Häng med FZ när Sony pratar Playstation

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@huxflux: tyvärr har handling och musik varit intetsägande på senare tid, med undantag för MMO:et FFXIV som är sin egen grej. Final Fantasy XIII var en berättarmässig katastrof, och katastrofal på de flesta sätt faktiskt. FFXV är ganska kul sett till att utforska spelvärlden och ta sig an superfiender och endgame-innehåll, men handlingen och karaktärerna är ganska intetsägande tyvärr. Musiken är tjänlig, sätter atmosfären ganska bra, men inte heller den är så minnesvärd.

Men, just att Yoshida från Final Fantasy XIV är inblandad gör mig hoppfull om XVI. Han lyckades styra om FFXIV när det lanserades i katastrofdåligt skick och har styrt det till enorma framgångar. Jag kunde inte se vem som är kompositör för XVI, men förhoppningsvis tar de in någon som sätter ett bra soundtrack. Senaste FF-OST:n jag verkligen älskat var FFXII, och det skulle vara toppen om XVI kunde ansluta och bli den nya senaste super-OST:n. En mörkare ton och fantasy-tema ger i alla fall mig intrycket av att utvecklargruppen Creative Business Unit III har förstått vad fansen har suktat efter i många år nu.

Och ja, både original-OST:n till FFVII och Remake-versionerna är fenomenalt bra, jag lärde mig uppskatta spelmusik på riktigt först med just FFVII (och Super Metroid innan dess även om jag inte insåg hur stor roll musiken spelade som ung pojkspoling).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Vad är det som säger att vi kommer få priserna räknade från USD? Tänk om vi får det i Euro?

(399*10.4)*1.25 = 5187
(499*10.4)*1.25 = 6487

På dessa priser tillkommer kemikalieskatten.
Säger inte att det är rätt men vi tillhör ju EU så skulle inte förvåna mig om det blir så. =/

Ser nu på morgonen att MM har lagt ut Digital Edition för 4990:-
https://www.prisjakt.nu/search?search=PlayStation%205

För att nästan all försäljning utanför EU sker i dollar? Europriset inkluderar moms.

Konsoler brukar dessutom alltid vara lite dyrare vid lansering. Vad detta beror på vet jag ej. Antagligen är efterfrågan större än tillgången alternativt så ser företag chansen att tjäna extra på rushen. Personligen kommer jag vänta till vid jul och se om priset stabiliserats fram tills dess.

Skrivet av HenrikM:

Spel till konsoller har alltid varit dyra. Till NES kostade spelen upp till $60 i USA på 80 talet.

Om inte mer. Finns fall där spel lanserats närmare $100 sträcket till NES t.ex.

Skrivet av AndersB:

Är det bara jag som tänker att det är jävlat skit när jag ser på priset? Jag hade hellre sett en RIKTIGT bra konsoll för 10 000 eller mer..

Vet inte om man i någon utsträckning kan säga att detta är skit. Iallafall inte sett till hårdvaran. Dessutom... hur många konsoler tror du hade blivit sålda om den kostat 10K? Det finns liksom ingen marknad för en konsol i den prisklassen. Vilket Sony märkte med t.ex. PS3.

Skrivet av AndersB:

Jag har inte påstått att det är skit, jag tänker mer på hur mycket bättre den SKULLE kunna vara..

Mycket hade kunnat vara bättre. Men då måste den ju bli större eftersom det krävs mer aktiv kylning.. och då måste det även in mer kräm från PSUn.. och sedan måste ju priset gå upp men då konkurrerar man med PC utan att kunna erbjuda uppgradering genom utbyte av delar etc...

Nej. Det låter mer som du inte riktigt förstått koncepten med en konsol. Den är inte till för att ha "bäst hårdvara" utan konsoler är enkom till för att kunna erbjuda billigare lösningar till PC. En konsol som skulle kosta som en PC skulle snabbt tappa marknaden till PC.

Skrivet av AndersB:

Du har lyckats klippa bort att jag "..tänker att det är skit..".. Det är inget jag påstått...

Och på vilket sätt ändrar det något alls?

Skrivet av joeldeluxe:

CDON verkar vara live med priset 5990:-, frågan är om Webhallen, Inet och Elgiganten kör samma pris?

https://b2c.cdon.se/spel/playstation-5-47458513?utm_source=pr...

Känns som placeholders för tillfället. Ungefär som när varenda butik körde "9999:-".

Just Webhallen "tar" fina 10001:- för den normala och 10002:- för digital edition. Med andra ord.. Det är placeholders eftersom leverantörerna inte vet exakta priser ännu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@anders190: Tycker tvärtom, ett mörkare FF med mer klassiskt fantasytema är precis vad jag hoppades på, supertaggad på det.

Blev riktigt taggad på FF med. Det var längesedan jag blev taggad, sista spelet jag spelade var FF13 det spela jag igenom men det var jag inte riktigt nöjd och 15 har jag inte ens provat.

sedan har jag klara alla sedan FF4 5 6 8 9 10 12 13

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

minns inte vart jag läste det igårkväll, men verkade som ett utvecklare hade hintat om att man skulle välja skivläsarmodellen av den anledningen, vet inte om det blir någon registrering så man får digitala utgåvan, eller om den helt emulerar ps4 desvärre.

Alright då lär man fokusera på den med optisk.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Självklart kommer PC komma ifatt och förbi, det är väl knappast någon nyhet att PC kommer ligga i framkant största delen av tiden vad gäller hårdvara?

Håller med. Är det någon ledning från PS/XB på detta område, så lär den vara mycket kortvarig skulle jag misstänka.

Skrivet av anon5930:

Inget som visades såg ut att kräva någon speciallösning för att fungera. Merparten av spelen kommer dessutom till PC.
Nästa år får PC DirectStorage stöd vilket ska ge funktionaliteten Sony idag skryter om.

Det sagt, för priset får man idag något mycket kraftfullare än vad en dator för samma pris skulle kostat. Men Sonys PR om hur viktig deras lagringslösning är har de fortfarande inte kunnat visa upp på ett sätt för oberoende granskning. Finns en risk att Sony satsat för hårt på deras SSD som en gimmick och blir frånsprungna tidigt.

Sony gjorde bättre än Apple iallafall, erbjuder ett spel många kunder vill spela. Fortnite.

*LOL*

Ja, där ligger Apple i lä (även om jag inte spelar Fortnite, så gillar jag inte deras inlåsningsfasoner på den senaste tiden)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Så. Sony börjar köra cross gen (Horizon Zero West släpps till PS4 också verkar det som) och har börjat släppa spel till PC. Xbox kör tight samarbete med PC. Känns som PC spelare är de stora vinnarna här?

Skrivet av LastNinjas:

Tror inte det, det blir nog helt enkelt exklusivt till Playstation när det gäller konsoller, men även tillgängligt för PC. De flesta spelen du såg idag kommer till PC inkl Harry Potter & Resident Evil som andra exempel.

PC ser ut att bli vinnarna, då både Xbox & Playstation ser ut att nu lansera sina spel till PC marknaden.

Bra konsoler bägge två, men som främst PC-spelare så är det absolut en stor bra förändring som sker nu.

Skrivet av loevet:

Det verkar som att många spel på nästa generation kommer ta ett steg upp i pris som rykten gjort gällande tidigare. Det här ska vara lanseringspriser för Sony Worldwide Studios.

https://i.pinimg.com/564x/c1/a7/2a/c1a72a215c73da44da851efdfc6dfad9.jpg

Skrivet av dcxs:

Asså det här är helt sjukt. Blir det 850kr i sverige då eller?! Jag tycker redan priserna på 699 digitalt är rätt vidriga.. Hoppas verkligen detta bara gäller PSN

De kanske måste kompensera för hårdare subventionerad hårdvara än tidigare?

Skrivet av TKD_1337:

Det gäller fysiska spel också. Sinnessjukt. Plus PS Plus för att kunna spela online. Jag håller mig till PC denna generationen.

Märklig att nerladdningsbara spel skall vara dyrare än fysiska (som måste vara mycket dyrare att tillverka och distribuera).

Skrivet av Vangen:

Och själv frågar jag mig... varför 2 skilda lanseringar?

Är vi Européer så lågt prioriterade enligt Sony?

Trodde man hade slutat och lansera konsoler i olika datum.

Förmodligen är Europa på andra plats, och vid brist/tidsnöd så prioriterar de nog USA och Japan.

Skrivet av anon5930:

Jag skulle vilja se samma sak testas mot en PC. Med tanke på att Sony jämt ska prata om sin SSD så är detta något de måste visa upp. Det du nämner låter inte som något som endast deras påstådda lösning klarar. I PC världen jämför och benchar vi ju, jag vill se tester helt enkelt. Men inte jättelångt kvar till lansering samtidigt så snart vet vi.

Exakt! Då får vi reda på fakta i ämnet (inte bara "hype"). Skall bli grymt intressant!

Skrivet av Markusas:

Alright då lär man fokusera på den med optisk.

Är nog helt klart lönsamt med tanke på de höga priserna i nätbutikerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: tredjepartsutgivare går ju också över till dessa prisnivåer, så jag tror snarare att det handlar om att dagens spelutveckling är sjukt dyr på AAA-nivå och att spelpriser inte utvecklats särskilt mycket de senaste årtiondena. Jag förstår att folk kan tycka att det blir dyrt med spel med de nya priserna, men när jag ser det från utvecklarnas och utgivarnas perspektiv är det egentligen inte så konstigt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: tredjepartsutgivare går ju också över till dessa prisnivåer, så jag tror snarare att det handlar om att dagens spelutveckling är sjukt dyr på AAA-nivå och att spelpriser inte utvecklats särskilt mycket de senaste årtiondena. Jag förstår att folk kan tycka att det blir dyrt med spel med de nya priserna, men när jag ser det från utvecklarnas och utgivarnas perspektiv är det egentligen inte så konstigt.

Jo, det kan ju vara så. Riktigt höga är de ivf. Helt klart.

Vad jag dock inte förstått är varför det skall vara så mycket dyrare att ladda ner spelen, jämfört med att köpa fysisk kopia i fysiska butiker.

Borde det inte vara precis tvärt om?

Samma sak gäller fö. ofta även Microsofts och Nintendos butik, så frågan är inte endast riktat mot Sony (även om skillnaden kanske ofta verkar vara något lite större där).

Mycket märkligt tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: jo men så har det ju varit länge, redan med PS3/Xbox 360-generationen kostade ju de digitala versionerna lika mycket som de fysiska. De digitala gick dessutom inte ned i pris som de fysiska varianterna i butik, så ofta kunde man köpa en fysisk kopia för mindre än i konsolmakarens e-butik. Då var argumentet att Sony/MS/Nintendo inte ville göra sig ovänner med ÅF och butiker, som kanske skulle hämnas genom att inte ta in deras konsoler om de säljer spelen billigare i sina digitala butiker.

Med den här generationen tror jag däremot att de skivläsarbefriade modellerna är ytterligare en motivering till att hålla priserna höga. Både Sony och MS lär förlora en del på PS5 Digital Edition respektive Xbox Series S, och högre intäkt per digitalt såld speltitel kortar ned tiden det tar till de inte förlorar pengar på konsolerna längre. Förbättrade tillverkningstekniker och yields på komponenterna kommer sänka kostnaden per tillverkad konsol framgent, och när de når plus minus noll blir det fina pengar in på digital försäljning. Så ja, det borde vara tvärtom om man ser till tillverkningskostnad kontra den footprint spelet har på butikens servrar, men det är nog inte det som spelar in här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Markusas:

Jag undrar följande: Om jag köper PS5 med optisk läsare kommer jag då kunna plugga in en PS4-skiva t ex Bloodborne och det kommer funka direkt eller kommer jag behöva en PS5 update innan? Eller kommer man kunna regga sina spel och gå över till någon digital PS5-version av spelet?
Har inte sett någon info om hur bakåtkompabiliteten ska fungera i praktiken.

Sony har inte gått ut med något konkret om detta - säkert för att de är väl mer intresserade just nu av att kränga nya PS5-lir, he he... Initialt var allt de sa att 'nästan alla' av de 100 mest spelade PS4-spelen skulle funka på PS5, och senare expanderade de detta till att de 'förväntar sig' att 'nästan alla 4000 PS4-titlar ska funka.' Detta är inte ordagrant såklart. Man kan rota rätt på de exakta citaten på nätet, jag orkar inte just nu.

Klart verkar det dock som att någon form av emulering krävs då Sony gav tillgång till GPUn väldigt nära själva metallen, och GCNs shaderprogram går väl knappast att köra rakt av på Navi2 shaderprocessorer. Sedan är det säkert mer under huven som skiljer också vilket skulle kunna orsaka strul. Så det är väl inte så enkelt som att bara sätta i PS4-skivan och tuta och köra.

Men det verkar som Sony iallafall är ganska fokuserad på att få PS4-titlar att funka, så när de spel man vill köra har stöd så blir det väl inget mer komplicerat än att sätta i skivan, installera, och kanske ladda hem en patch över nätet. Eller ladda hem hela spelet om man köpt det digitalt.

Själv skulle jag gärna se PS3 bakåtkompabilitet också, vill köra Dante's Inferno igen till exempel. Klockade det spelet på min phat PS3, sen gick den och dog så då var den sparfilen förlorad pga unika krypteringsnycklar till HDDn i varje konsoll... *suck*

Skrivet av loevet:

Med den här generationen tror jag däremot att de skivläsarbefriade modellerna är ytterligare en motivering till att hålla priserna höga.

Nya konsollspel är ju redan nu extremt dyra att utveckla, med budgetar på tiotals miljoner US$. Blir spelet inte en framgång kan det ju knäcka en mindre utvecklare. Denna nya generationen lär göra kraven ännu större, samtidigt som inflation knaprar på pengasumman. Nypriset på spel har ju länge legat på $60 samtidigt som de bara blivit dyrare och dyrare att utveckla. Det förstår man ju att det inte går ihop ekonomiskt hur länge som helst...

Permalänk
Medlem

Vart går den att KÖPA?

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon132576: jo precis som jag skrev i ett tidigare inlägg lär de allt större utvecklingskostnaderna, som bara blir större med PS5/XSX/XSS, vara en anledning till att priserna behöver gå upp eftersom nivån stått stilla så länge. Men med de skivlösa konsolerna tror jag också att konsolmakarna passar på att vinna tillbaka förlorade pengar på aggressivt prissatt hårdvara.

Som sagt, för mig personligen är det helt ok att höja priserna med tanke på hur budgetar utvecklats kontra priset på spelen i butik, men jag förstår också de som tycker att det börjar bli lite väl saftigt per spelköp.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Ehh, varför då?

Plattformar: Playstation 5, Microsoft Windows
de tjänar pengar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Udda. PS5 är en vecka sen i Europa, men på Elgiganten börjar bokningen för den några dagar innan XBS. Trots att de dessutom sägs ha nån specialideal för avbetalning med just Elgiganten dessutom.

Skrivet av AndersB:

Jag har inte påstått att det är skit, jag tänker mer på hur mycket bättre den SKULLE kunna vara..

Vad nu än meningen var, så skulle resultatet bli en spelmaskin nästan utan några spel. Eller ivf inga på den kvalitetsnivå som kan förväntas utifrån tidigare generation.

Kolla på spelutbudet för 3DO, Pippin, CDi, CD32 etc för att se hur det hade sett ut med 10000kr konsoller idag. Det var inte det minsta kompatibelt med skalningsekonomiska fördelar då, och det är det än mindre idag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hur kan ni veta att det är ett bra pris på hörlurarna när vi inte har en aning om hur ljudet är.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Squallie: Det vet vi inte, jag går på Sonys tidigare track record med klart vettigt ljud utan att vara i toppklass, men som fungerar bra ihop med konsolen. Det är bara förbokningar det handlar om, om det mot förmodan visar sig att Sonys egna lurar är apkass och konkurrenterna ger bättre 3D-ljud på PS5 är det bara att inte hämta ut produkten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är precis som med skrivare. Idag kostar dom inte mer än några hundra men patronerna är dyra.

Exakt klockrent. Din analogi är klockren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

"jävlat skit när jag ser på priset?"

Vet inte hur man ska tolka det där annars? Men då kan man säga. Tänk om den skulle kosta 25.000:- tänk vad bra den skulle vara då. Det är ju meningen att så många som möjligt ska ha råd och få så bra prestanda som går för dom pengarna.

Ja, och glöm inte volymerna. Ett högre pris ger antagligen lägre volymer vilket driver hårdvarukostnaden uppåt. De har antagligen lagt sig i en sweetspot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingefaran:

Euro visas med moms inräknat så den kommer kosta 399 på amazon.de tex

Olika moms, tyvärr. Köper man från Amazon.de, får man olyckligt nog oftast betala svensk 25%-moms. (Inte den lägre "corona-sänkta" momsen som Tyskland har i nuläget, typ 19% istället för 25%).

Men i alla fall, så är viss moms inräknad i europeiska priser.
Amazon brukar ha bra priser, bättre än svenska, så skit i momsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag undrar hur Ps5 blev dyrare än Xbox i Sverige, när båda har samma pris i dollar? Nu är dock priserna tagna från två olika butiker och båda butikerna har tagit bort priserna verkar det som. Men Elgiganten hade lagt ut XsX för 5595:- och Mediamarkt hade lagt ut Ps5 för 6290:-. Det är ändå 695:- skillnad i priset, på något som egentligen ska kosta lika mycket.

Och på tal om att spelen blir dyrare denna generation. Visst det suger. Men spel har kostat lika mycket senaste 15-20 åren. Det är ett under att dom inte höjt priserna tidigare, Spel kostar mer och mer att utveckla och inflationen av ekonomin under dom senaste 15-20 åren har påverkat hur mycket vinst en studio gör på ett spel. Tänk bara hur jäkla mycket lönerna har gått upp på så många år.

Edit: Såg att MM har sänkt sitt pris till 5990:-

Återförsäljare har fri prissättning. Dvs, de kan försöka ta ut vilket pris de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Plattformar: Playstation 5, Microsoft Windows
de tjänar pengar

Det är i sig inte självklart (även om det inte ska uteslutas) att ett spel producerat av Sony Japan Studio kommer till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Återförsäljare har fri prissättning. Dvs, de kan försöka ta ut vilket pris de vill.

Det gäller till viss del även distributörer. Nordisk Film, som har hand om PS5, tycks ibland ha "sämre kronkurs" än de som har hand om xbox (microsoft?). Så även denna gång verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det gäller till viss del även distributörer. Nordisk Film, som har hand om PS5, tycks ibland ha "sämre kronkurs" än de som har hand om xbox (microsoft?). Så även denna gång verkar det som.

Nordisk Film har varit rätt kända med att lägga på att aningen slänga på rejäla marginaler på Playstation alternativt räkna väldigt högt på växelkurs för densamma.

Många har undrat över om de kanske ska förlora distributionen av Playstation pga detta men verkar inte så, detta då Playstation har haft en rätt hög prissättning i Sverige jämfört med andra närliggande regioner historiskt pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: jo men så har det ju varit länge, redan med PS3/Xbox 360-generationen kostade ju de digitala versionerna lika mycket som de fysiska. De digitala gick dessutom inte ned i pris som de fysiska varianterna i butik, så ofta kunde man köpa en fysisk kopia för mindre än i konsolmakarens e-butik. Då var argumentet att Sony/MS/Nintendo inte ville göra sig ovänner med ÅF och butiker, som kanske skulle hämnas genom att inte ta in deras konsoler om de säljer spelen billigare i sina digitala butiker.

Med den här generationen tror jag däremot att de skivläsarbefriade modellerna är ytterligare en motivering till att hålla priserna höga. Både Sony och MS lär förlora en del på PS5 Digital Edition respektive Xbox Series S, och högre intäkt per digitalt såld speltitel kortar ned tiden det tar till de inte förlorar pengar på konsolerna längre. Förbättrade tillverkningstekniker och yields på komponenterna kommer sänka kostnaden per tillverkad konsol framgent, och när de når plus minus noll blir det fina pengar in på digital försäljning. Så ja, det borde vara tvärtom om man ser till tillverkningskostnad kontra den footprint spelet har på butikens servrar, men det är nog inte det som spelar in här.

Jo, lite ologiskt är det iaf. tycker jag.

Även om jag köper spelen i fysisk utgåva så betalar det ju tillbaka till Sony/Microsoft som subventionerat min konsol. Är hel medveten om det upplägget, och kan köpa det som OK då jag får en konsol till under verkligt tillverkningspris.

Kan dock inte förstå att det skall vara dyrare att köpa via nerladdning? Man borde ju i dessa i tider med logistikproblem och miljöproblem, tvärt om, uppmuntra till mindre fysiska produkter att producera och skeppa världen runt.

Ok, att de inte vill konkurrera med butiker, men låt priserna vara lika de första månaderna (inte högre!), och sedan när de börjar sänkas i fysiska butiker så justerar man även i nätbutikerna. Hade inte det varit en mer OK modell?

Inte ute efter att sopa till Sony/Microsoft, men detta känns ju logiskt sett mycket snett så som det fungerar idag.

Det ända som känns prisvärt att köpa på nätet är Game Pass, och Sonys nya motsvarighet.

Att köpa spel på nätet löst per spel, känns som en ren förlustaffär och lite av en ripp-off som konsument.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ok, att de inte vill konkurrera med butiker, men låt priserna vara lika de första månaderna (inte högre!), och sedan när de börjar sänkas i fysiska butiker så justerar man även i nätbutikerna. Hade inte det varit en mer OK modell?

Inte ute efter att sopa till Sony/Microsoft, men detta känns ju logiskt sett mycket snett så som det fungerar idag.

Hur många lokala spelbutiker har du kring dig, här fick det stängas ner pga för dåliga marginaler, och liknande i grannkomuner (stängde ett år innan corona, så kanske tur för ägaren där ändå.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Nordisk Film har varit rätt kända med att lägga på att aningen slänga på rejäla marginaler på Playstation alternativt räkna väldigt högt på växelkurs för densamma.

Många har undrat över om de kanske ska förlora distributionen av Playstation pga detta men verkar inte så, detta då Playstation har haft en rätt hög prissättning i Sverige jämfört med andra närliggande regioner historiskt pga detta.

Sålänge de gör ett acceptabelt jobb med distributionen så lär det inte hända dessvärre.

Om ens det inte skulle vara fallet. De kan ju ha nån Bergsala-deal ingen vet om.

Skrivet av Smasher89:

Hur många lokala spelbutiker har du kring dig, här fick det stängas ner pga för dåliga marginaler, och liknande i grannkomuner (stängde ett år innan corona, så kanske tur för ägaren där ändå.)

Fast nu är det ju iof inte bara mormor Gretas spelbutik nere på byn som säljer fysiska spel.

Även de från Webhallen, CDON, Disc, shop, Elgiganten, Komplett, NoN, ETC, säljer till närmast 100% fysiska konsollspel. Och det är bland annat dessa som gjort affärerna allt svårare för mormor Greta, inte konsolltillverkarnas onlinebutiker för nedladdningsspel.

Att priserna för nedladdningsspel är höga har dock inte enbart med affärshänsyn till fysiska butiker att göra. Det finns en hel rad rätt uppenbara andra faktorer bakom detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vi får väl vänta och se. Sony kanske tar en liten extra Sverige-skatt.

Bergsala la på "svensk bergsala-skatt" på Nintendo-spel när jag växte upp. Var man i Tyskland eller England på resa, köptes det alltid in Nintendo-spel hem till Sverige. Minns jag rätt, låg Nintendo 30-40% högre i pris här hämma jämfört med utomlands. Men det var 80-90-talen.
Bergsala

Kanske blir det så med Sony, men tror inte det. Idag finns ju nätet man kan köpa genom, inte enbart svenska butiker som på 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Hur många lokala spelbutiker har du kring dig, här fick det stängas ner pga för dåliga marginaler, och liknande i grannkomuner (stängde ett år innan corona, så kanske tur för ägaren där ändå.)

Inet och Webhallen är väldigt nära, och de jag handlar mest av.

Men fysiska skivor finns även att beställa via nätet, och många nätbaserade butiker som hanterar fysiskt gods. Ofta så jag gör även om jag har nära till Inet och Webhallen. Det var egentligen inte heller något speciellt relaterat till min poäng.

Poängen är att jag tycker det borde vara billigare för spelutvecklare att sälja spelen via nätet och nerladdning, än att hålla på att tillverka fysiska media, skeppa till butiker världen runt (antingen lokala, eller webb), och sedan lagra där.

Denna lägre kostnad när vi själva laddar hem, tycker jag borde komma oss kunder till godo av lite lägre priser. Inte högre!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Bergsala la på "svensk bergsala-skatt" på Nintendo-spel när jag växte upp. Var man i Tyskland eller England på resa, köptes det alltid in Nintendo-spel hem till Sverige. Minns jag rätt, låg Nintendo 30-40% högre i pris här hämma jämfört med utomlands. Men det var 80-90-talen.
Bergsala

Kanske blir det så med Sony, men tror inte det. Idag finns ju nätet man kan köpa genom, inte enbart svenska butiker som på 80-talet.

Ja, men Bergsala dömdes ju för sin inblandning i kartellverksamheten som höll uppe de priserna. Så jag gissar att det inte enbart var utlandskonkurrens som jämnade ut prisbilden en aning.

Skrivet av martinot:

Poängen är att jag tycker det borde vara billigare för spelutvecklare att sälja spelen via nätet och nerladdning, än att hålla på att tillverka fysiska media, skeppa till butiker världen runt (antingen lokala, eller webb), och sedan lagra där.

Denna lägre kostnad när vi själva laddar hem, tycker jag borde komma oss kunder till godo av lite lägre priser. Inte högre!

Det finns merkostnader också för nedladdning. Servrar, transaktionsgarantier, support, butiksöversättningar. (även om nu Google verkar sköta det, för Playstation iaf..)

Men den huvudsakliga orsaken är som alltid, att saker kostar exakt vad den primära delkundgruppen är villig att betala för dem.

Alltså kommer det antagligen alltid vara en premiumavgift för de som helt uppenbarligen har råd att inte ångra köp. Laddar du ned ett spel så har du ju redan placerat dina pengar för gott. Och kan du göra det så kan du naturligtvis också beta mer. En bekvämlighetsavgift helt enkelt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint