videoredigering + spel vilket kort ska man köpa

Permalänk
Medlem

videoredigering + spel vilket kort ska man köpa

Tjena håller på att redigera videor i 2.7k och 4k samtidigt som jag spelar csgo och apex så inte några super krävande spel.

programet jag använder mig av i nuläget är premier pro men tänkte gå över till davinici resolve.

har beställt ett 3080 TUF oc men börjar fundera på om det hade kanske räckt med ett 2080 TI nu när priserna kommer falla på dem korten.

vad tycker ni ? ska jag behålla 3080 kortet eller avbryta ordern för det är för overkill?

Permalänk
Medlem

Vad jag minns är det mängden vram som begränsar mest, så jag tror du tänker rätt

Permalänk
Medlem

2080 ti kommer funka utmärkt i dom upplösningarna och i Davinci Resolve studio. Gratisversionen, som bara heter Davinci Resolve har inte stöd för GPU-acceleration.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: Beroende på vilket videorenderingsprogram du använder. Davinci Resolve tycker om mycket vram. Jag hade gjort så här om jag hade bråttom. Köpt ett begagnat 2080Ti nu därför att nog priserna kommer stiga lite eftersom 3000 serien är helt slut. Vänta tills ditt 3000 kort kommer och chansa på att sälja det med vinst.

Skrivet av Jumpcut:

2080 ti kommer funka utmärkt i dom upplösningarna och i Davinci Resolve studio. Gratisversionen, som bara heter Davinci Resolve har inte stöd för GPU-acceleration.

Gratisversionen har stöd för GPU-acceleration. Studio har stöd för flera GPU-accelerationer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Gratisversionen har stöd för GPU-acceleration. Studio har stöd för flera GPU-accelerationer.

Ja, lite slarvigt uttryckt, sen är jag väl inte helt påläst eftersom jag kört Studio ganska länge nu. Men har för mig att gratisversionen inte stödjer hardware decode/encode.

Puget har för övrigt ett första test av prestandan med 3080: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-St...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Helt ärligt kan man fungera på vad man behöver prestandan till också. Väldigt få videoproduktionsflöden är begränsade av renderingstiden. Det som tar tid är skriva, filma och klippa, inte att baka ut resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt ärligt kan man fungera på vad man behöver prestandan till också. Väldigt få videoproduktionsflöden är begränsade av renderingstiden. Det som tar tid är skriva, filma och klippa, inte att baka ut resultatet

Lite beroende på vad man lägger i "klippa" och "baka ut resultatet" så är det ju trevligt med lite prestanda. Det som alltid har varit Resolves styrka är ju grading och där kan du spara en del tid med ett kort som ger bra prestanda. Om du inte jobbar med grading blir det ju dock mindre intressant. Jag har en kund som precis börjat köra mycket 4.6K material från vad jag antar är en URSA Mini Pro och det tog tvärstopp i gradingen med deras vanliga setup som hade något AMD-kort med några år på nacken. Men det är ju skillnad på om man sitter och redigerar lite på kul hemma, gör svensk reality eller ska leverera till Netflix.

Sen, hardware encode/decode är ju supersmidigt på tidslinjen också eftersom du slipper köra med optimiserat media utan kan köra med bra fps ändå. detta är ju dock väldigt specifikt beroende på materialets exakta specifikationer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, lite slarvigt uttryckt, sen är jag väl inte helt påläst eftersom jag kört Studio ganska länge nu. Men har för mig att gratisversionen inte stödjer hardware decode/encode.

Puget har för övrigt ett första test av prestandan med 3080: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-St...

Testade Studio och det gick välja Nvidia som render och det går ju snabbt som attan med RTX 2080Ti. Under 2 minuter med ett 7 minuter projekt i 4K 24 bps. Får nog ge mig lite där. Tror inte det valet fanns i gratisversionen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

DU klarar dig på ett 1060 för att få bra flyt i Davinci 4K. Tänk dock på att du måste ha den betalda för att dra nytta av GPU

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Testade Studio och det gick välja Nvidia som render och det går ju snabbt som attan med RTX 2080Ti. Under 2 minuter med ett 7 minuter projekt i 4K 24 bps. Får nog ge mig lite där. Tror inte det valet fanns i gratisversionen.

Nej, jag är rätt säker på det. Men orkar inte installera gratisversionen och testa Men som du säger, man kan tjäna sjukt mycket tid när man renderar ut ett projekt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

det slutar med att jag faktiskt behåller min beställning datorn blir ju ganska framtidssäker med det kortet i lådan

nu inväntar jag bara att AMD ska presentera sina nya processorer antingen blir det dem nya eller så blir det förmodligen ett ryzen 9 3900x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

det slutar med att jag faktiskt behåller min beställning datorn blir ju ganska framtidssäker med det kortet i lådan

nu inväntar jag bara att AMD ska presentera sina nya processorer antingen blir det dem nya eller så blir det förmodligen ett ryzen 9 3900x

Det kommer bli kanon det där!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata