Tjänstebil och vad det faktiskt kostar, leasing

Permalänk
Medlem

Tjänstebil och vad det faktiskt kostar, leasing

Som rubriken kanske skvallrar om är jag på väg att få tjänstebil från jobbet och började då givetvis titta på vad det faktiskt kommer kosta. Främst för mig själv men är givetvis även mån om att inte göra det onödigt dyrt för min arbetsgivare.

Så kan någon vara snäll och hjälpa mig reda ut vad det faktiskt kostar i månaden? Det jag läste online kändes inte att stämma med det säljaren, från Toyota i detta fallet, pratade om.

Säljaren pratade om att allt som spelare roll var 4 punkter (eller något sånt), så bilens faktiskt kostnad var inte väsentligt. Utan det var motor(utsläpp?), något, något, något. Dessa faktorer läggs samman och så får man ut ett förmånsvärde.

Men läser man på online står det att de följer någon tabell. Så väljer jag X bil blir den värderad till Y + extra utrustning och sen baserar man förmånsvärdet på detta.

I bägge fallen får de att låta som eventuella kampanjer som drar ner priset på en bil inte spelar någon roll??? Hur är detta logiskt?

Så den faktiskt frågan är, hur räknar man ut förmånsvärdet?

När ni ändå är på det får ni även gärna förklara hur marginalskatten påverkar kostnaden för mig. Jag har nu passerat de 42k/månad i lön som är gränsen och blir det då att jag måste betala 50% av förmånsvärdet (istället för 30%) fast bara en mindre del av lönen är över 42k sträcket?

Tips på bilar man ska kolla på uppskattas! Det ända de bad mig om var att helst ta en kombi. Har inte behov av någon superbil så första tankarna gick till Wolksvagen eller Toyta för att få något vettigt utan att betala allt för mycket, tankar?

Permalänk

Först och främst är det alltså en förmånsbil och inte en tjänstebil du vill diskutera?
Tjänstebil är avsedd för jobbet och förmånsbil kan användas privat.
https://redovisaren.nu/2018/09/21/skilj-pa-formansbil-och-tja...

Förmånsvärde kollar du enklast på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Får kan du också fylla i ev extrautrustning. Något förenklat är det som spelar störst roll priset på bilen och eventuell miljöbilspremie. Hybrider och elbilar får fördel alltså. Det stämmer det du skriver att eventuella kampanjer inte spelar någon roll utan det är priset som är registrerat hos Skatteverket som avgör förmånen, om jag minns rätt.

Förmånsvärdet kommer läggas på din lön före skatt utan att du får pengarna, du får bilförmånen istället. Säg att det läggs på 4000 i bilförmån på din lön och du betalar 50% i skatt så kommer du få ut 2000kr mindre netto varje månad trots att din lön är oförändrad. Du kommer alltså skatta på förmånen istället för t.ex en löneförhöjning. Enkelt förklarat.

***bort/mod***

Vilka bilar har lågt förmånsvärde?

Bilar med miljöteknik är generellt fördelaktiga som tjänstebilar (förmånsbilar) eftersom de gynnas av nedsatt förmånsvärde. Miljöteknik anses vara elbilar, laddhybridbilar, etanolbilar, elhybridbilar som inte kan laddas från elnätet och bilar som kan köras på miljöanpassade drivmedel.

Nedanstående är exempel på bilar som är godkända för nedsatt förmånsvärde för inkomståret 2020.

Audi e-tron 55 quattro Proline
Audi A4 Avant 40 g-tron 170 hk S tronic S line (nya modellen)
BMW 740e iPerformance
DS 3 Crossback E-Tense Préstige
Fiat Ducato Skåp 3 Nordic 3.0 CNG 136 hk E6
Hyundai IONIQ Plug-in PremiumEco
Iveco 35C14N Chassis
Jaguar I-PACE EV 400PS AWD Auto SE
2 Kia Niro 1.6 Plug-In Hybrid Advance
Range Rover 2.0P Si4 PHEV 404PS LWB AUTO Vogue
Mercedes Benz E 300 e sedan
Som synes är det en relativt stor blandning av bilar som godkänts. En fullständig lista på modeller finns att tillgå på Skatteverkets hemsida.

Dold text

https://www.bytbil.com/nyheter/sa-slipper-du-skattechock-med-...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har själv försökt hitta ngn site där man kan räkna ut faktiskt kostnad. Helt omöjligt..
Som tur är har dom på jobbet tagit fram (eller om det kanske är Autoplan som gjort det) en excelsnurra där man matar in saker som utsläpp, pris, skv-listat pris osv. Därefter får man se på kronan vad det beräknas kosta.
Läste något inlägg här på forumet som faktiskt stämmer ganska bra om man vill ha ett ungefärligt antal kronor som det kommer kosta en.
Ta bilens pris delat på två, och sen delat på 36 (givet att du har treårsleasing men det har väl alla).Där har du en fingervisning om vad det kommer kosta per månad.

Förmånsvärdet som firmorna listar är ganska värdelöst tycker jag när man vill veta totalt vad det kommer kosta. Dvs inklusive extra kostnad för att man valt tex en dyrare bil osv.

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas ett krav från arbetsgivarens sida vad en bil får kosta (exv. 7,5 PBB). Givet att det är en förmånsbil så påverkas inte bilens faktiska pris *din* kostnad ett iota, utan det går helt och hållet på Skatteverkets fördefinierade förmånsvärden (plus ev. tillägg) - dock kan arbetsgivaren ha villkor att om bilen kostar mer än 7,5 PBB får du bekosta överstigande kostnad själv.

Fördelen med att handla en bil på kampanj är att du kanske kan knö in "mer lullull" under 7,5 PBB.

Som @TobiasStockholm är inne på, rent generellt är det olika miljöbilar som har ett lägre förmånsvärde.

@Woaini: Teslakalkylen.se kan räkna på det, du får bara mata in förmånsvärderna manuellt om det nu inte råkar vara en Tesla du tänkte räkna på.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Är inne på min andra förmånsbil och har idag en V60 T8 laddhybrid ( vilket faktiskt sänker förmånsvärdet ). Idag är det dock ganska dyrt med förmånsbilar ( Bonus Malus ) Jag hämtade ut min i Oktober förra året och har ett förmånsvärde på 3994kr. Min kollega beställde lillebror T6 även den en laddhybrid fast mindre bensinmotore ( Klenare ). Men han fick ett förmånsvärde på 6700:- ( Hans bils nybilskostnad är ca 85k mindre) Det som spelar in vad jag känner till är bilens kostnad, utsläpp, bränsleförbrukning och extra utrustning. Det är tex bättre att eftermontera extraljus etc än att köpa med ifrån början. Samma med vinterhjul etc.
Vad gäller förmånsvärdet så betalar du ju din skattetabell på förmånsvärdet. Tänk dock på att om du kör mer än 3000 mil i tjänsten per år så får du göra avdrag på 25% av förmånsvärdet.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Det brukar finnas ett krav från arbetsgivarens sida vad en bil får kosta (exv. 7,5 PBB). Givet att det är en förmånsbil så påverkas inte bilens faktiska pris *din* kostnad ett iota, utan det går helt och hållet på Skatteverkets fördefinierade förmånsvärden (plus ev. tillägg) - dock kan arbetsgivaren ha villkor att om bilen kostar mer än 7,5 PBB får du bekosta överstigande kostnad själv.

Fördelen med att handla en bil på kampanj är att du kanske kan knö in "mer lullull" under 7,5 PBB.

Som @TobiasStockholm är inne på, rent generellt är det olika miljöbilar som har ett lägre förmånsvärde.

@Woaini: Teslakalkylen.se kan räkna på det, du får bara mata in förmånsvärderna manuellt om det nu inte råkar vara en Tesla du tänkte räkna på.

För oss påverkar priset på bilen hur många kronor jag har kvar i plånboken. Det är mer än förmånsvärdet som påverkar löneavdraget. Tex leasingkostnaden.

Testade två snabba räkneexempel på jobbets räknesnurra:

Pris 1.000.000, Förmånsvärde 400.000

Förmånsvärde per månad: 4783

Bruttolöneavdrag per månad: 11567

Nettokostnad per månad: 8175

Pris 500.000, Förmånsvärde 400.000

Förmånsvärde per månad: 4783

Bruttolöneavdrag per månad: 6558

Nettokostnad per månad: 5671

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

För oss påverkar priset på bilen hur många kronor jag har kvar i plånboken. Det är mer än förmånsvärdet som påverkar löneavdraget. Tex leasingkostnaden.

Testade två snabba räkneexempel på jobbets räknesnurra:

Pris 1.000.000, Förmånsvärde 400.000

Förmånsvärde per månad: 4783

Bruttolöneavdrag per månad: 11567

Nettokostnad per månad: 8175

Pris 500.000, Förmånsvärde 400.000

Förmånsvärde per månad: 4783

Bruttolöneavdrag per månad: 6558

Nettokostnad per månad: 5671

När man pratar bil via företaget så är det SUPERMEGADUNDERVIKTIGT att hålla isär begreppen. För annars blir det bara rappakalja och ingen fattar vad någon pratar om.

Mig veterligen så finns det 3 olika typer av bilägande via företag, men lite slarvigt kallas alla tjänstebil, men det är grovt missledande.

  1. Tjänstebil - En bil som helt och hållet bekostas av företaget och som inte får användas för privat bruk (annat än i oerhört ringa utsträckning, max 10 tillfällen och 10 mil per år)

  2. Förmånsbil - Det kanske vanligaste fenomenet och som innebär att företaget står för bilens kostnader, men den anställda får även använda bilen privat. I ett sådant fall uppstår det en förmån som den anställda måste beskattas för. Förmånsvärdet bestäms av Skatteverket.

  3. Personalbil - En kalkyl som är kostnadsneutral för företaget. Föraren får då själv stå för bilens olika kostnader, normalt via att göra ett bruttolöneavdrag (förmånsskatt kommer även att påföras i ett sådant scenario).

Sedan finns det givetvis olika kombinationer av de två nedre, där kanske företaget betalar en del av kostnaden men den anställde får betala för att uppgradera vissa saker eller dylikt.

Men summan av kardemumman är att en kalkyl för en personalbilsförare skiljer sig väsentligt från en förmånsbilsförare. Så det går inte att jämföra dessa rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

I bägge fallen får de att låta som eventuella kampanjer som drar ner priset på en bil inte spelar någon roll??? Hur är detta logiskt?

Så den faktiskt frågan är, hur räknar man ut förmånsvärdet?

När ni ändå är på det får ni även gärna förklara hur marginalskatten påverkar kostnaden för mig. Jag har nu passerat de 42k/månad i lön som är gränsen och blir det då att jag måste betala 50% av förmånsvärdet (istället för 30%) fast bara en mindre del av lönen är över 42k sträcket?

Förmånsvärdet får du fram här:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Faktiskta priset har ingen som helst betydelse för förmånsvärdet, förmånsvärdet bestäms av skatteverket. Vi vill ju inte att någon betalar mindre skatt för att de lyckats få en bra pris på en bil eller hur? Så fullständigt logiskt!

Sen finns det två varianter, det ena att det är en ren förmån, d.v.s. förmånsvärdet adderas till din nuvarande bruttolön och då är det bara att gå in i skattetabellen och titta på vad din nya skatt blir (dras då från din befintliga bruttolön). Skattetabellen för dig hittar du här:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...
Eftersom du betalar statlig skatt blir det dyrare för dig än någon som inte betalar statlig skatt. Du är rik, alltså ska du betala mycket skatt! Så fullständigt logiskt!

Annan variant är s.k. personalbil, d.v.s. du betalar vad bilen kostar med din nettolön, då uppstår aldrig någon förmån och du förmånsbeskattas inte, men du står också för kostnaden för bilen. Företaget har då inga kostnader för bilen och detta är egentligen bara att se som ett sätt att finansiera en bil. Men det är en rätt vanlig lösning numer.

Sen finns det mot bruttolöne- eller nettolöneavdrag. Då undviker man att hela eller delar av förmånen uppstår, så man betalar inte mer skatt, men gotcha's inkluderar pensionsavsättningar som sänks o.s.v.

Generellt vill du hålla dig under eller så lite över 7.5 prisbasbelopp i kostnad för bilen, över 7.5 pbb blir det lyxbilstillägg. D.v.s. 354.750kr Hur man nu betraktar det som en lyxbil om den kostar 355.000kr, men vi bor i Sverige (man får ju knappt en volvo för de pengarna), så fullkomligt logiskt!

Din arbetsgivare betalar i alla lägen alla kostnader med bilen utom drivmedel för bilen, d.v.s. leasingavgiften, service, slitage o.s.v. Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgiften för förmånsvärdet och den anställde betalar inkomstskatt baserat på förmånsvärdet.

Som anställd får man räkna på det, det finns absolut situationer där arbetsgivaren tar en del av kostnaden och det är lönt det om man är arbetstagare, men det är inte solklart utan behöver räknas på. Enda garanterade vinnaren i slutändan är skatteverket, d.v.s. alla vi andra, så vi tackar för din insats!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det är lite av en djungel; för att försöka sammanfatta kort vad som brukar menas (min uppfattnig):

Tjänstebil
Bil som används i tjänsten. Arbetsgivaren betalar bilkostnader. Får köras väldigt lite privat, max 100 mil (totalt) vid max 10 tillfällen. Ingen förmånsbeskattning.

Förmånsbil
Som tjänstebil, dvs arbetsgivaren betalar bilkostnader men med skillnaden att bilen får användas privat. Man förmånsbeskattas för att bilen även används privat. (Finns olika upplägg gällande soppakostnader osv, men går inte in på det här).

Personalbil
Företaget står på bilen och "betalar bilräkningarna", men du betalar med löneavdrag så att det blir kostnadsneutralt för företaget. Man förmånsbeskattas på samma sätt som för förmånsbil.

Förmånsvärdet bestäms av Skatteverket. De har tabeller för olika modeller (och ofta med olika paket). Extrautrustning ökar förmånsvärdet som många ovan skriver. Du borde dock inte behöva bry dig om att räkna exakt förmånsvärde.

Rent ekonomiskt så kan bruttolöneavdrag påverka din allmänna pension (eftersom det sänker din lön som pensionen baseras på).

En förmånsbeskattning något som räknas som en inkomst och läggs på på din lön.
Dvs om du har 42 000kr i bruttolön och en bil med 3000kr förmånsvärde så betalar du skatt som om du tjänat 45 000kr.

Faktiska siffror för förmånsvärden på bilar hittar du på Skatteverkets sida som @Mindfighter och @TobiasStockholm länkade till ovan.

EDIT: Sen på bollen, men stämmer helt in med vad @Blomman90 skriver ovan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

När man pratar bil via företaget så är det SUPERMEGADUNDERVIKTIGT att hålla isär begreppen. För annars blir det bara rappakalja och ingen fattar vad någon pratar om.

Mig veterligen så finns det 3 olika typer av bilägande via företag, men lite slarvigt kallas alla tjänstebil, men det är grovt missledande.

  1. Tjänstebil - En bil som helt och hållet bekostas av företaget och som inte får användas för privat bruk (annat än i oerhört ringa utsträckning, max 10 tillfällen och 10 mil per år)

  2. Förmånsbil - Det kanske vanligaste fenomenet och som innebär att företaget står för bilens kostnader, men den anställda får även använda bilen privat. I ett sådant fall uppstår det en förmån som den anställda måste beskattas för. Förmånsvärdet bestäms av Skatteverket.

  3. Personalbil - En kalkyl som är kostnadsneutral för företaget. Föraren får då själv stå för bilens olika kostnader, normalt via att göra ett bruttolöneavdrag (förmånsskatt kommer även att påföras i ett sådant scenario).

Sedan finns det givetvis olika kombinationer av de två nedre, där kanske företaget betalar en del av kostnaden men den anställde får betala för att uppgradera vissa saker eller dylikt.

Men summan av kardemumman är att en kalkyl för en personalbilsförare skiljer sig väsentligt från en förmånsbilsförare. Så det går inte att jämföra dessa rakt av.

Jag förstår ändå inte riktigt skillnaden på Personalbil och Förmånsbil. Företaget betalar väl lika mycket i båda fallen? I fallet med förmånsbil borde man väl i så fall kunna förhandla sig till att slippa bilen och få en bruttolöneökning motsvarande bilkostnaden? Det är det ju i praktiken samma sak. Eller missar jag något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IsseBisse:

Jag förstår ändå inte riktigt skillnaden på Personalbil och Förmånsbil. Företaget betalar väl lika mycket i båda fallen? I fallet med förmånsbil borde man väl i så fall kunna förhandla sig till att slippa bilen och få en bruttolöneökning motsvarande bilkostnaden? Det är det ju i praktiken samma sak. Eller missar jag något?

Förmånsbil är när företaget handahåller en bil åt dig och står för t. ex leasingkostnad och du endast betalar förmånskatt.

Personalbil är att du leasar en bil via företaget och står för alla kostnader själv via bruttolöneavdrag, i princip som att leasa privat men det går via företaget och du kan då slippa moms men får även förmånsbeskattning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Förmånsbil är när företaget handahåller en bil åt dig och står för t. ex leasingkostnad och du endast betalar förmånskatt.

Personalbil är att du leasar en bil via företaget och står för alla kostnader själv via bruttolöneavdrag, i princip som att leasa privat men det går via företaget och du kan då slippa moms men får även förmånsbeskattning.

Jag är helt med på att det är så "på pappret". Men jag tycker ändå det känns som att det i praktiken blir samma sak. Ska försöka förklara med ett exempel:

Ett företag vill anställa två personer A och B, med samma kompetens och "värde" för företaget.

  • A erbjuds 30k bruttolön och en förmånsbil som kostar företagen 10k och har förmånsvärde 4k.

  • B erbjuds 40k brutton lön, men möjlighet att leasa samma bil som personalbil för 10k bruttolöneavdrag med 4k förmånsvärde

Blir inte det här precis samma situation för alla? A och B kostar lika mycket för företaget och A och B får samma lön/förmåner? Förutsatt att A kan välja att tacka nej till förmånsbilen och få 10k ökad bruttolön (vilket väl borde va kostnadsneutralt för företaget?). Eller missar jag något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IsseBisse:

Jag är helt med på att det är så "på pappret". Men jag tycker ändå det känns som att det i praktiken blir samma sak. Ska försöka förklara med ett exempel:

Ett företag vill anställa två personer A och B, med samma kompetens och "värde" för företaget.

  • A erbjuds 30k bruttolön och en förmånsbil som kostar företagen 10k och har förmånsvärde 4k.

  • B erbjuds 40k brutton lön, men möjlighet att leasa samma bil som personalbil för 10k bruttolöneavdrag med 4k förmånsvärde

Blir inte det här precis samma situation för alla? A och B kostar lika mycket för företaget och A och B får samma lön/förmåner? Förutsatt att A kan välja att tacka nej till förmånsbilen och få 10k ökad bruttolön (vilket väl borde va kostnadsneutralt för företaget?). Eller missar jag något?

Varför får de olika lön till att börja med?

Känns som du krånglar till det

Att ge någon 10K extra i bruttolön "kostar" ju dock betydligt mer än 10K för företaget. Men kan inte siffror för det i huvet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är du den enda på företaget med förmånsbil? Annars är det väl bara fråga kollegor hur mycket de betalar.

Jag hade själv förmånsbil i 3 år, förmånsvärdet lades till på lön och därmed betalade jag skatt på summan, min enda kostnad för bilen utöver privata mil.

Tjänstemil kostade mig 0kr, privata mil kommer jag inte ihåg exakt summa på men bra mycket billigare än vad jag betalar idag för min privata bil som drar mycket mindre per mil.

Milen registrerades på leasingföretagets hemsida och sedan behövde jag inte göra mer.

Oavsett, kör du många tjänstemil så är det alltid värt att ha en förmånsbil oavsett om de lägger på summan eller om det bara dras av, slita sin egen bil och få milersättning är bland det sämsta man kan göra.

Sen ingår ju service och allt annat skit man inte orkar betala för när man har privatköpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag är helt med på att det är så "på pappret". Men jag tycker ändå det känns som att det i praktiken blir samma sak. Ska försöka förklara med ett exempel:

Ett företag vill anställa två personer A och B, med samma kompetens och "värde" för företaget.

  • A erbjuds 30k bruttolön och en förmånsbil som kostar företagen 10k och har förmånsvärde 4k.

  • B erbjuds 40k brutton lön, men möjlighet att leasa samma bil som personalbil för 10k bruttolöneavdrag med 4k förmånsvärde

Blir inte det här precis samma situation för alla? A och B kostar lika mycket för företaget och A och B får samma lön/förmåner? Förutsatt att A kan välja att tacka nej till förmånsbilen och få 10k ökad bruttolön (vilket väl borde va kostnadsneutralt för företaget?). Eller missar jag något?

Som påpekats så innebär en lönehöjning med 10k en betydligt högre utgift för företaget än att betala en bil för 10k (i och med att de ska betala sociala avgifter på hela den lönehöjningen).

Anledningen till att man brukar dela upp dessa två är för att många anställda har behov att använda en bil i tjänsten. Exempelvis resande säljare, projektledare som besöker kunder, byggarbetsplatser, etc. Det är då givet att den anställda behöver en bil för att utföra sina uppgifter och företaget bekostar därför bilen.

I det exemplet du ger så är det i ena fallet valfritt (som jag tolkar det) att ta en bil via företaget, men företaget tänker inte ge bilen till den anställde, utan den anställde kan välja att växla en del av sin lön mot en bil. Detta är en personalbil. Sedan så kan man ju såklart avtala/förhandla fram vad som helst. Det finns inga hinder för företag att säga att du får ta en bil om du vill (som de bekostar), men de kommer inte ge dig motsvarande (kostnadsneutral) löneförhöjning om du tackar nej. Alternativt kan de säga att de kan tänka sig att betala halva bilens kostnader, och du får löneväxla för resten, etc. Möjligheterna är som sagt oändliga, men om du behöver göra ett löneavdrag för att få bilen så är det inte en förmånsbil, då är det en form av personalbil.

Edit: I ditt exempel, om båda tar bilen, så blir kostnaden samma för företaget. Alltså om person A får 30K och betalar förmånsskatt på 4k för bilen han får, och person B får 40k men gör bruttoavdrag på 10k och sedan förmånsbeskattas för 4k. Detta dock förutsatt att pensionen och liknande räknas på samma belopp och inte den "ursprungliga lönen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Som påpekats så innebär en lönehöjning med 10k en betydligt högre utgift för företaget än att betala en bil för 10k (i och med att de ska betala sociala avgifter på hela den lönehöjningen).

Anledningen till att man brukar dela upp dessa två är för att många anställda har behov att använda en bil i tjänsten. Exempelvis resande säljare, projektledare som besöker kunder, byggarbetsplatser, etc. Det är då givet att den anställda behöver en bil för att utföra sina uppgifter och företaget bekostar därför bilen.

I det exemplet du ger så är det i ena fallet valfritt (som jag tolkar det) att ta en bil via företaget, men företaget tänker inte ge bilen till den anställde, utan den anställde kan välja att växla en del av sin lön mot en bil. Detta är en personalbil. Sedan så kan man ju såklart avtala/förhandla fram vad som helst. Det finns inga hinder för företag att säga att du får ta en bil om du vill (som de bekostar), men de kommer inte ge dig motsvarande (kostnadsneutral) löneförhöjning om du tackar nej. Alternativt kan de säga att de kan tänka sig att betala halva bilens kostnader, och du får löneväxla för resten, etc. Möjligheterna är som sagt oändliga, men om du behöver göra ett löneavdrag för att få bilen så är det inte en förmånsbil, då är det en form av personalbil.

Edit: I ditt exempel, om båda tar bilen, så blir kostnaden samma för företaget. Alltså om person A får 30K och betalar förmånsskatt på 4k för bilen han får, och person B får 40k men gör bruttoavdrag på 10k och sedan förmånsbeskattas för 4k. Detta dock förutsatt att pensionen och liknande räknas på samma belopp och inte den "ursprungliga lönen".

Men är det då så att företaget tjänar på den "kostnadsneutrala" personalbilen? Om jag drar av 10k på min bruttolön och får en bil för 10k i månaden, så sparar väl företaget in på arbetsgivaravgiften dom skulle betalat på mina 10k extra i lön?

Ja, det är ju sant att om man ändå behöver bil i tjänsten lär ju företaget inte låta en tacka nej till den mot en högre lön. Men om man inte behöver bil i tjänsten så är tjänstebil och personalbil egentligen samma sak? (Förutsatt att företaget är rationellt nog att låta en tacka nej till bilen och i stället få högre lön)

Permalänk
Avstängd

Varför skulle du få en tjänstebil om du inte behöver det? Möjligt att du kan förhandla in en tjänstebil mot lägre lön.

Personalbil är ju valfritt. Vi kan t. ex. ta ut leasingbil via företaget, men jag kör inte så mycket i tjänsten och har inte så stort behov av bil privat. Så jag har tar inte ut någon just nu, betyder ju inte att jag kan förhandla till mig mer lön

Men om poängen är att det ska vara kostnadsneutralt så bör ju ändring av sociala avgifter vara medräknat i bruttolöneavdraget. Annars är det ju per definition inte kostnadsneutralt...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Ja, det är ju sant att om man ändå behöver bil i tjänsten lär ju företaget inte låta en tacka nej till den mot en högre lön. Men om man inte behöver bil i tjänsten så är tjänstebil och personalbil egentligen samma sak? (Förutsatt att företaget är rationellt nog att låta en tacka nej till bilen och i stället få högre lön)

Det blev lite otydligt/felaktigt ovan, men en kostnadsneutral bil ska innebära att arbetsgivaren betalar lika mycket i båda fallen (alltså att de inte själva ska tjäna på att de behöver betala mindre arbetsgivaravgift). Så om bilen de facto kostar 10k i månaden (som alltså företaget faktureras från leasingbolaget), så ska inte bruttoavdraget vara 10k, utan egentligen 10k - de sociala som företaget "sparar". Så exemplet ovan blir då som sagt aningen missvisande, då det inte är kostnadsneutralt utan företaget "sparar" pengar på det upplägget (till den anställdes nackdel).

Skrivet av IsseBisse:

Ja, det är ju sant att om man ändå behöver bil i tjänsten lär ju företaget inte låta en tacka nej till den mot en högre lön. Men om man inte behöver bil i tjänsten så är tjänstebil och personalbil egentligen samma sak? (Förutsatt att företaget är rationellt nog att låta en tacka nej till bilen och i stället få högre lön)

Nu blandar du in "tjäntebil" igen, vilket är kategoriskt fel, då du inte får använda en tjänstebil privat överhuvudtaget. Så jag antar att du menar förmånsbil.

Jag skulle dock ändå inte hävda att det är samma sak, då det betyder två helt olika saker. Erbjuds du en förmånsbil mot att du går ner i lön är det de facto inte en förmånsbil, utan en personalbil. Sedan kan denna personalbilen vara kostnadsneutral (vilket som jag är inne på ovan betyder att företaget varken betalar mer eller mindre än de hade gjort annars), men den behöver inte heller vara kostnadsneutral. I teorin skulle företaget kunna "bjuda" på halva leasingavgiften (fortfarande en personalbil), alternativt kan de vilja att du betalar 150% av leasingavgiften (också en personalbil).

Så sammanfattningsvis kan man väl säga att förmånsbil och tjänstebil är väldigt strikta definitioner som betyder specifika saker, medans en personalbil kan ha olika innebörder, så länge man inte lägger till att den ska vara kostnadsneutral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det blev lite otydligt/felaktigt ovan, men en kostnadsneutral bil ska innebära att arbetsgivaren betalar lika mycket i båda fallen (alltså att de inte själva ska tjäna på att de behöver betala mindre arbetsgivaravgift). Så om bilen de facto kostar 10k i månaden (som alltså företaget faktureras från leasingbolaget), så ska inte bruttoavdraget vara 10k, utan egentligen 10k - de sociala som företaget "sparar". Så exemplet ovan blir då som sagt aningen missvisande, då det inte är kostnadsneutralt utan företaget "sparar" pengar på det upplägget (till den anställdes nackdel).

Ok, tack för förtydligandet!

Skrivet av Blomman90:

Nu blandar du in "tjäntebil" igen, vilket är kategoriskt fel, då du inte får använda en tjänstebil privat överhuvudtaget. Så jag antar att du menar förmånsbil.

Jag skulle dock ändå inte hävda att det är samma sak, då det betyder två helt olika saker. Erbjuds du en förmånsbil mot att du går ner i lön är det de facto inte en förmånsbil, utan en personalbil. Sedan kan denna personalbilen vara kostnadsneutral (vilket som jag är inne på ovan betyder att företaget varken betalar mer eller mindre än de hade gjort annars), men den behöver inte heller vara kostnadsneutral. I teorin skulle företaget kunna "bjuda" på halva leasingavgiften (fortfarande en personalbil), alternativt kan de vilja att du betalar 150% av leasingavgiften (också en personalbil).

Så sammanfattningsvis kan man väl säga att förmånsbil och tjänstebil är väldigt strikta definitioner som betyder specifika saker, medans en personalbil kan ha olika innebörder, så länge man inte lägger till att den ska vara kostnadsneutral.

Du har helt rätt, jag menade förmånsbil i inlägget ovan.

Okej, så om någon som inte använder bil i tjänsten blir erbjuden en förmånsbil (som ett sätt att krydda ett jobberbjudande) är det egentligen en personalbil, eftersom den personen rimligtvis kan tacka nej till bilen och ta motsvarande pengar som bruttolön (-den ökade arbetsgivaravgiften)? Jag har fått för mig att detta är ett rätt vanligt för lite mer seniora tjänster, oavsett tjänsten kräver bil eller ej.

Medan en förmånsbil är för någon som behöver bil i tjänsten, men sedan (som en förmån) blir erbjuden att använda den privat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Men är det då så att företaget tjänar på den "kostnadsneutrala" personalbilen? Om jag drar av 10k på min bruttolön och får en bil för 10k i månaden, så sparar väl företaget in på arbetsgivaravgiften dom skulle betalat på mina 10k extra i lön?

För att förmån inte ska uppstå så är det _nettolöneavdrag_ med kostnaden för bilen som gäller. D.v.s. din bruttolön är oförändrad, men din nettolön är minskad med kostnaden för bilen. Så i det läget betalar arbetsgivaren samma arbetsgivaravgift som innan, det är kostnaderna för bilen som du ersätter genom att sänka din nettolön med motsvarande belopp. Kostnadsneutralt för företaget.

Är det bruttolöneavdrag så är det lite knepigare, mer info här:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgi...

”Om den anställda väljer en skattepliktig förmån minskar inte bruttolöneavdraget det skattepliktiga förmånsvärdet.”

Bil är en skattepliktig förmån. Så istället för arbetsgivaravgift för den sänkta delen av lönen så betalar arbetsgivaren istället arbetsgivaravgift för förmånsvärdet. Du som anställd ”straffas” genom att tjänstepensionsavsättningarna minskas och SGI/PGI minskas eftersom din bruttolön har sänkts. Så det finns väl en liten vinst för arbetsgivaren i totalen på den kalkylen.

Staten vinner alltid precis som casinoägaren!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av imo:

Som rubriken kanske skvallrar om är jag på väg att få tjänstebil från jobbet och började då givetvis titta på vad det faktiskt kommer kosta. Främst för mig själv men är givetvis även mån om att inte göra det onödigt dyrt för min arbetsgivare.

Så kan någon vara snäll och hjälpa mig reda ut vad det faktiskt kostar i månaden? Det jag läste online kändes inte att stämma med det säljaren, från Toyota i detta fallet, pratade om.

Säljaren pratade om att allt som spelare roll var 4 punkter (eller något sånt), så bilens faktiskt kostnad var inte väsentligt. Utan det var motor(utsläpp?), något, något, något. Dessa faktorer läggs samman och så får man ut ett förmånsvärde.

Men läser man på online står det att de följer någon tabell. Så väljer jag X bil blir den värderad till Y + extra utrustning och sen baserar man förmånsvärdet på detta.

I bägge fallen får de att låta som eventuella kampanjer som drar ner priset på en bil inte spelar någon roll??? Hur är detta logiskt?

Så den faktiskt frågan är, hur räknar man ut förmånsvärdet?

När ni ändå är på det får ni även gärna förklara hur marginalskatten påverkar kostnaden för mig. Jag har nu passerat de 42k/månad i lön som är gränsen och blir det då att jag måste betala 50% av förmånsvärdet (istället för 30%) fast bara en mindre del av lönen är över 42k sträcket?

Tips på bilar man ska kolla på uppskattas! Det ända de bad mig om var att helst ta en kombi. Har inte behov av någon superbil så första tankarna gick till Wolksvagen eller Toyta för att få något vettigt utan att betala allt för mycket, tankar?

Har precis som du lön över marginalgräns.
I mitt fall använder vi ett leasingbolag som "hyr" ut bilarna till företaget. Detta varierar mycket från företag till företag.
Vi har ett fast belopp som bilen får kosta per månad inkluderat alla kostnader och måste inkludera vinterdäck.
Det vi gör är att går till lämplig bilhandlare och får en offert. Offerten skickas sedan till leasingbolaget som i sin tur återkopplar till oss om vad bilen kostar i månaden.
Når vi inom gränsen så är det klart för beställning annars får vi helt enkelt förhandla lite med bilfirman tills vi når den gräns vår policy anger.
I mitt fall blev det en Passat GTE.
Min rekommendation är att alltid välja en laddhybrid eller elbil eftersom förmånsvärdet just nu är extrem mycket lägre på en sådan vilket ger dig ett lägre förmånsvärde som i sin tur gör att du får mer över efter skatt, ganska självklart.

I mitt fall slutar mitt förmånsvärde på 2999kr på en fullutrustad Passat GTE med allt du kan tänka dig.

Frågan är då vad det kostar mig i månaden.
Min bil kostar mig ca 1600kr i månaden netto, jag får alltså 1600kr mindre ut i lön efter skatt än utan bil.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Netto = mindre i plånboken. Brutto = innan skatt.

Mycket riktigt, tack för påpekandet, nu ändrat

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på att höstbudgeten gör så att förmånsvärdet på tjänstebilar ökar med 25% från sommarn 2021.

https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-volvo-paverkas-starkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kan vara värt att tänka på att höstbudgeten gör så att förmånsvärdet på tjänstebilar ökar med 25% från sommarn 2021.

https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-volvo-paverkas-starkt...

Gäller detta även personalbil? Om det upplägget ändå gör så att den anställde står för alla kostnader blir det väl konstigt(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Gäller detta även personalbil? Om det upplägget ändå gör så att den anställde står för alla kostnader blir det väl konstigt(?)

Det lär det definitivt göra. Ur skattemässig synvinkel spelar det ingen roll om bilen bekostas av företaget eller med löneväxling, det är samma förmån. Annars hade företaget bara kunnat "ljuga" och hävda att det inte är någon löneväxling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Gäller detta även personalbil? Om det upplägget ändå gör så att den anställde står för alla kostnader blir det väl konstigt(?)

Nettolöneväxling klarar sig, vilket är vanligast för personalbil. Du betalar ju kostnaderna för bilen från din nettolön just för att ingen förmån ska uppstår (företaget ger dig ju inget)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nettolöneväxling klarar sig, vilket är vanligast för personalbil. Du betalar ju kostnaderna för bilen från din nettolön just för att ingen förmån ska uppstår (företaget ger dig ju inget)

Fast du nettoväxlar ju värdet av förmånen (alltså om förmånsvärdet är 4000 så betalar du ju tillbaka 4000). Så om förmånsvärdet ökar med 25% så kommer du ju behöva nettoväxla 5000 istället.

Visst, detta kommer i sin tur betyda ett lägre bruttoavdrag, men även som personalbilsförarare så vill du ju ha ett så lågt förmånsvärde som möjligt, men tar hellre en högre leasingkostnad (som kan täckas upp med bruttoavdrag efter att förmånen är kvittad).

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är intressant i detta avseende men om du är en person som inte gillar hålla på med bilar tycker jag att en förmånsbil är det bästa som hänt.

Är du väldigt ekonomiskt lagd och kör mycket i tjänsten kan du köpa en bil privat och förhandla dig till förmånlig milersättning. Köper du en billig bil kan du gå "plus" på milen du kör.

Värt att notera är att din pension påverkas negativt av förmånsbil då värdet dras av på din bruttolön och därmed blir summan som går till sociala avgifter och pension lägre så om du ska ha förmånsbil länge kan det vara läge att pensionsspara extra eller förhandla dig till högre pensionsavsättningar från ditt företag.

Reserverar mig för eventuella fel i mina påståenden, det är så jag har uppfattat att det funkar.

Edit: Typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast du nettoväxlar ju värdet av förmånen (alltså om förmånsvärdet är 4000 så betalar du ju tillbaka 4000). Så om förmånsvärdet ökar med 25% så kommer du ju behöva nettoväxla 5000 istället.

Visst, detta kommer i sin tur betyda ett lägre bruttoavdrag, men även som personalbilsförarare så vill du ju ha ett så lågt förmånsvärde som möjligt, men tar hellre en högre leasingkostnad (som kan täckas upp med bruttoavdrag efter att förmånen är kvittad).

Sant, jag tänkte på andra förmåner där man står för den faktiska kostnaden, men som du skriver, bilar bestämmer skatteverket vad de är värda via förmånsvärdet.

Så med 25% höjning blir det än mer intressant att hålla sig till 7.5 prisbasbelopp för att undvika lyxbilstillägget.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Inga elbilar med andra ord 🙁 .. eftersom de är dyrare än 7.5pbb.