Krönika: Vad kostar ett grafikkort egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är betydligt värre med de som gör tvärtom. Sätter rekommenderat pris till något jättehögt som ingen någonsin säljer det för och sen gör alla reklam för vilken otrolig rabatt de säljer det till.

Jysk som butik är sådan. Frågan är om de någonsin sålt något till ordinarie pris?
Harma Kardon Onyx högtalaren är en annan som jag stör mig något otroligt på, den är i princip med i alla reklamblad man får med samma rabatterade pris konstant.

Permalänk
Medlem

Tror de har lärt sig av Apple. När de lanserar nya produkterna är de ofta relativt konkurrenskraftiga. Men sedan händer ingenting med priset trots att konkurrenterna som Apple-produkten initialt jämfördes mot sänkt sina priser ordentlig. Men vad gör det Apple, de har fått sina fina betyg från recensenterna. Recensenter som ofta verkar ha påfallande dåligt minne.

Permalänk
Medlem

Tänkte redan innan release att det skulle bli så extra mycket denna gång. Dels för att nVidia är uppenbart hårt pressade. Extrem TDP, lanserar trots kortbrist och till "låga" priser. Inte så nVidia jobbar när de känner sig trygga. Och med den enligt rapporter väldigt dyra kylar-/PCB-lösningen och den höga TDP så känns det som att de kan sätta ett rekommenderat pris som partnertillverkare bara kan nå om de köper billigaste komponenterna och slänger på någon billig kylare som var typ standard för 10 år sedan. Ska de få till ett kort som faktiskt säljer så får de slänga på en kylare som gör MSRP ohållbart.

Angående AMDs kort som hade garanterat-pris. Där var det ju ändå begränsad efterfrågan och ett krav på att butik inte skulle utnyttja det för att höja slutpris. Inte att grafikkorten i själva verket var för dyra i inköp. De kom från AMD och inte från någon tredjepartstillverkare som slängt på egen kylare eller egna priser. Så det ser jag faktiskt inte något fel med. Där tvingar man inte tredjepartstillverkare att tillverka produkter till ohållbart låga priser.

Däremot så gjorde AMD en annan ful grej när de angav samma MSRP i euro som i dollar. Ett kort som kostade 499$ i USA kostade 499€ i Europa. Det gav ett högre pris här. Men korten såldes oftast ändå till MSRP på andra sidan havet. Och förvisso här också, men i euro, så räknade man på priset i dollar så såg det ut som att det var stort prispåslag här som man skylde svenska återförsäljare för. Vilket var lite fel eftersom svenska prispåslaget exklusive moms brukar vara riktigt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tror de har lärt sig av Apple. När de lanserar nya produkterna är de ofta relativt konkurrenskraftiga. Men sedan händer ingenting med priset trots att konkurrenterna som Apple-produkten initialt jämfördes mot sänkt sina priser ordentlig. Men vad gör det Apple, de har fått sina fina betyg från recensenterna. Recensenter som ofta verkar ha påfallande dåligt minne.

Apple har ju sin envisa kundbas också. Det finns inga konkurrenter om man bestämt sig för Apple.
Men annars har vi t.ex. franska bilmärken. Plockar höga poäng hos recensenter som vägrar ha längre tidshorisont än tre år när de sätter betyg på bilen. Eller garantier och service-kostnad i all ära, faktiskt kvalitet menar jag såklart.
Med recensenter som enbart ser till den enskilda produkten som den upplevs precis då, och inte ser till empiri kring bilmärket så har vi ekonomiska incitament att skära ner på hållbarhet och kvalitet.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Måste vara århundradets kap.
För säljaren.

Netonnet typ 500m bort

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tror de har lärt sig av Apple. När de lanserar nya produkterna är de ofta relativt konkurrenskraftiga. Men sedan händer ingenting med priset trots att konkurrenterna som Apple-produkten initialt jämfördes mot sänkt sina priser ordentlig. Men vad gör det Apple, de har fått sina fina betyg från recensenterna. Recensenter som ofta verkar ha påfallande dåligt minne.

Ja, det är intressant. Det är ju t.o.m. så att dom ibland hamnar i helt bisarra situationer, som nu när en iMac 27" för 44.000 kr spöar en Mac Pro (duktigt dessutom) för 150.000 kr. Ändå justerar dom inte priset och ändå köper folk produkten.

Men det är väl det som är grejen. Folk struntar i Nvidias fultricks och halar upp plånboken och dom kan således fortsätta med samma taktik.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Netonnet typ 500m bort

De vill nog att du kommer fler gånger.

Permalänk
Medlem

Enda lösningen är nog att fullständigt ignorera tillverkarnas rekommenderade priser när recensioner skrivs. Åtminstone så länge man inte kan räkna med att det faktiskt finns produkter att köpa till rekommenderat pris.
Finns det inga faktiska butikspriser att bedöma från så får recensenter helt enkelt vänta med att ge ett omdöme på hur prisvärd en produkt är.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta belyser hur pressade återförsäjarna är.

Min tolkning av texten är att man tycker sig se att presumitva återkommande och trogna kunder i form av spelentusiaster är så pass viktiga att hålla på kroken, att man gör (i det här fallet) Nvidias skitgöra och förmedlar grafikkort utan knappt någon vinst eller ingen alls, vid lansering.

Jag har svårt att tro att det finns särskilt många exempel där ÅF skulle investera lika mycket kapital/risk/planering i att käka upp bajsmackan som blir serverad. Men jag antar att man inte kan säga nej får då riskerar man att kranen stängs helt och hållet... inga eller mycket färre grafikkort från Nvidia hittar fram via distributören

Som sagt, belyser verkligen vilket pussel det är i återförsäljarledet.

Permalänk
Inaktiv

Finns ju 4 ställen på nätet man kan beställaett ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 10GB GDDR6X, Ampere till 7825kr på el?

Menar man att priset är ändrat innan man får hem produkten?

Permalänk
Medlem

Hade vart enklast om det gick att göra en FPS / krona mätare som uppdaterades mot exempelvis Prisjakt. Gissar dock att det inte är så enkelt gjort i text. Då behöver man inte bry sig om priset för kortet vid recensionen utan den kan kommentera saker som ljudnivå etc som plus och minus.

I slutändan är denna typ av marknadsföring inget positivt och hade vart roligt om de stora sidorna i Europa eller för den delen världen gått samman och kastat skit i ett gemensamt skrivet inlägg som bara översatts till de olika språken. Var väl MSI som fick en rejäl knäpp på näsan nyligen då deras fula tricks delades öppet i ett inlägg på youtube i en stor kanal.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE&t=808s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Det finns dock kort för MSRP här i Sverige. Bara för Asus Strix etc kostar mer, betyder inte att MSRP inte stämmer. Som jag sa tidigare, alla som 100% vet/visste att man vill ha en 3080, har kunnat köpa t.ex. Asus TUF för MSRP.

Sverige är inte något undantag här, det är 700 dollar utan moms, det gäller för alla. Lägger man till moms så hamnar vi på ugnefär 7700kr. Asus TUF kostar 7825kr. Inte precis något anmärkningsbar skillnad där. Och du kan fortfarande köpa det för just det priset vid denna tidpunkt om man vill.

Nu menade jag i stort, inte bara vid denna lanseringen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av ipac:

Måste vara århundradets kap.
För säljaren.

Jag menar ett 980GTX förstås, tog ett tag innan jag såg att det slunkit in en "nolla" för mycket

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Det jag reagerar på är att MSRP för FE också är med Nvidias nya kyldesign som var en del av presentationen. Vad jag ser är det inget av partnerkorten som blåser värmen ut från lådan. Alla har tvärställda kylflänsar (meshen på bakplåten verkar nästan vara helt onödig) och alla? drar mer stöm?

Nu ser ju TUF ut att kyla ganska bra och med bra ljudnivå, men det måste väl blåsa all varmluft inn i lådan med denna design vilket är en ganska stor designskillnad mot FE.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!

Känner väldigt väl till detta idiotiska dilemma efter över tolv år i branschen. Det gäller inte bara grafikkort utan de flesta extra eftersökta komponenter. Priserna som utannonseras vid lansering i USA har föga med butikspriserna att göra. Vem får skit? Givetvis återförsäljarna.
Är lyckligtvis "arbetslös" (slutat jobba för att jag har råd att låta bli) och slipper den sura delen av livet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Det enda som hjälper är sund konkurrens. Nu hoppas jag att Big Navi löser det här. Har varit med så pass länge att dessa dumheter som Nvidia håller på med beror på avsaknad av konkurrens. Visar sig Big Navi drar jämt med 3080 och sälja för 7K. Då blir det inga 3080 som kostar 9K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag menar ett 980GTX förstås, tog ett tag innan jag såg att det slunkit in en "nolla" för mycket

Vill man nerda ner sig på allvar så var det tydligen så att korten hette 9800GTX resp GTX980, GTX bytte plats mao, hade jag förträngt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag är definitivt i minoriteten nu men vad är fel med introduktionspris egentligen?

Vill ett företag ge rabatt på de första 100 varorna så får dem göra det.

SweClockers får göra en reviderad artikel ”UPPDATERING AV RTX 3080 RECENSIONEN”.

Känner de till att det är ett introduktionspris så kan man ha ett stycke längst ner i recensionen (lr en egen sida) där man förklarar vad som ändras när väl det vanliga priset gäller.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Campaigner:

Jag är definitivt i minoriteten nu men vad är fel med introduktionspris egentligen?

Vill ett företag ge rabatt på de första 100 varorna så får dem göra det.

SweClockers får göra en reviderad artikel ”UPPDATERING AV RTX 3080 RECENSIONEN”.

Känner de till att det är ett introduktionspris så kan man ha ett stycke längst ner i recensionen (lr en egen sida) där man förklarar vad som ändras när väl det vanliga priset gäller.

Jag personligen hade inte haft ett problem med det om det fanns öppen och ärlig kommunikation.
Nu är det snarare att alla inblandade försöker sopa under mattan. Det har till och med varit så mycket hemlighetsmakeri att återförsäljarna, distributörerna, korttillverkarna och kretstillverkarna själva inte har full koll på vad som egentligen gäller. För mig är det ett tydligt tecken på att något är skevt.

Det borde inte vara detektivarbete att lista ut vad korten ”egentligen” kostar, hur länge de är rabatterade eller hur många exemplar som sälja rabatterat. ”Rabatt” är väl inte ens rätt ord eftersom de sänker ”ner” priset till vad Nvidia påstår är ordinariepris.

Att uppdatera recensioner är en sak man kan göra förstås. Ganska verkningslöst dock. En pytteliten bråkdel av dem som läste originalrecensioner kommer att bemöda sig med att läsa en uppdatering. Folk har redan bildat sig en uppfattning och i många fall köpt produkten.

Sorry för wall of text men ville bara förtydliga varför jag personligen i alla fall inte alla gillar det här. Det är inte menat som att hacka på dig eller åsikten du uttryckte.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vill man nerda ner sig på allvar så var det tydligen så att korten hette 9800GTX resp GTX980, GTX bytte plats mao, hade jag förträngt.

Det stämmer men har blivit en vana att skriva GTX I början
Hoppas dock att när både RTX 8000 och 9000 serien släpps att de kunde döpa korten till
RTX 8800 Ultra eller RTX 9800+ bara för att

Permalänk
Medlem

Uppskattar artikeln och kan utifrån mitt perspektiv bara hålla med om hur missvisande priserna är. För de redan insatta låter kanske inget av det här så konstigt och jag ser sällan diskussioner kring hur de verkliga priserna på grafikkort ligger till och varför det är så.

Jag har inte haft pc på herrans många år men bestämde mig för att ge mig in i leken igen i April någon gång. Såg att det skulle komma nya grafikkort efter sommaren och tänkte att jag kan vänta tills dess och använda tiden till att läsa på, och just priserna för gpu gjorde mig riktigt snurrig. Jag såg vad nuvarande grafikkort kostade både nu och tidigare och jag fick inte ihop vad det berodde på. Hade jag missförstått något? Var det min googling det var fel på? Enda svaren jag hittade var mummel om skatt i olika former och återförsäljares vinst m.m. ok... men vad kan man förvänta sig att ett grafikkort kostar då?
Snabbspola till dagens datum. Jag såg lanseringen av nya korten och hörde dollarpriset. Och, det kommer bli avsevärt mycket dyrare i Sverige tänker jag. Ser sedan att, nej, det kommer inte vara så mycket dyrare. Perfekt tänker jag. Då vet jag hur budgeten ser ut för kommande datorköp. Men jag ser också att de jämför mot kostnaden för de tidigare korten, och de pratar återigen om lanseringspriserna för dem, vilket är lägre än vad korten kostat när jag kollat upp dem på nätet. Ser dessutom att när diverse 3080 kort börjar läggas upp på nätet är de ofta ganska mycket dyrare. Vad är det här med lanseringspriser tänker jag och varför blir korten dyrare sedan? Äntligen ser jag den här artikeln.

Min poäng är att som "utomstående" är det väldigt svårt att få en bild över vad kommande grafikkort faktiskt kommer att kosta och varför det är så, det är mycket riktigt ett detektivarbete och något liknande har jag aldrig varit med om i något annat sammanhang. Allt detta gör det väldigt svårt att sätta upp en budget för en dator och att man får räkna med en prisskillnad på 1000-2000 kr över sagda pris känns för mig helt galet. Att detta med rabatt under en kort tid dessutom är något man ser i det finstilta och att det snarare är det lanseringspriserna avser gör det inte bättre.

Permalänk
Medlem

Vill också be om ursäkt för den wall of text jag just la upp 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jouna:

Uppskattar artikeln och kan utifrån mitt perspektiv bara hålla med om hur missvisande priserna är. För de redan insatta låter kanske inget av det här så konstigt och jag ser sällan diskussioner kring hur de verkliga priserna på grafikkort ligger till och varför det är så.

Jag har inte haft pc på herrans många år men bestämde mig för att ge mig in i leken igen i April någon gång. Såg att det skulle komma nya grafikkort efter sommaren och tänkte att jag kan vänta tills dess och använda tiden till att läsa på, och just priserna för gpu gjorde mig riktigt snurrig. Jag såg vad nuvarande grafikkort kostade både nu och tidigare och jag fick inte ihop vad det berodde på. Hade jag missförstått något? Var det min googling det var fel på? Enda svaren jag hittade var mummel om skatt i olika former och återförsäljares vinst m.m. ok... men vad kan man förvänta sig att ett grafikkort kostar då?
Snabbspola till dagens datum. Jag såg lanseringen av nya korten och hörde dollarpriset. Och, det kommer bli avsevärt mycket dyrare i Sverige tänker jag. Ser sedan att, nej, det kommer inte vara så mycket dyrare. Perfekt tänker jag. Då vet jag hur budgeten ser ut för kommande datorköp. Men jag ser också att de jämför mot kostnaden för de tidigare korten, och de pratar återigen om lanseringspriserna för dem, vilket är lägre än vad korten kostat när jag kollat upp dem på nätet. Ser dessutom att när diverse 3080 kort börjar läggas upp på nätet är de ofta ganska mycket dyrare. Vad är det här med lanseringspriser tänker jag och varför blir korten dyrare sedan? Äntligen ser jag den här artikeln.

Min poäng är att som "utomstående" är det väldigt svårt att få en bild över vad kommande grafikkort faktiskt kommer att kosta och varför det är så, det är mycket riktigt ett detektivarbete och något liknande har jag aldrig varit med om i något annat sammanhang. Allt detta gör det väldigt svårt att sätta upp en budget för en dator och att man får räkna med en prisskillnad på 1000-2000 kr över sagda pris känns för mig helt galet. Att detta med rabatt under en kort tid dessutom är något man ser i det finstilta och att det snarare är det lanseringspriserna avser gör det inte bättre.

Kan inte annat än hålla med. En j*cla röra är det

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jouna:

Vill också be om ursäkt för den wall of text jag just la upp 😅

Be inte om ursäkt för bövelen! Det är sådana inlägg som gör detta forum så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Bättre än 20-serien men det lever ju definitivt inte upp till den smått absurda hypen.

Vilka GPUer levde upp till hypen då? Radeon VII?

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är ju bristen på konkurrens. Vi får helt enkelt hoppas att AMDs ny generation faktiskt kan mäta sig med Nvidias. Sen att Intel faktiskt kommer med något också så kanske det blir lite ordning i toppen med. Som det är nu så är det ju bara Nvidia som finns där och då kan man ju göra lite hur man vill, kunder får man ändå om man inte har några direkta konkurrenter.

Permalänk
Medlem

@Jumpcut: "Nvidias fultrix" som startades av AMD.

Ja, detta börjar bli lite löjligt när man tror att det bara är en sida som sysslar med detta. Men jag vet inte, finns det inga bra kort från det ena laget så får man hugga där man kan på det andra.

Permalänk
Medlem

Kul ändå att ni lyckades få Master Roshi att ställa upp på bilden till artikeln.

Permalänk
Inaktiv

Går i vågor. Mining trissade upp priserna och man har seglat vidare på det. Så länge det finns efterfrågan så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

@Jumpcut: "Nvidias fultrix" som startades av AMD.

Ja, detta börjar bli lite löjligt när man tror att det bara är en sida som sysslar med detta. Men jag vet inte, finns det inga bra kort från det ena laget så får man hugga där man kan på det andra.

Jag är helt ointresserad att prata om "lag", det finns inga lag, vi pratar om vinstmaximerande aktiebolag och inget annat. Med "Nvidias fultrix" menar jag inte "Nvidias fultrix som enbart dom sysslar med och absolut inget annat företag i hela världen, jävla dom". Jag menar "Nvidias fultrix i denna lansering" som såklart dessutom bara är en spekulation från min sida.

Jag kommer med största sannolikhet köpa ett 3090 om jag kan hitta något på releasedagen. Innan dess ägde jag ett 2080 ti, innan dess ett 1080 ti och innan dess ett 980 ti, innan dess var det nog 2x7970 i CF. Jag köper det som ger mig den funktionalitet jag behöver för att göra det jag vill göra. Vilken tillverkare det är rör mig inte i ryggen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata