppdateringar med stöd för Zen 3.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt om 5800X och 5700X blir exakt samma processor igen med marginella skillnader i frekvens. 5800X behöver verkligen vara en 10-core för att vara relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Riktigt tråkigt om 5800X och 5700X blir exakt samma processor igen med marginella skillnader i frekvens. 5800X behöver verkligen vara en 10-core för att vara relevant.

Behöver den?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Äsch, hade hoppats att 5950X skulle komma samtidigt den här gången (om den nu kommer alls, men sannolikheten borde vara hög). Men uppgradering från min 3950X blir det förstås bara om det verkligen ger något i praktiken, vilket det ju potentiellt kan göra, i spel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Behöver den?

Absolut, antingen det eller att AMD throttlar/spärrar 3700X varianten. Det är samma processor med extremt få skillnader i binning programmerade med olika namn som når samma frekvenser. Vissa 3700X klockar högre än vissa 3800X klarar, och tvärtom.

Det är en rebrand som hänger med varje generation. En poänglös produkt.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite halvjobbigt nu när alla har ganska snarlika modellbeteckningar. AMD-processorer- och grafikkort, senaste generationerna Intel-processorer och Geforce. Alla fyra siffror och ganska nära varandra om man räknar med några generationer framåt och bakåt.

Jag utmanar härmed bolagen att ta fram nästa standard utan redundanta nollor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Älskar AMD, men gudarna ska veta att namngivning är inte deras starka sida. Tycker alla olika serier är väldigt förvirrande.

Permalänk
Medlem

Hur är det här mindre förvirrande? Om AMD nu skulle göra ett namnbyte hade väl det enda logiska varit att rätta till misstaget med Zen+ och döpt Vermeer till Zen4/4000 serien.

Skrivet av str8forthakill:

Absolut, antingen det eller att AMD throttlar/spärrar 3700X varianten. Det är samma processor med extremt få skillnader i binning programmerade med olika namn som når samma frekvenser. Vissa 3700X klockar högre än vissa 3800X klarar, och tvärtom.

Det är en rebrand som hänger med varje generation. En poänglös produkt.

Det är väl mestadels betydligt nyare 3700x som når 3800x klockfrekvenser? Jag har personligen inget emot att de släpper dubbla 8c/16t varianter när de verkar vara någon slags sweetspot för gaming t.ex. Jag kommer antagligen att satsa på den snabbaste 8c/16t om skillnaden bara är några hundralappar.

Sen kanske de borde ha döpt om/skrotat de nyare 3700x och även 3600 till förmån av bara 3800x och 3600x när binningen är så pass bra att de håller nivåerna av de snabbare versionerna. Men då är vi tillbaka på AMDs namngivning igen

Permalänk

Så specifikationerna kommer att presenteras den 8:de Oktober, men har man någon som helst aning när själva produkten skulle kunna lanseras? Tänkte nämligen utnyttja situationen till att köpa någon begagnad Ryzen 3600/3700, ifall den släpps snart då dvs

Permalänk
Medlem

Nej nej nej, snälla jag hoppas verkligen inte att det blir såhär. Jag önskar att den kommer att heta 4xxx och att 5xxx blir på 5nm med ddr5 minnen och AM5 och släpps 5e maj.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

@4.0:
Nej, sedan starten har 3700X och 3800X endast kunnat skiljas åt genom namn. När Zen+ släpptes försvann x800x varianten. Men folk gladeligen betalar mer för ett namnbyte så 3800X kom tillbaka med Zen2. Och nu om läckorna stämmer, även Zen3.

Byt namn från 5700X till 5800X som tillval! Endast 500:- extra!

Förhoppningsvis betyder det att det inte kommer någon 5700X som kan blandas ihop med 5700XT. Så AMD tar bort den genom att släppa samma processormodell med enbart ett namn, 5800X. Men sen finns ju 5600X och 5600XT. Ett misstag att ha två produktlinjer med samma namnschema.

Inte helt osannolikt att vi kommer få ett helt ny serie namn för det ena eller andra igen.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas på följande

4950 serien 16 kärnor upp till 8000kr topp 5,0GHz
4900 serien 14 kärnor upp till 7000kr Topp 4,9GHz
4800 serien 12 kärnor upp till 6000kr Topp 4,8GHz Topp gaming cpu med special modeller senare på 5GHz
4700 serien 10kärnor upp till 5000kr Topp 4,7GHz
4600 serien 8 kärnor upp till 4000kr Topp 4,5GHz
4400 serien 6 kärnor upp till 3000kr Topp 4,2GHz

4 kärnor eller mindre utgår då prestandan är för dåligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Word! Hoppas på de!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2