Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

Hela webbläsarfönstret blir svart vilket kanske sammanfattar tillgången till kort.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekhyddan:

Hela webbläsarfönstret blir svart vilket kanske sammanfattar tillgången till kort.

Jaha, det var tänkt att se ut så? Jag höll på och felsökte mina blockerare om de var boven...

Men ja, famlande i mörker, mörka känslor med strimmor av glädje när någon lyckligt lottade får tag i ett kort. Sammanfattar nog lanseringen bra så här långt.

Permalänk
Medlem

Jag kände att det var lika bra att göra en bokning på netonnet, fast de är ***** och fuckade upp sin release, då vet jag att jag får gigabyte 3080 Eagle OC till 7825

Fixat extra asterix /Mod
Permalänk
Medlem

Känns tråkigt att man inte ens vet om man lyckades beställa något kort detta året. Eftersom säljarna inte ens har koll på sina egna lager ännu. Nu är det vara att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sant det faktiskt, spann mest vidare på det du skrev. Nu har jag tid att ta ut men hade jag fått kort imorrn så vettefan om jag skulle använda dessa för detta. Men Cyberpunk... då är det tänkt att ta ledigt såvida jag inte har något akut på jobbet.

Hade lätt kunnat ta en dag ledigt på måndag om jag haft kortet i min ägo men sparar till tex Cyberpunk som du säger. Spelet släpps ju 19e Nov så det är ju två veckor efter jag förhoppningsvis får mitt kort

Skrivet av ericdy:

@Mocka: Jag hoppas att det kommer imorgon! Har haft delar till ett nytt bygge liggandes sen i maj. Så kommer det i helg blir det att bygga 😃

Lycka till och glöm inte att lägga upp en bild i köpt 2020 tråden tack så man får längta lite extra

Skrivet av Tallyho:

Känns tråkigt att man inte ens vet om man lyckades beställa något kort detta året. Eftersom säljarna inte ens har koll på sina egna lager ännu. Nu är det vara att vänta.

Hade butikerna åtminstone sagt vilken köplats man har hade man väl kunnat ha ett hum om när det blir, nu svävar man i total ovisshet, inte kul.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

14:55 beställde jag Gigabyte OC från Komplett och fick ganska tidigt "behandlas" ibockad.
18:37 Info från postnord om att paketet är registrerat för leverans

Var absolut först bland dom på Komplett, tog nog inte mer än 10 sekunder att få iväg beställningen på första bästa kort som dök upp som köpbart.

Nu är det bara att vänta in recensioner på detta kort och se hur det faktiskt presterar. Brukar inte köpa några highend kort egentligen, men kände mig tvungen tillsammans med min nya CX48 oled tv.

Permalänk
Medlem

Ser att streamers på twitch redan fått kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Hade varit intressant att se om det gick att begränsa strömförbrukningen av 3080 till samma nivå som 2080 ti-kort för att se hur mycket mer prestanda per watt kortet ger.

Läste på Reddit:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iuht5l/3080_computer...

"Computerbase.de: A 50W lower TDP would've meant only 4% lower performance and 25% better efficiency than 2080Ti, not 10%."

Kanske värt att undervolta lite?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv

Snark. Hade helt glömt bort detta men jag får ju faktiskt en Nvidia-leverans från Komplett imorgon. Ett 3080? Nej, i det närmaste motsatsen... Shield Pro. Nåja, blir kul att uppgradera min LG OLED antar jag, men inte vad jag skulle vilja spendera helgen med. Speciellt när jag tillslut bestämde mig för köp.

Skrivet av Mocka:

Hade lätt kunnat ta en dag ledigt på måndag om jag haft kortet i min ägo men sparar till tex Cyberpunk som du säger. Spelet släpps ju 19e Nov så det är ju två veckor efter jag förhoppningsvis får mitt kort

Lycka till och glöm inte att lägga upp en bild i köpt 2020 tråden tack så man får längta lite extra

Hade butikerna åtminstone sagt vilken köplats man har hade man väl kunnat ha ett hum om när det blir, nu svävar man i total ovisshet, inte kul.

Haha, finns god marginal för leverans där.

Skrivet av filbunke:

Ser att streamers på twitch redan fått kort.

De lär ju ha hög prio, ju kändare desto högre.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Elgiganten verkar ju ha flera 3080 på lager? Vadfalls??
Det står +25 i webblager på de flesta kort. Är de lite bänga i huvudet kanske? Eller är det jag som är bäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreamfluid:

Elgiganten verkar ju ha flera 3080 på lager? Vadfalls??
Det står +25 i webblager på de flesta kort. Är de lite bänga i huvudet kanske? Eller är det jag som är bäng?

Går du in på ett kort så står det "Obekräftad leveranstid - upp till 2 mån levtid" så dom kanske inte är helt ärliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dreamfluid:

Elgiganten verkar ju ha flera 3080 på lager? Vadfalls??
Det står +25 i webblager på de flesta kort. Är de lite bänga i huvudet kanske? Eller är det jag som är bäng?

Elgiganten är notoriska lagerlögnare. Varför vänta till slutet av året tills Cyberpunk 2077 släpps när Elgiganten på något mystiskt vis redan har 100+ i lager?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/pc-och-mac-spel...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ni som också lyckas få beställt via Webhallen, står det också 1-2 dagar för er i Order bekräftelsen?

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Seriöst. Hur kan SweC ge ett kort Toppklass när det enbart verkar var tillgängligt för recensenter och tubers?

Permalänk
Inaktiv

I can relate...

Edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Ni som också lyckas få beställt via Webhallen, står det också 1-2 dagar för er i Order bekräftelsen?

Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC 10GB
Artikelnr: 324085
1 st à 7825 kr
1-2 dagar

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Seriöst. Hur kan SweC ge ett kort Toppklass när det enbart verkar var tillgängligt för recensenter och tubers?

Det är ju inte kortet det är fel på. Dessutom tror jag inte ens Swec kan se in i framtiden?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Sgart:

Det är ju inte kortet det är fel på. Dessutom tror jag inte ens Swec kan se in i framtiden?

Vi har inte utvecklat den förmågan än tyvärr, men hoppas kunna komma dit en dag!

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Ser att streamers på twitch redan fått kort.

Betald marknadsföring? ...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Jag kände att det var lika bra att göra en bokning på netonnet, fast de är ***** och fuckade upp sin release, då vet jag att jag får gigabyte 3080 Eagle OC till 7825

Är det också introduktionspris på den?

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få ett!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Är det också introduktionspris på den?

Yes, det är det billigaste priset vi sett med 3080 och gigabyte eagle har fått bra kritik som jag sett hittills. Känns som bäst prestanda per krona som jag sett, även om det är väldigt marginellt, sen 2 st hdmi på kortet.

Edit, skrev lite extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Yes, det är det billigaste priset vi sett med 3080 och gigabyte eagle har fått bra kritik som jag sett hittills

Okej. Jag kollade en recension nu. Jag har knappt hunnit eftersom jag fokuserade på Zotac-kortet. Alla kort har i princip samma prestanda verkar det som. Jag väntar på mitt Zotac-kort. Inväntar en skärm så kvittar egentligen om jag har grafikkortet nu eller inte faktiskt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte vet jag men LevelCapGaming pekar på att det är en Bot som köpt en massa kort.
En som kommenterar säger så här "This is COMPLETELY Nvidias fault, youre telling me the leading power in gpus and AI cant add a captcha or system to prevent bots from ordering 30 plus cards?"

https://www.youtube.com/watch?v=qH_NJa1x4-A

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Inte vet jag men LevelCapGaming pekar på att det är en Bot som köpt en massa kort.
En som kommenterar säger så här "This is COMPLETELY Nvidias fault, youre telling me the leading power in gpus and AI cant add a captcha or system to prevent bots from ordering 30 plus cards?"

https://www.youtube.com/watch?v=qH_NJa1x4-A

Ja, tyvärr. Se för dig själv!

https://twitter.com/BounceAlerts

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Ja, tyvärr. Se för dig själv!

https://twitter.com/BounceAlerts

Suger inom detta område med botar. Ja ja ja.. suckar o inser att pengar finns att hämta typ över allt. Suck...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |