Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC

Permalänk
Medlem

9000 lökar. Nej tack. Rösta med plånboken är ni snälla.
Smart av Nvidia att kapa vinstmarginalerna på FE samtidigt som de gör den i liten upplaga. Då får alla köpa dyrare och i många fall även sämre tredjepartskort. Well played. Glöm MSRP.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

9000 lökar. Nej tack. Rösta med plånboken är ni snälla.
Smart av Nvidia att kapa vinstmarginalerna på FE samtidigt som de gör den i liten upplaga. Då får alla köpa dyrare och i många fall även sämre tredjepartskort. Well played. Glöm MSRP.

Fast har du din beställning från igår alternativt nya med release priset så är det de du får. Så det är upp till varje person om man vill köpa nu när det är billigare eller sen när det är dyrare.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet längden på kretskortet? Någonstans hörde jag cirka 26 cm. Någon som kan bekräfta? @Kenneth? Planerar vattenkylning och såg att EKWB ska komma ut med block för TUF "in a matter of days".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

9000 lökar. Nej tack. Rösta med plånboken är ni snälla.
Smart av Nvidia att kapa vinstmarginalerna på FE samtidigt som de gör den i liten upplaga. Då får alla köpa dyrare och i många fall även sämre tredjepartskort. Well played. Glöm MSRP.

Vad jag kan se så kostar kortet strax under 8000 kr på webhallen och inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag kan se så kostar kortet strax under 8000 kr på webhallen och inet.

Det är bara tillfälligt subventionerat av Nvidia, det är inte MSRP, så höjning kommer snart. Frågan är om det finns några i lager innan dess.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Är du säker? Beställde ett tuf till mitt node 304 och räknar inte med problem. Kortet är ju mindre än mitt nuvarande 1080ti strix.

Kanske är utformat på ett annat sätt.

Ja säkert mindre på längden, men dessa kort är feta. Enligt Asus hemsida är kortet 51.6 mm tjockt. Node 304 medger, enligt spec iaf, 45 mm. Det kanske fungerar ändå, Fractal Design kanske ville ha jättemarginal i sina lådor, och en halv centimeter är ju inte mycket.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: Det är inte dåligt direkt, hänger väl på priset:
Gigabyte Eagle

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quenya:

Är det någon som vet längden på kretskortet? Någonstans hörde jag cirka 26 cm. Någon som kan bekräfta? @Kenneth? Planerar vattenkylning och såg att EKWB ska komma ut med block för TUF "in a matter of days".

Hardware Unboxed sa 24 cm. (I kommentarerna, efter att ha sagt 40 cm i videon av någon anledning. )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har sett några inlägg om undervoltning och sänkt strömbudget med små prestanda förluster jämfört med strömbesparingarna.
Går det att få med vi kommande tester av partnerkorten?
Källa: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iuht5l/3080_computer...

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Har du tittat på resultat när man testat att dra ner powerlimit? Du kan dra ner runt 15-20% och förlora runt 5% I prestanda. Nvidia har redan använt näst intill allt OC headroom som vi hade på 16/12nm (och det va inte mycket kvar till att börja med). Nu på 8N så har Nvidia i princip gjort en "Vega" och pressat allt till max. Det vi har kvar nu är i princip det man fick ut efter power mods på Pascal/Turing (dvs några få % för en sjukhelvetes massa power).

GN hade också en OC stream inatt där man snabbtestade olika AIB modeller, tror att EVGA FTW presterade hela 5% bättre med 20% mer power och max OC än stock Gigabyte@320W. Då ska man ha i åtanke att FTW också är ett premium kort som förmodligen är binnat medans Gigabyte kortet va en av deras billigaste modeller.

Permalänk
Musikälskare

Man blir sjukt sugen men har suttit på mitt 2080 TI snart i 10 månader och känner det inte är värt ett byte och kan vänta på nästa runda istället hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan ju även vara tvärt om eftersom prisskillnaden är så väldigt liten.

Tveksamt, iaf igår och förmodligen just nu också. Vanliga TUF fanns i lager hos dom flesta butiker och det lär ha blivit en massa backorders på just den varianten pga den anledningen. TUF OC hade slutet av sep/början av oktober som leveranstid även innan release (jag såg ingen butik som hade den varianten i lager) vilket gjorde det betydligt mindre attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Varför vill man köpa ett OC kort när man kan klocka själv?

Om du menar generellt och inte detta kortet specifikt:

För att ibland har OC varianterna bättre kylning/strömbudget och "binning".

tex gigabytes windforce-kylare finns som vanlig och som "gaming oc" för 2000-serien, där gaming oc har klart bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant att cpu-tempen blev aningen högre med denna än med FE, det skulle vara väldigt intressant att se hur det blir om man tejpar för genomblåshålet på baksidan (även om man kan tycka att det inte borde göra någon större skillnad eftersom det är så pass litet på det här kortet).

Kan det ha att göra med att den här kylaren håller ned gpu:n på betydligt lägre temp, och dumpar därmed i praktiken mer värme än FE? Är väldigt morgontrött idag, så jag tänker inte helt klart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mycket intressant att cpu-tempen blev aningen högre med denna än med FE, det skulle vara väldigt intressant att se hur det blir om man tejpar för genomblåshålet på baksidan (även om man kan tycka att det inte borde göra någon större skillnad eftersom det är så pass litet på det här kortet).

Kan det ha att göra med att den här kylaren håller ned gpu:n på betydligt lägre temp, och dumpar därmed i praktiken mer värme än FE? Är väldigt morgontrött idag, så jag tänker inte helt klart.

Inte direkt förvånande.
1) Tuf kortet är överklockat och drar därför mer ström vilket alstrar mer värme.
2) FE kortet blåser ut en del av värmen på baksidan medans tuf dumpar all värme i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ja säkert mindre på längden, men dessa kort är feta. Enligt Asus hemsida är kortet 51.6 mm tjockt. Node 304 medger, enligt spec iaf, 45 mm. Det kanske fungerar ändå, Fractal Design kanske ville ha jättemarginal i sina lådor, och en halv centimeter är ju inte mycket.

Mitt gamla kort är 52.5 mm och får plats med nöd och näppe i mitt 304.

Borde inte vara några problem då, 1080 ti strix står som ett 2-slotskortmen det är ju större än 3080 tuf på alla sätt förutom längd.

Aja borde inte vara några problem att hinna reda ut detta innan man får sitt kort. Tror det kommer dröja någon månad. Beställde från inet och webhallen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Trots TUF så verkar Asus ha satt ordentlig kylning på minnet https://youtu.be/kEnkUFNi9A4?t=242
Hoppas bara att den separata heatpipe-lösningen inte bara är ett sätt för att snabbt nerfa och leverera en sämre lösning på 3070...

Undrar om det är en bättre lösning att separera minnen och GPU-core så att minnena inte blir uppvärmda i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Inte direkt förvånande.
1) Tuf kortet är överklockat och drar därför mer ström vilket alstrar mer värme.
2) FE kortet blåser ut en del av värmen på baksidan medans tuf dumpar all värme i burken.

Just det, det här kortet drar ju 30W (från vägguttaget) mer under full belastning såg jag nu (som sagt, var duktigt trött).

Såg även att testet inte körs i något chassi, utan det är en "öppen bänk" (eller vad det nu kallas), så det blir lite svårt att dra några slutsatser angående luftströmmar.

Om testet kördes i ett chassi med en fläkt på baksidan, så borde den del av värmen som åker ut "direkt" ur chassit med FE-kortet motsvaras av den del av värmen som chassifläkten drar "bakom" cpu-kylaren (NH-D15 i det här fallet), och i praktiken borde FE-kortet vara värre eftersom den kör huvuddelen av värmen mer eller mindre rakt in i cpu-kylaren.

Så ett test i ett vanligt miditowerchassi som jämför FE-kylaren med Tuf-kylaren (eller annan tredjepart med öppen kylare), med båda korten inställda för identisk strömförbrukning, är nog vad som krävs för att dra en definitiv slutsats.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Just det, det här kortet drar ju 30W (från vägguttaget) mer under full belastning såg jag nu (som sagt, var duktigt trött).

Såg även att testet inte körs i något chassi, utan det är en "öppen bänk" (eller vad det nu kallas), så det blir lite svårt att dra några slutsatser angående luftströmmar.

Om testet kördes i ett chassi med en fläkt på baksidan, så borde den del av värmen som åker ut "direkt" ur chassit med FE-kortet motsvaras av den del av värmen som chassifläkten drar "bakom" cpu-kylaren (NH-D15 i det här fallet), och i praktiken borde FE-kortet vara värre eftersom den kör huvuddelen av värmen mer eller mindre rakt in i cpu-kylaren.

Så ett test i ett vanligt miditowerchassi som jämför FE-kylaren med Tuf-kylaren (eller annan tredjepart med öppen kylare), med båda korten inställda för identisk strömförbrukning, är nog vad som krävs för att dra en definitiv slutsats.

Temperatur och ljudtesterna är gjorda i ett chassi. Står längst upp på den sidan.

Permalänk
Medlem

@adzer: Med undervolting så är det ändå intressant, här sänker man effekten med 50W men förlorar bara ~4% prestanda, dvs enstaka FPS i spel.

Edit: TUF OC drar ca 30W mer än ett FE och presterar 6% bättre, om vi då ponerar att man kan sänka detta med 50W och förlora ungefär 4% prestanda så borde det fortfarande slå ett stock FE på fingrarna trots undervolting, då har jag iofs inte tagit höjd för att det kanske blir ostabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

@adzer: Med undervolting så är det ändå intressant, här sänker man effekten med 50W men förlorar bara ~4% prestanda, dvs enstaka FPS i spel.

Edit: Och sen får man tänka på att TUF är 6% snabbare än FE, så det borde fortfarande slå ett stock FE på fingrarna trots undervolting.

Jag skulle säga att det i allra högsta grad är intressant; att jaga höga frekvenser är en avtagande avkastning så om man kan nöja sig med lite lägre prestanda så kan man få ett tystare kort vilket ser vettigt ut i mina ögon. Framförallt för de som spelar under 4K upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Fast har du din beställning från igår alternativt nya med release priset så är det de du får. Så det är upp till varje person om man vill köpa nu när det är billigare eller sen när det är dyrare.

NVIDIA vs FortuN
1 - 0

Det är ett problem och en tydlig taktik av Nvidia att de lanserar FE med låg tillgång till ett längre pris mot vad tredjepart kommer kosta. Ett sätt att få ampere-generationen att framstå som mer prisvärd än vad den egentligen är. Inget fel på prestandan i sig men Nvidia är som vanligt shady och duktiga på att lura folk med marknadsföring.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Temperatur och ljudtesterna är gjorda i ett chassi. Står längst upp på den sidan.

Ah, vad fanken. *slaps self*

Ok, då kvarstår önskemålet om ett test med samma strömförbrukningsnivå, för jag har fortfarande svårt att se hur Nvidias kylare inte skulle vara sämst när det gäller just cpu-temp.

Test med en värmekamera och rök för att visualisera luftströmmarna, det vore nåt.

Fast vänta nu, var det inte något sådant som Gamers Nexus skulle ge sig på, något med visualisering av densitetsförändringar i luften...

Tillägg: ja, precis så är det. De kommer med ett sådant test snart, och här är en liten försmak:

https://youtu.be/oTeXh9x0sUc?t=709

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortal1ty:

@adzer: Med undervolting så är det ändå intressant, här sänker man effekten med 50W men förlorar bara ~4% prestanda, dvs enstaka FPS i spel.

Edit: TUF OC drar ca 30W mer än ett FE och presterar 6% bättre, om vi då ponerar att man kan sänka detta med 50W och förlora ungefär 4% prestanda så borde det fortfarande slå ett stock FE på fingrarna trots undervolting, då har jag iofs inte tagit höjd för att det kanske blir ostabilt.

Man kan ju även dra ner power limit, vilket inte bör påverka stabiliteten. Undervoltning kan ju dock ge aningen bättre effektivitet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

att de lanserar FE med låg tillgång till ett längre pris mot vad tredjepart kommer kosta.

Nu kan vi spekulera hur mycket som helst hur/vad Nvidias planerar/planer är. Faktum är att du kan beställa ett tredjepartskort just nu för "FE pris" vilket är det som avgör om det är ett bra köp eller inte. Sen om tredjepartskortens lägstanivå kryper upp eller AMD släpper något bättre får vi ta om den kalkylen, men just nu kan du beställa flera varianter av 3080@FE prissättning och du kommer också få kortet för det priset så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är bara tillfälligt subventionerat av Nvidia, det är inte MSRP, så höjning kommer snart. Frågan är om det finns några i lager innan dess.

Minns inte om jag bara drömt eller läst fel. Men sa inte Inet att om man beställer nu så kommer man få för priset man beställt oavsett när man faktiskt får varan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är bara tillfälligt subventionerat av Nvidia, det är inte MSRP, så höjning kommer snart. Frågan är om det finns några i lager innan dess.

Har jag betalt för en produkt, utgår jag från att den levereras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Mitt gamla kort är 52.5 mm och får plats med nöd och näppe i mitt 304.

Borde inte vara några problem då, 1080 ti strix står som ett 2-slotskortmen det är ju större än 3080 tuf på alla sätt förutom längd.

Aja borde inte vara några problem att hinna reda ut detta innan man får sitt kort. Tror det kommer dröja någon månad. Beställde från inet och webhallen.

Tror inte du får in ett TUF i node 304, jag har själv chassit och är jäkligt osäker eftersom mitt 1070 sitter tight.
Skillnaden mellan Strix kortet som du nämner och TUF är att Strix mäter även en del mot backplaten medans TUF har i princip hela måttet mot kylaren, så måttet man måste ta hänsyn till är 45 mm från pci kontakten till toppen på kylaren.

Jag har gärna fel i detta för då blir valet lättare vilket kort jag själv skall välja, men detta är iaf vad jag kom fram till.

Det enda eftermarknadskortet jag har hitta som kan passa är EVGS med XC3 kylaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zaltrip:

Minns inte om jag bara drömt eller läst fel. Men sa inte Inet att om man beställer nu så kommer man få för priset man beställt oavsett när man faktiskt får varan?

Ja, det sa Webhallen också. Ringde och frågade för nån timme sen.
Om priset höjs betalar man samma som vid order, om det sänks kan man få tillbaka mellanskillnaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror inte du får in ett TUF i node 304, jag har själv chassit och är jäkligt osäker eftersom mitt 1070 sitter tight.
Skillnaden mellan Strix kortet som du nämner och TUF är att Strix mäter även en del mot backplaten medans TUF har i princip hela måttet mot kylaren, så måttet man måste ta hänsyn till är 45 mm från pci kontakten till toppen på kylaren.

Jag har gärna fel i detta för då blir valet lättare vilket kort jag själv skall välja, men detta är iaf vad jag kom fram till.

Det enda eftermarknadskortet jag har hitta som kan passa är EVGS med XC3 kylaren.

Får väl se hur det fungerar när det anländer.

Det är ju rätt trångt redan nu och mitt 1080 ti strix kör jag utan skyddsnätet för det får inte plats.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"