3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

@Romuhousu: Det här låter ju hur märkligt som helst? Jag står i kö till deras kundtjänst nu. Enklare att ställa de mot väggen när man pratar med de. Ingen aning som är deras riktiga kundtjänst när man chattar...

Edit: Nu har jag talat med kundtjänst som varit mer eller mindre 100% ärlig, känner jag. De har haft stora problem med websidan och det lagersaldo som står där stämmer inte alls. Utan anledningen till att de har gett 30/9 som datum är pga. att det är det de har fått från tillverkaren, ASUS i det här fallet. Så med andra ord kan det ta längre tid för de att få in korten.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Jag beställde ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF GAMING från Elgiganten idag kl 15:12. Fick ett mejl en timme senare om att den blir försenad till 30:e September.

Jag försökte via chatten avbryta ordern då jag insåg att jag beställt icke-OC varianten, samt att jag kände att jag lika gärna kan välja någon annan modell med tanke på förseningen, men då kunde dom tydligen inte längre avbryta ordern eftersom den skickats från deras huvudlager enligt hon jag chattade med..

Verkar tveksamt, men jag får väl väntar och ser vad som händer

beställde du fast att det står beräknad leverans upp till 2 månader ? och fick så snabb leverans ändå ?

Permalänk
Medlem

Känns som att Elgiganten inte vet varken ut eller in när det gäller deras sätt att kommunicera leveranstider.
Hur kan man ha webblager på +100 men när man frågar dom så är det endast en förbokning och släpps om 2 månader.

17:03
Hej,
Jag undrar över detta kort ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF GAMING

17:03
Vad undrar du?

17:03
Står att det finns i webblager
men att det även står obekräftad leveranstid
så jag undrar vilket som stämmer

17:07
Det är en förbokning, de lanseras inte förrän om drygt 2 mån

17:08
Ok, men de släpptes den 17/9

17:09
förbeställningen yes

17:09
Tack då får jag leta vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

@Romuhousu: Det här låter ju hur märkligt som helst? Jag står i kö till deras kundtjänst nu. Enklare att ställa de mot väggen när man pratar med de. Ingen aning som är deras riktiga kundtjänst när man chattar...

Edit: Nu har jag talat med kundtjänst som varit mer eller mindre 100% ärlig, känner jag. De har haft stora problem med websidan och det lagersaldo som står där stämmer inte alls. Utan anledningen till att de har gett 30/9 som datum är pga. att det är det de har fått från tillverkaren, ASUS i det här fallet. Så med andra ord kan det ta längre tid för de att få in korten.

Jag beställde dock ett MSI och fick också mail om att leverans flyttas fram ifrån 24e till 30e

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Romuhousu: du kan alltid lämna tillbaka det när du får det.

Jag beställde 3080 strix från Elgiganten, +5 i lager, men fick senare ett mail likt dig med försenad leverans.

Har även en order på Inet som jag lagt men den levereras 22 oktober, tråkigt att ligga ute med pengar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

men då kunde dom tydligen inte längre avbryta ordern eftersom den skickats från deras huvudlager enligt hon jag chattade med..

Spännande, har nämligen beställt ett därifrån också. Har fyra beställningar liggande hos olika säljare, får se vem som vinner leveranstävlingen. Den som vinner får en betald faktura och dom andra får avbokningar.

Permalänk
Medlem

Pratade med ktj strax efter 17 idag. Fick svaret att dom har bekräftade korten på G och att dom levereras runt 30e sept/1okt. Nämnade att folk på forumet här fått sms om 29e/30e sept och han sa att det stämmer. Försenade leveranstiden berodde på ökad handläggningstid pga högt tryck. På telefon lät det som att dom hade gott om kort ännu och att det inte var någon panik för tillfället så vitt han kunde se.
Fick sms som beklagade förseningen men bekräftade min leverans till 1a oktober.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

beställde du fast att det står beräknad leverans upp till 2 månader ? och fick så snabb leverans ändå ?

Hon måste väl ha pratat i nattmössan när hon säger att kortet skickats redan. Var ju mindre än 2 timmar från att jag hade lagt beställningen, och på mina sidor står det bara "reserverad" som orderstatus, och ingen leveransbekräftelse har jag fått.

Jag såg själv inte att det stod beräknad leverans upp till 2 månader, utan det enda jag såg var 2-5 dagars leverans när jag la beställningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Romuhousu:

Hon måste väl ha pratat i nattmössan när hon säger att kortet skickats redan. Var ju mindre än 2 timmar från att jag hade lagt beställningen, och på mina sidor står det bara "reserverad" som orderstatus, och ingen leveransbekräftelse har jag fått.

Jag såg själv inte att det stod beräknad leverans upp till 2 månader, utan det enda jag såg var 2-5 dagars leverans när jag la beställningen.

Det är deras standardsvar eftersom deras system är så dåligt att det inte går att avbryta en order.

Jag fick dem att betala returfrakten på en produkt som de sa så här om, men det dröjde flera dagar innan jag fick ett kollinr. Annars är standard att de säger att man kan åka och lämna tillbaka varan i valfri affär.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

@Romuhousu: Det här låter ju hur märkligt som helst? Jag står i kö till deras kundtjänst nu. Enklare att ställa de mot väggen när man pratar med de. Ingen aning som är deras riktiga kundtjänst när man chattar...

Edit: Nu har jag talat med kundtjänst som varit mer eller mindre 100% ärlig, känner jag. De har haft stora problem med websidan och det lagersaldo som står där stämmer inte alls. Utan anledningen till att de har gett 30/9 som datum är pga. att det är det de har fått från tillverkaren, ASUS i det här fallet. Så med andra ord kan det ta längre tid för de att få in korten.

Alright. Konstigt bara att de inte kunde avbryta min order när det är så.. Men jag tror jag nöjer mig med detta kort och så får det komma när det kommer. Är väl ingen jättestor skillnad mellan vanliga och fabriksöverklockade kort ändå kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är deras standardsvar eftersom deras system är så dåligt att det inte går att avbryta en order.

Jag fick dem att betala returfrakten på en produkt som de sa så här om, men det dröjde flera dagar innan jag fick ett kollinr. Annars är standard att de säger att man kan åka och lämna tillbaka varan i valfri affär.

Endaste sätt att avbryta en order är genom ringa eller via en av deras social media. Har avbrutit en order förut genom ringa till dom utan problem.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Tog en TUF ej OC igår som skulle vara 25+ webblager, SMS imorse att den inte kan levereras och nytt beräknat datum är 1 oktober.

Från var, Elgiganten?

Permalänk
Medlem

Ni som beställt från ställen med potentiellt lång leveranstid (typ elgiganten), drar de pengarna direkt eller drar de när de skickar?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Ni som beställt från ställen med potentiellt lång leveranstid (typ elgiganten), drar de pengarna direkt eller drar de när de skickar?

Faktura finns ju annars som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Faktura finns ju annars som alternativ.

Det har du ju rätt i, förutsatt att de faktiskt håller fakturan tills de skickat. Varit med om innan att jag fått fakturan innan skickad order, Då hade de iofs varan i lager. Får la se vad som händer

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Från var, Elgiganten?

Ja dom som fortfarande idag hävdat att det finns i lager.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Det har du ju rätt i, förutsatt att de faktiskt håller fakturan tills de skickat. Varit med om innan att jag fått fakturan innan skickad order, Då hade de iofs varan i lager. Får la se vad som händer

Beställde först från Inet, avbokade då jag inte hann få igenom ordern innan det väl var slut. Där beställde jag kontakt.
Därefter avbokade jag från Inet och beställde från Proshop och sen Elgiganten båda med faktura, eftersom det är Klarna så kommer inte fakturan förrän dom faktiskt skickar kortet så behöver inte ligga ute med pengar i onödan. Enklare att väl avboka då man slipper vänta på återbetalning.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

@Lofman: Pengarna dras direkt (eller ja reserveras), i alla fall när man använder kortbetalning.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Står 100+ I lager med asus 3080 tuf. Upp till 2 månader lev tid stod de med i hörnet...

Permalänk
Medlem

Om man nu ska tro det Elgiganten har sagt efter folk har kontaktat dom är att webblager stämmer men att dom inte skickas ut förrän slutet på september/i början av oktober

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

@Bjebben: Låter konstigt. Vad för anledningen skulle man ha för att göra så undra man.

Permalänk
Medlem

Fick lagt en 3080 order också på elgiganten redan på lanseringsdagen, hade lite koll på elgiganten när alla andra sidor packade ihop och jag vet inte vad de höll på med på elgiganten för korten kom upp/ner, men plötsligt var där en köpknapp och lagersaldo på ">5" med leverans 3-5 dagar med ekonomifrakt som enda alternativ. Ordern stämplade in ca 16:30 men fick kort efteråt också ett SMS att leverans var beräknad till 30-sept, stämmer det är det ju helt okej tycker jag med tanke på vilken hysterisk lansering det blev.

Såklart blir man väldigt skeptisk när de nu visar 100+ på lager. Nog för att Elgiganten (Elkjöp) kan ha många kort inkommande eller i något mellanlager ("RTX-container"), men de verkar fula med faktiska lagersaldot. Vet inte hur kort tilldelas nu för tiden men Elkjöp/Elgiganten är med sina kanaler och omsättning i en annan liga än ex. Inet och Webhallen, även om de sistnämnda är mer nischade för att kränga GPU:er och inte så mycket kyl och frys..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

@Bjebben: Låter konstigt. Vad för anledningen skulle man ha för att göra så undra man.

Litar inte heller på det, därav har jag kvar båda mina ordar än så länge och ser vem som skickar först.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

jag har en order på gigan där jag fått både sms och mail om att dem leverars den 30/09 sedan har jag en order på komplett men där har jag inte fått något svar angående ordern mer än det som står på leveranstiden 1 november.

Permalänk
Medlem

Avbeställde Gigabyte Eagle från Komplett, då det står 30 Okt innan dom kommer åter i lager. Beställde istället ASUS TUF OC hos komplett och el-g. Hos komplett står det beställs vid order, 1-2 veckor leveranstid.
Hos el-g ändrades det från 24 sep till 30 sept.
Får se från vem som kommer få kortet först.

På youtube sägs det att ASUS TUF OC inte släpps förrän 24 sept. Verkar stämma in på leverans datum.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Komplett står det nu att ASUS TUF OC har 1-2 veckors leveranstid medans alla andra kort förväntas komma i lager November och December.

Permalänk
Medlem

Tänkte se om man gå in i en butik och beställa ett till butiken så man slipper lägga ut massa pengar i förskott, om man nu får det.
Då min order från Webhallen har gått från 2-4 dagar leverans tid (enligt mailet jag fick) till att dom inte vet när dom skickar det om jag kollar min order.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slackjaw805:

Komplett står det nu att ASUS TUF OC har 1-2 veckors leveranstid medans alla andra kort förväntas komma i lager November och December.

Jag ska inte påstå att jag vet vad butikers olika statusar faktiskt betyder, särskilt inte i detta kaotiska läge...

Att det kortet fått status "beställningsvara, 1-2 veckor" låter inte alls positivt som jag tolkar det, statusen får det ju att låta som att de inte har någon leverans på gång. Det där med 1-2 veckor är ju iaf något rent schablonmässigt som står på alla beställningsvaror, och jag är mycket skeptisk i det här fallet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varit inne i butik och dom kan bara beställa så det skickas hem och då får du betala den samtidigt i butiken.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slackjaw805:

Komplett står det nu att ASUS TUF OC har 1-2 veckors leveranstid medans alla andra kort förväntas komma i lager November och December.

Beställde ett 3080 TUF från komplett idag. Står på orderöversikten att det förväntas i lager 28 september, men det känns lite för bra för att vara sant. Leveranstiden verkar vara minst en månad på de flesta andra ställen.