Geforce RTX 3080 sålde slut inom första halvtimmen

Permalänk
Medlem

Väntar in 3080 med mer grafikminne.
OCH så vill jag se amds kort prestera innan jag lägger en order.
Man tjänar aldrig på att impulshandla.

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Var inte oroliga ni med lång leveranstid.

Mycket dyrare kort (kanske med mer minne) kommer säkert finnas i lager innan era beställda kort blir levererade, så det blir bara att uppgradera och betala mera, och få ett kort tidigare!

TACK nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

De riskerar ju dessutom att lämna en massa PCI-slotar öppna för AMD att fylla.

Jag uppfattar som att AMD har ett sämre track record att ha kort framme vid launch.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Undrar om det kommer se likadant ut vid släppen av 3090 och 3070? Det kommer nog väcka en del ont blod hos kunderna i så fall.

De riskerar ju dessutom att lämna en massa PCI-slotar öppna för AMD att fylla.

Jag gissar på att det blir en liknande situation då oxå, Samtidigt tror jag ej att AMD har tillräckligt med kort heller den första tiden. Så ja, jag förväntar mig ett nytt grafikkort i min dator nångång tidigt nästa år tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Har folk glömd bort att telefon fortfarande finns? Är sidan/sidorna överbelastade så plockar man bara upp telefonen, ringer och lägger en order.

Högst troligt så är ju återförsäljarens system körda i botten ändå, så vet inte om det hjälper jättemycket i det här läget. Dessutom är du nog inte ensam om att försöka nå dem via telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Jag hade inga problem med inets hemsida, hade nämligen en 3080 TUF kort i varukorgen. Fullbordade aldrig köpet dock. Var kul att följa lagerstatusen

Det var fullföljandet som var problemet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Bara jag som funderar på vad AMD har att komma med?

Prissättningen samt att det är 1000kr rabatt innan oktober talar ju för att AMD sannolikt har något att komma med...?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag och väntar på att alla RTX 2060 ska droppa i pris

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Har folk glömd bort att telefon fortfarande finns? Är sidan/sidorna överbelastade så plockar man bara upp telefonen, ringer och lägger en order.

Ja men lätt när korten var slutsålda FÖRE 15.00.

Permalänk
Medlem

Det är lustigt hur Marknad på Sweclockers slog om efter säljstart 17 september. Efter NVIDIAs presentation överöstes först marknaden av begagnade 2080Ti som såldes för så lågt som 5000kr, och nu efter säljstart (och riktiga recensioner) kommer det ut annonser med "2080Ti köpes".

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tittar på Elgiganten så står det 25+ webblager. Sen längre ner står det "Obekräftad leveranstid - upp till 2 mån levtid". Så det är alltså en förbokning på leverans de inte fått?

Bokade igår vid efter kl 16 hos Elgiganten. Fick ett TUF kort. En stund senare så kom ett mail att tyvärr så kommer inte kortet föräns nästa vecka, alternativt veckan efter. 😊

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skurtbert:

Ja men lätt när korten var slutsålda FÖRE 15.00.

Oj va stora och fina bokstäver du kan skriva. Jag vill också prova.
Hur kan alla kort varit slutsåld FÖRE 15:00 när flera andra fått tag på deras kort EFTER 15:00

Permalänk
Medlem

Tinfoil hat on: Detta är imo "skitsnack" från Nvidia's sida då de vet om att detta händer varje launch, varje år etc, det finns gott om tid att förbereda lager (fastän Corona finns), hindra scalpers etc, lite som snön som märkligt nog faller varje år. Det lutar mer mot en deal för att få 3e part att få sålt sina kort i början eller dylikt.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Hjälten vi bejöver

Permalänk
Medlem

Lyckades komma in på komplett 3-4 minuter innan släpp, 49+ TUF kort i lager. Perfekt tyckte jag! Beställde fort som fan, efter min order är komplett finns det 19 kort på lager. Tyvärr när jag loggade in något senare för att dubbelkolla så står det leverans 30 september Så får hoppas det datumet stämmer eller om de kanske inte hade fått kortet än och sålde dem ändå?
Sjukt och inte komma med i första vågen när det faktiskt står 14:59 på order datumet

Permalänk
Medlem

Verkligen upplyftande att läsa

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Beställde Zotacs via Komplett. Först var beräknad leverans oktober och nu står det tyvärr prel. 2:a december. Bara att hålla ut och hålla tummarna för att det går snabbare än så

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt en ASUS TUF 3080 i varukorgen på Inet och var påväg att slutföra köpet när en tanke slog mig med full kraft.......

Tänker inte köpa direkt vid launch, för flera anledningar.

Dels att AMD inte ännu har visat vad de kan komma med,
dels för att jag inte har sett exakt hur alla tredjeparts kylare presterar mot varandra samt FE
dels för att vi redan vet att Nvidia har fulat sig med denna launch genom att skapa en artificiell brist i efterfrågan samt genom att se till att priserna är sänkta i början för att kunna hålla deras ord om låg RRP.

Insåg att jag måste rösta med plånboken och inte bli uppsugen i hypen. Nvidia ska inte få göra som de vill och det behöver man visa, och det enda sättet vi kan visa sånt på som konsumenter är att inte köpa produkten

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Shape1:

jag har bytt taktik.. avbeställt o sen vänta nån v tills butiker får "äkta" lager .. Dustin tex kan få när desperationen lagt sig...

Minns vid 1080 lanseringen , va samma då

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur många fler RTX 3080 FE som kommer att tillverkas framöver. Tror ni de kommer sälja 1, 10 eller 100 per månad för att kunna hålla fast vid att RTX 3080 kostar $700 när de tillgängliga partnerkorten kostar (betydligt) mer i butik?

Skrivet av Fluf:

Inte nog med att 3080 är hårdvara, det är hårdvaluta också.

I alla fall någon månad framöver...

Skrivet av Henrik-W:

Undrar om det kommer se likadant ut vid släppen av 3090 och 3070? Det kommer nog väcka en del ont blod hos kunderna i så fall.
De riskerar ju dessutom att lämna en massa PCI-slotar öppna för AMD att fylla.

Skrivet av Fulci:

Säkert samma problem för RTX 3090 som baseras på samma krets nästa vecka, men kanske bättre för RTX 3070 som är en mindre krets och kan ha bättre volymtillverkning (teoretiskt).

Kommer sannolikt vara lika illa. Även om det skulle finnas fler 3070 tillgängliga vid säljstart så kommer efterfrågan på dessa också att vara högre.

Anledningen till introduktionsrabatten verka vara just att sälja så många kort som möjligt (med eller utan leverans) nu när efterfrågan är hög. (Dvs innan AMD släpper sina konkurrerande kort.)

Skrivet av superapan:

Jag uppfattar som att AMD har ett sämre track record att ha kort framme vid launch.

Har varit problem, ja. Denna gång tror jag det kommer bli kortare tidsgap mellan försäljningsstart och god tillgång. Skulle inte förvåna om Radeon-korten tillverkas i större kvantiteter före Ampere-korten, eftersom GPUerna tillverkas på en bättre nod.

Med tanke på den stora efterfrågan och lilla tillgången kan man fråga sig varför inte återförsäljarna själva säljer korten via auktion. Borde rimligtvis ge bättre marginaler och sidsteppa alla "scalpers".

Permalänk
Medlem

Avvaktar tills 3080TI alt med mer minne

Permalänk
Avstängd

Det där är nobels fredspris nästa alltså.

Synd att det är lagligt att hålla på sådär att köpa bara för att sälja vidare direkt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Var en av de dumma som ville ha FE kort och inte köpte tredjepart för att vara säker.. Så nu har jag väl tur om jag får ett tredjeparts i år, beställde 15:58..

Permalänk
Medlem

Sitter och hoppas att 2/11 på Inets sida för 3080 TUF är ljug och påhitt, ligger nog extremt långt bak i kön med då jag gav upp på FE vid runt 19 och beställde detta istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Det är lustigt hur Marknad på Sweclockers slog om efter säljstart 17 september. Efter NVIDIAs presentation överöstes först marknaden av begagnade 2080Ti som såldes för så lågt som 5000kr, och nu efter säljstart (och riktiga recensioner) kommer det ut annonser med "2080Ti köpes".

Jepp, väldigt intressant hur snabbt allt slår om

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det gick åt skogen för min del. Hade siktat in mig på webhallen. Strax innan 15 drog laggfesten igång, varje refresh tog ca 2 minuter om det inte timade ut. Jag såg lagersaldot ticka ner på 3080 ventus men köpknappen var inte aktiverad, stod bara "meddela mig" eller något.

Besökte komplett vid 14:57 och lade en order på zotac 3080 trinity vid typ 14:58 när det fanns 8 kvar i lager. Pengar drogs och jag trodde att läget var lugnt, bara för att timman efteråt se att ordern registrerats 15:36, och nu var leveransdatum satt till 2:a december (osäkert). Kontaktade deras kundtjänst för att få klarhet i vad som hade hänt men fick bara som svar att det är datumet på ordern som gäller. 2:a december känns lite väl häftigt så jag avbokade. Inget kort för min del.

Det har gått 10h sedan jag avbokade på komplett men de har fortfarande kvar reservationen på mina pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Fråga till er som är erfarna med att köpa kort vid lansering: Hur långt tid tar det att tillgången uppnår efterfrågan så man lugnt kan beställa kort?

Planerar uppköp av ett ny dator och vill lägga upp en tidsplan. (Räknar med att Ryzen 4900 ingår i denna build.)

Permalänk
Medlem

Varför har man ens en releasdag när det inte ens finns kort? Kunde lika gärna väntat till december då tillverkarna hunnit tillverka lite fler..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Sitter och hoppas att 2/11 på Inets sida för 3080 TUF är ljug och påhitt, ligger nog extremt långt bak i kön med då jag gav upp på FE vid runt 19 och beställde detta istället.

Enligt dom själva så kommer de få in kort löpande och skickar efter kö på ordernr. Datumen stämmer sannolikt inte alls. Det är bara sitta lugnt i båten och vänta på sin tur

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Lego Master

Men vänta nu alltså. Menar ni att nån gång i början på Oktober, så kommer priserna på 3080-korten gå upp med en tusenlapp?
Det kan alltså ändå vara värt att lägga sig på väntlista redan nu? Om de drar pengar för kortet i kassan när jag beställer, så kan de ju inte dra upp priset senare, eller hur?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield