Geforce RTX 3080 sålde slut inom första halvtimmen

Permalänk

@swire:

erfaren vet ja inte.. men minns vid 1080 lanseringen.. då dök de upp kort lite här o var veckorna efter lansering.. inga mängder men äkta antal, oftast hos lite "ovanliga" butiker som inte haft 1000 förbokningar jämfört med de vi brukar beställa ifrån..

full tillgång tog typ 4 månader iallafall

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli samma för 3090 nästa vecka, gäller att vara snabb

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Lade en order på 3080 ASUS TUF OC via proshop prick kl.15, sidan gick ner när jag betalat men orderbekräftelsen kom 15:04 iallafall, verkar dock inte ha funnits några kort(eller OTROLIGT få iallafall) - så nu sitter man här med obekräftad leveranstid då kortet är restnoterat

Fan vad glad man är att man inte sålt sitt 2080 ännu, finns ju bra många 2080(super/TI med) som gått för småpengar nu när folk köpt in sig i den här hypen, skulle inte vara så lycklig om jag satt utan GFX tills i slutet på oktober/november som många fått tidsestimat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Blir ju lite småglad när man ser ett kort som sålts för 580 000 kronor på Ebay. Tror inte köparen har någon intention att betalda detta.

Sedan det är klart man blir förbannad när man ser de som vill ta ut närnare 3000 dollar för ett kort. Men felet ligger hos Nvidia, inga andra. Scalping, eller som det så fint heter, att söka arbitrage, är inget nytt påfund. Oavsett om det handlar om biljetter till kända artister eller eftertraktade varor. Hade Nvidia valt att prissätta kortet efter korrekt tillgång och efterfrågan hade situationen inte uppstått. Sedan kan vi gnälla på låg moral hos de som väljer att köpa och sälja på detta sett, men det kommer knappast stoppa dem som väljer att agera så.

Kanske är det så enkelt som att jag är på väg att bli gammal, men tycker att det är alldeles för mycket hype i dagens teknikvärld. Först skulle alla skaffa en pryl X, sedan var det pryl Y och efter detta pryl Z. Konsoler utan något riktigt utbud av spel, VR-headset som sedan ligger och dammar i en byrålåda, smarta klockor som ingen riktigt efterfrågat, "true wireless" hörlurar som på två månader gick från något ingen ens tänkt tanken på till dess att alla stora företag ska lansera sin egen modell. Och vi såg samma sak här på SC, folk med extremt kompetenta kort som RTX 2080 Ti som väljer att sälja dessa för att hoppa på det senaste.

Håller absolut med om detta, å andra sidan så är det en väl medveten strategi från Nvidias sida. De har väl sett upp till förebilden, Apple. Jag ser ingen jätteskillndad om jag ska vara ärlig när det gäller hype, jag tycker att det var precis samma sak med prylar när jag var liten när det kom till kläder, eller i högstadiet när folk började på mobiltelefoner.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

såg aldrig att de ens gick å köpa, jag tittade kanske på felställe, jag tittade på Nvidias Svenska sälj site.

bara "klicka hör för att få information om att köpa" knapp å pris de var allt, jag har häller inte fått något email från nvidia som säger att de skulle gå å handla häller.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

@lilu:
avkokade med på komplett men fick tillbaka cashen på typ 2h

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Lite seg försäljning eller låg sidor nere? Trodde det skulle handla om nån minut. De måste väl få in lite pengar nu så de kan köpa ARM.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av trickeh2k:

Håller absolut med om detta, å andra sidan så är det en väl medveten strategi från Nvidias sida. De har väl sett upp till förebilden, Apple. Jag ser ingen jätteskillndad om jag ska vara ärlig när det gäller hype, jag tycker att det var precis samma sak med prylar när jag var liten när det kom till kläder, eller i högstadiet när folk började på mobiltelefoner.

Enda skillnaden var väl att "förr" var man tvungen att stå i en fysisk butik och man kunde snabbt bilda sig en uppfattning om ifall man rimligtvis skulle hinna få ett exemplar eller inte.
I dagens läge finns ingen sportslig chans att veta, speciellt inte med alla botar osv som härjar runt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ville få tag i ett FE kort men det hela var ju ett jäkla skämt, satt en timme och uppdaterade sidan för att få "en köp" knapp, sen till sist stod det "slut i lager".

Sen kl 17 läser man här på swec att folk lyckats köpa FE kort. så först ingen köpknapp, sen slut på lager sen helt plötsligt 2 timmar senare går det att köpa. nä fy.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men vänta nu alltså. Menar ni att nån gång i början på Oktober, så kommer priserna på 3080-korten gå upp med en tusenlapp?
Det kan alltså ändå vara värt att lägga sig på väntlista redan nu? Om de drar pengar för kortet i kassan när jag beställer, så kan de ju inte dra upp priset senare, eller hur?

Har du bokat och betalt så borde dom inte kunna höja priset,

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Sämsta lanseringen någonsin. "gå igenom ordrar manuellt" ye right..
Aja man har hittat anledningar till att vänta, tråkigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Ville få tag i ett FE kort men det hela var ju ett jäkla skämt, satt en timme och uppdaterade sidan för att få "en köp" knapp, sen till sist stod det "slut i lager".

Sen kl 17 läser man här på swec att folk lyckats köpa FE kort. så först ingen köpknapp, sen slut på lager sen helt plötsligt 2 timmar senare går det att köpa. nä fy.

Ja jag hade ett FE i varukorgen, då någon gång ett tag före kl 17, men lyckades aldrig komma till kassan då den servern aldrig svarade så länge jag försökte. Sedan när jag väl kom dit så försvann kortet från varukorgen och var efter det slut.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bad boy rune:

Har du bokat och betalt så borde dom inte kunna höja priset,

Min tanke också. Asus RTX 3080 TUF OC beställt och betalat. Nu får vi se när det dyker upp.. ^^

Men fan alltså...jag ville egentligen verkligen ha ett FE-kort. Men jag vill inte chansa på att de höjer priserna i månadsskiftet och jag står utan kort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Och allt det här kommer att upprepas med Big Navi, om inte Lisa Su styr upp skutan på ett mirakulöst sätt. Ride the hypetrain ...

Du menar hon som hävdade att mining inte påverkade försäljningen?
Ja hon kommer absolut styra upp det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Fråga till er som är erfarna med att köpa kort vid lansering: Hur långt tid tar det att tillgången uppnår efterfrågan så man lugnt kan beställa kort?

Planerar uppköp av ett ny dator och vill lägga upp en tidsplan. (Räknar med att Ryzen 4900 ingår i denna build.)

du kan räkna med 2021

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Inaktiv

Köpte 1080 Ti för en månad sen. Kommer ha kvar det tills det är värdelöst och kan stå på hyllan som en relik och påminnelse om att man ibland gör dåliga affärer i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twix112:

Lyckades komma in på komplett 3-4 minuter innan släpp, 49+ TUF kort i lager. Perfekt tyckte jag! Beställde fort som fan, efter min order är komplett finns det 19 kort på lager. Tyvärr när jag loggade in något senare för att dubbelkolla så står det leverans 30 september Så får hoppas det datumet stämmer eller om de kanske inte hade fått kortet än och sålde dem ändå?
Sjukt och inte komma med i första vågen när det faktiskt står 14:59 på order datumet

Samma för mig. Fanns kort i lager efter genomfört köp och flera minuter efter det. Fick sen 26 sep som preliminärt datum. Idag är det ändrat till 7 okt.

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

jag tycker att det var precis samma sak med prylar när jag var liten när det kom till kläder, eller i högstadiet när folk började på mobiltelefoner.

Nja, vill påstå att det blivit ordentlig skillnad senaste åren till följd av ny teknik. Om något slog igenom på åttiotalet dök det givetvis upp kopior efter ett tag, men det tog ofta månader eller ibland år. Därför att det var så lång tid som det tog för ett företag att producera en konkurrerande vara. Idag talar vi om några få veckor upp till några månader. Eller i de mest extrema exemplen - kopian släpps innan originalet. https://www.gsmarena.com/apple_iphone_6_cloned_before_it_was_...

Lägg till detta internet som gör att alla får informationen samtidigt jämfört med då tidningar var den stora informationskällan och det kunde ta några månader för information att leta sig ut i breda lager.

Ett exempel på det dagens hets är de avtal som exempelvis Sweclockers ingår med de olika tillverkarna med embargo för när en recension får släppas. Vilket leder till att exakt samma dag och tid kommer dussintals olika sajter släppa sin recension. Jämför detta med tidigare då detta steg kunde pågå under några månader, nya produkter släpptes som varan kunde jämföras mot etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Sämsta lanseringen någonsin. "gå igenom ordrar manuellt" ye right..
Aja man har hittat anledningar till att vänta, tråkigt nog.

Det här upplägget känns lite förlegat, allt det skapar är irritation. Jag förstår att vissa webshoppar inte ens har lagt upp korten till försäljning än, utan avvaktar att par dagar tills stormen har bedarrat. Då slipper de allt trubbel och arga mail.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om Jonas och de andra på Swec gräver lite i detta för att luska ut vad som kommer. Tex om det kommer fler FE överhuvudtaget. Vi är nog rätt många som endast ville ha dessa och som fortfarande inte vill köpa någon 3epart om inte det blir enda valet.

Skulle man få info från Nvidia om att FE är slutsåld och att endast 3e finns att tillgå framöver så kan man ju åtminstone släppa den biten.

Läste btw på Inets twitter igår att deras sida kraschade för att de hade mer än DUBBELT så mkt trafik som förra besöksrekordet. Helt otroligt. Med tanke på att detta trots allt inte är något som "average Joe" köper.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

@Shape1: mitt ligger kvar på 26 september..muhahahaha aja får la se om man får då hihi.

Permalänk
Skrivet av swire:

Fråga till er som är erfarna med att köpa kort vid lansering: Hur långt tid tar det att tillgången uppnår efterfrågan så man lugnt kan beställa kort?

Planerar uppköp av ett ny dator och vill lägga upp en tidsplan. (Räknar med att Ryzen 4900 ingår i denna build.)

Minns när 1070 gtx kom, tog flera månader. Miners köpte ut massor, det gick till och med upp i pris med 1000 kr ett år efter jag köpt mit msi gaming x.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Björn Endre:

Jag försökte beställa på inet. Såg att det fanns 27 st Asus TUF-kort kvar och la in i varukorgen och gick in i kassan. Valde betalsätt och fraktsätt och klicka på att slutföra. "okänt fel, prova igen". Laddade om, några kort mindre. Samma sak igen. Detta pågick fram till 15.19 då alla kort var slut. Så frustrerande att se lagersaldot minska och vara i kassan och försöka slutföra köpet och hela tiden få fel ....

Jaja, har ett TUF OC-kort på beställning på Webhallen (las 15.05) och får väl se när det kommer in. Irriterande nog såg jag andra hitta Gigabit-kort efter 15.05 från webhallen som leverades redan igår till butik så hade jag bara kollat på "rätt" modell hade jag haft ett idag.

Gällande Inet hade jag exakt samma fel som dig.
24 i lager sedan slutföra köp fick vänta 30-60 sekunder sen dök fel meddelande upp.
Provade igen 16 i lager, sedan 11 lager och sista försöket 6 i lagret då var klockan 15.13.
Lyckades beställa från proshop och komplett får se ifall man får ens kort

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt 1070 kort i december för snart 4 år sen . Då hade det funnits 4-5 månader priset under mellandags rean var extremt bra . Så ha lite is i magen Nvidia vill sälja kort även om dom säkert vill sälja dom lite dyrare . Sen är det ju egentligen bra ger AMD chansen och visa vad dom klarar av .Förstod att det skulle vara slutsålt direkt då det mot skillnad mot 2000 serien är en uppgradering för alla med 1000 serien . 8nm må vara billigt per wafer men frågan är hur många dom kan göra från start och hur lång tid det tar innan produktionen är i fullgång

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att se vad som händer med 3090 nästa vecka även om jag tror att majoriteten här har rätt, enbart några få kommer att få något kort.

Själv har jag siktet inställt på 3070 på Black Friday men jag måste inte ha en ny GPU så vi får se hur läget är då. Blir det bara dyrare så skiter jag i det.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Komplett fuskade och började sin försäljning kl14.50.

Nvidias fula marknadsföringstrick och snuva en mitt framför näsan.
Jag ska avboka mitt och vänta på r6000 istället.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Det blir spännande att se vad som händer med 3090 nästa vecka även om jag tror att majoriteten här har rätt, enbart några få kommer att få något kort.

Själv har jag siktet inställt på 3070 på Black Friday men jag måste inte ha en ny GPU så vi får se hur läget är då. Blir det bara dyrare så skiter jag i det.

Det "roliga" är att det garanterat kommer att vara en hel del som åtminstone kommer försöka köpa ett 3090 som från början inte hade tänkt köpa ett värre kort än 3080. Bara för att de känner sig desperata.
Ett kort för 18000.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

@Sgart:

bara lite desperat.. finns inga direkt nya bra spel nu ändå

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBodyLotion:

Jag hade inga problem med inets hemsida, hade nämligen en 3080 TUF kort i varukorgen. Fullbordade aldrig köpet dock. Var kul att följa lagerstatusen

Fullbordningen var vad som inte funkade. Inga bekymmer att lägga kort i varukorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Det "roliga" är att det garanterat kommer att vara en hel del som åtminstone kommer försöka köpa ett 3090 som från början inte hade tänkt köpa ett värre kort än 3080. Bara för att de känner sig desperata.
Ett kort för 18000.

Ja det tror jag med. De som vill byta till nästa generation men egentligen skulle klarat sig med 3080 hamnar i en knepig sits.

Det värsta är väl att antalet personer som tycker 3070 är en rimlig uppgradering är betydligt större än för både 3080 och 3090, så då lär väl alla butiker gå ner fullständigt.

Undrar varför de inte kör med förhandsbokning istället?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B