Gigabyte röjer Geforce RTX 3000-modeller med mer grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Med tanke på att eftermarknadskorten redan skall prishöjas till 9000 kr och uppåt så kommer alltså det riktiga RTX 3080 med rejält uppgraderad Vram-mängd att gå på samma som 2080 TI innan detta är klart.

Kommer korten som är ute nu gå upp i pris? Vet man när det kommer ske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vet att jag har nyttjat runt 8GB som mest i 1440p, minns inte i vilket spel dock. (Något av RE-remaken...??)

Finns nog ingen fördel med att snåla med minnet heller. 10GB är inte särskilt fräscht 2020 IMHO. Särskilt då Ampere med fördel ska köras i högre upplösningar...

utnyttjat, eller mängd allokerat av spelet?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Webhallen har råkat(?) lägga upp samtliga 3090 kort med pris och lanserings datum.

Torsdag nästa vecka och ett rejält pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Nämnde inte Jonas i sin recension av 3080 FE att han aldrig lyckats få den att dra mer än 6GB i 4K?

Tyckte han sa att många program som visar mängden som används är felaktiga då dom visar allokerat minne och inte vad som faktiskt används.

Ser faktiskt inte hur 20 GB kommer ge något extra mot 10GB då samtliga tester som gjorts inte tyder på att det saknas VRAM.

Kan ha misstagit mig att det var Jonas, men har nog för mig att det var han!

Hardware unboxed's recension kom upp i testscenarion på 4k som drog 9GB och i det testet så föll 8 GB korten ganska långt efter. Personligen tycker jag 20 GB låter fett onödigt, men hade gärna sett en variant något dyrare på kanske 14 GB. Jag kommer köpa nytt Nvidia kort inom ett par månader för en helt ny rigg, och jag hoppas kunna ha det kortet i upp till 4 år. Med tanke på att det är en ny konsollgen på väg ut, med nya tekniker etc så kör jag hellre life safe than sorry och lägger en 500kr extra för mer RAM nu, men 20 GB låter som sagt väldigt overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUMB:

Kommer korten som är ute nu gå upp i pris? Vet man när det kommer ske?

Om vi pratar listpriser i butik, högst temporärt isåfall, kanske fram till fler kort finns tillgängliga, absolut längst tom AMD släpper sina kort.

Vet inte om varje butik/näthandlare har en gräns satt ifrån Nvidia för vad de får ta för korten, annars kanske nån butik som ser den stora efterfrågan på korten kanske får för sig att höja, om det är möjligt kanske fler följer efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Jag har redan väntat i ett år på ett nytt grafikkort, nu ska jag behöva vänta i ett halvår till, jippie vad roligt. Intel UHD Graphics 630 är tyvärr inte särskilt fräsigt.

I tekniksvängen finns alltid något bättre runt hörnet. Om du väntar 6 månader till så kommer det finnas något nytt runt hörnet då. Är det värt att sitta utan dator som kan göra det du vill i 6-9 månader för att göra ett 5-10% bättre köp?

Permalänk
Medlem

Man får lite déjà vu av 1080 launchen, ett år senare kom 1080ti och med tanke på hur 20 serien såg ut kunde man sitta på det kortet i 4 år utan att skämmas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Webhallen har råkat(?) lägga upp samtliga 3090 kort med pris och lanserings datum.

Torsdag nästa vecka och ett rejält pris.

https://i.imgur.com/0AciPKN.jpg

Priserna har legat ute ett tag nu och går och se på de flesta sidor samma med lanserings-datumet. De intressanta vore egentligen och se hur många kort de har i lager på torsdag, blir antagligen lika katastrofalt som med 3080 igår...

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag. Visste. DET! hur dum är de, korten är ju precis släppta och går inte att få tag i? visst, folk kommer köpa korten och sen uppgradera igen, kanske vi som är dumma. Varför inte släppa det fulla kortet direkt, de konkurrerar ju ändå ut AMD redan innan "big navi" har släppts så vad spelar det för roll?!

Är så less på Nvidia. Det går några månader MAX och sen kommer ett bättre kort för samma peng eller markant mycket bättre för nån tusenlapp dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Man får lite déjà vu av 1080 launchen, ett år senare kom 1080ti och med tanke på hur 20 serien såg ut kunde man sitta på det kortet i 4 år utan att skämmas...

jag kör fortfarande ett vanligt 1080 på 3440x1440 skärm och det går hur bra som helst, dock med Gsync. Måste ha haft det i 4 år eller lite till tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Priserna har legat ute ett tag nu och går och se på de flesta sidor samma med lanserings-datumet. De intressanta vore egentligen och se hur många kort de har i lager på torsdag, blir antagligen lika katastrofalt som med 3080 igår...

Jaha, det har jag missat. Webhallen skriver själv att de inte kommer ha dom i butik vid release. Men de kommer ha dom på lager?

Såg även att Nvidia har kortet med pris och samma datum på deras egen hemsida.

Permalänk
Medlem

Tänker ha is i magen!

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag 10gb kommer räcka gott och väl, i alla fall för 1440p.
Den dagen inom 2-4 år det kommer ett spel som kräver/använder mer än 10gb, big deal, sänk från ULTRA till HIGH, du kommer 98% av fallen inte se någon skillnad och kommer använda 1-3gb mindre vram. Men det pris nvidia kommer ta för ett 20gb kort är knappast värt det. Jag gissar att de kort som kostar nu runt 8000:- kommer kosta runt 11 000:- med 20 gb. Mina två ören.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Gillar Gigabyte mer och mer, de är offensiva.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här känns inge vidare. Första versionen av korten är alltså snålversionen, och även de korten verkar bli dydare än nvidia påstår dessutom.

Främst är det väl priset som känns svårsmält. 9-10.000 spänn för vingklippa varianten tycker jag låter... dyrt helt enkelt.

Och så känns det väl inte helt 100 att de inte berättar om att de har en annan version på gång med mer minne. Om de ändå ska ut snart så låt kunderna få underlag så att man kan välja rätt kort. Det här skapar väl mest irritation om kunderna upplever att de valt fel kort enstaka månader efter köp. Eller?

Hade jag tänkt skaffa nytt grafikkort nu så hade jag inte tyckt det här hade känts nå vidare iaf.

Edit:
Ja möjligheten finns väl visserligen att det här ligger nå år fram i tiden. Låter otroligt att det skulle läcka så tidigt. Men det kan väl inte uteslutas heller. Om så är fallet är det väl en mer rimlig planering - men olyckligt att det har läckt i så fall. Mycket väntan på det okända...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

jag kör fortfarande ett vanligt 1080 på 3440x1440 skärm och det går hur bra som helst, dock med Gsync. Måste ha haft det i 4 år eller lite till tror jag.

1080 står absolut fortfarande bra och var en bra uppgradering från föregående generation. Det jag menade är att det hade varit irriterande att köpa ett kort och sen ett år senare kommer top varianten av generationen för lite mer pengar vilket känns spontant som ett bättre köp om du inte vill byta varje generation. Hade jag suttit på en 1080 så hade jag funderat ett par gånger om att hoppa över till 2080 eller 2080ti (om nu pengar inte spelare jättestor roll).

Permalänk
Medlem

@LastNinjas: Själv kör jag 1080 OCat enligt nedan och jag tycker jag får för dåliga frames i många spel på ultra med 4miljoner pixlar mot dina 5, blev ett 3080 för mig, det har tjänat mig väl!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

@LastNinjas: Själv kör jag 1080 OCat enligt nedan och jag tycker jag får för dåliga frames i många spel på ultra med 4miljoner pixlar mot dina 5, blev ett 3080 för mig, det har tjänat mig väl!

Är det för att du slår på en FPS mätare i spelen och då tycker att FPSen är dåliga, eller känner du faktiskt av det när du spelar?

Tex CoD Modernwarfare kör jag på bra inställningar i 3440x1440 med Gsync då utan att jag ens har en tanke på att min hårdvara laggar.

Visst inte maxxat men det ser ändå jävligt bra ut imo.

Permalänk
Medlem

Jag funderar om jag försöka köpa 3090 på torsdag eller om det bara blir en till besvikelse.. Riktigt svårt att bestämma mig och nu nyheten med S/Ti dessutom....

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Hur många av gårdagens köp kommer nu avbokas pga. detta tror ni?

Jag kör 4K, men tror inte jag eller kommer bli begränsad utav 10GB minne.

Permalänk
Medlem

Men ända sen 8gb+ minne blev standard på grafikkorten så har nvidia petat i det mest för skojs skull då? Om inget spel inom 4år kommer i närheten av 10gb undrar man ju varför 1080ti fick så mycket minne helt i onödan?

Ska forska mer i detta med 10gb å det kanske räcker med ett 3080 de kommande 4-5åren. Bra för då sparar jag ju 10k mot ett 3090.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Är det för att du slår på en FPS mätare i spelen och då tycker att FPSen är dåliga, eller känner du faktiskt av det när du spelar?

Tex CoD Modernwarfare kör jag på bra inställningar i 3440x1440 med Gsync då utan att jag ens har en tanke på att min hårdvara laggar.

Visst inte maxxat men det ser ändå jävligt bra ut imo.

Nä, brukar köra först, känns det ruttet så åker fpsmätaren på för att leta fram vilka inställningar som ger störst FPShit och sen justera därefter. Kan vara lite skadad efter att ha spelat 1.6 på hög fps/hz sedan 2004 och suttit med en 240hzskärm innan jag bytte till denna monitorn, så jag har nog väldigt lätt att känna så fort något har lite mer inputlag och/eller ligger en bit under refreshraten. Runt 120 tycker jag funkar bra utan att man stör sig men börjar den dyka mot 90-100 så stör det mig otroligt mycket. Men som sagt, jag är antagligen betydligt känsligare än de flesta. Vill bara kunna maxa ut allting och sitta på bra fps i samtliga titlar, känns som att GPUn kommer hålla minst lika länge som mitt 1080 också, dvs 4år+.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tyder ju på att nvidia var mkt väl medvetna om att 10gb inte räcker

Eller så är det planerat. Alla tycker nya serien är prisvärd, tills det slutar med att dom enda korten som går att få tag på är dom med mer minne. Då är det plötsligt prisvärt med 8-9 papp för ett 3070 för att det minsann "har 16 GB minne" och är marginellt snabbare än ett 2080 Ti som "trots allt var betydligt dyrare".

Permalänk
Medlem

10GB of VRAM Enough for Next-Gen Games? — RTX 3080
https://www.youtube.com/watch?v=uI_8Unmqvww

Nvidia RTX 3080: Is 10GB Vram enough? Part II
https://www.youtube.com/watch?v=IAQHVIRjhMw

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Var väl sagt sedan ganska länge sedan att det skulle finnas 2 modeller 3080, ett 10GB och ett 20GB så är inte förvånad att det med 20GB kommer senare. Blir ju en Ti modell

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Som maskininlärningsstudent är jag ändå ganska taggad på 20GB-modellen. Helt klart overkill för dagens spel, men 20GB VRAM ger betydligt bättre spelrum för att träna större neutrala nätverk eller använda större batchsizes.

Sen så får vi ju se hur mycket den kostar också.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Spännande om 3070Ti får GDDR6X, känns som att det ska vara en fin boost.

Håller verkligen med. Det får mig att nästan vilja vänta på den istället för att hetsköpa en 3070 den 15 oktober

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Som maskininlärningsstudent är jag ändå ganska taggad på 20GB-modellen. Helt klart overkill för dagens spel, men 20GB VRAM ger betydligt bättre spelrum för att träna större neutrala nätverk eller använda större batchsizes.

Sen så får vi ju se hur mycket den kostar också.

Önskar att jag visste att jag skulle hålla på med ML under kommande månader/år. Kört lite under min utbildning men nu är den snart klart. Så fantastiskt att kunna köra all träning hemifrån, när jag kunde träna en AI på 5h som tog 24h för skolans dator. Med 3080 lär väl samma inlärning ta minuter med tanke på att jag gjorde detta på mitt 1080.

Permalänk
Inaktiv

Samtidigt som 10gb känns lite klent så är ju 20gb rejält overkill. 12-14gb hade kännts rätt.

Permalänk
Medlem

@Bulan75: RTX 2xxx usch vilka hutlösa priser. RTX 3xxx lockpriser och mjölka kunder. Hur ska Ni ha det egentligen?

Hur man än vänder på sig har man arslet bak.... :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w