Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Betyder skifttillägg att du har en månadslön motsvarande 32 700 SEK * 1.28 = 41 856 SEK om du jobbar ett visst skift? Så om du jobbar 160h på en månad är kanske 100 av dem med månadslön 32 700 och 60 med månadslön 41 856?

Med all OB är det cirka 28% påslag. 28% är cirka vad man kan räkna med efter natt, kväll och helgs OB. Månadslönen är 32 700kr för mig men tar jag mer befattningar ökar den såklart. Jag räknar med cirka 35 000 om 1 år i min utbildningstakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Yrke: Drifttekniker inom kemisk industri
Bor: Göteborg
Erfarenhet: 3 år
Ålder: 30
Utbildning: Gymnasium och yrkeshögskola 2 år.
Lön: 32 700kr + 28% skifttilägg = landar på cirka 40-45 000kr brutto.
Semester: 20 dagar
Jobbar i snitt 136 timmar i månaden för heltid.
Friskvårdsbidrag: 400kr
Övrigt: Tillgång till idrottshall och gym på jobbet samt förmånsbil, stuga i fjällen och lägenhet i spanien.

Är det något skämt här jag missat totalt,
eller har du faktiskt tillgång till en bil, en stuga i fjällen och en lägenhet i Spanien? Vilken arbesgivare har valt att erbjuda detta?

Jag hade lätt kunna tänka mig att gå ner i lön för att få tillgång till detta

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Är det något skämt här jag missat totalt,
eller har du faktiskt tillgång till en bil, en stuga i fjällen och en lägenhet i Spanien? Vilken arbesgivare har valt att erbjuda detta?

Jag hade lätt kunna tänka mig att gå ner i lön för att få tillgång till detta

Inte helt ovanligt att (större) organisationer har stugor/lägenheter som anställda, i konkurrens med andra anställda, kan ansöka om att låna en vecka här eller där. Fast det är ju inte så att det står en stuga och väntar på en varje dag om året...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Arbetstiden är 34 timmar i veckan, inte 40. Därför är det inte 25 dagar semester.

Borde det inte bli 22 dagar då? 34/40 = 0.85. 0.85 x 25 = 21.25 dagar vllket avrundas uppåt till 22 dagar.

Jobbar du heltid eller deltid? om det är heltid så borde du ha 25 dagar.

Permalänk
Medlem

@Mithras: ganska vanligt ändå. Handelsbanken har en egen ö i skärgården med en herrgård man kan låna/hyra för en mindre summa, några fjällstugor och liknande saker. Stora äldre företag har oftast mycket små förmåner till personalen.

Permalänk
Medlem

3800kr + bostadstillägg på 93% och för tillfället en stor del av maten betalad - sjukpenning. Fungerar att leva på om man vänjer sig in i det!
Spara 3 månader: Köp en begagnad dator
Köp en datorrelaterad sak i månaden fläktar/ kylare/ SSD
Spara 3 månader: Köp en 3070 FE (Om den nu går att få tag på)

Kan låta svårt för en som inte levt på det, och det är det om man inte bor som jag gör nu också där en stor del av maten ingår, men det går. Däremot kan man inte köpa dator osv när inte maten ingår då den kostar iallafall 2000kr i månaden och sen ska man köpa andra saker som kontantkort, småräkningar osv.
Jag känner mig lyckligt lottad, speciellt då många blir utförsäkrade.
Var dock stor skillnad att gå från Aktivitetsersättning på 7600kr till sjukpenning på 3800kr över en natt då man fyllde 30!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Fick så samtal med chefen där man informerade att överrekrytering planeras när förlängda konsultkontraktet löpt färdigt. Man bad mig även ge ett löneanspråk att ta till ledningsgruppen. Det budet blev ett spann på 32,000-34,000:-** varpå man genast sa att 34,000:- omedelbart kommer skjutas ned, men att jag absolut var värd 32,000 med tanke på insatserna fram tills nu. Jag la då fram några praktiska exempel på insatser som gjorts under 2020, som gärna fick presenteras till ledningsgruppen.

Jag räknar aldrig med att ledningen i ett större företag har bra koll på alla enheters uppgifter och dagliga arbetsuppgifter. Det är upp till mig som fotfolk att presentera konkreta exempel som utan större betänketid är uppenbart gynnsamma för firman i stort, och som är saker där jag kompetensmässigt klivit ut i en bredare position än den rollen man har. Det får gärna för mig vara sådana saker man gett lite extra för; "visat framfötterna" som det heter.

Känns bra att vara ett steg närmre fast anställning på en arbetsplats jag trivs väldigt bra med. Där både förmåner och förhoppningsvis lönenivå är väldigt bra för min situation. Det visar sig förhoppningsvis vid årets slut att det lönar sig när man sänker blicken, spottar i nävarna, och vågar ha lite jobbiga stunder av kämpande för att lyckas uppnå en målsättning.

** Snittlönen för tjänsten ligger på omkring 27,000-29,000:- så jag bröstade upp mig ganska rejält. Sannolikt har ett gäng kollegor under 30,000:-.

Och så har anställningskontraktet anlänt. Fick de 32,000:- jag begärde, på en arbetsplats där jag respekterar och är respekterad av mina arbetskamrater. Cheferna är hjälpsamma, kommunicerar konstant ny information, för konstanta dialoger, men kanske viktigast av allt: litar på att man tar sitt ansvar utan överseende eller mikrostyrning.

Gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Och så har anställningskontraktet anlänt. Fick de 32,000:- jag begärde, på en arbetsplats där jag respekterar och är respekterad av mina arbetskamrater. Cheferna är hjälpsamma, kommunicerar konstant ny information, för konstanta dialoger, men kanske viktigast av allt: litar på att man tar sitt ansvar utan överseende eller mikrostyrning.

Gött!

Grattis, kul att höra!

Med risk att oavsiktligt framstå som dryg, vad var det du konsultade inom innan och nu jobbar med då lönenivån låter lite lägre än vad som brukar vara fallet när det handlar om konsultjobb? Eller var det bemanning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Grattis, kul att höra!

Med risk att oavsiktligt framstå som dryg, vad var det du konsultade inom innan och nu jobbar med då lönenivån låter lite lägre än vad som brukar vara fallet när det handlar om konsultjobb? Eller var det bemanning?

Jag är så fruktansvärt förolämpad...

Skämt åsido så jobbar jag inom ekonomi & affärsstöd i en administrativ position. Den typen som egentligen inte kräver någon utbildning, men desto mer vett och organiserat arbetssätt. Med andra ord är det alltså mer likt en bemanningssituation än faktiskt konsultande med spetskompetens. Ser man då till snittlöner kommer jag ligga i övre skiktet rent statistiskt.

Nuvarande timlön landar på cirka 23k brutto. Förmåner utöver ett liiitet friskvårdsbidrag är de lagstadgade.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Nuvarande timlön landar på cirka 23k brutto. Förmåner utöver ett liiitet friskvårdsbidrag är de lagstadgade.[/spoiler]

Med 23K i timmen har jag tillbaka det jag sa om att det var lite lägre än normalt

Kul att du verkar nöjd med både lön och jobb!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Det är ju jättefint, men både dekalerna och folk som tror på sånt är människor som inte förstår innebörden av statistik eller relativitet.

Nettosummor är missvisande p.g.a. ett gäng faktorer, därför är det meningslöst när folk skriver ut dem här. Bruttolön påverkas inte av tidigarenämnda faktorer, alltså är det en bättre måttstock att använda. 👍

Bruttolön är ju dock LÅÅÅÅNGT mer missvisande då det kan skilja ofantligt mycket mer än några procentenheter hit och dit som för nettolön.

Skrivet av Aktsu:

Jag köpte ny bil i våras där jag valde att finansiera den, så enligt dig gick jag alltså upp i lön av att jag gjorde det? Detsamma när jag flyttade förra året?

Riktigt coolt att köpa en bil på avbetalning och då får MER pengar att spendera på annat per månad, varför köpte du då inte 100 bilar? hade du ju kunnat vara kung i baren dagligen!

--------

Självklart är det pengar i plånboken som räknas, ingen skulle ju byta till en tjänst som ger 10lök mindre i månaden netto för att de då minsann har 2k högre bruttolön!

Sen om vissa gör låneavdrag och liknande så kan man ju enkelt hålla det utanför, för de flesta är ju detta en klumpsumma du får tillbaka en gång om året så länge lönekontoret följer aktuell skattetabell.

Det absolut enklaste och mest rättvisa är ju att skriva både brutto och nettolön.

Bara som exempel på hur grovt missvisande det kan bli kan jag jämföra 2 av mina tidigare anställningar.

Jobb 1, Bruttolön 29500:-/mån, netto ca 24000:-/mån
Jobb 2, Bruttolön 29200:-/mån, netto ca 38700:-/mån

Kände mig inte direkt fattigare på jobb nr2, trots lönesänkningen med 300 spänn.........

Permalänk
Medlem

@Klubba: bruttolön är lön före skatt. Inte vad som står i ditt anställningsavtal exklusive skifttillägg och liknande. Kan vara det dummaste jag läst om du tror att du hade 29200 brutto när du fick ut 38 700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Bara som exempel på hur grovt missvisande det kan bli kan jag jämföra 2 av mina tidigare anställningar.

Jobb 1, Bruttolön 29500:-/mån, netto ca 24000:-/mån
Jobb 2, Bruttolön 29200:-/mån, netto ca 38700:-/mån

Kände mig inte direkt fattigare på jobb nr2, trots lönesänkningen med 300 spänn.........

Tror inte du förstår skillnaden mellan bruttolön och nettolön...
"Bruttolön innebär motsatsen till nettolön, som är den lön som utbetalas till den anställde efter att all skatt och sociala avgifter ha dragits av."

Du får gärna visa en kalkyl på hur du har lägre brutto än netto.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Klubba: bruttolön är lön före skatt. Inte vad som står i ditt anställningsavtal exklusive skifttillägg och liknande. Kan vara det dummaste jag läst om du tror att du hade 29200 brutto när du fick ut 38 700.

Världen är större än vad vissa tror

Permalänk
Inaktiv

han har förmodligen bara skrivit fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

Du får gärna visa en kalkyl på hur du har lägre brutto än netto.

Inkomst befriad från inkomstskatt enligt 183-dagars regeln.
månadslön: 29200SEK/mån
årsbonus "julbonus": 10000USD/år
lojalitetsbonus (2års anställning): 250USD/mån

Sen pensionsinsättning 5500:-/mån (för att kompenserade missad allmän/tjänstepension) som jag inte räknade med.

Man kan räkna på många sätt, enligt skatteverket var min årsonkomst (bruttolön) 0:-, så jag räknade avtalad lön som brutto.
Visst skulle man även kunnat räkna in bonusar dit, men oavsett så blir det väldigt missvisande att jämföra tjänster med helt olika skattetabeller. Har arbetat under flera olika skatteregler och tog detta som exempel då det sticker ut mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Inkomst befriad från inkomstskatt enligt 183-dagars regeln.
månadslön: 29200SEK/mån
årsbonus "julbonus": 10000USD/år
lojalitetsbonus (2års anställning): 250USD/mån

Sen pensionsinsättning 5500:-/mån (för att kompenserade missad allmän/tjänstepension) som jag inte räknade med.

Man kan räkna på många sätt, enligt skatteverket var min årsonkomst (bruttolön) 0:-, så jag räknade avtalad lön som brutto.
Visst skulle man även kunnat räkna in bonusar dit, men oavsett så blir det väldigt missvisande att jämföra tjänster med helt olika skattetabeller. Har arbetat under flera olika skatteregler och tog detta som exempel då det sticker ut mest.

Fast då blir ju det både din brutto och nettolön.
Nettolönen är vad du har kvar efter du har skattat på bruttolönen. I ditt fall verkar din skatt vara 0, då minskar den inte.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Tror inte du förstår skillnaden mellan bruttolön och nettolön...
"Bruttolön innebär motsatsen till nettolön, som är den lön som utbetalas till den anställde efter att all skatt och sociala avgifter ha dragits av."

Du får gärna visa en kalkyl på hur du har lägre brutto än netto.

Ett eget exempel hur det kan se ut, men ja i normala fall så har man aldrig mindre brutto än netto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

https://i.imgur.com/2eC2Xnp.jpg

Ett eget exempel hur det kan se ut, men ja i normala fall så har man aldrig mindre brutto än netto

Tänkte inte på traktamente.
Men det vi diskuterar är att bruttolön ger en bättre bild av ens lön. I detta fall får du ju ersättning för kostnader du har haft. Du har ju inte tjänat mer på att få dessa.

Slutsatsen att bruttolön är enklare att jämföra kvarstår.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Det måste vara så, ja, jag bor i en skithåla.
Det känns extremt konstigt för mig när dessa trådar om löner ploppar upp på vissa sidor. Helt utomjordiska löner precis allihopa har.
Folk kör sopbil med 30k, vaktmästare med 32k, sitter i kassan på Ica eller vänder burgare för 30k.

Helt otroligt.

Det stämmer nog. 30k ger ca 22 efter skatt. Det blir inget lyxliv för dem pengarna i storstäderna.

En ok tvåa som inte är flera mil från stan inkl ränta amortering alt hyra: 10-12k.
Sen en av de billigaste bilarna man kan äga:
2000 i leasing/lån + 900 försäkring + 900 parkering.

Då kan vi vara uppe i så mycket som 16k utan att leva något vidare lyxliv och då har vi inte ens köpt bensin till bilen eller mat och till magen och du har bara 6k kvar.

I en mindre stad/håla kan du halvera boendekostnad, halvera bilförsäkringen, stryka parkeringen osv osv. Vet folk som tjänar betydligt mindre än 30k men framstår som rikare än de som tjänar över pga vilken plats i landet de befinner sig.

Permalänk
Medlem

@Leyer: Håller med om allt du sagt, ville bara påpeka hur det kan se ut.
Vi står dock inte för några kostnader alls förutom våran egna mat som vi oftast lagar själv när vi hyr tex en villa , lite svårare att göra det när vi bor på hotell men man får väl lyxa till det ibland . Vi fakturerar boendet till kunden, hyrbil etc. så det är egentligen pengar rakt ner i fickan skattefritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med 23K i timmen har jag tillbaka det jag sa om att det var lite lägre än normalt

Kul att du verkar nöjd med både lön och jobb!

Härlig felskrivning där. När jag konsultar inom voiceover är timlönen förvisso väldigt hög, men jäklar att ta 23k.

Sen med den lön som gick att få är jag nöjd över. Det ingår förhållandevis mycket frihet i jobbet, och med tanke på att jag slet i ett års tid, tresiffrigt antal ansökningar, och därefter få anställning. Ja, då krävs inte mycket för att man ska vara nöjd åtminstone ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Leyer: Håller med om allt du sagt, ville bara påpeka hur det kan se ut.
Vi står dock inte för några kostnader alls förutom våran egna mat som vi oftast lagar själv när vi hyr tex en villa , lite svårare att göra det när vi bor på hotell men man får väl lyxa till det ibland . Vi fakturerar boendet till kunden, hyrbil etc. så det är egentligen pengar rakt ner i fickan skattefritt

Traktamente är dock inte lön även om din arbetsgivare av någon anledning väljer att kalla den det på lönespecen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Vänligen släpp diskussionen om brutto/netto-lön!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

*Uppmaning*

Vänligen släpp diskussionen om brutto/netto-lön!

/Vzano, Moderator

Kanske ska specificera en trådregel så diskussionen inte kommer upp igen och igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Uppmaning*

Vänligen släpp diskussionen om brutto/netto-lön!

/Vzano, Moderator

SweClockers mest intressanta diskussion!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Är det något skämt här jag missat totalt,
eller har du faktiskt tillgång till en bil, en stuga i fjällen och en lägenhet i Spanien? Vilken arbesgivare har valt att erbjuda detta?

Jag hade lätt kunna tänka mig att gå ner i lön för att få tillgång till detta

Det är bruttolöneavdrag på bilen såklart. Vi får välja miljöbil till max 11 brisbasbelopp.

Stuga och lägenhet är också bruttolöneavdrag vid nyttjande en vecka men det är till förmånliga priser.

Permalänk
Medlem

Egenföretagare i industribranschen sedan Augusti.
Har förtillfället ingen lön men tänkte försöka ta ut en lön på 20 000 i November, får börja lite försiktigt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Egenföretagare i industribranschen sedan Augusti.

Förmodligen jag som är ignorant här, men det låter lite som att jobba på företagsbolaget. Eller handla på affärsbutiken. Eller..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Förmodligen jag som är ignorant här, men det låter lite som att jobba på företagsbolaget. Eller handla på affärsbutiken. Eller..

Haha ingen fara.
Jo det har inte varit glamoröst ännu!
Sa upp mig från mitt gamla jobb som va betydligt bättre betalt, däremot kommer det med stor sannolikhet finnas mer pengar att hämta lite längre fram.

Har valt att leva snålt för att ta det säkra före det osäkra, många kunder kräver 60 betaldagar mot oss leverantörer och jag har dyra maskiner att drifta dessutom är det väl ingen som kan förutse vad som händer i framtiden i dessa tider.