RTX 3080, hur varmt blir det i rummet?

Permalänk
Medlem

RTX 3080, hur varmt blir det i rummet?

Jag har nu spanat in en hel drös med reviews av 3080 och alla talar om hur mycket ström det drar, men att det tack vare bra kyllösning inte blir så varmt. Men värmen måste ju ta vägen någonstans, så vad händer med temperaturen i rummet?

Jag bytte nyligen mitt RX 5700 XT mot ett 2080 ti och är jättenöjd med kortets prestanda, det går inte särskillt varmt för att vara ett FE-kort, men det blir otroligt varmt att ha datorn under skrivbordet. Är det ännu värre med 3080-korten eller är det på något mirakulöst sätt bättre?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Det lär forsla ut ganska mycket varmluft från lådan. Bra nu på vintern

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Absolut. Kortet drar mer ström och kommer därmed producera mer värme. Den värmen måste ta vägen någonstans. Att kortet inte blir varmt betyder bara att kylannordningen är bra på att skyffla ut den värmen i rummet. Den kan inte på något sätt "trolla bort" värmen.

Med det sagt ska vi inte överdriva skillnaden. I SweClockers tester skiljer det ungefär 70W för hela datorn mellan ett 2080ti och ett 3080. Det motsvarar alltså skillnaden mellan att ha två gamla glödlampor i rummet tända eller släckta... Inte direkt som att det kommer räcka för att påverka inomhusklimatet i någon större utsträckning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

De ~80W extra som 3080 drar över 2080ti måste ta vägen någonstans.
80W är inte så hemskt mycket men det gör skillnad över tid. Jag har kört med HD7970GHz en gång i tiden och det var märkbart svalare när den försvann till förmån för ett GTX 1060. Skiljer ca 100W mellan de korten iirc

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har inte mycket erfarenhet med mitt RTX 3080 TUF jämfört med 1080 Ti Strix, men ett par korta intryck i alla fall.

Kyllösningen må vara bra på TUF men det märks att den måste flytta mer värme än min Strix på gamla kortet. Antar att skillnaden i TDP märks. Jag är inte alls nöjd med akustiken som blir när man måste få ut den värmen ur min lilla Lian Li TU150. Standard fläktkurvorna slutar med att kortet kör 80% på fläktarna och låter lite turbin-aktigt, men då är kortet på svala 70 grader.

Det jag gjort temporärt för att hämma problemet är en custom fläkt-kurva med MSI Afterburner och så låter jag kortet gå upp till ca 80 grader istället. Jag får väl skylla mig själv att jag valt ett sådant begränsat chassi, för nu ser det ut som jag tänker byta tillbaka till min Meshify C för att kunna få lite luftflöde för åbäket.

Permalänk
Medlem

Värmen försvinner inte magiskt men har du bra flöde genom lådan så kan du få bort värmen snabbt.
När jag och en polare spelar i källaren. 2x halvmoderna datorer så kan vi höja tempen flera grader på några timmar.
Handlar även där om isolering, ventilation mm.
Värst blir det för övriga komponenter om ventilationen är dålig.
Är ni nojiga kanske amds kommande kanvara något eller 3070.
Tar man in energieffektivitet i prestanda ökningen är den inte så imponerade måste jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Absolut. Kortet drar mer ström och kommer därmed producera mer värme. Den värmen måste ta vägen någonstans. Att kortet inte blir varmt betyder bara att kylannordningen är bra på att skyffla ut den värmen i rummet. Den kan inte på något sätt "trolla bort" värmen.

Med det sagt ska vi inte överdriva skillnaden. I SweClockers tester skiljer det ungefär 70W för hela datorn mellan ett 2080ti och ett 3080. Det motsvarar alltså skillnaden mellan att ha två gamla glödlampor i rummet tända eller släckta... Inte direkt som att det kommer räcka för att påverka inomhusklimatet i någon större utsträckning.

Men nu är ju glödlampor antik historia en "60W" LED lampa idag är väl på ungefär 5W.

70-80W kan defenitivt göra märkbar skillnad, har man ett väldigt litet gaming-rum kan det märkas ganska mycket, speciellt sommartid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är ni nojiga kanske amds kommande kanvara något eller 3070.
Tar man in energieffektivitet i prestanda ökningen är den inte så imponerade måste jag säga.

Sant, men man kan även dra ner power limit och få mindre värme utan att förlora nämnvärt med prestanda.
50 W = 4% framerate ungefär.
https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/6/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

80W är inte så hemskt mycket men det gör skillnad över tid.

Ett värmeljus generar ca 100W, vid kris kan man värma ett mindre utrymme med det, så 80W är en hel del i gajmerhörnan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det blev lite för varmt redan med mitt 2080 ti så har köpt förlängningskablar och ställt min Define XL låda ett förrådsutrymme vi har i lägenheten. Det fina är att rummen ligger i fil och jag har tilluft i rummet jag sitter i och frånluft i förrådsutrymmet. Så luften går från mitt jobbrum till förrådet och sedan ut. Tyst och ingen värme längre. Med ett 3080/3090 hade det nog inte funkat för mig att ha kvar datorn i samma rum eftersom det på några timmar skulle bli flera grader varmare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Okej, blir nog att jag kommer hoppa det här kortet av den anledningen. Jag märker redan nu efter att bara spela F1 några minuter att det blir varmt och jag måste öppna ett fönster. Igår hade jag även en andra burk igång i samma rum som jag körde stresstester på och då blev det så varmt att det inte ens räckte med ett öppet fönster utan fick öppna ett till för lite korsdrag.

Är det inte lite konstigt att ingen pratar om det här? Jag har ju ett chassi med bra luftflöde, så har heller inget problem med värme på komponenterna, men det är ju mitt minsta problem. På sommaren brukar jag underklocka och undervoklta både cpu och GPU för att få ner värmen, tanken på mer värme än ett 2080ti på sommaren gör ju att man nästan måste budgetera på en AC också

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ett värmeljus generar ca 100W, vid kris kan man värma ett mindre utrymme med det, så 80W är en hel del i gajmerhörnan.

Ja, vi hade problem med värmesystemet i vår BRF för några år sedan och låg då på 17 grader i lägenheten. Med hjälp av några värmeljus klarade vi att hålla 20 grader.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tyckte det blev lite för varmt redan med mitt 2080 ti så har köpt förlängningskablar och ställt min Define XL låda ett förrådsutrymme vi har i lägenheten. Det fina är att rummen ligger i fil och jag har tilluft i rummet jag sitter i och frånluft i förrådsutrymmet. Så luften går från mitt jobbrum till förrådet och sedan ut. Tyst och ingen värme längre. Med ett 3080/3090 hade det nog inte funkat för mig att ha kvar datorn i samma rum eftersom det på några timmar skulle bli flera grader varmare.

Smart! Jag brukar titta efter liknande lösningar när vi tittar på hus. Skulle helst vilja ha ett serverrack i ett annat rum med både min frugans, och barnens datorer så man slipper både höra skiten och känna värmen. Men det är en framtida dröm

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sant, men man kan även dra ner power limit och få mindre värme utan att förlora nämnvärt med prestanda.
50 W = 4% framerate ungefär.
https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/6/

Jobbigt att förlora prestanda man betalat för om det blir för varmt. ska vänta på flera tester om hur mycket av ett problem värmen kan bli i chassit.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kommer själv ge mitt kort en snäll liten undervolt, verkar ta minimalt med prestanda och sänka förbrukningen och därmed värmeutvecklingen en hel del.

https://www.youtube.com/watch?v=o1B4qZFDpYE&t=145s

Verkar inte göra någon större skillnad, tror 3080 med 50w lägre strömförbrukning kommer räcka gott och väl till mina behov. Blir väl ungefär samma värmeutveckling som ett 2080ti.
Sitter i väldigt stort utrymme och har inga värmeproblem, men nu får det gå lite tystare och så blir elräkningen en bit snällare också. Som sagt räcker det nog gott och väl ändå så ser ingen downside till en lätt nedklockning

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED