Veckans fråga: Ska du köpa Geforce RTX 3000 eller väntar du på RDNA 2?

Permalänk
Skrivet av Therpid:

Antagligen vet sweclockers redaktion hur de kommer prestera annars ställer man väl inte sådan här fråga. För presterar de sämre så skulle ingen köpa.
3070 blir det isf för min del

Mycket tyder på att de faktiskt har något att komma med. Även om de inte kan slå 3090 som många trots allt inte har råd att köpa så kommer vi troligtvis se ett mycket mer prisvärt och energisnålt alternativ med prestanda motsvarande 3080.
Jag har själv kört både intel och nvidia i alla år men gick över till ett vattenkylt 3900X men behöll mitt 1080.

Jag skulle iallafall vänta och utvärdera Kommande tester.
Men trots att alla är bombsäkra på att nvidia är svaret så tror jag framtiden är ljus för AMD.
/Stefan

Här finns lite spekulationer kring Ampere och BigNavi!

https://youtu.be/s5T1uAEbMuE

Permalänk
Medlem

Bästa prediction hittills är ändå att de kommer lansera en big navi med 16GB GDDR6 RAM riktad mot 3070 (8GB VRAM) i prestanda. Hade jag kört linux eller letat i den prisklassen kanske t.o.m. nvidia försöker svara där AMD slår med mer VRAM. 8GB på ett så snabbt kort som 3070 är lite snålt idag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

SweClockers prestandaindex placerar 2080 ca 18-19% högre än 1080 Ti, det är mer relevanta tester som ligger till grund för det än vad enskilda användare rapporterat in.
Det vet jag inte om jag håller med om generellt, men visst finns det titlar som av olika skäl haft dålig prestanda med raytracing beroende på att det är en omogen teknologi. Att det inte är värt att ha det påslaget definieras nog av vilken typ av spelupplevelse man förväntar sig och vilka spel man spelar. Att första iterationen av en ny teknologi inte är perfekt kan man ändå ha visst överseende med, för hur skulle man övertyga någon om nyttan med en teknologi som inte går att demonstrera?
10-serien blev obsolet mycket snabbare än 20-serien, tack vare nämnda stöd. Minecraft är nästa stora titel jag förutser får ett uppsving tack vare raytracing, finns oerhört mycket att bygga där som är sjukt mycket snyggare med raytracing, om de bara lyckas dra tummen Minecraft med RTX ur beta-hålet.

Har för mig att GTX980Ti och RTX2080 låg rätt lika när 2080 släpptes.
Men vänta, vänta, släng inte på luren!
När 2080 släpptes var dess drivrutiner, dåligt optimerade för det, efter några uppdateringar var det väl förbi, speciellt i DX12 spel, som Turing är mycket bättre på.
Något man bör tänka på när nya kort släpps, de åldras bättre med tiden än vad gamla gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väntar, även om jag hade tänkt köpa så är förbeställningen inget för mig.
Lite normala reviews och åsikter innan man köper skadar aldrig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av crion:

Bästa prediction hittills är ändå att de kommer lansera en big navi med 16GB GDDR6 RAM riktad mot 3070 (8GB VRAM) i prestanda. Hade jag kört linux eller letat i den prisklassen kanske t.o.m. nvidia försöker svara där AMD slår med mer VRAM. 8GB på ett så snabbt kort som 3070 är lite snålt idag.

Vad många inte fattar är att Navi 10 (RX5700 och RX 5700XT) är en mellanstor krets, Big Navi (Navi 21) blir dubbelt så stor.
Finns även ett mellanting planerat (Navi 22), efterföljaren till Navi10 kommer först nästa år (Navi 23).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för genomtänkt svar!
Hoppas du har rätt, jag antar att recensionerna avgör vilket kort jag får stoppa in, och inte plånboken den här gången!
Dessutom har jag mitt chassi liggandes på gummifötter i en TV-bänk numera, så frågan är om ett 3080 är på gränsen för en "HTPC" gällande värme ?

Kan nog bli utmanande med tanke på den antagna 350W TDP. Det blir mycket värme på liten yta med luftkylning men Founders Edition har ju en hybrid mellan att blåsa ut och blåsa inne i chassit så den kanske kan funka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kan nog bli utmanande med tanke på den antagna 350W TDP. Det blir mycket värme på liten yta med luftkylning men Founders Edition har ju en hybrid mellan att blåsa ut och blåsa inne i chassit så den kanske kan funka.

Kanske glömde nämna att enbart EVGA's Hybrid-kylare är av intresse för mig?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad många inte fattar är att Navi 10 (RX5700 och RX 5700XT) är en mellanstor krets, Big Navi (Navi 21) blir dubbelt så stor.
Finns även ett mellanting planerat (Navi 22), efterföljaren till Navi10 kommer först nästa år (Navi 23).

Yup, vart en hel del kommentarer på sistone i stil med att Navi "inte ens kunde konkurrera med 1080Ti/Turing" vilket inte riktigt var syftet med 5000 serien.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd

Vart taggad på ett 3070 efter eventet (lägsta med HDMI 2.1) men vill såklart se vad AMD kommer med. Dock har jag lite tidspress då jag idag sitter på ett GTX275 för att jag sålde allt jag hade och köpte nyligen alla nya delar, utom GPU då eftersom jag vill vänta. Nu sitter man med en fräsch dator fast med ett unket GPU tills de nya kommer. Vill också, dels av arbetsbehov, skaffa en ultrawide men det lär inte mitt idag klara av så fråga är helt enkelt hur länge jag pallar hålla ut egentligen med det jag har idag.

Vill så gärna inte köpa ett random GPU "så länge" då det verkligen går emot hela syftet att hitta bästa pris/prestanda.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av YamahaDGX630:

Kanske glömde nämna att enbart EVGA's Hybrid-kylare är av intresse för mig?

Haha ja ok när en sådan väl kommer till 3000-serien så antar jag att det borde funka?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

AMD kommer inte ha en chans denna generation. Tvivlar på att Big Navi ens kommer nära 3070

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit | ASUS ROG STRIX B550-A GAMING | AMD
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC WHITE V2 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 | Corsair Hydro H150i PRO RGB 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

När testade du? Om det var innan Ubuntu 16.04 kanske du stötte på AMD's dåvarande proprietary driver fglrx.
Numera är AMD's öppna driver den som funkar överlägset bäst IMO, Intel funkar oftast bra också och man kan med fördel köra ClearOS varpå det blir utmärkt, Nvidia är fortfarande bökigt.

Detta är för basic bruk, om du håller på med avancerade compute-stuff så beror det väl på dina krav och då räknar jag med att dina problem är bortom vanliga dödligas horisonter

Dock är linux linux, och man kan alltid hamna i en ändlös spiral av skit, det är en del av upplevelsen typ.

Nä det var i början av detta år ett 5700 xt, det var rena katastrofen, krashade i spel och desktop hela tiden. Det var på manjaro och archlinux, testade även i nyaste Ubuntu för att se om det var nån skillnad. Köpte ett Nvidia istället för att slippa krånglet, det funkar perfekt utan tjafs.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nä det var i början av detta år ett 5700 xt, det var rena katastrofen, krashade i spel och desktop hela tiden. Det var på manjaro och archlinux, testade även i nyaste Ubuntu för att se om det var nån skillnad. Köpte ett Nvidia istället för att slippa krånglet, det funkar perfekt utan tjafs.

Klurade du ut vad problemet var? Aldrig halkat in på arch/manjaro, intressant att det skulle funka bättre med nvidia och inte alls med AMD just där.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200