Gammalt grafikkort i nytt bygge (pga försenade 3080..)

Permalänk
Medlem

Gammalt grafikkort i nytt bygge (pga försenade 3080..)

Tjena,

Jag är nog inte ensam om att känna stor besvikelse över hur svårt det skulle vara att få tag i ett 3080 nu vid release. Jag hade förberett mig genom att bygga ihop en ny dator (äger ingen sen innan just nu) som jag bara tänkt klicka i grafikkortet i. Nu när det blir så försenat vill jag ju dock självklart kunna använda datorn så länge så man slipper klättra på väggarna här hemma. Min fråga är därför:

- Kan jag köra min helt nya dator med ett gammalt 980/1050/1060/1070 om jag kan få tag i ett så länge? Eller kan några övriga delar ta skada av det?

Se mina datorkomponenter nedan:

- Fractal Design Define S
- Intel Core i7 10700k
- Samsung 970 EVO Plus 500gb
- MSI MAG TOMAHAWK Z490
- Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16
- Arctic Cooling Liquid Freezer II 240
- Corsair RM750X 750W v2
- Corsair ML120 x2

Tack på förhand!

Permalänk
Viking

Ja, du kan använda vilket grafikkort du vill

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, du kan använda vilket grafikkort du vill

Toppen! Stort tack för snabbt svar

Kan inte så mycket om bottleneck heller, så vet inte om jag kan få problem med det av en för bra processor till ett rätt dåligt grafikkort? Eller är det bara åt andra hållet det gäller?

Permalänk
Viking
Skrivet av Roschan:

Toppen! Stort tack för snabbt svar

Kan inte så mycket om bottleneck heller, så vet inte om jag kan få problem med det av en för bra processor till ett rätt dåligt grafikkort? Eller är det bara åt andra hållet det gäller?

Du kan aldrig få problem med en bottleneck. Det ända är att den komponenten som flaskhalsas inte kan jobba för fullt. Varje system i världen har en bottleneck, det är inget man kan undkomma.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Roschan:

Toppen! Stort tack för snabbt svar

Kan inte så mycket om bottleneck heller, så vet inte om jag kan få problem med det av en för bra processor till ett rätt dåligt grafikkort? Eller är det bara åt andra hållet det gäller?

Du kommer ju i stort sett alltid ha en "bottleneck" för det finns nog inget spel/program som kan maxa allt till 100%, kommer alltid vara en komponent som går på max och de andra får jobba mindre. Så har du ett dåligt grafikkort så kommer kanske inte CPUn jobba till 100%, och det är inget problem.

Även på det mest balanserade systemet så kommer ju belastningen variera även under ett spelets gång, så man KAN inte ha ett system som inte "bottleneckar" hela tiden, men på olika komponenter, beroende på vad som händer i spelet.

Men har du ett sämre grafikkort, dra ner grafikinställningarna tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roschan:

Toppen! Stort tack för snabbt svar

Kan inte så mycket om bottleneck heller, så vet inte om jag kan få problem med det av en för bra processor till ett rätt dåligt grafikkort? Eller är det bara åt andra hållet det gäller?

Flaskhals innebär att en komponent begränsar vad systemet kan prestera. Det finns alltid en flaskhals i alla system men det är olika vad som begränsar och hur mycket. När man spelar på en dator så är i princip alltid grafikkortet flaskhalsen, därför är det önskvärt med så hög prestanda som möjligt på gpu.

Skulle du ha en allt för dålig CPU så kan den däremot bli flaskhals för vad en GPU kan leverera. Du kommer ändå nå en uppgradering med en bättre GPU men kanske inte kan utnyttja den fullt ut om CPUn har för låg prestanda och det är denna flaskhals många pratar om när man säger att CPUn blir systemets flaskhals.

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för, kolla min dator i signaturen där jag har ett 8-9 år gammalt kort parat med en 3900x och det fungerar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Shit vad svar, ni är grymma! Stort tack igen