Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

Mi store hade 20% helgen deras fysiska butik öppnade i Mall of Scandinavia (eller vad det heter numera).

Permalänk
Medlem

För att klargöra: Det händer då och då att butiker hävdar att ångerrätten på distansköp inte gäller pga diverse omständigheter (och det är inte bara nya/små butiker som håller på, en kollega hade samma problem med Cervera).

Saken är att butiken inte har rätten på sin sida, oavsett vad de hävdar.

Ångerrätten finns just för att man inte kan klämma och känna på varan vid köp (vilket du har rätt till i en butik).

Det man däremot kan (och lär) åka på är att man får betala returfrakten (och om man har gjort orimlig åverkan på produkten så får man ju självklart räkna med att inte få tillbaka pengar).

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

För att klargöra: Det händer då och då att butiker hävdar att ångerrätten på distansköp inte gäller pga diverse omständigheter (och det är inte bara nya/små butiker som håller på, en kollega hade samma problem med Cervera).

Saken är att butiken inte har rätten på sin sida, oavsett vad de hävdar.

Ångerrätten finns just för att man inte kan klämma och känna på varan vid köp (vilket du har rätt till i en butik).

Det man däremot kan (och lär) åka på är att man får betala returfrakten (och om man har gjort orimlig åverkan på produkten så får man ju självklart räkna med att inte få tillbaka pengar).

Känner helt med det här.
Returfrakten är något jag absolut kan tänka mig att vara OK med att betala om det är en produkt jag inte vill ha som jag väljer att skicka tillbaka förutsatt att jag kommer få tillbaka den fulla kostnaden för varan.
Sen att många butiker kör just gratis-retur är väl varför många blir förvånade över att de måste betala frakten själva.

Fick precis notifikation om att min skärm kom, men tänker inte hämta ut den förens jag är helt säker.
Nu har man fundering istället på om det är värt att betala 1500 kr extra(betalade 4490) för AOC CU34G2X istället med samma panel men hos en annan webbutik för att vara säker på att man har rätt att testa produkten över en viss kort period innan man vet om den är något att ha.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Jag skickade själv en fråga till Hallå konsument. Får se vad de svarar.
Kanske ska vänta med att packa upp skärmen tills jag fått svar.

Jag snackade med mistore och det stämmer inte det som står på sidan, man får koppla in och prova utan att man häver ångerrätten. Det som står på konsumentverket gäller

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Känner helt med det här.
Returfrakten är något jag absolut kan tänka mig att vara OK med att betala om det är en produkt jag inte vill ha som jag väljer att skicka tillbaka förutsatt att jag kommer få tillbaka den fulla kostnaden för varan.
Sen att många butiker kör just gratis-retur är väl varför många blir förvånade över att de måste betala frakten själva.

Fick precis notifikation om att min skärm kom, men tänker inte hämta ut den förens jag är helt säker.
Nu har man fundering istället på om det är värt att betala 1500 kr extra(betalade 4490) för AOC CU34G2X istället med samma panel men hos en annan webbutik för att vara säker på att man har rätt att testa produkten över en viss kort period innan man vet om den är något att ha.

Ursäkta att jag spammar inläggen men jag missade "citera flera". Snackade med mistore och man kunde visst ångra sig även om man testar produkten i ringa omfattning!

Permalänk
Medlem

De kan inte neka din ångerrätt, såvida du inte förstört grejerna.

Frågan är som påpekats innan hur väl de hjälper till vid pixelfel och kanske vid coil whine etc. som jag och flera verkar uppleva.

Jag är tveksam på att det går att få en ny skärm p.g.a. coil whine, men å andra sidan kan jag ju nyttja ångerrätten. De vet inte att jag kopplat in skärmen eller vad de nu försöker med för fulheter (spelar ingen roll ändå). Då får man antagligen dock betala frakt tillbaka och lägga en ny order utan 20% rabatt (10% från csn istället?) och helt plötsligt börjar skärmen hamna i ett läge där den inte är så billig längre.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Har nu packat upp skärmen och testat den i 10 min måste säga vilken jävla skärm för det priset.
Den känns mer rejält byggd än mina 2 st asus rog skärmar lol. årets kap detta.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem

@onekillwonder:
Lugnt
Tack för infon.
Tror detta lugnar ner många inklusive mig att veta att man får iafall öppna upp och testa efter fel.
(Jag som köpte min förra skärm hos Komplett, testade skärmen i 30 dagar) innan jag skickade tillbaka utan problem. Men då var förpackningen helt orörd och inga som helst märken på skärmen. Så klart man som köpare ska returnera den i helt oförändrat skick

Skrivet av frong:

Då får man antagligen dock betala frakt tillbaka och lägga en ny order utan 20% rabatt (10% från csn istället?) och helt plötsligt börjar skärmen hamna i ett läge där den inte är så billig längre.

Kan inte påstå att ursprungspriset är så pass dyrt med tanke på att närmsta konkurrerrande modell med samma panel ligger på 5990(AOC och Svive)
Men javisst, dyrare än med rabatterande priset,

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

@onekillwonder:
Lugnt
Tack för infon.
Tror detta lugnar ner många inklusive mig att veta att man får iafall öppna upp och testa efter fel.
(Jag som köpte min förra skärm hos Komplett, testade skärmen i 30 dagar) innan jag skickade tillbaka utan problem. Men då var förpackningen helt orörd och inga som helst märken på skärmen. Så klart man som köpare ska returnera den i helt oförändrat skick

Kan inte påstå att ursprungspriset är så pass dyrt med tanke på att närmsta konkurrerrande modell med samma panel ligger på 5990(AOC och Svive)
Men javisst, dyrare än med rabatterande priset,

Jajo, tänkte mer ur mitt eget perspektiv. Antingen köper jag en billig, denna, eller en dyr. Då blir det, för mig, ett stort hopp i pris om jag hoppar upp till nästa steg.

Beror ju också på hur mycket frakten blir.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HMB:

Mi store hade 20% helgen deras fysiska butik öppnade i Mall of Scandinavia (eller vad det heter numera).

När var det? Låter ju mysigt men skärmen är väl relativt ny, no?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

När var det? Låter ju mysigt men skärmen är väl relativt ny, no?

29/30:de Augusti.

Permalänk

Vill bara tillägga i ämnet att mistores support över telefon var väldigt trevlig och tillmötesgående så jag skulle inte oroa mig för att köpa grejer av dem i framtiden!

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har installerat skärmen nu har dock fått ett konstigt fel. Allt det gula i windows har blivit grönt. Någon osm har någon aning?
https://forumbilder.com/i/rX5Z
edit:
Haha, förlåt mig. Jag bytte bakgrund och då bytte windows accentfärg åt mig.

jag är en idiot
Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ken:

Hej!
Jag har installerat skärmen nu har dock fått ett konstigt fel. Allt det gula i windows har blivit grönt. Någon osm har någon aning?
https://forumbilder.com/i/rX5Z

Det ser ut som något i Windows. Med tanke på att mapp ikonerna är gula vad jag kan se och det bakom är grönt. Kan väl knappast varit gult på gult?
Eller så visar inte vilken korrekt, eller så har jag blivit akut färgblind

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Det ser ut som något i Windows. Med tanke på att mapp ikonerna är gula vad jag kan se och det bakom är grönt. Kan väl knappast varit gult på gult?
Eller så visar inte vilken korrekt, eller så har jag blivit akut färgblind

Haha, förlåt mig. Jag bytte bakgrund och då bytte windows accentfärg åt mig.

Permalänk
Skrivet av m1ken:

Hej!
Jag har installerat skärmen nu har dock fått ett konstigt fel. Allt det gula i windows har blivit grönt. Någon osm har någon aning?
https://forumbilder.com/i/rX5Z
edit:
Haha, förlåt mig. Jag bytte bakgrund och då bytte windows accentfärg åt mig.

Då dina mappar fortfarande är gula så ser det snarare ut som att du ändrat tema?

Permalänk
Medlem

Fick min skärm idag. Riktigt nice panel men inte tillräckligt för mig. Skämde bort mig med en XF270HUA för några år sedan och såg direkt lite skillnad i färg. Testade en ICC profil eller två (jag vet att alla paneler är olika) och det var rätt nice, bättre än stock inställningar, men något med färgerna som inte var tillräckligt ändå. Jag är inget proffs men har vant mina ögon och kan tyvärr inte gå till VA. Synd för hade jag gått från TN till VA hade jag nog tappat hakan. Spelupplevelsen på en 21:9 dock.. mycket nice Kommer hålla ögonen öppna på nån 21:9 IPS panel inom snar framtid.

Packat ner den fint och lämnar tillbaka på måndag. Synd.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med skärmen! Har letat lite pixelfel och tror jag har någon mindre men som inte stör över huvud taget.
Köpte ultrabred från Lenovo (lämnat tillbaka) för kanske 1 år sedan som var riktigt dålig när jag fick den så jämför man med denna som är betydligt billigare och inte har några större fel vid leverans så är jag väldigt nöjd.

EDIT: Ska vara LG och inte Lenovo jag köpte och testade förut, min bror fick rätta mig!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Hämtade upp min idag och har precis kopplat in.

Fått igång G-sync och det ser ut att fungera upp till 144 Hz. Däremot flimrar skärmen med det igång, testat i LoL och där flimrar det oavsett om jag gör så att FPSen ligger runt 60-80 eller runt 144. Utan G-sync flimrar det inte, men blir massa tearing vilket inte känns som något jag ska behöva välja mellan.

Har ni några idéer om vad det kan bero på eller hur det kan lösas?

Permalänk
Medlem

@Hazelberg:
Menar du att det flimrar i Menyn eller i spel/gameplay?

Flimmer i menyn har jag hört är vanligt eftersom menyerna inte kör i den FPS som du satt, oftast cappad.
Men annars kan du kanske scoundra runt på reddit lite.
Ska hämta ut min idag men mitt nuvarande grafikkort kommer aldrig palla med 100 FPS så kommer nog oavsett uppleva lite flimmer.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

@Don Stroker: Har också hört det, att det kan flimra om FPS är under freesync-range, men det ska vara under typ 45 FPS beroende på skärm. Jag får flimmer in-game på 60-144 FPS. En hel del under 120 FPS och ännu mer runt 140 FPS.

Permalänk
Medlem

Inga döda pixlar och fina färger jämfört med mina gamla Koreaskärm (IPS). Enda negativa just nu är coilwhine som jag förhoppningsvis kan vänja mig vid.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hämtade upp min idag och har precis kopplat in.

Fått igång G-sync och det ser ut att fungera upp till 144 Hz. Däremot flimrar skärmen med det igång, testat i LoL och där flimrar det oavsett om jag gör så att FPSen ligger runt 60-80 eller runt 144. Utan G-sync flimrar det inte, men blir massa tearing vilket inte känns som något jag ska behöva välja mellan.

Har ni några idéer om vad det kan bero på eller hur det kan lösas?

Vilket grafikkort har du?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vilket grafikkort har du?

GTX 1060 6 GB.

Permalänk
Medlem

Fått företagets nu, sjukt bra byggkvalité, ungefär 2000 gånger bättre än min tidigare 32" 100 hz skärm. Får gsync att funka, 140 hz no problems.

Permalänk

Jag skulle säga gå för asus istället inte bara för att de är en av de bästa märke på marknaden samt får du 3 år garanti på deras LCD skärmar plus behöver du inte springa fram och tillbaka med skärmen. Asus har en policy som sägs att:
(Premiumgaranti i 3 år - Få din skärm utbytt vid ytterdörren!

ASUS har stenhård kvalitetskontroll på alla sina produkter. Trots detta kan fel uppstå på skärmar som tillverkas med avancerad tillverkningsteknik. Uppstår fel inom 3 år som täcks av garantin levereras en ny skärm hem till dig direkt till dörren, samtidigt som den felaktiga byts ut. Du behöver inte vänta veckor på att skicka in din skärm för att få den lagad, istället får du den snabbt och smidigt utbytt. Få maximal trygghet med skärmar från ASUS!)

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Shadowr3p: En viss prisskillnad dock, det är det som gör den här modellen så attraktiv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hittade lite om coil-whine på ACER skärmar, och stötte på en länk som man tydligen kan använda för att "felsöka" se om skärmen "grinar" xD
https://thume.ca/screentunes/

Verkar vara relaterar till skärmuppdateringen isåfall..
Vilket skulle kunna vara relaterat till kontakten, sladden, Hzen(Någon som kan testa sänka till 100 eller 120hz)

Testa gärna länken och se om de påverkar något.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Hittade lite om coil-whine på ACER skärmar, och stötte på en länk som man tydligen kan använda för att "felsöka" se om skärmen "grinar" xD
https://thume.ca/screentunes/

Verkar vara relaterar till skärmuppdateringen isåfall..
Vilket skulle kunna vara relaterat till kontakten, sladden, Hzen(Någon som kan testa sänka till 100 eller 120hz)

Testa gärna länken och se om de påverkar något.

Ingen skillnad på ljudet för mig. Mitt försvinner vid 100hz.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Hämtade upp min idag och har precis kopplat in.

Fått igång G-sync och det ser ut att fungera upp till 144 Hz. Däremot flimrar skärmen med det igång, testat i LoL och där flimrar det oavsett om jag gör så att FPSen ligger runt 60-80 eller runt 144. Utan G-sync flimrar det inte, men blir massa tearing vilket inte känns som något jag ska behöva välja mellan.

Har ni några idéer om vad det kan bero på eller hur det kan lösas?

Blir så när fps sjunker till en viss nivå har det på alla mina skärmar inklusive denna skärm störde mig på det i början men man vänjer sig efter ett tag.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii