Tjänstebil och vad det faktiskt kostar, leasing
Som rubriken kanske skvallrar om är jag på väg att få tjänstebil från jobbet och började då givetvis titta på vad det faktiskt kommer kosta. Främst för mig själv men är givetvis även mån om att inte göra det onödigt dyrt för min arbetsgivare.
Så kan någon vara snäll och hjälpa mig reda ut vad det faktiskt kostar i månaden? Det jag läste online kändes inte att stämma med det säljaren, från Toyota i detta fallet, pratade om.
Säljaren pratade om att allt som spelare roll var 4 punkter (eller något sånt), så bilens faktiskt kostnad var inte väsentligt. Utan det var motor(utsläpp?), något, något, något. Dessa faktorer läggs samman och så får man ut ett förmånsvärde.
Men läser man på online står det att de följer någon tabell. Så väljer jag X bil blir den värderad till Y + extra utrustning och sen baserar man förmånsvärdet på detta.
I bägge fallen får de att låta som eventuella kampanjer som drar ner priset på en bil inte spelar någon roll??? Hur är detta logiskt?
Så den faktiskt frågan är, hur räknar man ut förmånsvärdet?
När ni ändå är på det får ni även gärna förklara hur marginalskatten påverkar kostnaden för mig. Jag har nu passerat de 42k/månad i lön som är gränsen och blir det då att jag måste betala 50% av förmånsvärdet (istället för 30%) fast bara en mindre del av lönen är över 42k sträcket?
Tips på bilar man ska kolla på uppskattas! Det ända de bad mig om var att helst ta en kombi. Har inte behov av någon superbil så första tankarna gick till Wolksvagen eller Toyta för att få något vettigt utan att betala allt för mycket, tankar?