Permalänk

Uppgradering av delar.

Hey!

Har nu fått känna den hårda vägen att min dator behöver nya delar. Jag har varit lite sugen också på att testa på att streama, mest för mitt eget nöje. Men min dator klarar inte ens att spela in i 30 FPS utan att det laggar något bedrövligt, så det är dags att byta ut lite grejer.

Nedan så länkar jag alla mina nuvarande delar. Skulle uppskatta om ni kunde komma med rangordnade tips, vad som är bäst att byta ut först, då jag inte har en stor budget för nuvarande. Jag studerar och vart arbetslös i sommar, så sparkontot gick upp i rök. Men jag har 4000, och lägger in runt 2000 varje månad, så det är detta jag har att röra mig på. Jag är inte superstressad med att skaffa alla delar samtidigt, så därför vore det snällt om ni kunde rangordna det lite.

Jag är heller inte petig med att det ska vara nya delar, det kan vara begagnat, så länge det har god prestanda. Det jag tänkte streama är Valorant, Fall Guys och möjligtvis Doom eller andra hyffsat nya spel. Jag är inte heller petig med att kunna ha allt på ultra, 4k etc.

Jag har spanat in på ett begagnat moderkort som jag möjligtvis får köpt av en säljare på denna sidan, det heter "MSi X470 Gaming Plus Max moderkort" vilket som jag har förstått det ska vara hyffsat bra för 900 kr, och en "Corsair H45 kylare" för 250 kr.

Hardware
- Processor AMD A10-7700K APU with Radeon(TM) R7 Graphics, 3400 Mhz, 2 Core(s), 4 Logical Processor(s)
- Installed Physical Memory (RAM) - Corsair XMS3, 8,00 GB (DDR3)
- Motherboard - Asus A78M-A
- Cooler - Cooler Master Hyper 212 EVO
- Powersource - Kraft, 600W “Be quiet!” Model: BQ K-600W

Display
- Monitor - Acer G246HYL
- Resolution - 1920 x 1080 x 60 hertz
- Bits/Pixel - 32
- Display adapter - Radeon RX 580 Series

Disk Drives
- KINGSTON SV200S364G SATA Disk Device - 64 GB
- Samsung SSD 850 EVO 500G SATA Disk Device - 500 GB
- ST350063 0AS SATA Disk Device - 500 GB

Software
- System Type - x64-based PC
- OS Name - Microsoft Windows 7 Enterprise

Extra hardware
- Microphone - Blue Snowball
- Keyboard - ASUS ROG Strix Flare MX Red RGB
- Mouse - Arrogant Halo Gaming-mus
- Chassi - Corsair Carbide 330R Blackout

Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Begagnat ryzen 3600 skulle jag titta efter borde du kunna få för 1000 lappen när 4000 kommer...

RAM kan du investera i nu pga det är så billigt.
RX580 du har nu klarar redan spel på 1080P medium ev high.

Spara till ett RTX 3070 under tiden du har det?

Permalänk
Medlem

@Hunt3rseeker: Håll i hatten tills Zen 3 är ute (kommer presenteras 8 okt.) Köp en 6+ kärnig Ryzen och ett B550 moderkort och minst 2x8GB RAM (i 3600MHz CL16).
Måste du ha nåt just nu:

4 kärnor är kanske inte så lajbans för strömmande, men du bör kunna spela på i 60FPS tills du kan uppgradera CPU & GPU.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Begagnat ryzen 3600 skulle jag titta efter borde du kunna få för 1000 lappen när 4000 kommer...

RAM kan du investera i nu pga det är så billigt.
RX580 du har nu klarar redan spel på 1080P medium ev high.

Spara till ett RTX 3070 under tiden du har det?

Ja den Ryzen såg jävligt prisvärd ut! Skulle 4000 släppas i Oktober eller var det en annan?
Jaha men vad bra att grafikkortet inte är helt kasst än! Hade faktiskt funderingar på att spara till 3070, efter all hype så är det svårt att inte bli lockad Tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@ParanoidRocker: Håll i hatten tills Zen 3 är ute (kommer presenteras 8 okt.) Köp en 6+ kärnig Ryzen och ett B550 moderkort och minst 2x8GB RAM (i 3600MHz CL16).
Måste du ha nåt just nu:
https://komponentkoll.se/bild/YnPzD.png
4 kärnor är kanske inte så lajbans för strömmande, men du bör kunna spela på i 60FPS tills du kan uppgradera CPU & GPU.

Ah! Som Kvarnis tidigare skrev så rekommenderade han "AMD Ryzen 5 3600 Processor", den verkar ju rätt fin ändå! Så Zen 3 (antar att det är den 4000 då?) presenteras i oktober, men släpps den strax efter eller kan det också ta månader innan det händer?
Ska lägga till det du tipsat om i listan, tack så mycket för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in så att obs encodar via din gpu istället för din cpu. Sitter själv i liknande sitts som dig fast jag har 4670k och rx570. Jag har iaf hittat några spel som fungerar fint att streama och vissa spel går med lite justeringar av inställningarna. Om du vill satsa streaming så tror jag att en Ryzen 3700x vore bra för då har du kärnor över till obs ovasett spel.

Permalänk

@Elektron: Står i trådstarten att det är Valorant, Fall Guys och möjligtvis Doom-spelen Har spanat lite på Ryzen 3700x, men då får man ju spara ett tag, får se hur jag gör helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

@Elektron: Står i trådstarten att det är Valorant, Fall Guys och möjligtvis Doom-spelen Har spanat lite på Ryzen 3700x, men då får man ju spara ett tag, får se hur jag gör helt enkelt!

Ah jag såg det när jag läste om det. Du får ursäkta. Testa att ställa in på att streama på gpu istället för cpu och se hur det går.

Permalänk

@Fenrisulvfan: Spanade lite på denna https://www.webhallen.com/se/product/309974-ASUS-ROG-Strix-B4... som är i samma prisklass som den du länkade, fast på rea. Är det värt att spendera en extra 200 på denna istället?

Permalänk
Medlem

Om du ska göra din uppgradering idag hade jag kört på detta:

Det är dock troligt att tänka sig att nätet kommer svämma över av beggade Ryzen 2000 och 3000 cpu'er beggade efter det att Ryzen 4000 släpps om de nu är lika bra som ryktena säger. Skulle så vara fallet kommer du kunna spara en ordentligt summa där.

Samma sak gäller ju redan grafikkort som redan går att köpa för riktigt shyssta priser beggade, men där jag gissar att även RX 5700 XT kommer gå att köpa billigt efter release av AMD's nya grafikkort.

Om du inte vill vänta hade jag dock siktat in mig på att köpa en ny Ryzen 3600 med moderkort och ram (nytt mobo eller det från personen här på forumet) nu och sen köpt ett beggat grafikkort när du har råd

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

@Fenrisulvfan: Spanade lite på denna https://www.webhallen.com/se/product/309974-ASUS-ROG-Strix-B4... som är i samma prisklass som den du länkade, fast på rea. Är det värt att spendera en extra 200 på denna istället?

Nej, det är ett B450, dem har inte PCIE 4.0 eller garanterat stöd för Zen 3.
Stöd för Zen 3 på B450 kommer vara upp till varje moderkortstillverkare och Asus är nog dem minst sugna på att ge det, men ROG strix korten är å andra sidan dem mest troliga asus korten att få stöd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

@Fenrisulvfan: Aight, tack för svaret!

Permalänk

Har nu beställt ett Gigabyte B550M DS3H och fick 16 gb RAM för 500 av en redig kille här på sidan, så är uppe i 1600! Har redan sparat 500 kr på RAM:et, känns fint!

Nu är jag bara på jakt efter en Ryzen 7 3700x. Har gjort en annons på sidan, men är lite rädd för att köpa en kass vara så att säga. Finns det något sätt som jag kan avgöra hur bra skick en processor är i ifall den är begagnad, förutom tiden den har används?

Tack för alla svar, ni har hjälpt mig oerhört mycket, och jag har faktiskt lärt mig lite om processorer och moderkort nu

Permalänk
Medlem

Risken att en processorer är sliten eller dåligt skick är liten. De håller avsevärt längre än andra komponenter som grafikkort, moderkort.

Köp från någon som har några bra omdömen i referenstråden.

Permalänk

@Kvarnis: Jaha, se där! Tack för tipset

Permalänk

Funderar lite nu på om det är sjukt stor skillnad på Ryzen 5 3600x och Ryzen 7 3700x... Ryzen 7 kostar ju 1000 kr mer, och visst är den kraftfullare, men är det värt pengarna? Letar ju som sagt efter en begagnad, men det är ganska tomt just nu verkar det som.

Permalänk
Skrivet av Hunt3rseeker:

Funderar lite nu på om det är sjukt stor skillnad på Ryzen 5 3600x och Ryzen 7 3700x... Ryzen 7 kostar ju 1000 kr mer, och visst är den kraftfullare, men är det värt pengarna? Letar ju som sagt efter en begagnad, men det är ganska tomt just nu verkar det som.

Jag har svarat i din tråd med en 3700X till salu.

Permalänk

Stort tack till alla i tråden som har hjälpt mig! Nu har jag installerat alla grejer och testat att spela och streama, och det är helt sjukt vilken skillnad det är. Från 70 FPS till 400.. Ser visserligen inte 400 FPS då skärmen är på 60 hz, men ändå

Tänkte passa på att fråga, om Ryzen 7 är högljudd av sig ofta? Min verkar gå upp och ner i varv ganska mycket, även när jag inte gör något krävande.

Och jag kollade lite på mina stats för GPU:n, vet inte om detta är bra eller dåligt, men appen visar denna datan när jag spelar:
https://imgur.com/a/5dHHEBA
GPU clock speed: 1321 MHz
VRAM clock speed: 2000 MHz
Power consumption: 150w
Fan speed: 2200 RPM
Temp: 82 Celsius

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Allt jag kan säga är att jag haft ett RX580 på en dator och även det blev 80-82 grader som mest i spel, läst att man helst ska vara under 80 grader, men 75 - 80 är "normalt" som maxtemp.

Hade ej det bästa luftflödet, se till att du har en bra insugs-fläkt fram i chassit.
Fick ner tempen med ca 2-4 grader ca genom att undervolta, om du vill veta hur man gå tillväga se video nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=k53gmCxdj0o