Permalänk
Medlem

Köpråd kontorsstol för lång person

Hej!

Jag behöver hjälp/råd om ny kontorsstol. Idag sitter jag med en kontorsstol från Ikea (Millberget) och finner det omöjligt att hitta en bra sittposition. Efter bara några minuter får jag ont i svanskotan då jag "sjunker framåt" med rumpan.
Jag är skeptisk mot gaming-stolar då de inte verkar ha något vidare svankstöd.

Jag är 190cm+ lång och medelvikt. Någon som har något förslag?

Max 5000 kr.

Permalänk
Rekordmedlem

Försök leta reda på en begagnad Kinnarpstol, de går att justera bra och 190 cm är inget problem att anpassa den till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

RH Logic 400

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Försök leta reda på en begagnad Kinnarpstol, de går att justera bra och 190 cm är inget problem att anpassa den till.

Finns det någon specifik modell du syftar på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xelo123:

Finns det någon specifik modell du syftar på?

Egentligen inte eftersom de är ganska modulära så kan det skilja mycket mellan olika modeller i samma serie men nyare modeller kan ha (men måste inte ha) mer förfinade options som bekvämare fotkyss, bättre justermöjligheter på armstöden och nackstödet. Klädselmaterial och färg/mönster på dem är nästan helt valfritt från början.
Jag har suttit i en 9000 stol på jobbet med detta utförande men annan klädsel.

Hemma har jag en 6000 som har enklare armstöd och fotkryss, den är fortfarande bekväm men inte riktigt lika bekväm för fötterna och armstöden är inte lika justerbara för de går tex inte att vrida och själva delen som armen vilar på kan inte blida i längsled.
https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/kontorsstolar/90...
Det finns andra stolar också men i den prisklassen kan du få tag på en bra begagnad kontorsstol typ RH, Malmstolen och Kabe och de har oftast bra inställningsmöjligheter och 190 cm är inte nån extrem längd utan de flesta borde funka att justera in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrgaffe har du nått tips på en butik som säljer dessa stolar begagnade? Googlade lite och det mesta verkar vara slutsålt hos diverse butiker.

Permalänk

Blocket. Annars loppis. Jag själv köpte en kinnarp för 200 kr där. De hade ingen koll så alla kontorsstolar kostade samma.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Proxann:

@mrgaffe har du nått tips på en butik som säljer dessa stolar begagnade? Googlade lite och det mesta verkar vara slutsålt hos diverse butiker.

Jag tror inte det är så många som lagerhåller nått utan det kommer och går för det är ju främst när företag flyttar de byter möbler och det är ju dessutom en fördel om det är lokalt för en monterad stol kan vara knepig eller åtminstone dyr att frakta, håll koll på begmarknaden lokalt så lär det dyka upp stolar både på secondhandbutiker och onlineannonser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lägg en bevakning på ordet ”kinnarps” på blocket. Jag lyckades med ett riktigt fynd med en kinnarps stol för 100 kr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelo123:

För priset av den övre kan du få en bra begagnad märkes-stol istället.

Den undre såg låg ut och allmänt skruttig ut. Särskilt för en lång person.

Permalänk
Medlem

Är själv 190cm och pendlar runt 88-95kg. Sitter i en Aeron storlek B och sitter otroligt bra, C fungerar nog perfekt också men den har jag tyvärr inte provsuttit.

Köpte min refurb från UK av ett företag som heter corporatespec. Dom har även andra riktigt nice stolar såsom steelcase leap v2 (€1000 ny) för typ 3500kr. Dom har höjt priserna sakta men säkert sedan jag köpte min Aeron så den kostar väl en tusenlapp mer än vad jag gav för min. Tror Corona och alla nya hemkontor som skapats senaste halvåret spelar stor roll här

Förövrigt såg min stol splitterny ut när den kom. Armarna bytta, gascylinder bytt och andra slitagedelar. Riktigt nice, ska man beställa från svenskt företag (aerons.se) kostar samma stol typ 9k efter moms. Blocket verkar också vilja hamna på 8-10000kr för en beg, men då är dom inte renoverade heller. Bor du i sthlm/gbg så håll koll på psauction.se, sett ett par gå där till vettiga priser, dock brukar dom bara acceptera upphämtning.

Trivs bättre i denna stolen mot andra jag provsuttit såsom diverse kinnarps, malmstolen (cpod är dock rätt nice!). För att inte nämna min skitiga gamla DXracer, provsitter jag damens DXracer nu så ifrågasätter jag mig hur jag kunde sitta så länge i den stolen, brutalt obekväm, men det är väl en vanesak

Annars finns det många företag som säljer beg kontorsstolar runt om i landet. Kan lätt vara värt att åka ut och provsitta lite för att se vad man gillar. Vissa hatar Aeron men älskar Leap v2 till exempel medans vissa tycker tvärt om. Ingen stol är perfekt för alla

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Är själv 190cm och pendlar runt 88-95kg. Sitter i en Aeron storlek B och sitter otroligt bra, C fungerar nog perfekt också men den har jag tyvärr inte provsuttit.

Köpte min refurb från UK av ett företag som heter corporatespec. Dom har även andra riktigt nice stolar såsom steelcase leap v2 (€1000 ny) för typ 3500kr. Dom har höjt priserna sakta men säkert sedan jag köpte min Aeron så den kostar väl en tusenlapp mer än vad jag gav för min. Tror Corona och alla nya hemkontor som skapats senaste halvåret spelar stor roll här

Förövrigt såg min stol splitterny ut när den kom. Armarna bytta, gascylinder bytt och andra slitagedelar. Riktigt nice, ska man beställa från svenskt företag (aerons.se) kostar samma stol typ 9k efter moms. Blocket verkar också vilja hamna på 8-10000kr för en beg, men då är dom inte renoverade heller. Bor du i sthlm/gbg så håll koll på psauction.se, sett ett par gå där till vettiga priser, dock brukar dom bara acceptera upphämtning.

Trivs bättre i denna stolen mot andra jag provsuttit såsom diverse kinnarps, malmstolen (cpod är dock rätt nice!). För att inte nämna min skitiga gamla DXracer, provsitter jag damens DXracer nu så ifrågasätter jag mig hur jag kunde sitta så länge i den stolen, brutalt obekväm, men det är väl en vanesak

Annars finns det många företag som säljer beg kontorsstolar runt om i landet. Kan lätt vara värt att åka ut och provsitta lite för att se vad man gillar. Vissa hatar Aeron men älskar Leap v2 till exempel medans vissa tycker tvärt om. Ingen stol är perfekt för alla

Tack för tipset! Har läst runt lite och ser hela tiden rekommendationer om Aeron-stolen. Kanske kan vara värt att lägga lite extra för att vara säker på att man får en bra stol för pengarna

Tror du att strl. C hade passat dig bättre?

Permalänk
Medlem

@Xelo123: Osäkert om den hade passat bättre.
Grejen med Aeron är ju att den punishar dig rätt hårt om du inte sitter som du ska, med bra svankstöd och "plastramen" runt meshen så kan man inte sitta hur som helst. Det C hade gett mig är väl lite mer "spelrum", så sitter man korrekt tror jag inte man märker någon större skillnad men man har nog mer möjlighet att apa till sig i stolen lite innan det blir obekvämt. Men ja, den hade nog passat mig utmärkt också, är du osäker så gå för C om du inte har möjlighet att provsitta, den kommer inte vara för stor för dig!

Gillar man sitta på sina ben eller skräddare etc i sin stol bör man kanske sikta på något annat, då hade jag rekommenderat steelcase leap v2 istället

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

@Xelo123: Osäkert om den hade passat bättre.
Grejen med Aeron är ju att den punishar dig rätt hårt om du inte sitter som du ska, med bra svankstöd och "plastramen" runt meshen så kan man inte sitta hur som helst. Det C hade gett mig är väl lite mer "spelrum", så sitter man korrekt tror jag inte man märker någon större skillnad men man har nog mer möjlighet att apa till sig i stolen lite innan det blir obekvämt. Men ja, den hade nog passat mig utmärkt också, är du osäker så gå för C om du inte har möjlighet att provsitta, den kommer inte vara för stor för dig!

Gillar man sitta på sina ben eller skräddare etc i sin stol bör man kanske sikta på något annat, då hade jag rekommenderat steelcase leap v2 istället

Ah okej! Men det låter ju bra. Jag vill sitta så "rätt" som möjligt så Aeron låter som ett bra alternativ!