Gigabyte röjer Geforce RTX 3000-modeller med mer grafikminne

Permalänk
Medlem

Känns ju spontant lite märkligt att ha mer VRAM än vanligt RAM.

Hursomhelst så lutar jag åt att avvakta tills både RDNA2 och dessa modeller finns på marknaden, kan välja det som känns vettigast när alla korten ligger på bordet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Pris skillnaden mellan 3080 o 3090 måste ju fyllas med något.
Alltså 1200€ för en 3080ti/s?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Men dessa kort lär väl ligga typ 1 år fram i tiden? Eller vad tror ni?
Jag har 2080Ti nu, kanske är värt att vänta på 3080 s/Ti istället för att uppgradera nu?
Trevlig helg till er alla!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Aah, alltid något trevligare över horisonten. Hoppas innerligt att AMD chockar så jag kan byta lag efter typ 10år.

Permalänk
Medlem

Skönt att inte stressa med ett 3080, däremot ett 3080Ti kanske man ska snappa upp sen

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Är inte 20GB rejält Overkill?

Njae det tycker jag själv inte ,vi säger om du ska spela i 1440p tex "Ultra" så är det ju rätt najs att ha "lite" grafikminne kvar

Permalänk
Medlem

3070 Super ser ju riktigt lovande ut. Speltillverkarna måste hålla nere kraven för att inte göra alla miljontals spelare med kort från 1000- och 2000-serien hemlösa. Så ett 3070 kommer ha nog prestanda för alla kommande spel åratal framöver. Samtidigt gör 16 GB VRAM att bekymmer med minnesmängd inte kommer visa sig under kortets praktiska livslängd.

Men vad vet jag, spekulerar ju bara. 😁

Sedan ska man väl inte vara alltför obstinat gällande minnesmängd, om historien lär oss något är det att bristande beräkningskapacitet kommer göra kortet illa anpassat för nya spel innan minnesmängden blivit det stora bekymret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Nämnde inte Jonas i sin recension av 3080 FE att han aldrig lyckats få den att dra mer än 6GB i 4K?

Tyckte han sa att många program som visar mängden som används är felaktiga då dom visar allokerat minne och inte vad som faktiskt används.

Ser faktiskt inte hur 20 GB kommer ge något extra mot 10GB då samtliga tester som gjorts inte tyder på att det saknas VRAM.

Kan ha misstagit mig att det var Jonas, men har nog för mig att det var han!

Tycker det är överdrivet mycket fokus på VRAM just i sammanhanget högre upplösningar. Visst kräver högre upplösningar en större frame buffer, ping pong buffers, shadow buffers, depth buffer o.s.v. men den stora konsumenten av VRAM är ändå asset som texturer, 3D-modeller o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bara jag som köpte i en bra butik med bra öppetköp policy? What's wrong with people...?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

Blir intressant hur de löser det. Gissar på att de tar sina 3090-kortdesigner och sätter på 4 färre minneskretsar samt tar saftigt mer betalt. Några såna där anonyma twittrare har sagt att de förväntar sig bli bara AIB tredjepart som får ur sig dessa och att det inte blir något FE. Men vi får väl se!

Skrivet av JockeSw:

Men dessa kort lär väl ligga typ 1 år fram i tiden? Eller vad tror ni?
Jag har 2080Ti nu, kanske är värt att vänta på 3080 s/Ti istället för att uppgradera nu?
Trevlig helg till er alla!

Jag tror att börjar modelnumrena nämnas sådär i en kampanj knuten till Watch Dogs så kommer de nog tidigare än man anat.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Men dessa kort lär väl ligga typ 1 år fram i tiden? Eller vad tror ni?
Jag har 2080Ti nu, kanske är värt att vänta på 3080 s/Ti istället för att uppgradera nu?
Trevlig helg till er alla!

I normalfallet skulle de nog ligga ~1 år fram i tiden, men som det ser ut nu så är Nvidia redo på avfyrningsknappen, och kommer trycka hårt och snabbt på den om det visar sig behövas som svar till RNDA 2-korten. Och det tror jag kommer hända.

Således finns all anledning att vänta, som det ser ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"ThIs Is OuR fLaGsHiP cArD"
*has better models in pipeline allready.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Njae det tycker jag själv inte ,vi säger om du ska spela i 1440p tex "Ultra" så är det ju rätt najs att ha "lite" grafikminne kvar

sant finns massor av tunga spel som drar mer än 6-10gb Vram så att ha 16-20gb vram är gott o väl inte overkill

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

"ThIs Is OuR fLaGsHiP cArD"
*has better models in pipeline allready.

Jo, jag började skratta när han sa det. Kul kille, den där Jen-Hsun.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@P-son78: Jag är iallafall en av dem. Verkar som de typ börjat producera med 10gb, sen illa kvickt insett att de vill sätta produktionen på kort med mer minne och haltat av de tidiga korten. Det är väl dem vi blir blåsta på nu.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det likna något, skrev senast idag i en annan tråd om just rykten om 3080 med mer minne och här kom det. Hoppas släpp inte ligger för långt fram. Sen får man också se vad AMD plockar fram för ess och till vilket pris. Spännande höst/vinter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Nämnde inte Jonas i sin recension av 3080 FE att han aldrig lyckats få den att dra mer än 6GB i 4K?

Tyckte han sa att många program som visar mängden som används är felaktiga då dom visar allokerat minne och inte vad som faktiskt används.

Ser faktiskt inte hur 20 GB kommer ge något extra mot 10GB då samtliga tester som gjorts inte tyder på att det saknas VRAM.

Kan ha misstagit mig att det var Jonas, men har nog för mig att det var han!

Vet att jag har nyttjat runt 8GB som mest i 1440p, minns inte i vilket spel dock. (Något av RE-remaken...??)

Finns nog ingen fördel med att snåla med minnet heller. 10GB är inte särskilt fräscht 2020 IMHO. Särskilt då Ampere med fördel ska köras i högre upplösningar...

Permalänk
Medlem

Vad mycket Super/Ti's det var.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har redan väntat i ett år på ett nytt grafikkort, nu ska jag behöva vänta i ett halvår till, jippie vad roligt. Intel UHD Graphics 630 är tyvärr inte särskilt fräsigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tyder ju på att nvidia var mkt väl medvetna om att 10gb inte räcker

Tycker de tyder på att Nvidia förstår att folk köper sånt de egentligen inte behöver, även om de kostar mer än vad det smakar.

Kan någon här visa någon som helst fakta på att spelen idag kommer nära 10GB VRAM användning? (som inte endast är allokerat). Vissa säger att det finns massvis med titlar men so far har jag bara sett Doom? Och nu menar jag inte spel som spelas i 8k utan 1440p eller 4k.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ja istället för att göra hela produktlinjen tillgänglig inom ungefär samma tidsram så tvingar man in alla på ett kort istället för att sprida det över hela sortimentet, inte undra på att kortet tar slut...

Permalänk
Medlem

Julen kom tidigt iår
vad underbara nyheter. 3080 ti/super i paketet under granen eller så fort den släpps iaf.
trodde det skulle dröja iaf 3-4 mån innan dom utannonserade denna glädjande nyhet

den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Förvänta inte samma priser som 10 GB varianten. Misstänker att detta kommer bara vara highend kylare såsom Strix och Aorus så priserna lär skena mot +9k vilket gör det hela inte värt det.

de flesta kort ligger runt 9000 redan med 10 GB, bara ett fåtal som ligger runt 7800-8500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Julen kom tidigt iår
vad underbara nyheter. 3080 ti/super i paketet under granen eller så fort den släpps iaf.
trodde det skulle dröja iaf 3-4 mån innan dom utannonserade denna glädjande nyhet

den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge

3080TI med 20GB är det perfekta kortet och kan bli väldigt långlivat imo, dvs 4-6+ års livslängd nästan, iaf om man är mer inriktad på 3440x1440 gaming, ger nog en hyffsad VR prestanda också.

Permalänk
Medlem

Nvidia har blivit grymma på lockpriser och mjölka kunder ..

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Tycker de tyder på att Nvidia förstår att folk köper sånt de egentligen inte behöver, även om de kostar mer än vad det smakar.

Kan någon här visa någon som helst fakta på att spelen idag kommer nära 10GB VRAM användning? (som inte endast är allokerat). Vissa säger att det finns massvis med titlar men so far har jag bara sett Doom? Och nu menar jag inte spel som spelas i 8k utan 1440p eller 4k.

Ska du bara använda kortet idag eller ska du använda det om 3-4år? Köper man ett kort för strax under 10k kanske man vill att det ska leverera hyfsat i iaf 4år framöver? Räcker det med 10gb så kan vi ju stanna där å aldrig gå högre?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Ska du bara använda kortet idag eller ska du använda det om 3-4år? Köper man ett kort för strax under 10k kanske man vill att det ska leverera hyfsat i iaf 4år framöver? Räcker det med 10gb så kan vi ju stanna där å aldrig gå högre?

De två artiklarna jag sett har båda sagt att vi både nu och de närmsta åren klarar oss på 10GB. Dessutom tror jag inte de med 20GB VRAM kommer ligga under 10k när nuvarande med 10GB knappt ligger under.

"I am extremely confident you will still be able to play any game with Ultra-max textures in 4k on a 3080 10GB for the next 2 years, until Nvidia Hopper is scheduled to come out, and I am very confident you will still be able to do this in 2024, when the next-next GPUs are expected to be released."

Källa:
https://www.resetera.com/threads/vram-in-2020-2024-why-10gb-i...

"If you're worried about 10GB of memory not being enough, my advice is to just stop. Ultra settings often end up being a placebo effect compared to high settings — 4K textures are mostly useful on 4K displays, and 8K textures are either used for virtual texturing (meaning, parts of the texture are used rather than the whole thing at once) or not used at all. We might see games in the next few years where a 16GB card could perform better than a 10GB card, at which point dropping texture quality a notch will cut VRAM use in half and look nearly indistinguishable.

There's no indication that games are set to start using substantially more memory, and the Xbox Series X also has 10GB of GPU memory, so an RTX 3080 should be good for many years, at least. And when it's not quite managing, maybe then it will be time to upgrade to a 16GB or even 32GB GPU."

Källa:
https://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-rtx-3080-rev...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Ska du bara använda kortet idag eller ska du använda det om 3-4år? Köper man ett kort för strax under 10k kanske man vill att det ska leverera hyfsat i iaf 4år framöver? Räcker det med 10gb så kan vi ju stanna där å aldrig gå högre?

10 GB ought to be enough for anybody!

Nej ärligt med fokusen på en massa tekniker som handlar om att fuska med texturupplösningar och att ladda data direkt från SSD upp på VRAM så är det inte alls konstigt enl min uppfattning att de tror 10GB ska räcka ett tag. Men det är bara tiden som får utvisa.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Vill ha 3080ti 20GB

Permalänk
Viking
Skrivet av MinpinStudios:

Ska du bara använda kortet idag eller ska du använda det om 3-4år? Köper man ett kort för strax under 10k kanske man vill att det ska leverera hyfsat i iaf 4år framöver? Räcker det med 10gb så kan vi ju stanna där å aldrig gå högre?

Själva prestandan kommer med högsta sannolikhet inte räcka till 4k om fyra år. Tror själv att prestandan kommer begränsa innan mängden VRAM gör det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz