Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Absolut inte, det fanns massvis med kort vid kl 15:20. Kompletts sida krashade knappt, hade vänner som lugnt beställde senare än mig och valde specifikt istället för att ta första bästa.

Men ja, dom smygstartade exakt 14:55.

Har dom fått sina kort då? Jag beställde 15.01 och fick bekräftelse först 15.54.
Först skulle kortet komma den 26e september. Nu är det ändrat till 1a november 👍

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har dom fått sina kort då? Jag beställde 15.01 och fick bekräftelse först 15.54.
Först skulle kortet komma den 26e september. Nu är det ändrat till 1a november 👍

Vilken butik och kort gäller det?
Kul att det står nu på min order:
Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

men när man klickar på kortet står det ( 10 påväg till webblagret )

Jag tror mer att den andra batchen är mer till dom som beställde nu och dom som beställer när batchen kommer få vänta ännu längre.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Vilken butik och kort gäller det?
Kul att det står nu på min order:
Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

men när man klickar på kortet står det ( 10 påväg till webblagret )

Jag tror mer att den andra batchen är mer till dom som beställde nu och dom som beställer när batchen kommer få vänta ännu längre.

Komplett och Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

@Storage Jar: Snarlik sits, men fick orderbekräftelsen 15:15 någonting.

Permalänk
Medlem

Skrev detta i en annan tråd men postar här för info:

Pratat med elgiganten alldeles nyss.
Alla kort dom har uppe för tillfället har planerat leveransdatum 30e sept. Enligt han i telefonen så har dom fortfarande bra tillgång på korten och sa att "det är ingen panik än"

Passa på, la just beställning på ett Asus TUF 3080 OC

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Hur är det med "coil whine" nu för tiden? Något på detta kort?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Kollat igenom blocket och tradera där kort försvunnit som dom lagt upp, fick dom sålt korten eller blev dom borttagna av hemsidorna? folk kan väl knappast pröjsat 15 lök för ett 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turock3:

Kollat igenom blocket och tradera där kort försvunnit som dom lagt upp, fick dom sålt korten eller blev dom borttagna av hemsidorna? folk kan väl knappast pröjsat 15 lök för ett 3080?

15 lök för ett kort som kostat 8k i inköp känns extremt, men visst finns det folk med mycket pengar som inte riktigt bryr sig så det är ju inte helt omöjligt att det blev sålt.

Permalänk
Medlem

@LastNinjas:

Helt sjukt om så är fallet, men ja finns säkert folk som pröjsar stora summor för vad som helst. Trodde aldrig någon skulle få max 10 för ett sådant kort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

Aaaaaand it begins

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Aaaaaand it begins

Denna är ju bättre xD
https://www.tradera.com/item/341372/415935196/asus-rog-strix-...

Permalänk
Medlem

Vilken tur att det bara gått i halvfart. Kanske ska man fråga Arash om kortet är "tjejkört" också?

Permalänk

Ett ovanligt stort prestandakliv som ger ett minst lika stort hopp i energiförbrukning!

Så inte fan kan det vara så fantastiskt om man bedömer det lite mer neutralt.
Jag vill då inte trycka in ~370w i min custom loop!

Vad hände med svalt och snabbt?
Big Navi?
Vem vet!

Permalänk
Inaktiv

Folk som beställt från Komplett, håll koll på ordersidan på söndag ifall något händer. Komplett brukar skicka även på söndagar, har fått beställningar gjorda på lördagen, skickade på söndagen och i näven på måndag. Vilket är en omöjlighet med andra butiker i Sverige.

Förutsätter förstås att de skulle få in några kort i helgen. Men ja... spännande att se hur det nu blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Det är ju inte kortet det är fel på. Dessutom tror jag inte ens Swec kan se in i framtiden?

Skrivet av JonasT:

Vi har inte utvecklat den förmågan än tyvärr, men hoppas kunna komma dit en dag!

SweC har ändrat i diverse betyg förut när det kommit fram saker i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr steven:

Ett ovanligt stort prestandakliv som ger ett minst lika stort hopp i energiförbrukning!

Så inte fan kan det vara så fantastiskt om man bedömer det lite mer neutralt.
Jag vill då inte trycka in ~370w i min custom loop!

Vad hände med svalt och snabbt?
Big Navi?
Vem vet!

Du MÅSTE ju inte köpa ett 3080.
Hur kan inte den otroliga teknik vi idag har tillgång till vara fantastisk?
Lite ödmjukhet inför den sjuka mängd forskning och mantimmar som ligger bakom det vi idag tar för självklart i vårt samhälle efterlyser jag i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Skrev detta i en annan tråd men postar här för info:

Pratat med elgiganten alldeles nyss.
Alla kort dom har uppe för tillfället har planerat leveransdatum 30e sept. Enligt han i telefonen så har dom fortfarande bra tillgång på korten och sa att "det är ingen panik än"

Passa på, la just beställning på ett Asus TUF 3080 OC

Ja asså litar verkligen inte på elgiganten för 5 öre men la en beställning på ett kort där jag med för proshop är ännu oklarare angående leveranser, men kortet jag la beställning på finns inte ens längre kvar på hemsidan haha

Permalänk

Hade webhallen några asus rog strix i lager? Hann aldrig se medan jag la beställningen på en komplett config.

Permalänk
Medlem

@At The Gates: De skickas från Asus 21/9 och ska vara framme hos ÅF i Sverige den 30e. Snackat med kundtjänst hos både Elgiganten och Inet och de gav samma svar. Har ett beställt från Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Jag verkar vara en av de få som lyckats komma över ett kort. Köpte det från komplett 14:58, har pratat med kundservice ett flertal omgångar för att bekräfta att kortet jag köpt var från det lager de hade när de öppnade för försäljning. Dock så vågar jag inte lita på något förrän jag har kortet i datorn så en sak jag är lite suspekt över nu är att jag inte kan spåra mitt paket. Det skulle enligt kundtjänst blivit skickat i fredags eftermiddag, jag har fått leverans-bekräftelse. Ska tilläggas att det gått över 24 timmar så paketet borde vara spårbart. Tittar jag i den elektroniska packsedeln har jag även fått två (??) kollinr. Pessimisten i mig misstänker att något gått fel men kanske är överdrivet negativ. Har någon annan som beställt från komplett befunnit sig i liknande situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binomar:

Jag verkar vara en av de få som lyckats komma över ett kort. Köpte det från komplett 14:58, har pratat med kundservice ett flertal omgångar för att bekräfta att kortet jag köpt var från det lager de hade när de öppnade för försäljning. Dock så vågar jag inte lita på något förrän jag har kortet i datorn så en sak jag är lite suspekt över nu är att jag inte kan spåra mitt paket. Det skulle enligt kundtjänst blivit skickat i fredags eftermiddag, jag har fått leverans-bekräftelse. Ska tilläggas att det gått över 24 timmar så paketet borde vara spårbart. Tittar jag i den elektroniska packsedeln har jag även fått två (??) kollinr. Pessimisten i mig misstänker att något gått fel men kanske är överdrivet negativ. Har någon annan som beställt från komplett befunnit sig i liknande situation?

Sitter i exakt samma position. Ska vara skickat och jag har fått spårnummer som inte går att spåra trotts att det gått över ett dygn.

Permalänk
Medlem

@Miniwonka: Märkligt. Min far jobbar på postnord så skickade mitt kollinr till honom för att se om han kunde ta reda på något jag inte kunde via postnords hemsida, men ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binomar:

@Miniwonka: Märkligt. Min far jobbar på postnord så skickade mitt kollinr till honom för att se om han kunde ta reda på något jag inte kunde via postnords hemsida, men ingenting.

Osäker på hur komplett jobbar, men spårningen kanske inte blir aktuell förens den når lastning på bil. Om jag inte minns fel brukar det gå iväg paket från deras lager på söndagar, så jag gissar på att vi ser en uppdatering imorgon.

Permalänk
Medlem

@Miniwonka: Har läst det också, hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

"Beskrivning
Helt slutsålt i hela världen.
Ett founders såldes nyss på ebay för över 70000 dollar."

🤦‍♂️

EDIT:
Såg info om 3080Ti. 10240 kärnor, 20GB och $999, är det nån sanning i det eller bara rykten. Har haft dålig koll dom senaste dagarna.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

"Beskrivning
Helt slutsålt i hela världen.
Ett founders såldes nyss på ebay för över 70000 dollar."

🤦‍♂️

EDIT:
Såg info om 3080Ti. 10240 kärnor, 20GB och $999, är det nån sanning i det eller bara rykten. Har haft dålig koll dom senaste dagarna.

Var några leaks på 3090, och då verkade det vara 10 procent snabbare änn 3080, isåfall inte värt det i mina ögon för spel iaf.

3080ti borde ju inte vara snabbare änn 3090 ?

Men som sagt är ju leaks =p

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Ska man avboka sina kort för 7825kr? Kostar 8500kr eller mer nu. Eller ska man lägga ut det på marknaden om man får hem dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Ska man avboka sina kort för 7825kr? Kostar 8500kr eller mer nu. Eller ska man lägga ut det på marknaden om man får hem dem?

Varför skulle du avboka kortet om du vill ha ett? Framförallt om du får det billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Varför skulle du avboka kortet om du vill ha ett? Framförallt om du får det billigare.

I min iver att få tag på ett kort jag fyra kort bokade... vill ha ett asus tuf. Ska jag avboka de andra?