Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Nja, med tanke på att Panasonic ska investera ytterligare 100 miljoner USD för att bygga ut kapaciteten vid giga 1 i Nevada, så räknar de rimligen med att få fortsätta leverera batterier ett bra tag till (https://insideevs.com/news/439899/panasonic-100-million-tesla...).

Dessutom tycker jag inte alls att de angivna måtten stämmer - när jag tittar på bilden och jämför med min egen hand, så tycker jag att batteriet ser ut att vara närmare en decimeter högt.

Men men, som sagt - mest meningslösa och nördiga spekulationer - men det tycks jag inte vara ensam om
/M

Kan hylsorna på bilden innehålla dubbla celler? Det hade ju stämt relativt väl med måtten i alla fall.

Permalänk

@Dhanjel:

Jag kör iofs en för ny Leaf, men träffat Leafägare som har 2013-2014 års modell med fortfarande mycket bra prestanda, alla med höga staplar i batteriförmåga och går forfarande bra även i verkligheten. T o m någon med 2012 års modell som fortfarande har hyfsad prestanda, även om den i sig har rätt så dålig räckvidd redan vid ny.

Men många laddar ju hemma med ner normal laddning, snabbladdare behövs ju inte då. Och det är ju bara några Leafägare jag träffat, så inget att bygga statistik på. Kul att Nissan nu ger 8 års garanti på batteripaketet, då bör de känna sig rätt så säkra.

Och jag har kollat på att ha Zoe som pendlarbil, men hyran börjar bli rejält dyr när man pendlar 2000 mil och uppåt som jag.

Så jag är inte så säkert på att hyra batteri kommer bli en hit, helst inte om utbytespriser batterier för 10 år gamla batterier kommer bli bra.

Men det är ju en bransch som inte får så många år seda fått ett rejält skutt i batterikapacitet och lägre priser samtidigt, så man får nog avvakta flera år framåt innan man ser vad som blir bäst o satsa på.

Permalänk
Medlem

@addek83: Som du säger, så skulle det stämma med måtten - MEN själv bedömer jag detta som mycket osannolikt, eftersom du får onödigt mycket ineffektiv volym genom att skapa en skarv emellan två celler, på det sättet. Polerna tar ju i sig lite plats, och genom att då ha extra poler för att bygga ihop två celler, det framstår i mina ögon som totalt onödigt, och därigenom helt i strid med Elons/Teslas filosofi/natur.

Om det är något som Elon & co är duktiga på, så är det ju att skapa sig en bild av de fysiska begränsningarna och sedan optimera med utgångspunkt av dem - oavsett mänskliga konventioner, förutfattade meningar eller vad som är "bekvämt". Det är ju detta tänkande som lett till säkerheten vid Paypals betalningar (via ett mail), till att SpaceX lyckas landa sina raketer istället för att bara krascha dem i havet och till att Teslas autopilot närmar sig autonomi (helt oavsett sk svenska AI-forskares bild av vad som krävs för att köra bil, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ai-professorn-tro.... Samma principer går igen i alla Elons idéer och projekt - ex neural link, the boring company, hyperloop etc. Genom att fokusera på de fysikaliska/tekniska principerna och bortse från konventioner, så lyckas Elon designa lösningar som de flesta inte ens kan tänka sig.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

@addek83: Som du säger, så skulle det stämma med måtten - MEN själv bedömer jag detta som mycket osannolikt, eftersom du får onödigt mycket ineffektiv volym genom att skapa en skarv emellan två celler, på det sättet. Polerna tar ju i sig lite plats, och genom att då ha extra poler för att bygga ihop två celler, det framstår i mina ögon som totalt onödigt, och därigenom helt i strid med Elons/Teslas filosofi/natur.

Om det är något som Elon & co är duktiga på, så är det ju att skapa sig en bild av de fysiska begränsningarna och sedan optimera med utgångspunkt av dem - oavsett mänskliga konventioner, förutfattade meningar eller vad som är "bekvämt". Det är ju detta tänkande som lett till säkerheten vid Paypals betalningar (via ett mail), till att SpaceX lyckas landa sina raketer istället för att bara krascha dem i havet och till att Teslas autopilot närmar sig autonomi (helt oavsett sk svenska AI-forskares bild av vad som krävs för att köra bil, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ai-professorn-tro.... Samma principer går igen i alla Elons idéer och projekt - ex neural link, the boring company, hyperloop etc. Genom att fokusera på de fysikaliska/tekniska principerna och bortse från konventioner, så lyckas Elon designa lösningar som de flesta inte ens kan tänka sig.

/M

Nu minns jag inte högstadiematten så väl, men att ställa cylindrar med större diameter bredvid varandra innebär väl dessutom större oanvända luckor emellan cellerna i detta fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Nja, med tanke på att Panasonic ska investera ytterligare 100 miljoner USD för att bygga ut kapaciteten vid giga 1 i Nevada, så räknar de rimligen med att få fortsätta leverera batterier ett bra tag till (https://insideevs.com/news/439899/panasonic-100-million-tesla...).

Dessutom tycker jag inte alls att de angivna måtten stämmer - när jag tittar på bilden och jämför med min egen hand, så tycker jag att batteriet ser ut att vara närmare en decimeter högt.

Men men, som sagt - mest meningslösa och nördiga spekulationer - men det tycks jag inte vara ensam om
/M

Som sagt Tesla modell 3 & Y lär fortfarande behöva 2170 celler och dessa är Tesla storsäljare så inte konstigt alls i Kina har Catl haft andra celler & Tesla ökar försäljningen hela tiden så dom använder allt dom kan få tag på.

Antar att du missade att läsa Electrec text som dom går in på batteriets uppbyggnad och mått så han som hållt i batteriet i handen har självklart korrekt mått och en närbild kan lätt lura ögat.
https://electrek.co/2020/09/16/tesla-battery-cell-in-house-ro...

"We have previously reported on Tesla’s project Palladium, which involves significant updates to Model S and Model X, but it now looks like it could also involve new cells specifically for that project on top of the Roadrunner cells."

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@addek83: Ja, större diameter innebär större slack mellan cylindrarna - men samtidigt så kompenseras detta av att färre, större celler sannolikt innebär mindre förluster kopplade till att det då blir färre höljen/isolering etc. Detta framstår som ett ganska avancerat optimeringsproblem, som Tesla säkert ägnat en hel del energi på.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Jag har läst den texten - och såvitt jag kan se står det inget alls där om höjden på cellen, utan bara diametern. I patentet (https://electrek.co/2020/05/07/tesla-patents-battery-cell-elo...) benämns höjden med W (bredd) - siffrorna som nämns tycks snarare vara kopplade till de olika delarna (materialval/funktion/tjocklek etc.), inte deras fysiska mått.

/M

Permalänk
Medlem

Antagligen är de 70mm höga.

Om Tesla visar nått amazing på battery day så känns det som att det borde få det i production så snabbt som möjligt. Finns det inte annars en risk att folk väntar med sitt bilköp?

Permalänk
Medlem

Förslag att slopa fördelarna med Förmånsbil från 2021 för er som planerar tjänstebil lär det bli rush antar jag. https://www.dn.se/ekonomi/regeringens-forslag-gor-det-dyrare-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Antagligen är de 70mm höga.

Om Tesla visar nått amazing på battery day så känns det som att det borde få det i production så snabbt som möjligt. Finns det inte annars en risk att folk väntar med sitt bilköp?

Antar att dom visar en Tesla modell S alt Modell X med dessa batterier installerade i bilen men vet inte hur många som väntar in dessa

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Förslag att slopa fördelarna med Förmånsbil från 2021 för er som planerar tjänstebil lär det bli rush antar jag. https://www.dn.se/ekonomi/regeringens-forslag-gor-det-dyrare-...

Kommer det påverka värdeminskningen och slutpriset?
Eller är det strunt samma? Har inte riktigt fått kläm på det här med företagsleasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kommer det påverka värdeminskningen och slutpriset?
Eller är det strunt samma? Har inte riktigt fått kläm på det här med företagsleasing.

Kommer påverka hur mycket som är avdragsgillt om man har en företagsbil.

Men tror inte andrahandsvärde kommer ändras då Leasingbil oftast säljs hos bilfirmor till marknadsvärde enbart bilfirmor som satsat helt på att köpa in dessa som blir förlorarna.

Dom gör vinsten på leasing bilarna via att köpa dom till bra priser & sälja till marknadsvärde.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

4329kr/månad inkl 1500 mil/år, vinterhjul och serviceavtal

var den offerten jag fick.

Då tror jag du får be din säljare titta igen. För 2500 mil, inklusive service och försäkring betalar jag 4350:-. Även detta en Life då. Köpte vinterhjul i egen regi, tar emot att leasa däck. Finns kompletta vinterhjul att köpa för runt 12k och då blir kostnaden per månad lägre än om du leasar dom, samt du äger faktiskt fälgarna vilket väl får ses som en bonus.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Aldric T: Det var ett ganska bra pris ändå. Har ändå tänkt testa en id3 så måste fråga vad man kan få en offert på av ren nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aldric T: Det var ett ganska bra pris ändå. Har ändå tänkt testa en id3 så måste fråga vad man kan få en offert på av ren nyfikenhet.

Offerten kan du begära direkt från Volkswagens hemsida som hänvisar dig till återförsäljare som har denna tjänsten men antar att lokala återförsäljaren vill sälja bilen så bara maila dom också och se om det skiljer sig mellan dom.
@Gainsgoblin

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aldric T: Det var ett ganska bra pris ändå. Har ändå tänkt testa en id3 så måste fråga vad man kan få en offert på av ren nyfikenhet.

Jag har pratat med säljare från 3 olika återförsäljare och 3495:- verkar vara botten. Man kan misstänka att det är order uppifrån just nu, inga priskrig, få bara ut så många bilar som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

MG ZS EV finns nu tillgänglig i Sverige totalt missat detta dock inte pris ännu
https://mgmotor.eu/sv-SE/model

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Det kan man, med max 1500 mil däremot vilket är löjligt lågt
Ska provköra en nästa fredag i alla fall, ska bli intressant att testa MEB plattformen och se ljudnivån. Tesla och Polestar lyser fortfarande med sin frånvaro här uppe så det får man väl testa när tillverkarna behagar sälja saker här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Han säger att dom köper in strömmen dyrare och att 350 Kw laddarna med strömmatningen är betydligt dyrare att bygga vs 50 Kw och jämför man mot 150 Kw är deras dubbelt så dyra att få på plats per enhet.

Så den höga kostnaden för att bygga deras infrastruktur så måste dom prissätta som dom gör för att få en förtjänst och att många uppskattar att kunna ladda snabbare och är beredd att betala dessa priser istället för att stå och vänta en längre tid.

Men det han totalt missar enligt mig är att dom fått enorma Eu stöd för att bygga denna infrastruktur och att märkena som köpt sig in på Ionity har bättre priser som Vw, Bmw, Mercedes, Ford, Kia & Hyundai men bara logiskt att dom som satsat eget kapital för utbyggnaden har bättre priser vs andra.

Sedan tror jag inte att någon som köper in så mycket mer ström vs en privatkonsument betalar mer för strömmen för är man en sådan stor viktig kund så får man bättre priser på strömmen.

Nej, några bättre priser på strömmen kan du knappast räkna med även om du är storkonsument, utan elpriset är ganska styrt av marknadspriset. Du kan köpa el på långa kontrakt till fast pris, men går då marknadspriset på el ned så betalar du då överpris istället.

Ska man därtill strömförsörja flera 350 kW laddare så talar vi om nätavgifter på en helt annan nivå än för hushåll med vanligtvis 11-24 kW.

Sedan är det ganska talande att biltillverkarna själva behöver satsa på detta, snarare än att oberoende kommersiella aktörer bygger dessa laddstationer. Dvs man betraktar detta som en kostnad som man behöver ta för att kunna sälja laddbara bilar, snarare än en möjlighet att tjäna pengar. Samma sak gäller Teslas Supercharger-nätverk.

Permalänk
Medlem

Volkswagen ID3, Tesla Björn 1000km Challenge 10 timmar och 45 min i Norge och Tesla Modell 3 SR+ 10 timmar och 30 min på Svenska 1000 km Challenge känns nästan som den kan matcha Tesla om han gjort testet i Sverige och 8 grader på kvällen.

Japp Vw ID3 är grym med 58 Kwh batteriet och väldigt låg förbrukning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Volkswagen ID3, Tesla Björn 1000km Challenge 10 timmar och 45 min i Norge och Tesla Modell 3 SR+ 10 timmar och 30 min på Svenska 1000 km Challenge känns nästan som den kan matcha Tesla om han gjort testet i Sverige och 8 grader på kvällen.

Japp Vw ID3 är grym med 58 Kwh batteriet och väldigt låg förbrukning.

Var och provkörde ID3 i torsdags men jag hade väntat med att köpa den innan mjukvaran är på plats.
Nu var den seg i alla menyer, jag slog in Berlin att navigera till och bilen verkade inte behöva ladda på de 138mil det är enkel väg :s
Skum gaspedal också men för 400k är det en helt ok elbil, men börjar man närma sig 500k hade jag kollat på e-niro och över 500k hade jag köpt en SR+

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: E-niro lever ju dock om som en skramlade plåtburk efter landsväg. Riktigt mycket vägljud, ska bli kul att se om en id3 är tystare även om den inte alls passar mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: E-niro lever ju dock om som en skramlade plåtburk efter landsväg. Riktigt mycket vägljud, ska bli kul att se om en id3 är tystare även om den inte alls passar mina behov.

Nu var det länge sedan jag körde E-niro borde vara runt 2018 men jag upplevde inte ID3 som speciellt tyst på E4 söder om Stockholm.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nu var det länge sedan jag körde E-niro borde vara runt 2018 men jag upplevde inte ID3 som speciellt tyst på E4 söder om Stockholm.

Åtminstone så är den tystare en Tesla modell 3.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Åtminstone så är den tystare en Tesla modell 3.

https://youtu.be/RpWUfUMgTaw

Mycket möjligt, jag upplever båda som lika dåliga på Svensk asfalt.
Det är ju ganska stor skillnad mot att köra i Tyskland mot Sverige.
I Tyskland tycker jag det mesta av ljudet är vindbrus och buller från andra, i Sverige och Norge som har väldigt grov asfalt så är det mesta däckljud.

Jag bytte däck på våran Zoe för 1 år sedan och jag kan helt ärlig säga att den är den absolut tystaste bil jag har kört i runt 70km/h även om jag åker många lyxlimpor i jobbet. Däck spelar större roll här uppe är i Tyskland och det är en helt annan ljudbild, men ingen av dem är speciellt tyst bil.
Man ska dock inte heller underskatta vilka frekvenser som dominerar för vissa blir man sömniga av och vissa upplever människan högre än vad de är osv.
Men jag tror inte direkt att det är någon jätteskillnad på någon elbil så länge man inte kör E-tron som är riktigt fin att köra långt i.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Tesla Battery Day är imorgon 1.30 PM PST = 10.30 PM EST
https://www.tesla.com/sv_se/2020shareholdermeeting

Detta event ska jag kolla på imorgon kväll iallfall

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla Battery Day är imorgon 1.30 PM PST = 10.30 PM EST
https://www.tesla.com/sv_se/2020shareholdermeeting

Detta event ska jag kolla på imorgon kväll iallfall

+1

/M

Permalänk
Medlem

Skoda Enyaq har haft dubbelt så hög efterfrågan en beräknat i Sverige och bilen visas i Täby Sthlm till en utvald skara av intresseanmälningarna dom fått.

Över 4000 har visat intresse på hemsidan.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200921/s...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Idag har jag fått se flera nya(re) elbilar.
Kommer till Cirkle K i södertälje, där står det en TMS(taxi) och laddar på bee, så jag ställer mig på ionity.
Efter en stund kommer en e-tron med den där skoda-grön/blå-färgen och laddar.
När taxin åkt och sedan e-tron, så kommer det en iqonic(stavning?), som "snodde" bee-laddaren sekunder före en annan e-tron (grå) som tänkte ta den också, han fick ta ionity typ.
Och där sitter jag i min blå EQC och väntar på 100%.