Permalänk
Medlem

Netflix ser ut som stryk

Hej!

Jag kollade just Godzilla, King of Monsters på Netflix och bildkvaliteten var verkligen under all kritik.

Jag har ett Standard HD abonnemang (11,99€/mån) och kollade halva filmen på min 55" LG OLED och det gick att kolla på men hade en bitrate på ~1,2mbit/s så man såg ju artefakterna tydligt i mörkare scener.

Sen böt jag till min dator å kollade resten av filmen och det såg verkligen inte bra ut, jag har DivX-filer från slutet av 90-talet i motsvarande kvalitet...

Jag är medveten om den 30% kvalitetssänkningen dom gjorde pga coronaviruset men ska man faktiskt fortsättningsvis orka betala 11,99€/mån för den här skiten?

Det är inte fel på min bredbandsuppkoppling, är det bara jag som får så här dålig bitrate?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Ser väl helt ok ut på min, antagligen lite sämre än din tv, 27" 1080p datorskärm. Inget jag skulle klaga på. Men jag såg definitivt artefakter i mörkare scener, men överlag inget jag skulle klaga på

Permalänk
Medlem

Ska dem dra ner 30% på kvalitén borde dem dra bort 30% på priset med.

Permalänk
Medlem

Kollade för någon dag sedan på en film och var nära att försöka slanga ner den istället då kvaliteten verkligen var urusel. Så ska de fortsätta med detta får de göra något åt priset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På 4K-sidan verkar de ha dragit ner med 50%. Tidigare fick man ut 15Mbps, nu är det sänkt till 7,62Mbps. Dålig koll på vad deras HD bitrate brukade vara men 1,2Mbps låter extremt lågt så säkert samma sak där, minst.

Permalänk
Medlem

2020 06 28 - Märkt att de även tagit bort Dolby Atmos på serier som inte har Dolby Vision. Ändå har de ATMOS-loggan kvar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

2020 06 28 - Märkt att de även tagit bort Dolby Atmos på serier som inte har Dolby Vision. Ändå har de ATMOS-loggan kvar.

Kollade precis via ATV4K, alla jag hittade som hade Atmos-loggan spelade upp med Atmos oavsett DV eller ej.

Har du någon specifik serie du märkt det på?

Permalänk
Medlem

@Otori: Serien Dark och Jessica Jones som haft ATMOS förrut. Jag kör från LG C9 TV app eller PC och Samsung HW-Q90R Soundbar (Atmos påslaget). Kan kolla på Samsung TV:n och se om det blir ATMOS från APTV 4K och Samsung HW-K960. Tar en liten stund...
På APTV 4K står det 5.1 på dessa serier och på Windows app och LG TV står det ATMOS. Netflix har nog tagit bort ATMOS från vissa serier där det funnits tidigare. Kanske pga Corona?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Hej!

Jag kollade just Godzilla, King of Monsters på Netflix och bildkvaliteten var verkligen under all kritik.

Jag har ett Standard HD abonnemang (11,99€/mån) och kollade halva filmen på min 55" LG OLED och det gick att kolla på men hade en bitrate på ~1,2mbit/s så man såg ju artefakterna tydligt i mörkare scener.

Sen böt jag till min dator å kollade resten av filmen och det såg verkligen inte bra ut, jag har DivX-filer från slutet av 90-talet i motsvarande kvalitet...

Jag är medveten om den 30% kvalitetssänkningen dom gjorde pga coronaviruset men ska man faktiskt fortsättningsvis orka betala 11,99€/mån för den här skiten?

Det är inte fel på min bredbandsuppkoppling, är det bara jag som får så här dålig bitrate?

japp, de har fortfarande 30% sämre kvalite iom covid-19..
jag märker det framförallt när jag ser på amazon att kvaliten är betydligt bättre där.
29:-/mån via appletv. visst har de sämre utbud, men det är jäkligt prisvärt tycker jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa ny tråd;
Jag undrar om Netflix fortfarande har minskad bandbredd/kvalite här i Sverige?

Sedan undrar jag också om två saker angående appen i MS Store;
* Kan man se kvalitet/bitrate på något vis i den?
* Jag stör mig på att man varje gång måste välja originalspråk och/eller ställa ner till 2.0.
Finns det någon inställning man kan göra som tvingar den att alltid köra Orgspråk samt stereo?

Permalänk
Medlem

Dom måste ju justerat upp vid det här laget annars är det ju ren scam. Det är så många bolag som utnyttjat Corona på ett fult sätt för att höja sina vinster, sparka personal etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Edit: Gammal tråd såg jag nu, men det kanske hjälper någon annan. Hoppas ditt är löst

Skrivet av J-Ballz:

Hej!

Jag kollade just Godzilla, King of Monsters på Netflix och bildkvaliteten var verkligen under all kritik.

Jag har ett Standard HD abonnemang (11,99€/mån) och kollade halva filmen på min 55" LG OLED och det gick att kolla på men hade en bitrate på ~1,2mbit/s så man såg ju artefakterna tydligt i mörkare scener.

Sen böt jag till min dator å kollade resten av filmen och det såg verkligen inte bra ut, jag har DivX-filer från slutet av 90-talet i motsvarande kvalitet...

Jag är medveten om den 30% kvalitetssänkningen dom gjorde pga coronaviruset men ska man faktiskt fortsättningsvis orka betala 11,99€/mån för den här skiten?

Det är inte fel på min bredbandsuppkoppling, är det bara jag som får så här dålig bitrate?

Kontrollera vilka inställningar för kvalitet du har inställt på ditt konto. När jag flyttade ihop med min nuvarande sambo tyckte jag att hennes Netflix var skitkvalitet och trodde först det berodde på hennes gamla Apple TV. När jag senare installerade min modernare mediaspelare var det lika kasst. Visade sig att man var tvungen att i webbläsaren logga in på kontot och ändra videokvalitet vilket hjälpte direkt.

Nedan är hämtat från https://help.netflix.com/sv/node/11559

Citat:

1. Logga in på Netflix.com.

2. Välj din profil.

OBS! Inställningar för dataanvändning kan inte ändras från en barnprofil.

3. Välj Konto (Account).

4. Under Min profil (My Profile) väljer du Uppspelningsinställningar (Playback Settings).

5. Välj Hög (High) under Dataanvändning (Data Usage).

OBS! Om du ändrar denna inställning kan dataanvändningen på din enhet öka.

6. Välj Spara.

7.Prova Netflix igen.

Obs! Uppspelningsinställningar är profilspecifika. Om du vill förbättra bildkvaliteten på flera profiler upprepar du stegen ovan för respektive profil.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Känns som du har helt fel. Kollade just första avsnittet av "Rachel" och bildkvaliteten var outstanding (4K och Dolby Vision) och ljudet var Dolby Atmos. Inget att klaga på alls...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kör jag microsoftappen för netflix på min 49" ultrawide så ser det brutalt mycket bättre ut än i chrome i alla fall, även om det inte är perfekt så är det tydlig skillnad.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis – Netflix i webbläsare kan se riktigt illa ut och det finns krav på hårdvara och mjukvara: https://help.netflix.com/en/node/23931

Precis som @Bascule666 beskriver är kvaliteten på Netflix riktigt bra sedan flera år. Måste nästan gå omvägar för att misslyckas. Likt att köra fel webbläsare på gammal PC och dessutom titta på något som är producerat i sämre kvalitet.

Har man en modern TV – särskilt en TV med Dolby Vision – finns det sällan anledning till att köra något annat än den inbyggda Netflix-klienten eller passande och beprövade källor likt AppleTV. Och är man minsta intresserad av bildkvalitet prioriterar man UltraHD-abonnemanget och dess förutsättningar.

Permalänk

Tycker Netflix ser helt ok ut på teven via AppleTV 4K och på datorn via firefox, ser även ok ut i W10 Netflix appen när jag kör mobilen som hotspot i sambons stuga får ut ungefär 48/6 därute.

Kör med Netflix Standard HD för 109 kr/mån.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Hej!

Jag kollade just Godzilla, King of Monsters på Netflix och bildkvaliteten var verkligen under all kritik.

Jag har ett Standard HD abonnemang (11,99€/mån) och kollade halva filmen på min 55" LG OLED och det gick att kolla på men hade en bitrate på ~1,2mbit/s så man såg ju artefakterna tydligt i mörkare scener.

Sen böt jag till min dator å kollade resten av filmen och det såg verkligen inte bra ut, jag har DivX-filer från slutet av 90-talet i motsvarande kvalitet...

Jag är medveten om den 30% kvalitetssänkningen dom gjorde pga coronaviruset men ska man faktiskt fortsättningsvis orka betala 11,99€/mån för den här skiten?

Det är inte fel på min bredbandsuppkoppling, är det bara jag som får så här dålig bitrate?

Vilken webbläsare använde du när du kollade på Netflix på datorn?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är det bättre att skapa nya trådar...
#18612509

Permalänk
Medlem

Tycker 'Better call Saul' i 4k ser riktigt bra ut på en samsung q90r med abonnemanget Premium Ultra HD men sen är väl inte jag en bildfantast heller så har svårt att jämföra med annat.

Skrivet av Falcon:

Uppenbarligen är det bättre att skapa nya trådar...
#18612509

Har tyvärr inget bra svar på dina frågor men en snabb googling säger att de tog bort menyerna du söker förra året.

Permalänk
Inaktiv

Jag har urusel bild på Netflix men betalar också minsta möjliga, antar därför att allt är som det ska.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Falcon:

Uppenbarligen är det bättre att skapa nya trådar...
#18612509

Hehe – den rubrik som var där från början kommer leda svaren.

Du får nog mer kontroll över språk- och ljudval via själva kontoinställningarna än i aktuell uppspelare.

På en PC lär du kunna stämma av flödet med någon form av nätverksanalysator. Annars är det inget apparna brukar visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Tycker 'Better call Saul' i 4k ser riktigt bra ut på en samsung q90r med abonnemanget Premium Ultra HD men sen är väl inte jag en bildfantast heller så har svårt att jämföra med annat.

Har tyvärr inget bra svar på dina frågor men en snabb googling säger att de tog bort menyerna du söker förra året.

Ok tackar, kan du kolla bitrate info och återkomma?

Skrivet av anon201296:

Jag har urusel bild på Netflix men betalar också minsta möjliga, antar därför att allt är som det ska.

Betalar för 4K, men bitrate på min 65" Samsung 4K visar 8.65mbit/s på grejer som ska vara Ultra HD 4K??

Skrivet av Laxpudding:

Hehe – den rubrik som var där från början kommer leda svaren.

På en PC lär du kunna stämma av flödet med någon form av nätverksanalysator. Annars är det inget apparna brukar visa.

Sant, tänkte spara på utrymmet i er trånga databas. Sorry.

Permalänk

Det jag reagerar mest över med Netflix är skillnaden på kvalité mellan serier och filmer.
Generellt sett så har deras egna filmer och serier betydligt bättre bildkvalité än andras, vilket jag tycker är lite tråkigt.

Netflix som tjänst för övrigt, är as bra.
Men ja, de borde sänka priset om de inte håller det de utlovar.

Permalänk
Medlem

Jag backade ned från "4K" till HD-abonnemanget när de sänkte kvalitén och har inte gått tillbaka, då jag inte hört något definitivt om att Netflix verkligen har slutat med de Covid-19-beskyllda dumheterna?

Ska jag betala maxpris så ska jag ha maxkvalité.

Någon som vet med säkerhet? Jag tänker inte betala extra bara för att testa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fr3aksh0w:

Det jag reagerar mest över med Netflix är skillnaden på kvalité mellan serier och filmer.
Generellt sett så har deras egna filmer och serier betydligt bättre bildkvalité än andras, vilket jag tycker är lite tråkigt.

Kan förstås finnas en förklaring i hur de lägger tid och resurser både på kodning och avkodning samt bandbredd. Jag har dock inte sett eller hört någon som pekar på att de ger sitt eget material en extra fördel i systemet. Men har heller inte varit aktiv i att leta efter sådan information.

Däremot vet jag från produktionshåll att det är ganska höga krav på hur och vad. Till exempel vilka kameror man får använda när du producerar material åt Netflix. Där verkar Netflix vara en ganska drivande faktor att ta tekniken framåt. Svenska produktionsbolag som för ett par år sedan ryckte lojt på axlarna åt att producera i HDR+P3 ("ingen som frågar efter det") är nu väldigt noga med detta.

Välproducerat material tenderar så klart till att se mycket bättre ut och även att passera codecs mer intakt.

Permalänk
Medlem

Tänkte skapa en ny tråd om detta men såg att det redan finns en så skriver här.

På ett netflix med "Ultra HD" (bästa) abonnemang, så ser kvaliteten ändå inte särskilt imponerande ut. Ser inte ut att vara mer än 720p max, och det uppträder också artefakter när det är mörkt.

Undrar om det ens är värt att betala för netflix när det är så mycket sämre kvalitet än utlovat? Kanske skaffar någon annan tjänst istället.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Elektroman:

Tänkte skapa en ny tråd om detta men såg att det redan finns en så skriver här.

På ett netflix med "Ultra HD" (bästa) abonnemang, så ser kvaliteten ändå inte särskilt imponerande ut. Ser inte ut att vara mer än 720p max, och det uppträder också artefakter när det är mörkt.

Undrar om det ens är värt att betala för netflix när det är så mycket sämre kvalitet än utlovat? Kanske skaffar någon annan tjänst istället.

Vad tittar du med? Och vad tittar du på? En nyproduktion eller en 90-talsserie? På vilken TV? Hur är den inställd?

Om det är datorn hänger det på webbläsaren. Netflix har instruktioner om krav på hårdvara och webbläsare.

För appar i enheter hänger det på deras nätverk och hur snabbt de buffrar ikapp UltraHD-sändningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad tittar du med? Och vad tittar du på? En nyproduktion eller en 90-talsserie? På vilken TV? Hur är den inställd?

Om det är datorn hänger det på webbläsaren. Netflix har instruktioner om krav på hårdvara och webbläsare.

För appar i enheter hänger det på deras nätverk och hur snabbt de buffrar ikapp UltraHD-sändningen

Det är likadant oavsett serie, kollade senast en från 2019. På en dator, med chrome webbläsare i windows 10. På youtube är det mycket bättre HD-kvalitet.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tänkte skapa en ny tråd om detta men såg att det redan finns en så skriver här.

På ett netflix med "Ultra HD" (bästa) abonnemang, så ser kvaliteten ändå inte särskilt imponerande ut. Ser inte ut att vara mer än 720p max, och det uppträder också artefakter när det är mörkt.

Undrar om det ens är värt att betala för netflix när det är så mycket sämre kvalitet än utlovat? Kanske skaffar någon annan tjänst istället.

Jag återkommer i tråden igen. Jag fattar inte hur ni kan få kass bild från Netflix med ett UHD 4K-abonemang. Jag kollar Netflix nästan varje dag nu i Coronatider med en LG OLED65B7V och bilden är utmärkt, nästan lika bra som 4K Blu-ray filmer som jag har en massa av. Har en Telenor-lina 250/250 men TV:n verkar vara strypt till 100Mbit. Även Dolby Atmos funkar som det ska när det annonseras. Har dock märkt att vissa serier (typ Dark) så finns bara Atmos i de senare säsongerna och inte i de första.

De enda andra streamingtjänster som har i närheten av samma bildkvalitet är Disney+ och Amazon Prime. HBO Nordic och Viaplay är usla jämförelsevis. You Tube kan ibland vara lysande när skaparna kör 4K och HDR.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag återkommer i tråden igen. Jag fattar inte hur ni kan få kass bild från Netflix med ett UHD 4K-abonemang. Jag kollar Netflix nästan varje dag nu i Coronatider med en LG OLED65B7V och bilden är utmärkt, nästan lika bra som 4K Blu-ray filmer som jag har en massa av. Har en Telenor-lina 250/250 men TV:n verkar vara strypt till 100Mbit. Även Dolby Atmos funkar som det ska när det annonseras. Har dock märkt att vissa serier (typ Dark) så finns bara Atmos i de senare säsongerna och inte i de första.

De enda andra streamingtjänster som har i närheten av samma bildkvalitet är Disney+ och Amazon Prime. HBO Nordic och Viaplay är usla jämförelsevis. You Tube kan ibland vara lysande när skaparna kör 4K och HDR.

Rakuten TV är grymma. En typ SF anytime tjänst men har verkligen bra 4k bild och atmos ljud.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard