Corsair eller Seasonic när det gäller nätaggregat?

Permalänk
Inaktiv

Corsair eller Seasonic när det gäller nätaggregat?

Hej!

Har tänkt köpa ett 750 Watt inför 3080.

Vilket skulle ni rekommendera:

Corsair RM750X V2 750 Watt

eller

Seasonic Focus GX 750 W

Permalänk
Medlem

Kan ju endast rösta på det jag själv haft, och varit nöjd med. rm750x

Edit: kan ju vara värt att notera att jag har haft ett supportärende som löstes snabbt. Fick brutal coilwhine vid vissa tillfällen. Fick ny enhet.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Moderna nätagg i den prisklassen är ett ganska säkert kort vilken man än väljer.

Eftersom båda modellerna är i stort sett likadana så hade jag gjort en snabb googligt för att se så att någon av dem inte lider av något vanligt förekommande fel och om ingenting hittas så hade jag valt den billigaste.

Seasonicen är drygt en hundring billigare men å andra sidan verkar det dröja ett par dagar innan den anländer till de billiga butikernas lager. Så vill man ha den så snabbt som möjligt hade jag valt corsair.

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt corsair också. Inga problem. Hade corsair innan också som funkade fin fint i många år, även fast det inte var en toppmodell.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har ett EVGA GOLD G2 750W Som är sjukt bra.
Helt ärligt så kommer du bli nöjd med vilket du än väljer.

Själv hade jag siktat på platinum istället för gold.

Permalänk
Medlem

rm750x ät grymt

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Viking

Jag är ganska säker på att Seasonic tillverkar Corsair’s agg. Med det sagt lär du inte märka någon skillnad, har använt mig av båda märkena och har inte haft problem med nåt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll alls!

Permalänk
Medlem

Båda är bra, hög kvalitét och ordentliga transistorer. Det blir således väldigt liten skillnad mellan de två. Personligen tycker jag om mindre företag som nischat sig inom något och sträcker sig lite längre för att uppfylla kundens önskemål, snabb och personlig support och service. Noctua och Seasonic är bra exempel på sådana företag enligt mig. Skadar ju inte att Seasonic levererar gratis 12-pin kontakt till sina kunder fram till 2020 när andra leverantörer tar 350kr för samma kabel. Du får 10-års garanti på båda nätaggregaten så själva prestandan skiljer dem inte åt, det är mer eller mindre är samma produkt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med Corsairen, men på Seasonic kan du välja semipassivt läge med en knapp. Har GX 650 W och den är tyst som natten, men du blir nog nöjd vilken du än väljer

Permalänk
Medlem

Som nämndes gör Seasonic agg som corsair köper in och sätter sitt namn på och kanske använder en annan fläkt. Corsair och många andra som säljer nätaggregat tillverkar inte egna. Med det sagt kan de ha olika kvalitetskrav på vad som anses vara bra nog att godkännas så det kan skilja lite. Jag skulle tagit den som du ser har bäst pris.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju egentligen:
Seasonic eller Channel Well Technology?

Då CWT är de som är OEM för det Corsairnätaggregatet.
Oavsett så har båda bra betyg och prestanda, så vilket som är billigast eller tillgänglig, om nu inte den kortare längden på Seasonic nätaggregatet har eller olika antalet MOLEX och SATA mellan dem kontakter lockar.

Permalänk

Antagligen är båda två bra. Något som man ska tänka på är att kolla upp vilka komponenter som används i nätdelen. Vissa nätdelar kan ha t.ex. billiga kondensatorer vilka över tid slits ut snabbare än högkvalitativa.

Köper man ifrån Seasonic som är en OEM (tillverkare av nätdelar) får man alltid (rätta mig gärna om detta har ändrats de senaste åren) högkvalitativa komponenter.

Köper man ifrån Corsair som inte är en OEM behöver man kolla upp den specifika modellen noggrannare. De anlitar likt många andra märken OEM tillverkare som Seasonic, CWT, FSP, Super Flower osv. Vissa av dessa tillverkare är kända för att använda bra/mindre bra komponenter eller har varierande kvalité. Notera att en nätdel med beteckning RM750X vs RM750X v2 kan ha två olika tillverkare och kvalité (kan rentav vara sämre än föregångaren)!

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Notera att en nätdel med beteckning RM750X vs RM750X v2 kan ha två olika tillverkare och kvalité (kan rentav vara sämre än föregångaren)!

Kollade precis upp det, och det verkar som om Channel Well Technology har byggt båda, så ingen skillnad där.

Permalänk
Medlem

@anon115862:

Båda är bra och har fått fina recensioner.
RM750x är snäppet bättre dock på de flesta punkterna men inte med mycket, det är ju också något dyrare.
Största skillnaden förutom storleken (140mm vs 160mm) är ljudnivån:
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm750x-v2-psu,55...
SSR-750FX (Focus+) är förra generationen men har liknande ljudbild som nya GX-serien.

Ytterligare jämförelser och bilder på ljudbilden:
#17303650
(Jämförelse mellan Focus+ här också, som sagt liknande ljudbild)

Men Corsair kanske glänser lite för mycket där, Seasonic-agget är fortfarande tyst och tror inte det är något som kommer störa dig.

Ett plus för Seasonic är ju 12-pin kabeln de erbjuder, precis som @kaptengrek: nämnde:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30403-seasonic-erbjuder-gra...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Det kvittar faktiskt båda är riktigt bra själv har man lite förkärlek till seasonic men jag hade valt det billigaste.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Båda är bra, hög kvalitét och ordentliga transistorer. Det blir således väldigt liten skillnad mellan de två. Personligen tycker jag om mindre företag som nischat sig inom något och sträcker sig lite längre för att uppfylla kundens önskemål, snabb och personlig support och service. Noctua och Seasonic är bra exempel på sådana företag enligt mig. Skadar ju inte att Seasonic levererar gratis 12-pin kontakt till sina kunder fram till 2020 när andra leverantörer tar 350kr för samma kabel. Du får 10-års garanti på båda nätaggregaten så själva prestandan skiljer dem inte åt, det är mer eller mindre är samma produkt.

Håller helt med många tyckte noctua är för dyra men i längden tror jag det lönar sig då dem alltid skickar nya fästanordingar när det kommer nya socklar. Kommer nog aldrig köpa något annat än noctua när det gäller nätagg köpa jag det som är bra byggt Corsair vx 450w vart det sist nu är det förvisso seaonic baserat.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D-ryd:

@fredrikbra:

Båda är bra och har fått fina recensioner.
RM750x är snäppet bättre dock på de flesta punkterna men inte med mycket, det är ju också något dyrare.
Största skillnaden förutom storleken (140mm vs 160mm) är ljudnivån:
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm750x-v2-psu,55...
SSR-750FX (Focus+) är förra generationen men har liknande ljudbild som nya GX-serien.

Ytterligare jämförelser och bilder på ljudbilden:
#17303650
(Jämförelse mellan Focus+ här också, som sagt liknande ljudbild)

Men Corsair kanske glänser lite för mycket där, Seasonic-agget är fortfarande tyst och tror inte det är något som kommer störa dig.

Ett plus för Seasonic är ju 12-pin kabeln de erbjuder, precis som @kaptengrek: nämnde:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30403-seasonic-erbjuder-gra...

Tusen tack för ett utmärkt inlägg.

Lagt en beställning på Corsair nätagget i slutändan. Beställde ett TUF 3080 kort så behöver inte 12 pin kabeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Jag har ett EVGA GOLD G2 750W Som är sjukt bra.
Helt ärligt så kommer du bli nöjd med vilket du än väljer.

Själv hade jag siktat på platinum istället för gold.

Det är ett kanon agg dock verkar g3 som är lika bra fläkt vara lite för aggresiv så hade nog köpt rmx eller seasonic.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Det är ett kanon agg dock verkar g3 som är lika bra fläkt vara lite för aggresiv så hade nog köpt rmx eller seasonic.

Sen är även mitt några år gammalt, min poäng var nog att vilket han än väljer som blir det säkert bra! Personligen så köper jag komponenter som har många positiva recensioner.

Permalänk
Medlem

@anon115862: köpte mitt första seasonic för ett år sedan och är sjukt nöjd. corsair är ett företag som håller på med det mesta inom pc och medans seasonic fokuserar på att göra grymma nätdelar, bara deras fläktar är ju ljusår före corsair.
gå in på https://seasonic.com/ och börja läsa på den nätdelen du tänkt köpa så ljusnar det rätt fort

Permalänk
Avstängd

Av de två det billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

Tusen tack för ett utmärkt inlägg.

Lagt en beställning på Corsair nätagget i slutändan. Beställde ett TUF 3080 kort så behöver inte 12 pin kabeln

Hur gick det, har du fått agget & är du nöjd?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Hur gick det, har du fått agget & är du nöjd?

Gått bara bra, fick nätagget efter någon dag eller så och har funkat riktigt bra sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

Tusen tack för ett utmärkt inlägg.

Lagt en beställning på Corsair nätagget i slutändan. Beställde ett TUF 3080 kort så behöver inte 12 pin kabeln

Se till att använda båda PCIe kablarna, ej 1 kabel med splitter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sinery:

Se till att använda båda PCIe kablarna, ej 1 kabel med splitter.

Använder i nuläget bara en PCIe kabel, medans jag drömmer varje dag om att få en bekräftelse på att min 3080 är påväg ^^