Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Njaa, beror nog på hur djupt i sömmarna man synar utgåvorna. Det mesta handlar om approach och filosofi.
Jag skulle inte använda en desktop version som server.
Precis som jag inte skulle använda en Windows 10 dekstop version som server istället för att köra en Windows Server. -om det nu är en server-tjänst man vill ha.
Det finns många fundamentala delar och aspekter som en användare som bara synar det grafiska inte ser eller kanske ens förstår men det kan visa sig senare vara angörande för hur tjänster fungerar rent praktiskt.

Desktop versioner är i regel anpassade för att du som användare sitter direkt vid maskinen, därav förhindrar/försvårar vissa utgåvor av Linux distros SSH-server instanser, mest utifrån perspektivet att en användare på en desktop normalt inte behöver ha en SSH server-instans lokalt utan endast en SSH-klient för att kunna ansluta MOT en server någon annanstans. Konceptet är ganska logiskt när man tänker på det.

Medan Server-versionerna förutsätter att processer och instanser som Openssh-server i regel är med i grundutbudet och skall agera just server ÅT andra.
Därmed kan även saker som att en Server generellt kör s.k. headless och inte bryr sig om strömsparlägen/hibernation osv. vara en faktor i hur väl en utgåva gör jobbet.
Förutom det ovan så gäller det även att Server-versioner har med diverse stöd för Mjukvaru/hårdvaru RAID samt andra tjänster såsom virtualisering, containerisering mm. som automatiskt kan sättas upp direkt vid installation.

Med det sagt så ja, Linux är väldigt formbart, du kan bygga om en Server-version till att bli/likna en Desktop-version och vice versa, men problemet kan uppstå när du inte har koll på alla de underliggande skillnaderna och därmed är det bättre, hävdar jag, att hålla sig till Server-versionen när den skall agera just server och Desktop när den skall agera just desktop.
Finns egentligen inget som hindrar att man sedan installerar en desktopmiljö (t.ex. XFCE) ovanpå en redan installerad Server installation för att få till ett GUI (även om jag personligen inte föredrar det) men det är helt upp till användaren att avgöra.

Säkerhetsaspekten finns där också men den går jag inte in på nu, då jag skulle kunna författa en kortare bok om vaför man bör/inte bör göra på det ena eller andra sättet

Var två som tog beslut runt os val Så enligt vad han kolla upp vart skillnaderna inte stora på Ubuntu om man valde desktop eller server.

Jag kollade inte upp detta, men men. Vi körde först serverversion med desktop på. Men efter liten olycka där vi prova ta bort användarkonto vi skapat gjorde vi ominstallation (gick inte starta os:et igen) och han vill inte bråka med serverversion och installera desktop igen.

Kan vara orsak till varför vi inte fick igång remote desktop på Ubuntu desktop ordentligt kom jag på nu (kan ha varit serverversionen vi lyckades få igång det).

Hur så har vi inte saknat något som inte gått att installera i alla fall Dock ger gui för inbyggda bradväggen felmeddelanden (vet inte om det beror på installation eller den remote vi kör).

En sak jag stör mig rätt mycket på är vi körde in lampp (lite av windows tänk här), ger hel del problem (går inte söka om man stöter på problem).

Mysql t.ex när jag skulle göra dump, fungerade inte alls bra (fick gissa vilken fil som hörde till mysql vi installerade genom lampp). För den skulle kunna göra en dump.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bakom kulisserna säger spåtanten såhär: Windows 10 används för att spionera på oss.

Det är därför det var free of charge for a time.

DÖDA WINDOWS 10!!!!!!!!

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Bakom kulisserna säger spåtanten såhär: Windows 10 används för att spionera på oss.

Det är därför det var free of charge for a time.

DÖDA WINDOWS 10!!!!!!!!

Shhh! 🤫 Du får oss att se konstiga ut!

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux ett bra tag nu, men det är alltid något program eller liknande utility som jag behöver från Windows som gör att jag aldrig blir av Windows helt. Börjar tröttna på att köra både och och det lutar åt att jag snart går tillbaka till Windows 10 och kör linux enbart på mina servrar.
Så länge inte alla program kommer till både Windows och Linux så sätter det käppar i hjulet för en när man ska göra nåt.
Jag har bland annat program för att uppdatera en gps jag har, ändra rgb-ljus i datorn, program för att uppdatera kartor för bilen och en hel del mer som enbart funkar i Windows. När något saknas, som man verkligen behöver, så är det enormt störigt och man blir väldigt låst.
Sen att Adobe inte finns till Linux är också en stor brist. Jag är så inkörd på Photoshop (ja jag har licens) och tycker inte gimp eller Krita funkar som ersättare tyvärr.
Funderar just nu, men lutar åt att jag bara kör Windows på desktop framöver. Tyvärr, tycker det är tråkigt, men när man inte kan göra sig av med det ena os:et så faller konceptet lite..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har kört Linux ett bra tag nu, men det är alltid något program eller liknande utility som jag behöver från Windows som gör att jag aldrig blir av Windows helt. Börjar tröttna på att köra både och och det lutar åt att jag snart går tillbaka till Windows 10 och kör linux enbart på mina servrar.
Så länge inte alla program kommer till både Windows och Linux så sätter det käppar i hjulet för en när man ska göra nåt.
Jag har bland annat program för att uppdatera en gps jag har, ändra rgb-ljus i datorn, program för att uppdatera kartor för bilen och en hel del mer som enbart funkar i Windows. När något saknas, som man verkligen behöver, så är det enormt störigt och man blir väldigt låst.
Sen att Adobe inte finns till Linux är också en stor brist. Jag är så inkörd på Photoshop (ja jag har licens) och tycker inte gimp eller Krita funkar som ersättare tyvärr.
Funderar just nu, men lutar åt att jag bara kör Windows på desktop framöver. Tyvärr, tycker det är tråkigt, men när man inte kan göra sig av med det ena os:et så faller konceptet lite..

Du kan inte köra Win10 i en VM? Förstår att du redan har tänkt på detta - men nyfiken på skäl varför inte (jag har lyckas få USB-passthru att funka fint - tänker på din GPS, etc).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bimbim:

Du kan inte köra Win10 i en VM? Förstår att du redan har tänkt på detta - men nyfiken på skäl varför inte (jag har lyckas få USB-passthru att funka fint - tänker på din GPS, etc).

Kör min stationära så, inga problem med USB passthrough alls, och när man stänger sin VM brukar jag välja "save state", så är allt precis som man lämnade det när man startar den igen, dvs alla program man använder är öppna och allt rätt inställt.

Funkar ganska smidigt när det bara är några enstaka program man behöver, och man slipper vänta på att windows ska boota och program öppnas.

Dock kör jag winXP och win7 i mina VM's beroende på vad programmet i fråga fungerar bäst i, win 10 känns onödigt tungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Du kan inte köra Win10 i en VM? Förstår att du redan har tänkt på detta - men nyfiken på skäl varför inte (jag har lyckas få USB-passthru att funka fint - tänker på din GPS, etc).

Jag kör redan Windows 10 virtualiserat på en annan maskin med både GPU passthrough och USB passthrough. Men det är även mer vardagliga produkter som jag hela tiden behöver använda och hålla på och switcha skärm och dator hela tiden gör bara att Linux känns mer i vägen än att bara köra Windows. Det är en hel flora program som saknas och det resulterar i att jag sitter mer vid min virtualiserade Windows 10 än vid linuxmaskinen. Jag har min primära skärm (43") kopplad till min linuxdator och en 27":a till min virtualiserade Windowsburk vilket känns lite begränsande.
Linux blir tyvärr bara ett störmoment då jag hela tiden behöver använda nåt i Windows. Det är alltså inte bara sällan-använda program som till GPS:en, utan mer vardagliga program som jag använder ofta.
Det är synd att inte fler program kommer till Linux, alternativen som ofta finns håller inte alltid måttet, tyvärr.
Kommer dock fortsätta köra Linux på alla mina servrar. Kanske även switchar och kör Linux som en virtuell maskin istället för Windows som jag gör idag.

Sen är det tyvärr en massa som fungerar sämre grafikkortsmässigt. Det finns t.ex. knappt stöd för att hårdvarudecoda video från webläsaren i Linux, något som finns i alla webläsare i Windows. Det går knappt att få igång hårdvarudecoding via andra program än VLC typ. Jag har lyckats nån gång. VLC funkar ju tyvärr riktigt dåligt under Linux med.

Har man en mus eller tangentbord med programvara för att ändra inställningar för dessa är det typ kört också.

Allt detta tillsammans gör det mer besvärligt än smidigt med Linux. Åter igen, tyvärr.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX:
Finns program att ställa in Mus/Tangentbord från Razer, Steelserier, Roccat, Logitech och dyl. men de kanske inte finns i distro repo alla gånger.
Brukar använda MPV istället för VLC som är otroligt segt av nån orsak.
Sen kan det finnas program för allt du pekar på men kanske inte de vanligaste som dyker upp.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@-=fredrik=-:
Finns program att ställa in Mus/Tangentbord från Razer, Steelserier, Roccat, Logitech och dyl. men de kanske inte finns i distro repo alla gånger.
Brukar använda MPV istället för VLC som är otroligt segt av nån orsak.
Sen kan det finnas program för allt du pekar på men kanske inte de vanligaste som dyker upp.

Jag vet, har kört Linux av och till i många år men det ersätter tyvärr inte Windows för min del ännu. Desktop har inte riktigt nått så långt som jag vill. Dessutom får jag inte igång mitt 2,5Gbps-kort utan en väldig massa meck, kommer först stöd i kernel 5.9 och byter jag till en experimental-version av kärnan så havererar mitt nvidia-kort p.g.a drivrutinerna.
(Har testat och lagt ett otal timmar på att få igång skiten).

Min intel-dator med intel-grafikkort eller mitt amd-grafikkort var halvt omöjligt att kolla om jag fick full rgb-output och ännu svårare att ändra om så inte var fallet. Därav kör jag nvidia där det är jättelätt att fixa inställningar via nvidia-settings. Intel och amd-drivarna var inbyggda i kärnan. Med intelkortet fick jag aldrig igång hårdvarudecoding av några filmer och cpu:n i den datorn var för klen för att orka avkoda vilket gjorde att varenda film som var i 4k (egenfilmat) bara hackade. Gick utmärkt i Windows.

Ja, massor sånt här som tyvärr ställer till det hela tiden. Intel-datorn var av senaste generation och kan vara så att det saknades stöd för vissa delar, men det gör det ju också svårt att köpa nåt helt nytt eftersom man då kan få vänta länge innan allt funkar.

Windows är också ett jäkla virrvarr och jag säger absolut inte att det är perfekt nånstans, utan snarare tvärtom . Massor med saker som funkar bättre i Linux. Microsoft har ju klantat till det gui-mässigt med inställningar på flera olika ställen med olika gränssnitt vilket är helt hål i huvudet.

Jag skulle verkligen vilja se en en hybrid med Windows och Linux. Linux i botten men med Windows app och hårdvarustöd. Kör även en Macbook med Mac OS och finns brister där med.

Finns inget klockrent os idag, tyvärr, alla har både brister o fördelar där Windows blivit sämre med åren och Linux och Mac OS bättre.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Manjaro är baserat på Arch men mer förkonfigurerat. Kanske kan vara värt att kolla på? En rullande release ger ju fräscha versioner hela tiden men man får nackdelen att mycket behöver uppdateras hela tiden. Jag har Arch Linux på min stationära dator som har snabb uppkoppling och används ofta så det går fort att uppdatera. Men på min bärbara kör jag debian stable så blir inte uppdateringarna så betungande över wifi. Båda maskinerna upplevs som stabila så det är nog mer något hårdvaruproblem som du har.

Finns även omvägar man kan gå. På min debianmaskin har jag installerat snapcraft och kör vissa programvaror jag vill hålla fräscha därigenom.
Exempelvis kan man installera darktable: https://snapcraft.io/darktable
Det blir som ett paket där alla beroenden bakas in och paketet hålls uppdaterat automatiskt med snapcraft.

Har själv inte testat darktable men Android Studio funkar bra via snapcraft.

Idag försöker jag installera program som tillåter monitorkalibreringsverktyg (DisplayCAL).
Fanns instruktioner för äldre Fedora, och "hur man lurar nyare tips" i forumet, men åh, hela tiden är det något som saknas i Fedoras utbud. Läste lite om kommande Fedora 33, några var sura och en sa att Fedora kommer bli som Ubuntu lite.

Kollade distrowatch och ser att Manjaro ligger på 2a plats. Fast varför hör jag så sällan om den? Mint - för nybörjare. Ubuntu för folk som inte tänker på säkerhet, Arch för supernördar, Fedora för Windows pro folket, Pop för spelare. Det är den bild som youtube har lärt mig, haha. Jag vore nöjd att ställa mig in windows pro kategorin men vill se större utbud av lättillgänglig mjukvara som funkar utan att man ska hacka runt.

Skrivet av SanTeoX:

Jag vet, har kört Linux av och till i många år men det ersätter tyvärr inte Windows för min del ännu. Desktop har inte riktigt nått så långt som jag vill. Dessutom får jag inte igång mitt 2,5Gbps-kort utan en väldig massa meck, kommer först stöd i kernel 5.9 och byter jag till en experimental-version av kärnan så havererar mitt nvidia-kort p.g.a drivrutinerna.
(Har testat och lagt ett otal timmar på att få igång skiten).

Min intel-dator med intel-grafikkort eller mitt amd-grafikkort var halvt omöjligt att kolla om jag fick full rgb-output och ännu svårare att ändra om så inte var fallet. Därav kör jag nvidia där det är jättelätt att fixa inställningar via nvidia-settings. Intel och amd-drivarna var inbyggda i kärnan. Med intelkortet fick jag aldrig igång hårdvarudecoding av några filmer och cpu:n i den datorn var för klen för att orka avkoda vilket gjorde att varenda film som var i 4k (egenfilmat) bara hackade. Gick utmärkt i Windows.

Ja, massor sånt här som tyvärr ställer till det hela tiden. Intel-datorn var av senaste generation och kan vara så att det saknades stöd för vissa delar, men det gör det ju också svårt att köpa nåt helt nytt eftersom man då kan få vänta länge innan allt funkar.

Windows är också ett jäkla virrvarr och jag säger absolut inte att det är perfekt nånstans, utan snarare tvärtom . Massor med saker som funkar bättre i Linux. Microsoft har ju klantat till det gui-mässigt med inställningar på flera olika ställen med olika gränssnitt vilket är helt hål i huvudet.

Jag skulle verkligen vilja se en en hybrid med Windows och Linux. Linux i botten men med Windows app och hårdvarustöd. Kör även en Macbook med Mac OS och finns brister där med.

Finns inget klockrent os idag, tyvärr, alla har både brister o fördelar där Windows blivit sämre med åren och Linux och Mac OS bättre.

Jag ser att du använder avancerade ord som RGB-output och jag får intryck av att du arbetar endel med redigering, samt använder Manjaro. Jag som precis upptäckt att det är kul att fotografera samt framkalla - ifall kulörerna hade stämt.
- Skulle du avråda mig att ens försöka arbeta med Linux eller får du till det bra ändå ihop med Manjaro+nvidia?
Vilka redigeringsprogram använder du och hur kalibrerar du dina saker?

Permalänk
Medlem

@faber:
Mitt råd till dig är att testa. Din upplevelse kanske blir annorlunda jämfört med andras?

Kör själv Arch och ser mig absolut inte som någon supernörd Den är bleeding edge - i yttersta framkant ja, men för mig har den varit stabil. Nån gång har den packat ihop och satt armarna i kors, men det är smällar man får ta när man är i framkanten. Det löste sig dock efter en uppdatering som kom ett par timmar senare. Det jag gillar mest med Arch är deras AUR programarkiv och deras wiki. I princip "allt" finns till arch med ett simpelt kommando och det är svårt att slita sig ifrån. Deras wiki innehåller sjukt mycket information som är användbart.

Provade för skojs skull att söka och installera Display CAL som du nämnde. Den fanns i de officiella programarkiven och gick smärtfritt att installera och starta. Med det sagt borde det finnas en god chans att även Manjaro har den i sina programarkiv. Jag vet att Nvidia och Linux inte är den bästa kombon, men då jag hade Nvidia fungerade det smärtfritt till spel i alla fall. Nu kör jag AMD och det har också fungerat utmärkt för mig i mitt spelande.

Edit: Provade att installera DisplayCAL på Opensuse Leap 15.2 (Som är en RPM distro). Där fanns DisplayCAL i deras programarkiv. Det var version 3.5.3. I Ubuntu 20.04 (Som är en DEB distro) hittade jag inte den i deras programarkiv. Om Fedora är en favorit, har du kikat på CentOS 8? Den är också RPM baserad, tillhör samma familj som Fedora, men skiljer sig lite grann om jag minns rätt.

Lagt till två distar jag provade i sökningen av DisplayCAL
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Idag försöker jag installera program som tillåter monitorkalibreringsverktyg (DisplayCAL).
Fanns instruktioner för äldre Fedora, och "hur man lurar nyare tips" i forumet, men åh, hela tiden är det något som saknas i Fedoras utbud. Läste lite om kommande Fedora 33, några var sura och en sa att Fedora kommer bli som Ubuntu lite.

Kollade distrowatch och ser att Manjaro ligger på 2a plats. Fast varför hör jag så sällan om den? Mint - för nybörjare. Ubuntu för folk som inte tänker på säkerhet, Arch för supernördar, Fedora för Windows pro folket, Pop för spelare. Det är den bild som youtube har lärt mig, haha. Jag vore nöjd att ställa mig in windows pro kategorin men vill se större utbud av lättillgänglig mjukvara som funkar utan att man ska hacka runt.

- Skulle du avråda mig att ens försöka arbeta med Linux eller får du till det bra ändå ihop med Manjaro+nvidia?
Vilka redigeringsprogram använder du och hur kalibrerar du dina saker?

Jag har sedan några år tillbaka gått från att syssla med fotografering på lite mer kommersiell nivå till att vara hobbyfotograf / "Prosumer". Jag har sedan 12 år tillbaka alltid kört någon linuxdist på någon av burkarna här hemma. Men sedan 6år tillbaka gått över helt till Linux / Foss i allt jag gör. Fram till 2017 höll jag mig exklusivt till någon av *buntu versionerna (90% Xubuntu). Av olika anledningar så började jag se mig om efter alternativ och efter lite testande så landade jag i Manjaro. Jag hade inga som helst problem att få Manjaro att funka för bild och enklare videoredigering. All mjukvara du behöver finns där i, antingen i deras egna förråd eller i AUR. Jag skulle nog säga att om man inte har "tummen mitt i näven" helt och hållet så reder man ut Manjaro precis lika lätt som Ubuntu. Jag säger inte att Manjaro är felfritt och perfekt, men det är inte Ubuntu heller. Tidigare i våras så bestämde jag mig för att jag ville utmana mig själv lite och som jag kunde få Arch att fungera tillfredsställande för mig och mitt användande. Det var enklare än jag trodde...men Arch har sina baksidor helt klart, särskilt när det kommer till uppdatering av systemet e.t.c. Men det är en helt annan diskussion. Jag är dock kvar i Arch i skrivande stund. Jag har investerat så mycket tid i det nu så jag kör på tills jag tröttnar (om det nu kommer ske någon gång ).

Gällande programvara för bildbearbetning och färgkalibrering så använder jag följande:

DisplayCal / Argyll CMS tillsammans med en ColorMunki Photo/Design (hårdvara) för kalibrering av skärm.
Rapid Photo Downloader för import av raw-filer.
Darktable för bearbetning av raw-filer.
Gimp för eventuella justeringar och efterarbeten. (Har dock även PS installerat via Wine om jag skulle behöva).

Vad gäller hårdvara så har jag tidigare kört Intel / Nvidia kombo men sedan tidigt i våras så gick jag "all in" på AMD, jag har kört AMD exklusivt sedan dess. Jag kan inte påstå att det för mig har varit några problem att åstadkomma det jag vill, mjukvarumässigt, oavsett hårdvarukombo. Jag använder datorn idag till både bild / videoredigering, gaming och vardagligt användande för multimedia e.t.c.

Jag skulle absolut våga rekommendera dig att prova Manjaro för ditt användande. Klarar du att få allt att funka i Ubuntu så kommer du lyckas lika bra om inte bättre i Manjaro. Men precis som med allt annat i Linux så får man vara beredd på att prova sig fram och lägga lite tid i att ställa in och "konfa" allt efter sina behov. Det är en liten inlärningskurva, men absolut inte mer än man klarar, förutsatt att man vill !
Allt du behöver finns i deras programvaruförråd eller i AUR, det finns gott om hjälp att få på webben och deras Wiki i kombination med Arch Wikin så reder du allt, skulle jag våga säga. Återigen, förutsatt att du verkligen vill och är beredd på förändringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Idag försöker jag installera program som tillåter monitorkalibreringsverktyg (DisplayCAL).
Fanns instruktioner för äldre Fedora, och "hur man lurar nyare tips" i forumet, men åh, hela tiden är det något som saknas i Fedoras utbud. Läste lite om kommande Fedora 33, några var sura och en sa att Fedora kommer bli som Ubuntu lite.

Kollade distrowatch och ser att Manjaro ligger på 2a plats. Fast varför hör jag så sällan om den? Mint - för nybörjare. Ubuntu för folk som inte tänker på säkerhet, Arch för supernördar, Fedora för Windows pro folket, Pop för spelare. Det är den bild som youtube har lärt mig, haha. Jag vore nöjd att ställa mig in windows pro kategorin men vill se större utbud av lättillgänglig mjukvara som funkar utan att man ska hacka runt.

Jag ser att du använder avancerade ord som RGB-output och jag får intryck av att du arbetar endel med redigering, samt använder Manjaro. Jag som precis upptäckt att det är kul att fotografera samt framkalla - ifall kulörerna hade stämt.
- Skulle du avråda mig att ens försöka arbeta med Linux eller får du till det bra ändå ihop med Manjaro+nvidia?
Vilka redigeringsprogram använder du och hur kalibrerar du dina saker?

DisplayCal verkar finnas för Manjaro.
https://discover.manjaro.org/applications/displaycal
Men jag har inte testat.

Jag tror Manjaro är populärt hos de som testat Arch Linux men tycker det är för krångligt eller jobbigt att behöva konfiguera allt manuellt när man gör en nyinstallation. Tycker det låter som något som kan passa dig. Det jag gillar mest med Arch Linux är deras Wiki. Kan tänka mig den också är till nytta för de som kör Manjaro. Sökte på displaycal i wikin och fick upp info om ICC-profiler.
https://wiki.archlinux.org/index.php/ICC_profiles

Permalänk

Manjaro tycker jag är ett utmärkt alternativ. Jag kör själv arch just nu, på gott och ont.. Snabbt förklarat:

Arch:
+ AUR, seriöst svårt att leva utan. Tror inte jag behövt installera något som INTE gått hitta i officiella repona eller AUR.
+ Pamac som gui för Pacman (pakethanteraren) - fixar att installera och uppdatera allt supersmidigt
+ Har aldrig behövt fippla med att lägga till andra repositories, keys osv som man får göra i ubuntu och liknande.
+ Pga ovanstående går det leva helt utan att köra pacman i terminalen. Ett klick för att uppdatera, en sökning i gui för att installera nytt, inget mer behövs.
+ Alltid de absolut senaste versionerna av program och paket
+ Ingen bloat, du vet exakt vad du får
+ Grymt bra wiki där man kan hitta info om så gott som alla problem
- Då paketen som finns tillgängliga är rykande färska kan det smyga sig in buggar. Händer väldigt sällan (ca 1-2 ggr per år för min del), och fixas normalt inom några timmar. Men det händer.
- Sjukt jobbigt att installera

Manjaro:
+/- (beror på hur man ser det): Deras repon testas mer. Paket släpps lite senare än för Arch, men är å andra sidan mer vältestade. Så långsammare uppdateringar, men stabilare.
+ Enkel grafisk installer
- Mer bloat vid installation
+ I övrigt alla fördelar från Arch

Så manjaro är mer eller mindre en mer "curated"-version av arch där man får mer i basinstallationen och lite långsammare uppdateringar mot att det är mer stabilt. I övrigt är det rätt identiskt med arch skulle jag säga, och inget som bara är för "nördeliten" :).
Min nästa ominstallation kommer mest troligt att bli Manjaro.

Permalänk
Sötast

Håller på att konfa min jobbburk med linux nu!
Kanske går över från Windows på min bärbara om allt fungerar så väl som jag hoppas på!

Permalänk
Medlem

Kan nån fjärrstyra min bärbara (Manjaro Linux) och installera Mullvad VPN?

kan inte fixa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

- Sjukt jobbigt att installera

Vad är det folk finner så jobbigt med installationen av Arch? Är det CLI;et stökar till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är det folk finner så jobbigt med installationen av Arch? Är det CLI;et stökar till det?

Ja det skulle jag tro. Man måste ha wikin uppe samtidigt på en annan skärm (jag minns inte alla stegen utantill). Jag har löst detta med Arch Wiki app på telefonen. Det är inte svårt att installera egentligen men det blir ganska många detaljer. Personligen tycker jag om detta om jag får sitta i lugn och ro och kan fokusera en stund. Tror heller inte detta är förstahandsvalet för de flesta som vill byta från Windows till Linux.

Ibland är det skönt att bara slänga in något förkonfigurerat system med standardskrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja det skulle jag tro. Man måste ha wikin uppe samtidigt på en annan skärm (jag minns inte alla stegen utantill). Jag har löst detta med Arch Wiki app på telefonen. Det är inte svårt att installera egentligen men det blir ganska många detaljer. Personligen tycker jag om detta om jag får sitta i lugn och ro och kan fokusera en stund. Tror heller inte detta är förstahandsvalet för de flesta som vill byta från Windows till Linux.

Ibland är det skönt att bara slänga in något förkonfigurerat system med standardskrivbord.

Det är förvisso lite bökigt, det kan jag hålla med om. Svårt att hålla allt i huvudet också. I grund och botten är det dock, typ: Ställ klocka, språk, grundläggande nätverk, partitionera/formatera diskarna osv. - inte raketkirurgi när man har wikin till hjälp.

För att slippa läsa på telefonen kan man köra den där GUI-versionen av installationen, vad det nu hette... Jag har kört med den tidigare, fast bara använt den som en Live-USB - dvs stänga ner den automatiserade installationen (som inte var särskilt bra) och öppna ett terminalfönster och Arch wiki i webläsaren. Det blir lite smidigare när man kan ha det uppe på samma skärm och klippa och klistra lite kommandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är förvisso lite bökigt, det kan jag hålla med om. Svårt att hålla allt i huvudet också. I grund och botten är det dock, typ: Ställ klocka, språk, grundläggande nätverk, partitionera/formatera diskarna osv. - inte raketkirurgi när man har wikin till hjälp.

För att slippa läsa på telefonen kan man köra den där GUI-versionen av installationen, vad det nu hette... Jag har kört med den tidigare, fast bara använt den som en Live-USB - dvs stänga ner den automatiserade installationen (som inte var särskilt bra) och öppna ett terminalfönster och Arch wiki i webläsaren. Det blir lite smidigare när man kan ha det uppe på samma skärm och klippa och klistra lite kommandon.

Just det ja. Vet att det ska finnas textbaserad wiki för terminalen men har inte blivit av att använda den. Att kunna klistra kommandon underlättar mycket. Ska testa detta nästa gång.

Sedan är det en hel del val man ska göra. Har jag UEFI eller BIOS - vilket filsystem, hur ska jag partitionera, vilken boot manager, vilken display manager, vilken skrivbordsmiljö, vilka program o.s.v. Allt-i-ett installationer gör många sådana val automatiskt på gott och ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Kan nån fjärrstyra min bärbara (Manjaro Linux) och installera Mullvad VPN?

kan inte fixa det!

Hittar du inte ett paket att installera, eller är det något annat som inte fungerar? Googlade lite och fann några tips som kanske kan hjälpa lite.
Tråd på Reddit om just detta. Tipset var att prova: yay -Ss mullvad. Om du aktiverat AUR repo lär mullvad-vpn paketet dyka upp.

Här fanns det också lite info i Manjaro's forum:
https://forum.manjaro.org/search?q=mullvad%20vpn

Här fanns också lite info på Arch AUR sida om mullvad-vpn paketet:
https://aur.archlinux.org/packages/mullvad-vpn

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Hittar du inte ett paket att installera, eller är det något annat som inte fungerar? Googlade lite och fann några tips som kanske kan hjälpa lite.
Tråd på Reddit om just detta. Tipset var att prova: yay -Ss mullvad. Om du aktiverat AUR repo lär mullvad-vpn paketet dyka upp.

Här fanns det också lite info i Manjaro's forum:
https://forum.manjaro.org/search?q=mullvad%20vpn

Här fanns också lite info på Arch AUR sida om mullvad-vpn paketet:
https://aur.archlinux.org/packages/mullvad-vpn

WOW, denna quide funkade: https://forum.manjaro.org/t/cannot-install-mullvad-vpn/26207/...

DÅ ÄR JAG MULLVAD ÄNNU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

WOW, denna quide funkade: https://forum.manjaro.org/t/cannot-install-mullvad-vpn/26207/...

DÅ ÄR JAG MULLVAD ÄNNU.

Härligt! Kul att det funkade

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Zorin Ultimate och där kan man enkelt lägga in VPN direkt i kontrollpanelen, tankade bara ner en länk som jag kunde hämta hos min VPN, tog nån minut att fixa, har lagt in flera olika i kontrollpanelen och sedan kan man enkelt nere vid klockan på skrivbordet koppla upp sig och växla mellan olika länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Just det ja. Vet att det ska finnas textbaserad wiki för terminalen men har inte blivit av att använda den. Att kunna klistra kommandon underlättar mycket. Ska testa detta nästa gång.

Sedan är det en hel del val man ska göra. Har jag UEFI eller BIOS - vilket filsystem, hur ska jag partitionera, vilken boot manager, vilken display manager, vilken skrivbordsmiljö, vilka program o.s.v. Allt-i-ett installationer gör många sådana val automatiskt på gott och ont.

Ja, det är ju onekligen lite fler beslut som måste fattas. Det kommer man inte ifrån. Jag vet inte om det gör det just svårare men det är onekligen lite fler saker att tänka på. Sen förstår jag verkligen om andra vill ha något som bara funkar, även om jag skulle argumentera för att Linux är fel väg att gå där.

Jag tycker annars Arch har ett oförtjänt rykte om sig att kräva ett mäktigt Unix-skägg. Kanske för att många Arch-användare bygger på det ryktet (det har ju t.om. blivit en meme) och communityt verkar lida av en del elitism. Jag menar, visst... installationen är inte särskilt automatiserad och du måste fatta en del beslut som kanske inte är självklara om du är nybörjare, men... det är inte raketkirurgi. Det är mer att det tar lite tid i början. Du kommer säkert vilja göra om installationen några gånger. Till syvende och sist är det dock bara att processen är manuell och du har stor frihet att konfigurera systemet som du vill ha det.

Sen betyder förstås inte per automatik att det blir bättre om du själv får härja och konfigurera som du vill. Men, det är ändå inte krav på Unix-skägg att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det är ju onekligen lite fler beslut som måste fattas. Det kommer man inte ifrån. Jag vet inte om det gör det just svårare men det är onekligen lite fler saker att tänka på. Sen förstår jag verkligen om andra vill ha något som bara funkar, även om jag skulle argumentera för att Linux är fel väg att gå där.

Jag tycker annars Arch har ett oförtjänt rykte om sig att kräva ett mäktigt Unix-skägg. Kanske för att många Arch-användare bygger på det ryktet (det har ju t.om. blivit en meme) och communityt verkar lida av en del elitism. Jag menar, visst... installationen är inte särskilt automatiserad och du måste fatta en del beslut som kanske inte är självklara om du är nybörjare, men... det är inte raketkirurgi. Det är mer att det tar lite tid i början. Du kommer säkert vilja göra om installationen några gånger. Till syvende och sist är det dock bara att processen är manuell och du har stor frihet att konfigurera systemet som du vill ha det.

Sen betyder förstås inte per automatik att det blir bättre om du själv får härja och konfigurera som du vill. Men, det är ändå inte krav på Unix-skägg att göra det.

Arch kräver att du måste veta vad du vill ha. Jag lät skägget växa och installerade Arch på en överbliven laptop. Vet inte om skägget är för kort, men jag kör inte Arch idag.
Istället har jag kört distributioner baserade på Ubuntu i många år. Men det beror främst på att jag vill ha stabilitet och lätt installation.
Fast nu har jag doppat tårna i Manjaro, som är en dist baserad på Arch. Enkel installation och ett eget programförråd.

Är man nybörjare och intresserad att testa Linux, råder jag att testa Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu Mate, Ubuntu Budgie, Lubuntu eller liknande. Då får man testa på en mängd olika skrivbordsmiljöer och kanske hittar en som passar.

Själv är jag helt såld på KDE Plasma och håller koll på distributioner som erbjuder det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Arch kräver att du måste veta vad du vill ha. Jag lät skägget växa och installerade Arch på en överbliven laptop. Vet inte om skägget är för kort, men jag kör inte Arch idag.
Istället har jag kört distributioner baserade på Ubuntu i många år. Men det beror främst på att jag vill ha stabilitet och lätt installation.
Fast nu har jag doppat tårna i Manjaro, som är en dist baserad på Arch. Enkel installation och ett eget programförråd.

Är man nybörjare och intresserad att testa Linux, råder jag att testa Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu Mate, Ubuntu Budgie, Lubuntu eller liknande. Då får man testa på en mängd olika skrivbordsmiljöer och kanske hittar en som passar.

Själv är jag helt såld på KDE Plasma och håller koll på distributioner som erbjuder det.

Nja, man måste inte veta vad man vill ha mer än rätt drivrutiner för sin hårdvara. Å andra sidan vet man vad man får, vilket inte är säkert med andra distros. När jag testat Manjaro har jag exempelvis inte fått Nvidias drivrutiner, utan fått fixa det i efterhand. Enkelt om man har koll men som nybörjare kan man missa det. Annars är det ju bara prova sig fram till vad man vill ha. Gå inte över till Linux som primärt system dag ett så går det bra. I värsta fall får man installera om.

Ungefär samma sak får du göra om du ska testa olika skrivbordsmiljöer med andra distros. Det tar lite längre tid med Arch bara, eftersom Arch-muppar av någon anledning envisas med en osmidig installation (man får lära sig ignorera dylika dumheter).

Vad jag gillar med Arch är att jag har koll på vad som är installerat och hur det är konfigurerat. Det behöver inte nödvändigtvis vara bättre men det faktum att jag vet ger mig sinnesro och gör det enklare att felsöka problem.

Permalänk

Jag fuskade in Arch på min dator.
Är ju bara att installera typ Manjaro och sedan ändra källorna för pakethanteraren till Archs huvudförråd.
Vips så har man en konfad och klar Archinstallation.
Jag har kört den i ett par år nu.

Permalänk
Medlem

För den som gillar en utmaning så är Arch installationen rätt väg att gå. Den är knepig utan tvivel men gradvis så lär man sig väldigt mycket på det. Nu ska jag inte heller framställa mig som en person med x antal meter Unix-skägg, utan snarare lockades av olika youtuber's att prova. Det var främst ChrisTitusTech som övertygade mig i slutändan. Kan säga att det tog ett antal installationer innan jag fick det att fungera.

Senare fick jag tips om olika script som hjälpte till så att installationen blev lite lättare. Sen stötte jag på Arco Linux som vad jag förstår syftar till att lära användaren att gå från en enkel, grafisk installation till "the arch way". För mig var Arch utan tvekan en utmaning som jag kände mig väldigt stolt över att ha klarat.

Nu är jag i en "distro-hopp" period där jag utforskar olika distributioner och testar hur det fungerar. Allt som oftast återvänder jag till Arch och just AUR. Den är rena giftet Det finns i stort sett allt där och behöver inte lägga till olika repos hit och dit. Om ett program skulle saknas, går det ju alltid att ladda ner den och kompilera källkoden själv. Det är, vad jag förstått, som sker mer en del paket i AUR. Skillnaden tror jag är att i AUR så har den som sköter om paketet ordnat med alla beroenden så det kommer med på köpet. Men likväl kan det bugga ur där också.

Det som var svårast i bytet mellan Windows -> Linux var spelbiten. Nu fungerar Steam för mig, även med vissa spel som inte är "linux native" tack vare Steams Proton. Fast det är lite trixande ibland, men det fungerar.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Något som är en mycket god idé att göra de första gångerna man installerar Arch eller någon annan linux-dist (gäller främst textbasserad installation) på en dator, om man har bristande kunskaper, är att skriva ner alla kommandon, antingen i en texthanterare på en annan dator samtidigt som man genomför installationen eller på papper!
Då vet man vilka kommandon man har kört och vilka konfigurationer man har gjort, om man blir tvungen att börja om från början eller för att leta efter eventuella fel! Man har även möjlighet att justera installationen nästa gång om man blir tvungen att börja om.

Discord och Win10 var de största orsakerna till att jag genuint började titta på att installera någon linux-distro som ersättare, även om jag förmodligen kommer fortsätta ha en maskin med Windows på pga diverse icke-kompatibla program.
Valet föll på Arch som ett "lättdrivet" OS, detta för att kunna köra discord i en VM.
Följde någon guide på YT för att installera Arch i VirtualBox.
Installerade sedan Arch på en extra laptop, lite klurigt då den är utrustad med ATI+AMD-APU, men det har snurrat nästan problemfritt i över ett år. Var något problem med några utdaterade paket vid någon systemuppdatering, men inte mer än så.

"Linux"-erfarenheter sedan tidigare är installation av någon för tillfället "intressant" distro med några års mellanrum som varit varaktiga 1-2 veckor innan de åter blivit bortplockade.
Mest minnesvärda var jag fick för mig att Gentoo var en utmärkt distro. Spenderade en hel helg på att installera det för att inom 20 minuter totalt kvadda det. Detta var mer än 10 år sedan och jag har ingen aning om det är lättare eller lika lurigt att installera idag.