Fredagspanelen 201: Nvidia RTX 3080, mer RTX 3080 och kommande AMD-produkter

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 201: Nvidia RTX 3080, mer RTX 3080 och kommande AMD-produkter

Jonas, Anton och Kenneth sätter sig i studion för att prata av sig om Nvidias Geforce RTX 3080-lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kollar via Youtube men saknar specifika delar i (prat) i beskrivningen. Tagit bort det?.

EDIT: Jaha, antagligen bara snack om RTX-3000.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte ens detta avsnitt på tuben än.. Jag vill Casta till tvn! 😊

Permalänk
Medlem

Snygga strumpor! Har likadana

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Markusas:

Snygga strumpor! Har likadana

Pacman eller ananas?!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av slusk:

Jag hittar inte ens detta avsnitt på tuben än.. Jag vill Casta till tvn! 😊

Fixat!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Trodde det var heroinet som började kicka in vid 42:00 men nej, endast tekniskt strul.

Trevlig helg på er!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Keeper of the Bamse

@29:55 så missade @undac att säga "Fyrtio tusen miljarder euro", dåligt!

Jag spår f.ö. att det kommer bli strump-clockers i den här tråden. I nästa avsnitt får Kenneth också dressa upp med finsockor!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat och en bra panel som knöt ihop RTX 3080 lanseringen fint. Tiden står ju inte still och har redan sprungit ifrån Fredagspanelen i.o.m. krönikan som Anton gav lite ledtrådar om (väldigt bra krönika för övrigt) och givet andra nyheter som dök upp under fredagen.

Märks också att Anton börjar bli varm i kläderna och smått bekväm framför kameran nu, tummen upp.
Ni får gärna köra fler paneler med alla 3 grabbar, funkade ypperligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfkin:

Starkt jobbat och en bra panel som knöt ihop RTX 3080 lanseringen fint. Tiden står ju inte still och har redan sprungit ifrån Fredagspanelen i.o.m. krönikan som Anton gav lite ledtrådar om (väldigt bra krönika för övrigt) och givet andra nyheter som dök upp under fredagen.

Märks också att Anton börjar bli varm i kläderna och smått bekväm framför kameran nu, tummen upp.
Ni får gärna köra fler paneler med alla 3 grabbar, funkade ypperligt.

Håller med, gärna fler paneler med alla tre. Väldigt bra upplägg 👍

Permalänk
Medlem

Nu måste jag fråga Er, panelens ärliga åsikt om Founders Edition endast är ett PR/Marketing kort som ser bra ut i rutan/artikeln men inte är tänkt att säljas i volym alls??

JonasT undrade varför nvidia skulle lägga ned allt detta arbete på att göra ett kort som inte säljs med vinst och är typ 4x mer påkostat än partnerkorten för motsvarande pengar?

Det krävs ju inte en raketfysiker att förstå att Asus TUF är bra genomfört kort och kostnadseffektivt. FE är apple nivå på finish och priset förmodligen mer än 4x dyrare att ta fram och tillverka. Inte ens botnätverken kommer få tag i speciellt många kort. Däremot samtliga reviewers kommer GARANTERAT att få ett tillsänt så att det ser fint ut i rutan och ja det kostade ju ”bara” $699 men endast VIP influencers har ett garanterat i brevlådan.
För oss andra är det ungefär lika stor chans att vinna stort på Triss lotteri som att få tag i ett FE.

Har ni också hört rykten om att denna wave av 8/10GB kort kommer ersättas av nvidias 16/20GB kort när navi 21 har släppts (”3070” subventionerad pricebracket, 5900kr?) Vad kommer då nvidia ta betalt för 16GB 3070 eller 20GB 3080? Kommer 8/10GB korten då finnas kvar eller räknas som en one-off?

Interesting Times helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Pacman eller ananas?!

Pacman 😃

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Nu måste jag fråga Er, panelens ärliga åsikt om Founders Edition endast är ett PR/Marketing kort som ser bra ut i rutan/artikeln men inte är tänkt att säljas i volym alls??

JonasT undrade varför nvidia skulle lägga ned allt detta arbete på att göra ett kort som inte säljs med vinst och är typ 4x mer påkostat än partnerkorten för motsvarande pengar?

Jag gissar på PR och hypesyften.

Skrivet av ottoblom:

6900 xt samma prestanda som 3090 för 499 dollar He he . Jag vill gärna se ett litet priskrig mot Nvidia men ni har rätt vissa förhoppningar är just bull . mellan 3070 och 3080 för 599 riktiga dollar låter dock ganska rimligt .och är nog en förhoppning .Kanske så kan AMD nå runt 3080 prestanda men dom måste ha betalt och kan inte ta halva priset finns inte marginaler för det .

Jag blir imponerad om dom når 3080 i prestanda för ish samma pengar. Det skulle jag se som ett grymt steg frammåt och riktigt bra för framtida konkurrens.

Permalänk
Medlem

burkigt ljud

har alldrig upplevt att ljudet har varit burkigt tidigare,har ni nu utrustning eller är det min hemmabioreciever som börjar ge upp jättekonstig låter inte alls bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders f:

har alldrig upplevt att ljudet har varit burkigt tidigare,har ni nu utrustning eller är det min hemmabioreciever som börjar ge upp jättekonstig låter inte alls bra.

Tror det ligger mest i din ände, eller att Youtube gjorde nåt konstigt, prova köra videon igen. Ljudet lät väldigt bra i min ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Jonas, Anton och Kenneth sätter sig i studion för att prata av sig om Nvidias Geforce RTX 3080-lansering.

Läs hela artikeln här

FYI till panelen (@UndaC & Co): Även en del nya spel till PS5 skall göras kompatibla med PS4.

Sedan har vi även frågan om hur next gen Switch blir?

Så att lära sig skala spelen, och var minimum verkligen är (PS4? Switch?), behöver utvecklarna fixa oavsett XSS.

Gällande att ni tycker att Series X är väldigt stor, så stämmer det, men PS5 som ni tänkt att köpa är inte jätteliten den heller:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Tror det ligger mest i din ände, eller att Youtube gjorde nåt konstigt, prova köra videon igen. Ljudet lät väldigt bra i min ände.

Nja, ljudet försämrades under vissa delar av videon (och det var inte lokalt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

FYI till panelen (@UndaC & Co): Även en del nya spel till PS5 skall göras kompatibla med PS4.

Sedan har vi även frågan om hur next gen Switch blir?

Så att lära sig skala spelen, och var minimum verkligen är (PS4? Switch?), behöver utvecklarna fixa oavsett XSS.

Utvecklarna vet redan hur man "skalar" spel på ett sätt som fungerar både tekniskt och ekonomiskt: man utvecklar för minsta gemensamma nämnare! Det är tyvärr dåligt både för XSX och PS5, många spel kommer ju till båda plattformarna vilket tyvärr då inkluderar XSS.

Är just där Microsoft inte bara ställde till det för sig på en punkt (XSS sätter lägsta nivå), utan nu när lite mer kommit fram om XSS visade det sig att man även gjort bakåtkompatibilitet en röra då XSS inte är kapabel att köra XBX versionerna av nuvarande generation. Så mycket bättre är helt enkelt inte RDNA2 över Polaris.

XBX har i praktiken ett RX 580 med ~6 TFLOPS teoretisk kapacitet medan XSS kör med RDNA2 ~4 TFLOPS. Kikar man på prestandaindex och ställer RX 580 mot ett 5700XT är RDNA1 ~16 % mer effektiv räknat faktiskt-prestanda/teoretisk-TFLOPS. Fast mellan 580 till 5700XT skalas även VRAM-bandbredd, XBX har både mer VRAM (12 GB vs 8+2 GB) samt högre bandbredd (326 GB/s vs 224 GB/s samt 56 GB/s).

Är inte oroad för hur avsaknad av XBX stöd i XSS kommer påverka, men som ägare av både Xbox One samt XBX kan man notera att XBX aldrig riktigt fått visat sin fulla potential. Det man får är samma spel designade för ursprungliga Xbox One, fast med 4k (quality mode) eller mer konsekvent FPS (performance mode).

Inget spel lär ha pushat XBX till sin fulla potential, risken är överhängande att XSX kommer se samma öde om XSS tar någon större andel av marknaden. Det man får sätta sitt hopp till denna generation är de PS5 exklusiva titlarna.

Gällande switch verkar en uppföljare ligga ~2 år bort i alla fall (och mycket pekar på att nuvarande Switch kommer ha haft exakt samma kapacitet hela generationen, se och lär Microsoft och Sony). Tänk den med Cortex X1: bärbar enhet med högre CPU-punch än de mastodontlådor som snart är på väg ut (GPU-mässigt kommer det inte gå att matcha prestanda utan att rejält dra upp effekten)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Ursäkta uttrycket men varifrån fick alla att "UP 2X 2080" antydde 2080S eller 2080Ti? Förstod aldrig den grejen. 3080 vs 2080 ser mer logiskt dessutom.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Perfekt att panelen går att lyssna på via Spotify också!

Permalänk

Hej har en fråga hur stort skillnad är det mellan 2080 ti och 3080 i benchmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gällande switch verkar en uppföljare ligga ~2 år bort i alla fall (och mycket pekar på att nuvarande Switch kommer ha haft exakt samma kapacitet hela generationen, se och lär Microsoft och Sony). Tänk den med Cortex X1: bärbar enhet med högre CPU-punch än de mastodontlådor som snart är på väg ut (GPU-mässigt kommer det inte gå att matcha prestanda utan att rejält dra upp effekten)...

Skall bli intressant att se när vi får reda på mer om nya Switchen. Är grymt nyfiken och pepp på den! Har för mig de skall släppa info om den alldeles i början av nästa år?

Är personligen övertygad om att Sony, även denna PS5-generation, kommer med olika prestandaalternativ. Skall bli intressant att se när de lanseras.

Så spelutvecklare måste jobba för sin lön, helt klart.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Ehrling:

Perfekt att panelen går att lyssna på via Spotify också!

Saknar bara att de slutat publicera på TuneIn som de gjorde förr!

Min bil har Spotify, men tyvärr inte med podcast-funktionen. Där hänvisar de till TuneIn och dess podcaststöd. Så grymt smidigt att lyssna på poddar när man sitter i trafikköer, eller kör längre sträckor!

De flesta poddar jag lyssnar på finns på TuneIn, så hoppas att SweC börjar lägga de där (som de gjorde tills inte för så länge sedan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av martinot:

Saknar bara att de slutat publicera på TuneIn som de gjorde förr!

Min bil har Spotify, men tyvärr inte med podcast-funktionen. Där hänvisar de till TuneIn och dess podcaststöd. Så grymt smidigt att lyssna på poddar när man sitter i trafikköer, eller kör längre sträckor!

De flesta poddar jag lyssnar på finns på TuneIn, så hoppas att SweC börjar lägga de där (som de gjorde tills inte för så länge sedan).

Just nu kör vi syndikation genom libsyn. Antar att vi bör kunna slå på att skjuta ut till tunein där också.
Ska bara lista ut hur

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shadowr3p:

Hej har en fråga hur stort skillnad är det mellan 2080 ti och 3080 i benchmark?

Vi testar ju som bekant datorprylar här på Sweclockers så du kan alltid kolla in vår recension:
https://www.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-308...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Just nu kör vi syndikation genom libsyn. Antar att vi bör kunna slå på att skjuta ut till tunein där också.
Ska bara lista ut hur

Grym service isf. - stort tack för om ni kan fixa det!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Har några utav de andra tillverkarna samma kylarlösning som founders edition?
Det vill säga att en del av värmen leds ut där utgångarna sitter.
Eller är det så att alla tillverkare har fler utgångar så det inte är möjligt?

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk

Med tanke på AMD R9 295X2 som ni har bakom er har en 500W TDP måste det varit en riktigt imponerad AIO lösning så pass tyst den var i förhållande till effekten.

Permalänk

Bra panel!

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig tveksam till påståendet att AMD inte var beredda på att RT skulle komma när de väl började designa RDNA2.

Det går att se tidiga saker om HW RT 2014-2015. Här är en om att lägga in HW RT i en RX290 2014 , här en ett patent från intel 2015 . NVIDIA har säkert också någonting i den tidsperioden, men det var inte så att HW RT var en idé som var helt okänd vid den tidpunkten, även om det nödvändigtvis inte var just dem patenten som implementeras senare.

Xbox Series X börjarde designas 2016 . Vid detta tillfälle så kan de likväl ha sagt de ”Vi ska ha raytracing i DX12 till våra nya konsoler”. Microsoft kan säga åt alla hårdvarutillverkare att lägga in features, oavsett om de vill det eller inte, och då RT är ett hyfsat stort ämne så är det ingenting som bara en grafikkortstillverkare kan enhälligt bestämma eller implementera, det måste kunna köras på konsolerna i vilket fall som.

”There are features which Microsoft has imposed, whether they like it or not, but it’s sort of like a : Come to an agreement, do something decent enough and then we got this common abstraction, which is nice, because we can target features to that.”

“So if it’s something complex like say, ray tracing for example, that’s going to be quite a lengthy discussion because it’s not just like ‘oh, that’s a cool idea. I’ll add ray tracing, why not? It’ll run at the same speed’. In that case it’s a very complicated discussion with the vendors, and quite ongoing, when those cases come up”

Om DX12

AMD anställer en del snubbar från Qualcomm i slutet av 2016 (Augusti och framåt om jag minns rätt?). Det är dessa personer som designar RT-acceleratorerna och ansöker om patent 22/12 2017. DXR påbörjades 27/9 2017 . AMD kan inte göra någonting på 3 månader, vad NVIDIA tagit 10 år att göra. Intel är först på banan i slutet av 2018, så de kanske var förvånade. AMD har däremot prickat in 4 till patent vid slutet av 2018, varav 1 har att göra med DXR 1.1 och inline ray tracing, som AMD utvecklade.

RDNA2 är designad för att göra lite av en ”allt i ett” enligt DXR 1.1. Visst, använder shaders för traversal, men det är endast en del av allt som krävs för ray tracing. Beroende på hur de hanterar de andra delarna så kan det vara allt från snabbare till mycket, mycket långsammare. Visst hade det varit bättre om det fanns egen traversal hårdvara, i synnerhet om man läser nvidias marknadsföring, vilket iofs säger att Ampere är 90% energieffektivare än Turing... så trovärdigheten är ju inte direkt i topp där.

Men vill du leta efter tecken på ray tracing i RDNA, så kommer du att hitta dem om du tänker på det. RDNA introducerar workgroups, som grupperar ihop två CUs till en WGP. Dessa kan köras i ett workgroup mode, som ökar bandbredden till TMUs (som innehåller RT-enheter). Utöver det så introducerade de även nya image paths för att förbipassera texturinterpolatorn, samma vägar som kommer att användas för RT-enheterna i RDNA2. Det enda som egentligen saknas i RDNA är RT-enheterna... och VRS ( patentet kom 2017 också förmodligen av begäran av Microsoft som skulle använda VRS för VR till Scorpio som aldrig blev av) och de andra DX12U-grejerna. Att döma från det här fanns inte tid att implementera allt till RDNA, varför somliga kanske valde att kalla RDNA2 för "fulla RDNA".

Inte för att jag tror att det fanns till den första RDNA/Gfx10_LITE/Gfx1000/"PS5"/AMD flute, utan där kan det ha varit en eftertanke när Microsoft väl började med det.