Krönika: Vad kostar ett grafikkort egentligen?

Permalänk
Medlem

Intressant krönika och reflektion.
Men trisst hur det ska fuskas med olika "rekommenderade priser" som inte stämmer.
Både uppåt och nedåt.

Permalänk
Medlem

De fungerade för två år sedan och konsumenterna, inte ens de insatta som folk på sweclockers, har lärt sig något av det.

Så, konsumenterna får vad de förtjänar.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för att konsolerna precis skulle släppa sig pris så tror jag detta hade medfört mer negativa effekter för Nvidia. Nu behövde deras priser se bra ut i jämförelse med konsolerna, speciellt när artiklarna skrivs. Men effekten blir ju också att man bygger en förväntan på ett pris, vilket kan medföra att kunder inte köper den produkten tills de kan få det priset.
Jag tror att många inte hade köpt ett kort som "ska kosta" X för 1,3 X. Även om de hade köpt det om det dök upp på marknaden utan förväntningar till 1,3 X pengar.

Så det känns enbart som om de hjälp sig själva mot förödande jämförelser gentemot de nya konsolerna, men annars inte gjort sig själva en så stor tjänst.

Jag köper hellre ett AMD kort för fullpris än ett Nvidia kort om jag får betala mer än "det riktiga priset".

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@Mezzlock: Jag tror inte det är återförsäljarna som är problemet, de är rakt i händerna på NVIDIA eller i händerna på partnertillverkarna.
NVIDIA styr och ställer precis hur de vill vilket inte är bra.

Jag undrar om inte en uppstyckning av NVIDIA vore bra för att gynna konkurrens. Möjligen att AMD kan komma med något men de känns som de är minst ett halv steg bakom hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av marcusOCZ:

Bra skriven krönika, men den borde ju vara skriven INNAN releasen. Nu innehåller ju den vad alla andra har sagt i två veckor. Rör om lite i grytan, våga vara ordentligt kritiska likt gamersnexus, kalla en spade för en spade. Visst blir det en del repressalier (stavning?) från tillverkare, men ni vinner i längden på det.

Vi hade inte all info förrän igår och igår hade jag inte tid att skriva så därför gjorde jag det nu.

Hade vi gjort det i förväg hade det mer varit ”så här kan det bli”. Nu idag kan jag ju istället skjuta skarpa skott.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Det konstiga med detta är att tex i rör och elbranschen är det tvärtom.
Låt säga att ett rekomenderat pris på en produkt är 1695kr.
Hantverkaren har sen 80 procents rabatt på detta och säljer ut till kund för 495kr.
Frågar då min bror varför han inte tar ut detta pris(1695) emot kund.
Svaret som följer är då att det gör ingen, då det inte är möjligt att få ut rekomenderat pris av kund.
Otroligt nog verkar detta vara precis tvärtom i databranchen, hmm........ undrar vad detta kan bero på.
Finns det inga marginaler så sätt då för fan ett rimligt rekomenderat pris eller vad tycker ni andra.

Nej det är inte samma sak.
I el och vvs branschen fins det återförsäljare som erbjuder sig att sälja för 400% över det rekommenderade priset och ge 80% rabbat. Dvs hantverkaren köper för det rekommenderade priset. Detta används för att lura kunder att betala överpris för saker. Det är dock ganska få återförsäljare som gör detta, och de riktar sig framförallt till hantverkare och inte till vanliga konsumenter. Tex ahlsell erbjuder detta.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

HAAAA

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@UndaC
Vad händer med alla osålda kort från förra generationen är det ÅF som få ta hela smällen själv?
Ingen vill ju idag köpa t.ex. ett 2080Ti för +13000Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag köper hellre ett AMD kort för fullpris än ett Nvidia kort om jag får betala mer än "det riktiga priset".

Värt att notera är att AMD var den första ej namngivna tillverkaren i exemplet.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AmpRC:

@UndaC
Jag tycker ni borde fundera på att göra om er bedömning om utmärkelsen baserat på ett mer korrekt pris när vi väl vet var det landar.

edit: såg nu att CaoZ var först på bollen #18611858

Bedömningen är baserat på founders edition som faktiskt kostar vad de påstår. (Även om de typ är omöjliga att få tag på)

I våra bedömningar på tredjepartstillverkarnas kort har vi redan tagit in priset i bedömning precis så som vi skriver om tex asus tuf-modell som vi testade igår.

Vi får se lite hur det går med founders. En lösning till nästa gång kanske blir att vi helt enkelt i te ger kortet ett omdöme om vi känner att det bara är en pappersprodukt tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Värt att notera är att AMD var den första ej namngivna tillverkaren i exemplet.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med...

Jo, jag försöker inte säga att AMD är bättre. Jag försöker säga att jag som konsument hade hellre köpt från dem om de vore bättre.
Ingen vill köpa en produkt för överpris.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tidiga artiklar som denna är anledningen till att Nvidia (och AMD) kör med rabbaterade priser som används som rekommenderat pris: https://www.sweclockers.com/nyhet/30323-nvidia-visar-prestand...

Om Nvidia hade satt ett "korrekt" rekommenderat pris så hade sådana artiklar inte fått samma umf. "FPS per dollar" är en av de stora punkterna där, men om priset inte är representabelt så blir ju även "FPS per dollar" inte representabelt.

Såklart att vi konsumenter i slutändan i framtiden måste ta marknadsföringssiffror med en lastbil med salt men det kanske vore hjälpsamt om dessa siffror kunde korrigeras mot historiska introduktionspriser i åtanke?

Exempel för RTX 3080:
Rekommenderat pris: 699 USD
Faktiskt pris (baserat på historiska introduktionspriser): ~900 USD
FPS per dollar (okorrigerat): 0,24
FPS per dollar (korrigerat efter historiska introduktionspriser): 0,19

Jag skulle gärna vilja se media (Sweclockers) använda sig av tidigare lanseringar för att poängtera de problematiska siffrorna vid nästkommande lanseringar. Och då inte bara med meningar som "dessa värden bör tas med en nypa salt", utan faktiskt presentera/framhäva hur felaktigt siffrorna har varit tidigare.

Permalänk
Medlem

@UndaC: Fast går partnertillverkarnas priser också upp när rabatten är över från NVIDIA så gäller ju inte de priserna längre.
Jag tycker hela branschen med era kollegor borde avvakta med omdömen tills man vet en stabiliserad prisnivå, men det kanske inte är så enkelt.
Då hade ju åtminstone NVIDIA och AMD fattat att de inte kan hålla på som de gör.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Nu recenserar ju sweclockers efter pris, så det står ju i recensionen vilket pris de utgår ifrån. Kollar man även i butik vad det kostar och vad andra kort i liknande prisklass presterar så blir man ju inte lurad. Trodde lite flera kort skulle ligga kvar på 7825:-, men verkar mest bli Asus. Sedan verkar det ju som att om man bokade ett för 7825:- så får man det för det också. Finns ju även andra kort som är "bara" 2-300:- dyrare. Så ja, tråkigt är det om man inte vill satsa direkt eller ha Asus. Och man får ju hoppas att de fortsätter tillverka en del FE kort hela tiden, men de kan nog inte möta all efterfrågan utan att göra partners sura för att de snor en så stor andel då.

Däremot är ju inte den här situationen lika hemskt som det står med i krönikan när AMD körde 100-tal kort billigt, och inte varnade ett dugg om att priset skulle sticka iväg med $100 efteråt, så alla recensioner jublade hur billig prestanda/pris man fick. Nu finns det ju ganska svart på vitt vad som gäller/gällde (webhallen har i alla fall bra information).

Med det sagt, hoppas jag alla stora företag kan hålla sig till sina lovade priser och bara tydliga med vad som är "kampanjpriser" och inte. Är inte helt ovanligt i många brancher att man har kampanj i början, sedan går det upp lite och allt eftersom går priserna neråt och flera kampanjer och reor.

Permalänk
Hjälpsam

Låter som att det handlar om att det var AMD som startade denna "fina" tradition med Vega.
Surt för mig som gillar AMD, men detta kan jag givetvis omöjlig gilla!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MarkSix:

@UndaC
Vad händer med alla osålda kort från förra generationen är det ÅF som få ta hela smällen själv?
Ingen vill ju idag köpa t.ex. ett 2080Ti för +13000Kr

Normalt sett kommer kretstillverkarna att förse korttillverkare och återförsäljare med rabatter för att kunna sälja ut sina produkter.

Även här har det skett en ganska enorm försämring över tid. Tittar vi för 7-10 år sedan så skedde dessa prissänkningar INFÖR lanseringen och ofta med ganska rimliga nivåer. Dvs om kretstillverkaren skulle lansera en grymt mycket bättre krets så sänkte de priserna mycket, var det lite mindre hopp sänkte de lite mindre.

Något år senare började dessa prisskydd kommer snarare i samband med de nya lanseringarna, och dessutom vara ganska snåla. Men om korten inte sålde så brukade de öka sänkningarna.

På senare tid kommer prissänkningarna EFTER lansering, är i regel snålare än förut och justeras inte även om korten står helt stilla. Istället blir det upp till korttillverkare och återförsäljare att ta smällen bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AmpRC:

@UndaC: Fast går partnertillverkarnas priser också upp när rabatten är över från NVIDIA så gäller ju inte de priserna längre.
Jag tycker hela branschen med era kollegor borde avvakta med omdömen tills man vet en stabiliserad prisnivå, men det kanske inte är så enkelt.
Då hade ju åtminstone NVIDIA och AMD fattat att de inte kan hålla på som de gör.

Nä men just därför reflekterar vi det i partnertillverkarrecensionen. Dess betyg är ju baserat på ordinariepris, inte rabatterat pris.

Däremot Founders ska ju fortsätta säljas till det billiga priset. Skulle vi däremot märka att Founders är en bluffprodukt som aldrig kommer in i lager igen så måste vi ju ta ett rejält snack här om hur vi ska hantera dem i framtiden. Ett första steg är väl precis som jag skriver att inte ens betygsätta eller "bedöma" korten, utan mer torftigt bara berätta hur de presterar och sedan kommer bedömningar och betyg på de "riktiga korten till riktiga priser" senare t.ex.

Vi får ta en uppsamling internt här om ett litet tag och se hur vi ska hantera det beroende på hur det ser ut om några veckor.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AmpRC:

@UndaC: Fast går partnertillverkarnas priser också upp när rabatten är över från NVIDIA så gäller ju inte de priserna längre.
Jag tycker hela branschen med era kollegor borde avvakta med omdömen tills man vet en stabiliserad prisnivå, men det kanske inte är så enkelt.
Då hade ju åtminstone NVIDIA fattat att de inte kan hålla på som de gör.

Nästan bättre om de går ut med en fet rubrik.

Extra Extra!
Nu sänker vi omdömmet!
Läs allt om det högre priset!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel. Tack.

Permalänk
Medlem

De flesta marknader funkar rätt dåligt om det inte är minst 3 spelare med i matchen. 30 kanske inte heller är bra, men 2st, som det i praktiken är nu är inte riktigt bra. Speciellt om en dominerar, som Intel gjorde ett tag, eller Nvidia. Nu kanske det blir 3, om Intel kan leverera, men vi får se om, hur och när det påverkar flaggskeppssegmentet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Normalt sett kommer kretstillverkarna att förse korttillverkare och återförsäljare med rabatter för att kunna sälja ut sina produkter.

Även här har det skett en ganska enorm försämring över tid. Tittar vi för 7-10 år sedan så skedde dessa prissänkningar INFÖR lanseringen och ofta med ganska rimliga nivåer. Dvs om kretstillverkaren skulle lansera en grymt mycket bättre krets så sänkte de priserna mycket, var det lite mindre hopp sänkte de lite mindre.

Något år senare började dessa prisskydd kommer snarare i samband med de nya lanseringarna, och dessutom vara ganska snåla. Men om korten inte sålde så brukade de öka sänkningarna.

På senare tid kommer prissänkningarna EFTER lansering, är i regel snålare än förut och justeras inte även om korten står helt stilla. Istället blir det upp till korttillverkare och återförsäljare att ta smällen bara.

Hur ser försäljningen ut för grafikkort i slutet på "cykeln", så att säga? När ryktena om snart släpp av nya grafikkort haglar, menar jag.
Om man ändå säljer förhållandevis få kort kanske man mot slutet kan gå över till att minimera lagren och till och med ange vissa (toppkorten) som beställningsvara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Ja tyvärr. Och då måste man ju fråga sig varför detta fungerar?

Jag tänker att det handlar om en hierarki av ansvar. Förenklat kan man beskriva det som att vi högst upp har producenten av varan. Chansen att dom kommer ändra sig av moraliska/etiska skäl ter sig dock obefintliga så dom kan vi nog glömma. Dom vill ha pengar och för att få in detta är det kutym att snedda lite både i marknadsföring och prissättning.

Efter detta har vi recensenterna. Deras uppdrag är att kritiskt granska produkten både som direkt produkt men även att titta på kringliggande saker som hör till produkten. Exempelvis marknadsföring och prissättning. I praktiken borde här alla recensenter (i mitt tycke) recensera rtx 3080 utifrån den faktiska prissättningen för kortet. Inte lockpriset. Detta då man vet redan innan att lockpriset gäller en månad och sedan är det ett helt annat pris i kanske 23 månader (om varans livslängd beräknas till 24 månader). Att recensera en produkt utifrån en månads lockpris borde man direkt som kritisk recensent välja bort i mitt tycke. Recensenterna har makt. Mycket makt. Idag används dom oftast som en beräknad del av producenternas marknadsföring än en kritisk motkraft kan jag tycka.

Sedan har vi konsumenterna. Röstar vi med plånboken kan vi ändra allt. Precis allt. Meeeen, då de flesta av oss är som dumma får när det kommer till konsumtion (mig inräknat såklart) kommer detta troligtvis aldrig att ske. Vi sväljer marknadsföringen med hull och hår, får för oss att vi gör bra, genomtänkta och rationella köp när vi i själva verket sitter i händerna (eller djupt i fickorna?) på dom som bestämmer spelreglerna. Vi vill ju också ha en del av kakan. Kosta vad de kosta vill.......

Finns mycket att instämma i detta. Själv gör jag inga köp innan båda fått fram sitt och marknaden har gott om produkter på hyllorna. Spelar ingen roll om det är Ryzen eller Core i, Geforce eller Radeon. Nu är det AMD's tur med Radeon. Dock inser man att man är undantaget när man ser 3080 kort på ebay för Quadro priser som folk faktiskt betalar.

Permalänk
Medlem

Med sajter som prisjakt och dylikt borde det väl vara tämligen enkelt att backa upp detta med data?

I skrivande stund verkar det gå alldeles utmärkt att skriva upp sig på åtminstone 2 kort vad jag kan se för 7825. Ja, de finns inte i lager men det står "köp" bredvid. Sen går det naturligtvis vidare uppåt beroende på hur mycket 1337 och RGB man vill ha på. Så att det inte skulle vara möjligt att få tag på för 7825 känns inte helt rätt. Däremot att man får vänta kanske?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Bedömningen är baserat på founders edition som faktiskt kostar vad de påstår. (Även om de typ är omöjliga att få tag på)

I våra bedömningar på tredjepartstillverkarnas kort har vi redan tagit in priset i bedömning precis så som vi skriver om tex asus tuf-modell som vi testade igår.

Vi får se lite hur det går med founders. En lösning till nästa gång kanske blir att vi helt enkelt i te ger kortet ett omdöme om vi känner att det bara är en pappersprodukt tex.

Alldeles utmärkt artikel, saknar dock förslag till förbättring eller hot om repressalier, det är ni redaktörer som har makten i branschen.

Något som jag saknar i recensionerna vore live-uppdaterad pris per prestanda (kopplad till prisjakt). Förstår att det är bra mycket smidigare och bestående med bilder på grafer men som ett tillägg utöver denna tillfällesbild skulle det innebära ett extremt stort mervärde för era läsare. Vidare skulle ni även kunna utvinna slutpriser ur marknaden för att ge en uppfattning om hur pris/prestanda ser ut på beg.-marknaden.

Är ju egentligen något som skulle kunna stå helt för sig själv som en egen sektion. En userbenchmark fast på riktigt..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Hur ser försäljningen ut för grafikkort i slutet på "cykeln", så att säga? När ryktena om snart släpp av nya grafikkort haglar, menar jag.
Om man ändå säljer förhållandevis få kort kanske man mot slutet kan gå över till att minimera lagren och till och med ange vissa (toppkorten) som beställningsvara.

Det brukar alltid gå ner en hel del, och har verkligen gjort det i och med Ampere. Mer än vanligt.
Men det dör ju inte ut helt och vid vissa lanseringar har det inte alls varit något stort drop-off så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jetblack:

Med sajter som prisjakt och dylikt borde det väl vara tämligen enkelt att backa upp detta med data?

I skrivande stund verkar det gå alldeles utmärkt att skriva upp sig på åtminstone 2 kort vad jag kan se för 7825. Ja, de finns inte i lager men det står "köp" bredvid. Sen går det naturligtvis vidare uppåt beroende på hur mycket 1337 och RGB man vill ha på. Så att det inte skulle vara möjligt att få tag på för 7825 känns inte helt rätt. Däremot att man får vänta kanske?

Jag menar inte att det är omöjligt, men det här ger ju en ganska tydlig bild:

Det är begränsat i tid och i vissa fall även begränsat till antal.

Dvs man har ett lockpris i maximalt en månad, i vissa fall begränsat till kanske 100 kort istället för tid, eller båda delarna.
Så som jag skriver i artikeln där: att kortet går att köpa för 7825 just nu en liten stund blir ju mest en parentes om man ser till hela kortets livslängd på cirka två år.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

SweClockers har ju ett stort ansvar där. En artikel som denna är bra, men det borde tas upp i alla recensioner också att ett betyg enbart gäller vid ett visst pris. Eftersom detta händer varenda gång, borde ni i princip kunna sätta flera betyg redan från början där pris X ger betyg 5, pris X+500 kr ger ett lägre betyg och så vidare.

Då skulle dom inte komma undan lika lätt när folk kollar recensioner 3 månader i framtiden och denna artikel har försvunnit helt och inte kommer att läsas av mer än någon enstaka som snubblar över den.

Permalänk
Avstängd

Introduktionspris = Tillfälligt rabatterat pris/lockpriser

Semantiskt talat är ju en RTX3080 inte så simpelt eftersom det finns så kallade tredjeparttillverkare som skall ha sin del av kakan. Lite som att säga en viss bilmodell som ändå kommer i flera olika konfigurationer.

Sedan är det upp till var och en att bedöma vilken prissättning på vilken "variant" av RTX3080 som är värda sin "prestanda per krona" så att säga. Därför det rekommenderas att läsa recensioner på "varianterna" av RTX3080 och inte enbart första bästa som släppts.

Trevlig hälg!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tror vi i Sverige som inte fick något kort skickat nu men iaf köpet bekräftat inte behöver oroa oss eftersom svensk lag säger att det är priset som anges som gäller.
Så länge du har handlat i god tro och att det inte är uppenbart att priset är fel så kan du kräva angivet pris.

Permalänk
Medlem

Flera har redan skrivit detta, men tycker det är en bra poäng och bör tas upp varje gång det går.

Jag tycker inte att Sweclockers bör skriva ut introduktionspriser, de är allt för ofta, likt Nvidias presanda förbättrings påståenden, BS eller ett sätt att locka till onödig/ohållbar konsumtion.

Jag tycker att Gamer Nexus samanfattade hela "hype tåget" rätt bra "Consumerism, Unhealthy Hype, & Marketing". (för er som vill höra: https://youtu.be/qHogHMvZscM?t=196).