Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

En tanke jag haft krig founders edition versionen, är hur damm den hanterar damm? Den är ju rätt sluten så att säga, med den fiffiga kylarlösningen. Känns som en mer "vanlig" variant är enklare att få ren utan att behöva skruva isär hela kortet.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

En tanke jag haft krig founders edition versionen, är hur damm den hanterar damm? Den är ju rätt sluten så att säga, med den fiffiga kylarlösningen. Känns som en mer "vanlig" variant är enklare att få ren utan att behöva skruva isär hela kortet.

Lite tryckluft bara så är det nog inga problem att få den ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doglas:

Extremt oroväckande

Trodde verkligen att jag lyckades få ett exemplar och såhär ser min order ut:

https://i.imgur.com/GbcFVaQ.jpeg

Det visade sig att jag faktiskt fått ta del av första leveransen men att de fått slut på bundle-koder.

Extremet lättad såklart men lider med er som fortfarande är i ovetskap om när ni kommer få lägga vantarna på kortet.
Skriver nu detta som ett tips om någon råkat ut för samma sak; det bara är att ringa till supporten hos Proshop.se så tar de bort koden och skickar produkten under dagen.

Permalänk

Efter att ha kikat runt en del så börjar jag bli lite nervös. Jag struntar egentligen hur lång leveranstid det är så länge jag får det innan Cyberpunk i November.

Kollar man på t.ex. Inet så står det "leveransdatum 2020‑11‑30"

Nästan så man funderar på att göra ett försök på 3090 nästa vecka...

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Efter att ha kikat runt en del så börjar jag bli lite nervös. Jag struntar egentligen hur lång leveranstid det är så länge jag får det innan Cyberpunk i November.

Kollar man på t.ex. Inet så står det "leveransdatum 2020‑11‑30"

Nästan så man funderar på att göra ett försök på 3090 nästa vecka...

Ja undra hur många 3090 som släpps, inte lika många som kommer å köpa det men frågan är hur många som ens kommer finnas i lager 😓

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@Ma6b: Fick också 30e september nu, avbeställde då jag inte tror på det. Väntar och ser vad AMD har att visa upp innan jag köper ett 3080 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För att vara lite kritisk, har ni som beställt från en massa handlare samtidigt, bidragit till kaoset.

Hade inte gjort det om jag kunde få ett trovärdigt leveransdatum på åtminstone en av dem, skyll på Nvidia, inte på konsumenterna.

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios: Blir nog tyvärr ännu ett blodbad med 3090 om inte värre pga färre kort. Många som är frustrerade och inte fick tag på ett 3080 kommer försöka ta klivet upp till 3090 tror jag. Kanske en liten baktanke också från Nvidia, för där är definitivt mer marginal på det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

@anders190: Jo precis!

Hmmmm... Detta stämmer skrämmande bra såhär i efterhand. Skulle inte bli förvånad!

Från 11/9:
Nvidia’s Ultimate Play: Forced Scarcity & Elevated Prices before AMD RDNA 2 Launches
https://www.youtube.com/watch?v=SxtfNcm45xk&feature=youtu.be

Ja, nu förstår jag syftet med FE den här gången. Det är ett marketing kort (lost leader) med ett fake-”pris”. Reviewers kommer relatera till detta kort men gamers kommer aldrig köpa det iaf. Inte till MSRP.

Just det, AIB’s subventioneras med 50$ cashback under september.
När navi släppts kommer de ”riktiga” dyra korten med 20GB RAM etc.
Kommer ens 10GB korten finnas kvar då??

Om navi 21 är nästan (3-10% långsammare?) lika snabb som 3080 i 4K och lika snabb i 1440p och har 16GB VRAM och kostar närmare MSRP. Hur resonerar vi då i nov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Varför vill så många ha FE edition? Asus TUF är ju 6% snabbare och kyler 15% bättre för samma pris.

Skulle kunna fråga samma sak fast tvärtom, är inte med i tuffa tuffingars klubb så inte aktuellt tyvärr.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gonace:

Fanboys be fanboys, lite som att prata med religiösa, vissa saker går ta mig satan inte in

Skrivet av eXeem:

Förmodligen. Men jag bryr mig inte

Skrivet av MaxSun:

Hade inte gjort det om jag kunde få ett trovärdigt leveransdatum på åtminstone en av dem, skyll på Nvidia, inte på konsumenterna.

Jag har absolut viss förståelse varför folk gjorde det, men jag tror att det bidrog till kaoset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Man ska ju inte titta på den

eh jo.

Permalänk
Medlem

Beställt från Webhallen, deras lagersaldo 10+ påväg
I min order står 1-2 dagar.
Hoppas på det och inte vänta till slutet av månaden 😳✌️

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

@MinpinStudios: Blir nog tyvärr ännu ett blodbad med 3090 om inte värre pga färre kort. Många som är frustrerade och inte fick tag på ett 3080 kommer försöka ta klivet upp till 3090 tror jag. Kanske en liten baktanke också från Nvidia, för där är definitivt mer marginal på det kortet.

Man skulle ju även kunna spekulera i att 3070 som ser ut att bli deras mest prisvärda kort är det de satsat på i stor skala i produktion. Rimligen kan de inte släppa lika få 3070 som 3080 det skulle ju bli ännu värre.

Permalänk
Medlem

@Wastaah: FE är ju nu synnerligen bevisat att det är ett marketing kort för reviewers. De kan göra 1000 FE och resten säljs av AIB’s till mycket högre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Beställt från Webhallen, deras lagersaldo 10+ påväg
I min order står 1-2 dagar.
Hoppas på det och inte vänta till slutet av månaden 😳✌️

Vilket kort?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

För mig som numera sitter på ett 970 så börjar det kännas värt att köpa någons gamla 2080ti på Blocket, känns som om priserna sjunker mer och mer. Och några som lägger ut har bara använt sina kort i ett par månader med kvitto till hands. Känns dumt nu att mata Nvidia när dom skötte sin lansering så fruktansvärt dåligt, vill inte belöna dom för sitt fula beteende.

Permalänk
Medlem

Enligt Videocardz har produktlistning från Gigabyte bekräftat 3080 20GB, 3070 16GB och 3060 8GB.
https://videocardz.com/newz/gigabyte-confirms-geforce-rtx-306...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Enligt Videocardz har produktlistning från Gigabyte bekräftat 3080 20GB, 3070 16GB och 3060 8GB.
https://videocardz.com/newz/gigabyte-confirms-geforce-rtx-306...

Ja det känns ju ganska givet vid detta laget, blir att avboka skiten

Permalänk
Medlem

Intressant läsning
https://www.overclock.net/threads/official-nvidia-rtx-3080-ow...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vilket kort?

Zotac

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Nu skicka proshop ut mail om att de som inte fått ett spårningsnummer ännu inte får kort och de har ingen aning om när eller om de kan leverera. Tydligen mottog de flera tusen ordrar redan några sekunder efter kl 15.

Man undrar lite om detta är ett fall att anmäla till arn? Jag förstår att de såklart inte kan leverera kort, men att deras system tar emot så många tusentals fler beställningar än de faktiskt kan leverera borde väl inte ses som annat än lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Nu skicka proshop ut mail om att de som inte fått ett spårningsnummer ännu inte får kort och de har ingen aning om när eller om de kan leverera. Tydligen mottog de flera tusen ordrar redan några sekunder efter kl 15.

Man undrar lite om detta är ett fall att anmäla till arn? Jag förstår att de såklart inte kan leverera kort, men att deras system tar emot så många tusentals fler beställningar än de faktiskt kan leverera borde väl inte ses som annat än lurendrejeri.

Med tanke på att det är kaos på alla butiker som sålt detta kort så är det gissningsvis inte särskilt lätt att göra ett system som så pass snabbt korrigerar lagervärde och checkout.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Frågade nyss Inet om deras leveranstider.

Fick svar att dem endast är preliminära och dem kommer att uppdateras allt eftersom. Dem kommer få in kort lite då och då låter det som. Lite lättnad antar jag.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Med tanke på att det är kaos på alla butiker som sålt detta kort så är det gissningsvis inte särskilt lätt att göra ett system som så pass snabbt korrigerar lagervärde och checkout.

Jag skiter väl fullständigt i hur lätt det är att göra ett sånt system, mitt perspektiv är bara hur pass vilseledd man blir som konsument.

Permalänk
Medlem

@Wastaah:

När jag jobbade på Caliroots.com så fanns ofta skor inte i saldo och så gjorde det "fake" saldo. Sedan kom skor in och det fattades ibland flera hundra, då fick kunder som köpt skorna inga skor, även fast deras order gått igenom.

Permalänk

Jag avbeställde mitt 3080 från Komplett pga detta:

https://videocardz.com/newz/gigabyte-confirms-geforce-rtx-306...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wastaah:

Jag skiter väl fullständigt i hur lätt det är att göra ett sånt system, mitt perspektiv är bara hur pass vilseledd man blir som konsument.

Jag minns bara vilket jävla ramaskri det blev när olika webbshoppar införde faktiska köer till sina kassor för att de skulle minska belastningen och därmed öka precisionen i siffrorna man blev presenterad som kund. De verkar aldrig kunna göra rätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Jag skiter väl fullständigt i hur lätt det är att göra ett sånt system, mitt perspektiv är bara hur pass vilseledd man blir som konsument.

Förstår att du är besviken. Det är ju jag med men att det skulle vara ett fall för arn ser jag inte alls.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av forumtroll1:

Jag avbeställde mitt 3080 från Komplett pga detta:

https://videocardz.com/newz/gigabyte-confirms-geforce-rtx-306...

Lär ju kosta väsentligt mer än 3080 dock.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG