Geforce RTX 3080 sålde slut inom första halvtimmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

PS. Eller tycker du att det är helt OK att använda scripts för att köpa upp saker och sen sälja det för dubbla priset för att det är slut i lager?

Rent konkret, ja? Tillgång och efterfrågan. Nvidia prissatte för lågt (i och med bristfälligt utbud) och då kommer folk utnyttja det. Med det inte sagt att jag gillar det eller tycker att det är bra.

Skrivet av robko:

Är det ok att man höjer priset på en öl till 600kr och en liter sprit till 3000kr? För det finns idioter som kommer att köpa det ändå. Är du en av de?

Ja, naturligtvis är det okej. Varför skulle det inte vara det? Jag säljer gärna en av mina öl för 600 kr, men jag tror knappast jag kommer få en köpare.

Jag köpte ett kort. Nu tror jag att jag kommer få vänta på mitt och har ingen avsikt att sälja det. Samtidigt skulle jag kanske överväga att sälja det för 11 000 kr om det är någon som är villig att betala det. Jag skulle kunna byta behovet att omgående få tillgång till kortet mot x tusen kr extra i handen. Någon är kanske intresserad av att göra det omvända. Vad är det för fel med det?

Värdet på kortet är inte vad jag köpte det för utan vad marknaden prissätter det. I det här fallet är värdet just nu högre än inköpspris, på grund av låg tillgång.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shakermaker:

Rent konkret, ja? Tillgång och efterfrågan. Nvidia prissatte för lågt (i och med bristfälligt utbud) och då kommer folk utnyttja det. Med det inte sagt att jag gillar det eller tycker att det är bra.

Ja, naturligtvis är det okej. Varför skulle det inte vara det? Jag säljer gärna en av mina öl för 600 kr, men jag tror knappast jag kommer få en köpare.

Jag köpte ett kort. Nu tror jag att jag kommer få vänta på mitt och har ingen avsikt att sälja det. Samtidigt skulle jag kanske överväga att sälja det för 11 000 kr om det är någon som är villig att betala det. Jag skulle kunna byta behovet att omgående få tillgång till kortet mot x tusen kr extra i handen. Någon är kanske intresserad av att göra det omvända. Vad är det för fel med det?

Värdet på kortet är inte vad jag köpte det för utan vad marknaden prissätter det. I det här fallet är värdet just nu högre än inköpspris, på grund av låg tillgång.

Problemet är inte att folk möjligen är villiga att köpa kort för 11'000kr, utan för att den som köpt kort specifikt av anledningen att sälja det senare undanhåller tillgången för de som vill köpa det till standardpris direkt av ÅF. Det finns ingen oändlig tillgång på kort, därför blir det skevt när den som har medel att millisekundklicka till sig kort trycker bort "normalsvensson" som använder vanliga sätt att beställa, och därför blir utan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgart:

och det där är egentligen lite påslag jämfört med det som syns på t.ex ebay.
Sjukt grisigt beteende som måste göras något åt. Jag hoppas att Nvidia verkligen gör något innan 3090 men det känns som att de egentligen redan borde ha gjort det i så fall.

Det är så aktiemarknaden funkar också, folk betalar priset som de anser att de vill betala efter värdet på produkten. Vill man köpa ett kort för 15 000 kr så är det ok men du vet att väntar du en månad så får du ditt kort för under 10 000 kr. Allt beror på hur du vill göra.
Samma saker har det väl varit med biljetter i åratal där folk köper på sig och säljer till ockerpriser när det är slutsålt.

Tyvärr tror jag detta problem är svårt att göra något åt om man då inte ska ta bort garantin helt eller liknande för saker som säljs vidare men det vill nog ingen att det ska ske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Det var verkligen tufft igår.
Hoppades på ett FE men "Meddela mig" knappen blev direkt "Tillfälligt slut" trots F5 i en halvtimme.
Fick iväg en beställning på Webhallen vid 15:07 och Inet vid 15:23. Får se när de dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

haha, väntat nu i 5 år med mitt 1080 TI så nu blir de fan de värsta som går att köpa

Haha kör hårt

Skrivet av dakke:

kostar 100% mer men finns 100% färre, läckor har sagt att 3080 kommer finnas runt lika många som det fanns 2080ti vid release medans 3090 kommer vara EXTREMT limiterat antal. Vi snackar nog att varje stor återförsäljare kan räkna med ett tiotal 3090 vid launch och då räknar jag sammanlagt alla märken, det kommer inte finnas några kvar efter 1 min.

jag som använder mitt gpu för att göra arbetsuppgifter är glad att jag inte föll för hypen att sälja mitt 2080ti för en quick buck hehe, jag har verkligen inte råd att vara utan gpu i 3-4 månader.

min plan är att köpa multibla 3090 från fler butiker, sedan skicka tillbaka om jag får mer en 1, man får ligga ute med ett par hundra tusen helt enkelt.

Iofs lär kretsen vara riktigt jobbig att tillverka så det du skriver låter faktiskt vettigt.

Lycka till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Antar att när de väl finns i lager så sitter folk och talar om att vänta på Ti/Super. Ser hellre att man väntar med att presentera och lansera korten tills man har ett ordentligt lager att backa det med.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Läser nu att folk gör botar för att göra "fake bids" på dessa kort som ligger på eBay för att förstöra.
Så de överdrivna priserna är inga riktiga bud, utan mer bara för att förstöra.

Så det finns några hjältar där ute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är så aktiemarknaden funkar också, folk betalar priset som de anser att de vill betala efter värdet på produkten. Vill man köpa ett kort för 15 000 kr så är det ok men du vet att väntar du en månad så får du ditt kort för under 10 000 kr. Allt beror på hur du vill göra.
Samma saker har det väl varit med biljetter i åratal där folk köper på sig och säljer till ockerpriser när det är slutsålt.

Tyvärr tror jag detta problem är svårt att göra något åt om man då inte ska ta bort garantin helt eller liknande för saker som säljs vidare men det vill nog ingen att det ska ske.

Det man kan göra åt det är ju att motverka möjligheten för bottar att lensa lagret automatiskt så fort köpmöjlighet aktiveras.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sgart:

Cyberpunk lanseras ju snart t.ex och med tanke på systemkraven på det spelet är det nog många ink mig själv som var i behov av nytt kort nu. Jag kommer inte skaffa spelet innan jag fått tag på nytt kort.

"Gigabte GA-P55-UD4, i5 750 @ 3,6ghz, H50, HD5870, Corsair TX 650W 80+, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz dominator , Fractal Define R2"

Jo; blir nog lite kärvt att spela Cyberpunk på ett HD5870.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

"Gigabte GA-P55-UD4, i5 750 @ 3,6ghz, H50, HD5870, Corsair TX 650W 80+, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz dominator , Fractal Define R2"

Jo; blir nog lite kärvt att spela Cyberpunk på ett HD5870.

Haha jag har inte brytt mig om att uppdatera den.Har i7 6700k och 980ti idag.
Samma chassi dock

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Problemet är inte att folk möjligen är villiga att köpa kort för 11'000kr, utan för att den som köpt kort specifikt av anledningen att sälja det senare undanhåller tillgången för de som vill köpa det till standardpris direkt av ÅF. Det finns ingen oändlig tillgång på kort, därför blir det skevt när den som har medel att millisekundklicka till sig kort trycker bort "normalsvensson" som använder vanliga sätt att beställa, och därför blir utan.

Ja, det är naturligtvis tråkigt (främst om nu bottar köpt upp massa kort) och ett problem men inte konstigt givet omständigheterna. Likt Stefflo tänkte jag nämna aktiemarknaden där vi har en "värre" situation med robotar som gör handel. (Det finns dessutom privatpersoner som har mage att köpa en aktie billigt för att sedan sälja den med vinst direkt efteråt!!!)

Jag ser fortsatt inget fel i att folk säljer kort till dess aktuella marknadsvärde. Vad hade alternativen varit? Förbjuda försäljning av oanvända varor? Förbjuda vinst vid andrahandsförsäljning?

Annars är det bara Nvidia som kunnat lösa det. De kunde kanske ha dubblat priserna, så att tillgången täckt efterfrågan. Då hade ingen här klagat eftersom privatpersoner ej kunnat sälja med vinst?

Bästa hade naturligtvis varit att de haft fler kort redo. Som Stefflo nämner nedan kanske de också skall göra garantin personlig. Då minskar andrahandsefterfrågan en del, men vore det postivit för oss konsumenter?

Skrivet av Stefflo:

Det är så aktiemarknaden funkar också, folk betalar priset som de anser att de vill betala efter värdet på produkten. Vill man köpa ett kort för 15 000 kr så är det ok men du vet att väntar du en månad så får du ditt kort för under 10 000 kr. Allt beror på hur du vill göra.
Samma saker har det väl varit med biljetter i åratal där folk köper på sig och säljer till ockerpriser när det är slutsålt.

Tyvärr tror jag detta problem är svårt att göra något åt om man då inte ska ta bort garantin helt eller liknande för saker som säljs vidare men det vill nog ingen att det ska ske.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Komplett verkar ha bommat igen. Beställde 14.57 ett Asus Tuf-kort ska få det 7 oktober...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Är nöjd att jag behöver inte köpa ett nytt grafikkort.

Håller inte alls med dom som är utav den attityden att det är rätt att koda en bot som sätter in fake bids på ett grafikkort på ebay.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Det har gått 10h sedan jag avbokade på komplett men de har fortfarande kvar reservationen på mina pengar.

Har du otur så ligger beloppet reserverat en vecka så det är bara att vara beredd. Har du tur så försvinner reservationen snabbare än så.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Rent konkret, ja? Tillgång och efterfrågan. Nvidia prissatte för lågt (i och med bristfälligt utbud) och då kommer folk utnyttja det. Med det inte sagt att jag gillar det eller tycker att det är bra.

Ja, naturligtvis är det okej. Varför skulle det inte vara det? Jag säljer gärna en av mina öl för 600 kr, men jag tror knappast jag kommer få en köpare.

Jag köpte ett kort. Nu tror jag att jag kommer få vänta på mitt och har ingen avsikt att sälja det. Samtidigt skulle jag kanske överväga att sälja det för 11 000 kr om det är någon som är villig att betala det. Jag skulle kunna byta behovet att omgående få tillgång till kortet mot x tusen kr extra i handen. Någon är kanske intresserad av att göra det omvända. Vad är det för fel med det?

Värdet på kortet är inte vad jag köpte det för utan vad marknaden prissätter det. I det här fallet är värdet just nu högre än inköpspris, på grund av låg tillgång.

Du måste köpa ölen först för 600 för att kunna sälja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Du måste köpa ölen först för 600 för att kunna sälja den.

Que?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shakermaker:

Ja, det är naturligtvis tråkigt (främst om nu bottar köpt upp massa kort) och ett problem men inte konstigt givet omständigheterna. Likt Stefflo tänkte jag nämna aktiemarknaden där vi har en "värre" situation med robotar som gör handel. (Det finns dessutom privatpersoner som har mage att köpa en aktie billigt för att sedan sälja den med vinst direkt efteråt!!!)

Jag ser fortsatt inget fel i att folk säljer kort till dess aktuella marknadsvärde. Vad hade alternativen varit? Förbjuda försäljning av oanvända varor? Förbjuda vinst vid andrahandsförsäljning?

Annars är det bara Nvidia som kunnat lösa det. De kunde kanske ha dubblat priserna, så att tillgången täckt efterfrågan. Då hade ingen här klagat eftersom privatpersoner ej kunnat sälja med vinst?

Bästa hade naturligtvis varit att de haft fler kort redo. Som Stefflo nämner nedan kanske de också skall göra garantin personlig. Då minskar andrahandsefterfrågan en del, men vore det postivit för oss konsumenter?

Skillnaden mot aktiemarknaden är att där är detta underförstått och en del av hela dynamiken. Vad gäller återförsäljning av fysiska produkter är läget ett annat, speciellt eftersom ingen inblandad (utom scalpers) tycker att detta är ett okej tillvägagångssätt för att driva upp priserna på korten. Nvidia tjänar inte mer pengar på detta (de får sålt 100% av sina kort för samma pris oavsett vad som händer efteråt), medan ett bolag vars aktier handlas frekvent generellt ökar i värde då det anses vara eftertraktat.

Hur man skulle kunna stävja problemet är oklart, men det bör definitivt rikta in sig på att de som köper kort endast i syfte att sälja dem igen i lagens mening bör behöva registrera sig som återförsäljare. Exakt hur det ska hanteras kan jag inte reda ut här, jag är ingen jurist. Men det bör inte inskränka möjligheterna för enskild person att efter nyttjande sälja sina begagnade produkter vidare.

Jag tänker också att stora marknadsplatser som Blocket, Ebay, Tradera osv borde ha en blockad av nysläppta produkter som säljs av privatpersoner inom öppet köp-tiden för produkten (från släppdatumet alltså). Dvs, om du inte är nöjd har du fortfarande möjlighet att lämna tillbaka den, inte sälja vidare med prispåslag för att jävlas med folk. Och under den tiden har tillverkare och leverantör möjlighet att så fort som möjligt fylla på lagren för att sälja nya kort till potentiella kunder som inte fick något kort i första stöten, utan att dessa blir utsatta för magstarka scalpers.

Den "fredade" tiden blir då alltså runt 14-30 dagar, beroende på villkor. Vilket borde vara tillräckligt för att folk åtminstone ska lugna ner sig från den första galna stressen.

EDIT;
Säljer du med vinst är du väl dessutom tvungen att betala skatt på vinsten, eller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag undrar hur det blir med alla 3080-ägare om AMD:s 6900 når typ 90% av 3080s prestanda men till 2000-3000 kr billigare?!

Ja drömma kan man ju alltid göra...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tillgången på kort skvallrar om att Nvidia inte vill sälja till detta pris. Beroende på Navi lär priserna stiga.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Tillgången på kort skvallrar om att Nvidia inte vill sälja till detta pris. Beroende på Navi lär priserna stiga.

Tror inte du är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

En reseller/scalper grupp gjorde en speciell bot för att köpa Nvidia kort till gruppens medlemmar. Kostar $75 i månaden att vara medlem och de lever på att köpa in och sälja vidare dyrare.
https://uk.pcmag.com/graphic-cards/128682/how-a-bot-bought-do...

Gruppen i fråga
https://twitter.com/BounceAlerts

En medlem som sålde vidare ett RTX 3080 kort för över $3000
https://twitter.com/Gsnkss/status/1306641867677863939

Hahah det där är garanterat en scam.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du otur så ligger beloppet reserverat en vecka så det är bara att vara beredd. Har du tur så försvinner reservationen snabbare än så.

Ajdå. Kanske blir så då... har fortfarande inte fått tillbaka dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag inser nu att jag måste haft extremt tur, första 5 minuter var Webhallens websida helt kaputt men 15:07 fick jag in en order på ett Gigabyte 3080 Gaming OC som jag sedan kunde hämta under kvällen. Prestanda motsvarar väl vad de flesta tester visar men en relativt stort nackdel som överträffade mina farhågor är hur extremt mycket värme som detta kort genererar, kylningen av kortet i sig funkar jättebra men klimatet i min miditower är out of control.

Samma problem med min 2080TI. Bestämmde mig rätt snabbt för att vattenkyla.

Permalänk
Medlem

Problem?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att tweeten/texten @Vzano länkade om stämmer

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Synd att det är lagligt att hålla på sådär att köpa bara för att sälja vidare direkt.

Skrivet av The Kristoffer:

Guys! We found the SCALPER! Go get the tar and feathers!

Jag kan absolut förstå att man kan störa sig på scalpers.

Men samtidigt om man köper aktier eller fonder hoppas man att de ska öka i värde, annars är det inte mycket mening i att investera.
Företag köper in produkter och tjänster för lägre pris och säljer för högre pris.
De är så de får lönsamhet och kan ha personal och lokaler osv.

Jag kan som sagt förstå om man stör sig på fenomenet, om man sett fram mot att köpa någonting och antingen inte får tag på det eller måste betala mer än man tänkt.

Men jag tycker ändå att det ska vara möjligt att tjäna pengar på andra sätt än timlön där ens inkomst är direkt knuten till antal timmar man lägger ner.

Jag tycker inte att det ska vara olagligt att vara smart.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad...förstår inte varför det är så viktigt att ha något nu nu nu, till slutet av året har vi fått AMDs svar och 3090 och 3070 bör finnas tillgängligt, mer kort har landat på marknaden osv...det är inte 5-6månader bort utan 5-6veckor bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Inte det minsta förvånad...förstår inte varför det är så viktigt att ha något nu nu nu, till slutet av året har vi fått AMDs svar och 3090 och 3070 bör finnas tillgängligt, mer kort har landat på marknaden osv...det är inte 5-6månader bort utan 5-6veckor bort.

Håller med lite.
Tror dock inte fullständig stock kommer vara i en någonlunda nivå förens i December eller liknande.
Och AMD kommer "presentera" sitt kort, men ryktet går att dessa inte kommer vara tillgängliga i år ändå, så bara att man accepterar att behålla sitt gamla, köpa de man kan nu eller vänta.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag kan absolut förstå att man kan störa sig på scalpers.

Men samtidigt om man köper aktier eller fonder hoppas man att de ska öka i värde, annars är det inte mycket mening i att investera.
Företag köper in produkter och tjänster för lägre pris och säljer för högre pris.
De är så de får lönsamhet och kan ha personal och lokaler osv.

Jag kan som sagt förstå om man stör sig på fenomenet, om man sett fram mot att köpa någonting och antingen inte får tag på det eller måste betala mer än man tänkt.

Men jag tycker ändå att det ska vara möjligt att tjäna pengar på andra sätt än timlön där ens inkomst är direkt knuten till antal timmar man lägger ner.

Jag tycker inte att det ska vara olagligt att vara smart.

Det är väl en sak att kanske köpa ett eller två extra för att sälja vidare, men att en hel organisation tömmer hela lagersaldot på 0.5 sekunder känns inte helt rättvist när det görs av en programmerad bot.
Om en person sitter och manuellt klickar hem något eller några kort extra, så fine.

Sättet dessa bottar gör det på dock, är fan inte alls okej. Precis på samma sätt som botar i aktievärlden inte heller är speciellt trevligt.

"Men jag tycker ändå att det ska vara möjligt att tjäna pengar på andra sätt än timlön där ens inkomst är direkt knuten till antal timmar man lägger ner."

Hur mycket tid lägger en person med en programmerad bot ner på detta tycker du? Ganska rejäl timpeng för 0.5 sekunders arbete.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/search?SearchTerm=3080&search=&sear...

Ser ut som att el-giganten har flera kort i webblaget? Jag beställde även ett därifrån för att se om man får det snabbare, då webbhallen inte har någon est. tid.