Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Går det inte skapa konto så allt är förinskrivet på nvidias hemsida?
Mitt vanliga geforcenow konto går inte logga in för köp, och jag hittar bara skapa konto via kassan.
Och då måste man faktiskt genomföra köpet för att kontot ska skapas.

Man vill ju gärna när 3090 släpps att allt är ifyllt redan så inget strular vid köpet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av risby:

Nu när jag läser att folk lyckades beställa FE efter kl 17 lackar jag ur... satt från 14:45 och hamrade Ctrl+F5 osv tills efter 16:00 när jag kom åt storen var de slut i lager direkt... till att folk sen lyckades köpa dem 17:00... Nvidia rökte crack?

De flesta korten har bottarna redan köpt upp.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jo, det var det jag menade.

Då är vi helt med varandra. Jag trodde faktiskt i min enfald att även om jag inte lyckas få första leveransen FE kan jag i varje fall lägga en beställning, till det utannonserade priset. Sen kanske det skulle bli 1-2 månaders väntetid. Lite surt, men okej. Ungefär så funkar det ju om man beställer från en vanlig webshop. Någon sådan möjlighet fanns ju dock aldrig.

Nu får man ju, som du säger, lägga mer tid på att hålla utkik och försöka beställa. Om man nu vill vara kund hos Nvidia, vilket jag inte alls är säker på att jag vill.

Jag har faktiskt aldrig sett en såhär usel produktrelease tidigare. Inget fel på produkten, vad det verkar, men releasen är under all kritik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Jag ligger före båda er tidsmässigt men av de kort jag beställde är tidigaste 7 Oktober (Palit) vilket jag beställde ca 30 sekunder efter klockan slog 15. Tror att kompletts system fullständigt tog självmord omkring 15:01 eftersom jag fick 404 error när jag försökte se mina ordrar och det nu står att ordern lades först 15:34. Beställde också Zotac-kortet så fort det kom fram på kompletts hemsida igen och även jag verkar få vänta till December... Kan även tillägga att Zotac-modellen kostar 700 kronor mer än när jag beställde, nvidia back at it again?

Jo, känns inte orimligt. Inet slutade svara flera gånger, och hade allmänt stora problem. Komplett fungerade rätt skapligt tills efter jag la min order, då började 404's hagla även här. Priset höjdes någon timme efter lanseringen, men när det hände var det redan slut på kort.

Vet inte jag, känslan jag fick var att Nvidia hade koll denna gång. De har ju nästan hela september visat, pratat och hajpat släppet. Och när det väl sker går det inte handla? Varför inte bara tillåta förbokning och låta oss köa om det var så dåligt med kort.

Som det blev nu gynnar inte ens Nvidia själva. Varför jäkta när ingen annan ska släppa grafikkort denna månaden? AMD ligger en bra bit bort, Intel likaså och de kommer knappast konkurrera mot exempelvis 3080. Hoppas verkligen saker klarnar under natten och imorgon. Hoppas också de som hinner få sina kort innan helgen njuter att få vara med dag ett, speciellt när så få kan vara det. Lanseringsdagar är speciella.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Då är vi helt med varandra. Jag trodde faktiskt i min enfald att även om jag inte lyckas få första leveransen FE kan jag i varje fall lägga en beställning, till det utannonserade priset. Sen kanske det skulle bli 1-2 månaders väntetid. Lite surt, men okej. Ungefär så funkar det ju om man beställer från en vanlig webshop. Någon sådan möjlighet fanns ju dock aldrig.

Nu får man ju, som du säger, lägga mer tid på att hålla utkik och försöka beställa. Om man nu vill vara kund hos Nvidia, vilket jag inte alls är säker på att jag vill.

Jag har faktiskt aldrig sett en såhär usel produktrelease tidigare. Inget fel på produkten, vad det verkar, men releasen är under all kritik.

Sen också att priset på 7825kr verkar ha försvunnit på många av korten, nu är det betydligt högre priser istället. Så var man inte supersnabb och fick ett kort eller bokade för det lägre priset kommer man få betala mer för korten, och ändå behöva vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Går det inte skapa konto så allt är förinskrivet på nvidias hemsida?
Mitt vanliga geforcenow konto går inte logga in för köp, och jag hittar bara skapa konto via kassan.
Och då måste man faktiskt genomföra köpet för att kontot ska skapas.

Man vill ju gärna när 3090 släpps att allt är ifyllt redan så inget strular vid köpet.

Precis så jag tänkte inför denna release. Vad du gör är att skaffa PayPal, om du inte redan har det, och se till att ha det kopplat direkt till ditt bankkonto eller ett kort som du har verifierat (overifierade kort riskerar att få godtyckliga utläggsspärrar). Sen har du förstås namn och adress registrerat hos PayPal, samt auto-fill på inloggningsuppgifterna. Jag stängde även av tvåfaktorsautentisering inför detta.

Nu har jag inte handlat via Nvidia tidigare men genom detta borde det endast vara några klick för att lägga ordern. Det hjälper ju dock inte om botar handlar upp alla kort eller om det faktiskt inte finns några kort att köpa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Då är vi helt med varandra. Jag trodde faktiskt i min enfald att även om jag inte lyckas få första leveransen FE kan jag i varje fall lägga en beställning, till det utannonserade priset. Sen kanske det skulle bli 1-2 månaders väntetid. Lite surt, men okej. Ungefär så funkar det ju om man beställer från en vanlig webshop. Någon sådan möjlighet fanns ju dock aldrig.

Nu får man ju, som du säger, lägga mer tid på att hålla utkik och försöka beställa. Om man nu vill vara kund hos Nvidia, vilket jag inte alls är säker på att jag vill.

Jag har faktiskt aldrig sett en såhär usel produktrelease tidigare. Inget fel på produkten, vad det verkar, men releasen är under all kritik.

Ja, man kliar sig lite i huvudet och undrar vad de håller på med. Speciellt nu när man väl får anta att det var entusiaster (och fans av Nvidia) som satt med köpfingret redo. Varför inte bara boka ett stort block med kunder och fortsätt tillverka? Jag hade gärna väntat, inga problem alls. Men sån här skit tänker jag av ren princip inte syssla med. Tänker likadant, jag börjar bli väldigt tveksam mot Nvidia. De har blivit lite för stora och beter sig därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, känns inte orimligt. Inet slutade svara flera gånger, och hade allmänt stora problem. Komplett fungerade rätt skapligt tills efter jag la min order, då började 404's hagla även här. Priset höjdes någon timme efter lanseringen, men när det hände var det redan slut på kort.

Vet inte jag, känslan jag fick var att Nvidia hade koll denna gång. De har ju nästan hela september visat, pratat och hajpat släppet. Och när det väl sker går det inte handla? Varför inte bara tillåta förbokning och låta oss köa om det var så dåligt med kort.

Som det blev nu gynnar inte ens Nvidia själva. Varför jäkta när ingen annan ska släppa grafikkort denna månaden? AMD ligger en bra bit bort, Intel likaså och de kommer knappast konkurrera mot exempelvis 3080. Hoppas verkligen saker klarnar under natten och imorgon. Hoppas också de som hinner få sina kort innan helgen njuter att få vara med dag ett, speciellt när så få kan vara det. Lanseringsdagar är speciella.

Gynnar säkerligen Nvidia. Vartenda kort är ju sålt! Sedan tror jag det ligger en hel del taktik i denna "papperslanseringen" ändå. Läste någon stans om deras "taktik" av att släppa en mindre batch med kort och använda sig av vissa lockpriser för att på något sätt möta AMD i oktober...
Skall se om jag hittar det någonstans igen. Var intressant!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Precis så jag tänkte inför denna release. Vad du gör är att skaffa PayPal, om du inte redan har det, och se till att ha det kopplat direkt till ditt bankkonto eller ett kort som du har verifierat (overifierade kort riskerar att få godtyckliga utläggsspärrar). Sen har du förstås namn och adress registrerat hos PayPal, samt auto-fill på inloggningsuppgifterna. Jag stängde även av tvåfaktorsautentisering inför detta.

Nu har jag inte handlat via Nvidia tidigare men genom detta borde det endast vara några klick för att lägga ordern. Det hjälper ju dock inte om botar handlar upp alla kort eller om det faktiskt inte finns några kort att köpa.

Ne sant.
Tänkte mest att skicka vidare till paypals sida introducerar ett extra steg. Men det kanske är det smidigaste trots allt.
Vad menar du exakt med verifierat kort?
Har mitt båda mina mastercard tillagda ica/swedbank.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sen också att priset på 7825kr verkar ha försvunnit på många av korten, nu är det betydligt högre priser istället. Så var man inte supersnabb och fick ett kort eller bokade för det lägre priset kommer man få betala mer för korten, och ändå behöva vänta.

Snabbkoll på Webhallen och Inet ger i varje fall att EVGA blivit dyrare. Asus, MSI och Gigabyte verkar ligga kvar på samma pris - än så länge.

Blir det upptrissade priser nu kan Nvidia dra åt helvete vad mig anbelangar. Jag har som princip att inte köpa av företag som pippar sina kunder. Det är deras sak att jobba för mina pengar - inte för mig att jobba för deras produkter.

Permalänk

Fick tag på ett Asus Geforce RTX 3080 TUF genom Proshop, Beställningsbekräftelse fick jag i mejlet Beräknande leverans 21-09 - 24-09, men det står att det inte är en orderbekräftelse.utan endast en kopia av vad vi har registrerat i din beställning.
är det någon som har fått en orderbekräftelse i från Proshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan1941:

Fick tag på ett Asus Geforce RTX 3080 TUF genom Proshop, Beställningsbekräftelse fick jag i mejlet Beräknande leverans 21-09 - 24-09, men det står att det inte är en orderbekräftelse.utan endast en kopia av vad vi har registrerat i din beställning.
är det någon som har fått en orderbekräftelse i från Proshop?

Har fått bekräftelse på mitt msi ventus och det är postat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan1941:

Fick tag på ett Asus Geforce RTX 3080 TUF genom Proshop, Beställningsbekräftelse fick jag i mejlet Beräknande leverans 21-09 - 24-09, men det står att det inte är en orderbekräftelse.utan endast en kopia av vad vi har registrerat i din beställning.
är det någon som har fått en orderbekräftelse i från Proshop?

Skulle precis fråga samma sak. Har skrivit till deras support och frågat ifall datumet faktiskt stämmer eller ej. De har dragit pengar iaf

Permalänk
Medlem

Summering av dagens köpupplevelse på Komplett.

14.45 - Loggar in på komplett för att vara redo.
14.57 - Lägger order på ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING.
15.16 - Orderbekräftelse på mailen, står att ordern är lagd 15.11, 404 när jag försöker kolla leveransdatum i Orderhistorik.
15.20 - Lyckas logga in, leveransdatum 7/10.
15.35 - Min order uppdaterar leveransdatum till 26/9
16.30 - Får email om att min order blivit avbruten och kundkorgen återställd. Ordern ligger dock kvar och ska levereras 26/9. Tänkte kolla med kundtjänst, men 249 pers före mig i kön

Riktigt tråkigt skött detta, undrar om komplett hade några kort att skicka ut eller bara sålde ut de som ska landa nästa vecka? Blir till att försöka få tag på ett 3090, hoppas det är mindre slagsmål om dem...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aja82:

Gynnar säkerligen Nvidia. Vartenda kort är ju sålt! Sedan tror jag det ligger en hel del taktik i denna "papperslanseringen" ändå. Läste någon stans om deras "taktik" av att släppa en mindre batch med kort och använda sig av vissa lockpriser för att på något sätt möta AMD i oktober...
Skall se om jag hittar det någonstans igen. Var intressant!

Mer rimligt än orimligt, bara Nvidia som har full insyn i vad som sker. Och om man får anta att Nvidia jagar eventuella bottar som köpt upp korten så borde de gå ut med vad som händer.

Det är inte Moores Law snubben du tänker på? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607664

Skrivet av DasIch:

Snabbkoll på Webhallen och Inet ger i varje fall att EVGA blivit dyrare. Asus, MSI och Gigabyte verkar ligga kvar på samma pris - än så länge.

Blir det upptrissade priser nu kan Nvidia dra åt helvete vad mig anbelangar. Jag har som princip att inte köpa av företag som pippar sina kunder. Det är deras sak att jobba för mina pengar - inte för mig att jobba för deras produkter.

Extra illa i EVGAs fall om de ökat i pris, de var aldrig köpbara någonstans. Iallafall i Sverige då.

Jag kan sitta kvar med mitt 1080Ti. Ganska långt kvar till Cyberpunk 2077 och 3080 var inte direkt imponerande på den punkt den borde imponera, Ray Tracing. RDNA2 vore intressant att se men jag är ändå ganska inne på att köra Nvidia vid byte. Men vi får se. Nvidia måste gå ut med något, ju fortare desto bättre.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Jo precis!

Hmmmm... Detta stämmer skrämmande bra såhär i efterhand. Skulle inte bli förvånad!

Från 11/9:
Nvidia’s Ultimate Play: Forced Scarcity & Elevated Prices before AMD RDNA 2 Launches
https://www.youtube.com/watch?v=SxtfNcm45xk&feature=youtu.be

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ne sant.
Tänkte mest att skicka vidare till paypals sida introducerar ett extra steg. Men det kanske är det smidigaste trots allt.
Vad menar du exakt med verifierat kort?
Har mitt båda mina mastercard tillagda ica/swedbank.

Med PayPal ska det bara vara att trycka på knappen för betalning med PayPal, fylla i inloggningsuppgifterna och godkänna. Annars måste du fylla i adress- och kortuppgifter.

Om du kollar dina kort kopplade till PayPal kommer du se en länk för verifiering. Vad det gör är att debitera 15Kr på kortet, och sen ta tillbaka transaktionen. På bankutdraget ser du sen en kod du fyller i hos PayPal. Det ska ta bort eventuella beloppsgränser.

Jag försökte hitta vad dessa beloppsgränser innebär men kom bara fram till att det är helt godtyckligt från PayPals sida. Tog ett par dagar för mig innan jag kunde se koden. En annan variant är förstås att du fyller på ditt saldo hos PayPal, men jag tror du måste koppla det till ett bankkonto då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ne sant.
Tänkte mest att skicka vidare till paypals sida introducerar ett extra steg. Men det kanske är det smidigaste trots allt.
Vad menar du exakt med verifierat kort?
Har mitt båda mina mastercard tillagda ica/swedbank.

Är du verkligen säker på att du måste genomföra köp för att kontot ska skapas. Jag skapade ett konto igår för shoppen. Så det stod sparat med kontonummer och allt.

Man måste trycka på fortsätt med kassbesöket om jag minns rätt. Då sparas ditt konto. Jag lyckades igår. Provade att logga in i kassan nu och vips så kom min info upp.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tse1:

Summering av dagens köpupplevelse på Komplett.

14.45 - Loggar in på komplett för att vara redo.
14.57 - Lägger order på ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING.
15.16 - Orderbekräftelse på mailen, står att ordern är lagd 15.11, 404 när jag försöker kolla leveransdatum i Orderhistorik.
15.20 - Lyckas logga in, leveransdatum 7/10.
15.35 - Min order uppdaterar leveransdatum till 26/9
16.30 - Får email om att min order blivit avbruten och kundkorgen återställd. Ordern ligger dock kvar och ska levereras 26/9. Tänkte kolla med kundtjänst, men 249 pers före mig i kön

Riktigt tråkigt skött detta, undrar om komplett hade några kort att skicka ut eller bara sålde ut de som ska landa nästa vecka? Blir till att försöka få tag på ett 3090, hoppas det är mindre slagsmål om dem...

Ouch! Och då var du ju i tid till och med! Så pass i tid att du la beställning 3 minuter innan.

Udda att de avbröt ordern... och frustrerande när du ändå borde ha fått ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Med PayPal ska det bara vara att trycka på knappen för betalning med PayPal, fylla i inloggningsuppgifterna och godkänna. Annars måste du fylla i adress- och kortuppgifter.

Om du kollar dina kort kopplade till PayPal kommer du se en länk för verifiering. Vad det gör är att debitera 15Kr på kortet, och sen ta tillbaka transaktionen. På bankutdraget ser du sen en kod du fyller i hos PayPal. Det ska ta bort eventuella beloppsgränser.

Jag försökte hitta vad dessa beloppsgränser innebär men kom bara fram till att det är helt godtyckligt från PayPals sida. Tog ett par dagar för mig innan jag kunde se koden. En annan variant är förstås att du fyller på ditt saldo hos PayPal, men jag tror du måste koppla det till ett bankkonto då.

Ahh perfekt. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av eribu:

Skulle precis fråga samma sak. Har skrivit till deras support och frågat ifall datumet faktiskt stämmer eller ej. De har dragit pengar iaf

Kanske kan återkoppla om du får svar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Är du verkligen säker på att du måste genomföra köp för att kontot ska skapas. Jag skapade ett konto igår för shoppen. Så det stod sparat med kontonummer och allt.

Man måste trycka på fortsätt med kassbesöket om jag minns rätt. Då sparas ditt konto. Jag lyckades igår. Provade att logga in i kassan nu och vips så kom min info upp.

Vet inte.
Men jag måste ju fylla i allt och gå vidare till nästa sida.
Osäker på om det bekräftar köpet, eller om det är ett steg till.
Eftersom sidan jag är på är samma som jag bekräftar via paypal, så blir man lite fundersam.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ni som också lyckas få beställt via Webhallen, står det också 1-2 dagar för er i Order bekräftelsen?

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades norpa ett Gigabyte RTX 3080 Gaming OC på Webhallen 15:07 efter ett jäkla kaos på deras hemsida. Sedan fick man vänta på bekräftelse i 1,5 timma. Trodde aldrig att jag skulle få tag på ett men ca 16:30 fick jag ett mail om att mitt kort fanns att hämta i butiken.

Nu sitter det i datorn och morrar.

Första intrycken:

Det blev ett helt annat klimat i min Fractal Define 7 nu, uppgraderade från ett STRIX 1080 och denna best producerar absurda mängder värme. Min låda har inte tillräcklig genomströmning av luft med denna så jag måste se över hur jag ska få mer luftflöde genom lådan när man spelar. Om jag tar bort sidorutan så blir det hur lugnt som helst, då går alla fläktar tystare än med 1080 kortet. Men så fort man stänger luckan börjar fläktarna jobba, speciellt AIO radiator fläktarna högst upp som blåser ut luft genom radiatorn. Den nya kylkonstruktionen som blåser igenom kortet blåser värme uppåt och det kastar omkull min tidigare fläktuppsättning, blir till att fundera om.

Har kört RDR2 med 4K och väldigt höga inställningar och då parkerar kortet på 60 FPS, har Gsync med 4K 60Hz skärm så ingen mening att sänka för högre FPS.

Kortet som sådant är ungefär lika stort som mitt STRIX 1080, lite tjockare, jag upplever dock detta 3080 kort som tystare vilket är glädjande, jag var väldigt nöjd med mitt STRIX men detta är ännu behagligare ur akustisk synpunkt.

Kortet presterar bra och allt ser bra ut såhär långt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

45 vardagars leverans på inets 3080 kort nu.. så lär ju inte bli nått innan jul.. haha bra jobbat

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

Ni som också lyckas få beställt via Webhallen, står det också 1-2 dagar för er i Order bekräftelsen?

För mig står det "Orderstatus Finns att hämta", men då var jag också en av de få som lyckades få tag i ett av korten de hade i lager på riktigt. Men efter att ha läst alla rykten om 20 GB-versioner av 3080 och de minimala skillnaderna mellan FE- och AIB-korten så vet jag inte om jag ska hämta ut det i morgon.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Ni som också lyckas få beställt via Webhallen, står det också 1-2 dagar för er i Order bekräftelsen?

Det står i lager på själva kortet samt att de skickar ett mail när det lämnar lagret.
Tittar jag på hemsidan står den som mottagen, återigen med kortet markerat som i lager, samt att det lanseras 17/9 (d.v.s idag).

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, har hänt ett flertal gånger att ordern går från mottagen direkt till skickad (speciellt när jag beställer på eftermiddagen, då blir den skickad på morgonen dagen efter).

Jag la min beställning kl. 15:03 på ett Msi Ventus.

Edit:
Lyxade till det med hemleverans, kostade ju trots allt hela 0kr

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan1941:

Fick tag på ett Asus Geforce RTX 3080 TUF genom Proshop, Beställningsbekräftelse fick jag i mejlet Beräknande leverans 21-09 - 24-09, men det står att det inte är en orderbekräftelse.utan endast en kopia av vad vi har registrerat i din beställning.
är det någon som har fått en orderbekräftelse i från Proshop?

Fick liknande allting såg grönt ut tills ikväll. nu har dom ändrat så nu får jag inget kort

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

För mig står det "Orderstatus Finns att hämta", men då var jag också en av de få som lyckades få tag i ett av korten de hade i lager på riktigt. Men efter att ha läst alla rykten om 20 GB-versioner av 3080 och de minimala skillnaderna mellan FE- och AIB-korten så vet jag inte om jag ska hämta ut det i morgon.

Jag kan jättegärna köpa kortet av dig för 500kr + frakt utöver det du betalade för det om du kommer på andra tankar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag lyckades norpa ett Gigabyte RTX 3080 Gaming OC på Webhallen 15:07 efter ett jäkla kaos på deras hemsida. Sedan fick man vänta på bekräftelse i 1,5 timma. Trodde aldrig att jag skulle få tag på ett men ca 16:30 fick jag ett mail om att mitt kort fanns att hämta i butiken.

Nu sitter det i datorn och morrar.

Första intrycken:

Det blev ett helt annat klimat i min Fractal Define 7 nu, uppgraderade från ett STRIX 1080 och denna best producerar absurda mängder värme. Min låda har inte tillräcklig genomströmning av luft med denna så jag måste se över hur jag ska få mer luftflöde genom lådan när man spelar. Om jag tar bort sidorutan så blir det hur lugnt som helst, då går alla fläktar tystare än med 1080 kortet. Men så fort man stänger luckan börjar fläktarna jobba, speciellt AIO radiator fläktarna högst upp som blåser ut luft genom radiatorn. Den nya kylkonstruktionen som blåser igenom kortet blåser värme uppåt och det kastar omkull min tidigare fläktuppsättning, blir till att fundera om.

Har kört RDR2 med 4K och väldigt höga inställningar och då parkerar kortet på 60 FPS, har Gsync med 4K 60Hz skärm så ingen mening att sänka för högre FPS.

Kortet som sådant är ungefär lika stort som mitt STRIX 1080, lite tjockare, jag upplever dock detta 3080 kort som tystare vilket är glädjande, jag var väldigt nöjd med mitt STRIX men detta är ännu behagligare ur akustisk synpunkt.

Kortet presterar bra och allt ser bra ut såhär långt.

Låter som att man får sikta in sig på ett 3090 då, 4k@60fps i ett inte helt nytt spel får en ju att fundera hur det presterar i ett liknande spel om 2år?

Rdr2 kanske är sjukt dåligt optimerat dock?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz