Cyberpunk 2077 får förvånansvärt snälla systemkrav

Permalänk
Medlem

Har något annat spel rekommenderat SSD som krav?

Detta är riktigt bra! mer sånt!
De får sluta designa spel kring HDD tycker jag. De flesta har SSD nu

Permalänk
Medlem

1060 rekommenderas låter lite när mitt 2070 får problem att hålla 60fps i 4k med maxxade och kör 1440p istället. Men antar de menar 1080p imoch inte helt maxxat. Mek bra att veta stt man inte måste köpa en 3080 för det enda PC spel jag planerar skaffa närmaste året.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bör påpekas att detta är för 1080@60. De skrev på reddit att krav för högre upplösningar kommer närmare release. Skulle gissa på att de vill få med AMD Radeon 6000-serien i 4k-kraven utan att spoila releasen

Permalänk
Medlem

Kul att jag startade en tråd om SSD borde bli ett krav och så får man se att Cyberpunk har SSD som rekommenderad.

Permalänk
Medlem

Kraven var ju liknande Watchdogs Legions systemkrav undra om det blir samma hopp i kraven med raytracing aktiverat i Cyberpunk. Hoppas verkligen 6700k + RTX3090 klarar det ok, vill ju vänta med att köpa CPU tills de nya släpps.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

https://support.cdprojektred.com/en/cyberpunk/pc/sp-technical...

1080p low för min, 1080p high för rekommenderad.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av meanh:

Perfekt, tack! Lägger in det i artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Hoppas verkligen 6700k + RTX3090 klarar det ok, vill ju vänta med att köpa CPU tills de nya släpps.

3090 kortet lär ju inte behöva arbeta speciellt mycket med den CPU:n är jag kanske rädd för :/

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj att se en mer detaljrik specifikation där man ser vilken prestanda/ögongodis och framerate man kan förvänta sig med mini/rek hårdvaran

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Absolut; det var en av anledningen till att spelet blev försenat. CD Projekt Red sade att anledningen var att dem behövde optimisera spelet för att det skulle kunna se fint ut på Xbox One S och Playstation 4; Där den förstnämnda konsolen verkligen inte har mycket prestanda tillgodo.

Permalänk
Medlem

Fattar inte alls hajpen med det här spelet? Ett spel som kräver namnet "Cyberpunk" är verkligen inget spel som kan tala för sig själv. Man behöver ett epitet för att folk ska förstå vad man försöker åstakomma samtidigt som utvecklarna inte tycks ha en aning om vilken atmosfär cyberpunk kräver?! Tycker det verkar riktigt B. Tippar på att det blir bortglömt lika snabbt som Rage 2. Av innehållet att dömma av det jag hittills sett så borde spelet heta "Ghetto party IQ Zero" typ... Är filmen xXx cyberpunk? Dom kan kräma på med hur mycket grafisk teknikalitet de vill... Men cyberpunk är det fanemig inte.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte alls hajpen med det här spelet? Ett spel som kräver namnet "Cyberpunk" är verkligen inget spel som kan tala för sig själv. Man behöver ett epitet för att folk ska förstå vad man försöker åstakomma samtidigt som utvecklarna inte tycks ha en aning om vilken atmosfär cyberpunk kräver?! Tycker det verkar riktigt B. Tippar på att det blir bortglömt lika snabbt som Rage 2. Av innehållet att dömma av det jag hittills sett så borde spelet heta "Ghetto party IQ Zero" typ... Är filmen xXx cyberpunk? Dom kräma på med hur mycket grafisk teknikalitet de vill... Men cyberpunk är det fanemig inte.

Det är teamet bakom Witcher, så helt kassa är dom nog inte. Det är inte som du skulle vilja förvänta dig? Bra isåfall, då kan du bli överraskad över quirks du inte hade räknat med. Tråkigt att bara spela sånt som är hand i handske.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte alls hajpen med det här spelet? Ett spel som kräver namnet "Cyberpunk" är verkligen inget spel som kan tala för sig själv. Man behöver ett epitet för att folk ska förstå vad man försöker åstakomma samtidigt som utvecklarna inte tycks ha en aning om vilken atmosfär cyberpunk kräver?! Tycker det verkar riktigt B. Tippar på att det blir bortglömt lika snabbt som Rage 2. Av innehållet att dömma av det jag hittills sett så borde spelet heta "Ghetto party IQ Zero" typ... Är filmen xXx cyberpunk? Dom kräma på med hur mycket grafisk teknikalitet de vill... Men cyberpunk är det fanemig inte.

Ehm, du vet att Cyberpunk är namnet på det rollspel och den värld, skapad av Mike Pondsmith på 80-talet, som spelet bygger på?

Permalänk
Medlem

Alla dessa fördröjningar och sen går det att köra på rena rama museiföremålet?

Tvivlar mer och mer på att det här kommer bli så "next-gen" som hypen gjort gällande.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Konstigt att de rekommenderar GTX1060 men inte RX580 på AMD sidan. Jag tycker dessa krav verkar märkliga. Förmodligen är det spelbart (60 fps) utan RT i 1080P med high inställningar eller 1440P med medium om man har ett GTX1060. Lite förvånad över det låga lagringskravet på 70 GB hade förväntat mig det dubbla. 70GB låter som spelvärlden inte är så stor och det hade man ju hoppats att detta skulle vara ett jättespel!

Det är ju en stad, tänk vad mycket assets du kan återanvända med beige-grå husväggar! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte alls hajpen med det här spelet? Ett spel som kräver namnet "Cyberpunk" är verkligen inget spel som kan tala för sig själv. Man behöver ett epitet för att folk ska förstå vad man försöker åstakomma samtidigt som utvecklarna inte tycks ha en aning om vilken atmosfär cyberpunk kräver?! Tycker det verkar riktigt B. Tippar på att det blir bortglömt lika snabbt som Rage 2. Av innehållet att dömma av det jag hittills sett så borde spelet heta "Ghetto party IQ Zero" typ... Är filmen xXx cyberpunk? Dom kräma på med hur mycket grafisk teknikalitet de vill... Men cyberpunk är det fanemig inte.

Då skaparen av table-top rollspelet Cyberpunk Mike Pondsmith (vilket CP2077 är baserat på) varit ganska involverad även i skapandet av CP2077 så får man anta att det lever upp ganska bra till sina föregångare iaf, sedan om de stämmer in på din tolkning av vad cyberpunk är och bör vara är väl en annan femma.
Edit: Tvåa på bollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas att SSD är minimumkrav nästa år på samtliga spel. Det är dags att ta nästa kliv inom gaming!

Samma gäller systemkrav för upplösning eller i alla fall en riktlinje, då folk idag spelar på olika 1080p, 1440p & 4K vilket kan vara en aning missvisande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Känns som rekommenderade systemkrav idag mer är satta efter att inte skrämma bort någon.

Permalänk
Medlem

Ser ju mycket trevligt ut med mig och mitt 1080. Hade det inte varit för Raytracing och att mitt kommande HP Reverb G2 så hade jag nog inte haft något sug efter ett nytt kort. Men att kunna köra allt på max i VR är lockande... och potentiellt nästan komma upp i 144fps med Cyberpunk... mums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte alls hajpen med det här spelet? Ett spel som kräver namnet "Cyberpunk" är verkligen inget spel som kan tala för sig själv. Man behöver ett epitet för att folk ska förstå vad man försöker åstakomma samtidigt som utvecklarna inte tycks ha en aning om vilken atmosfär cyberpunk kräver?! Tycker det verkar riktigt B. Tippar på att det blir bortglömt lika snabbt som Rage 2. Av innehållet att dömma av det jag hittills sett så borde spelet heta "Ghetto party IQ Zero" typ... Är filmen xXx cyberpunk? Dom kan kräma på med hur mycket grafisk teknikalitet de vill... Men cyberpunk är det fanemig inte.

Det finns ingen universal definition av genren cyberpunk, precis som det inte finns med genren fantasy eller sci-fi. Finns element som är essentiella i varje genre men ingen manual som man måste följa punkt till pricka. Därför ser du exempelvis spel och filmer skildra cyberpunk på olika sätt men ändå besitta dessa element som definierar dem som cyberpunk. Deus Ex serien, Shadowrun serien och Cyberpunk skildrar alla genren på sitt eget sätt men essensen är där.

Permalänk
Medlem

De 5 mest populära grafikkorten hos Steam-användare är:

NVIDIA GeForce GTX 1060 10.75%
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 7.48%
NVIDIA GeForce GTX 1050 4.85%
NVIDIA GeForce GTX 1070 3.82%
NVIDIA GeForce GTX 1650 3.38%

Så CD Projekt är rätt smarta genom att optimera så bra. Men förhoppningsvis så skalar det väl bra uppåt också för oss som sitter på bättre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har något annat spel rekommenderat SSD som krav?

Detta är riktigt bra! mer sånt!
De får sluta designa spel kring HDD tycker jag. De flesta har SSD nu

Eftersom ps5 och xbox lanseras med ssd så tror jag eran för hdd lagrade spel är över 2021.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har något annat spel rekommenderat SSD som krav?

Detta är riktigt bra! mer sånt!
De får sluta designa spel kring HDD tycker jag. De flesta har SSD nu

World of Warcraft: Shadowlands hade SSD som minimum men det uppdaterades sen till bara rekommenderat. Det borde dock ha stannat kvar som minimum spec för laddtiderna är absolut hemska utan SSD.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

De 5 mest populära grafikkorten hos Steam-användare är:

NVIDIA GeForce GTX 1060 10.75%
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 7.48%
NVIDIA GeForce GTX 1050 4.85%
NVIDIA GeForce GTX 1070 3.82%
NVIDIA GeForce GTX 1650 3.38%

Så CD Projekt är rätt smarta genom att optimera så bra. Men förhoppningsvis så skalar det väl bra uppåt också för oss som sitter på bättre saker.

Ja ska du köra högre upplösning, raytracing och ultra inställningar så får du nog MINST ha ett 2080 Ti

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

R9 Fury ska det vara ett "inside joke", AMD sålde kanske 10 kort av den generationen, lol

Permalänk
Medlem

Vet flera som har siktat på att uppgradera rejält inför Cyberpunk 2077, men som det ser ut här så kommer det inte att behövas.

Men man får ju se. Rekommenderat-nivån brukar aldrig vara hög, så det lär ju knappast handla om maxinställningar. Och alla vet ju att maxinställningar är det enda som räknas (😉😁, j/k), så det kommer nog krävas rejäla resurser ändå, i slutändan.

(Själv är jag ingen fan av cyberpunk-genren, så jag kommer inte uppgradera av den anledningen.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt? Ehm, det ska snurra på OG Xbox One....

Permalänk
Medlem

Om det verkligen är detta som blir kravet så blir jag glatt överraskad om det flyter på bra. Men samtidigt har jag lite svårt att tro det blir så.
Kollar man Witcher 3 rekommenderade krav så ligger det på nästan samma nivå.
Möjligtvis att CP2077 kräver ett hack bättre grafikkort.
Men så vet vi också att Witcher 3 fick den tidens topphårdvara att gå på knäna.
Då jag inte kan maxa Witcher 3 i 1440p med min R5 1600 och RX 5700 idag så lär jag inte kunna spela på mer än mid-high blandning om två månader när spelet kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

70GB SSD är oroväckande lite. Känns som det blir ett väldigt kort spel!

Men jag ser väldigt framemot att bli positivt motbevisad och överraskad!

Äh, är ju mestadel texturer som tar plats i moderna spel. Det säger inget om hur långt ett spel är, endast hur välkomprimerade och hur mycket texturer som hänger med.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Vad sjutton är detta, är det bara jag som tycker det senaste demot ser sämre ut än andra videoklipp vi har sett hittills?? Mindre detaljerat och urvattnade färger typ.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.