Tävling: Frågesport med mekaniska Core Mechanics-tangentbord i potten

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Frågesport med mekaniska Core Mechanics-tangentbord i potten

Prestanda och inga mellanhänder är mottot för nya svenska märket Core Mechanics, som gör debut med tangentbord och egen webbutik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En perfekt tävling för oss tangentbordsentusiaster

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Haha, man är ju ingen expert på detta med att skriva punchlines. Men de är ju värt ett försök för att återigen få ett splittat tangentbord med Mathias Silent switchar!

Permalänk
Medlem

Bästa "brytaren" för mig kommer alltid vara Model M, älskar bara namnet på tekniken; "Catastrophically buckling compression column switch and actuator" <3

Orkar dock inte delta i tävlingen xD

Permalänk
Medlem

Det är ju riktigt intressant med ett splittrat tangentbord, det blir mer ergonomiskt än vanliga men troligtvis inte nackdelen som finns med traditionella ergonomisk tangentbord. Att det är mekaniska brytare är ju super, men undra hur tysta de är?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av Lagers:

Att det är mekaniska brytare är ju super, men undra hur tysta de är?

Valde dem för att de är tysta nog att man ska kunna ha dem i en kontorsmiljö utan att bli utslängd.
Matias har ljudexempel en bit ned. http://matias.ca/switches/quiet/

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Lagers:

Det är ju riktigt intressant med ett splittrat tangentbord, det blir mer ergonomiskt än vanliga men troligtvis inte nackdelen som finns med traditionella ergonomisk tangentbord. Att det är mekaniska brytare är ju super, men undra hur tysta de är?

Bästa sättet att förklara det på är nog att de låter som vanliga standartangentbord man får från HP, som finns i typ alla kontorsmiljöer överallt.

De låter mer än sax switchar (laptop tangentbord), mycket mindre än vanliga mekaniska tangentbord och ungefär lika mycket som vanliga standard rubber dome tangentbord (som OEM HP jag nämnde ovan).

Det som låter mest är nog om man har en tendens att dra fingrarna över tangenterna när man skriver faktiskt.

Permalänk
Medlem

ser verkligen riktigt intressant ut, hoppas man får lägga vantarna på ett 🙂👍

Edit: Finns det mer bilder? tänkte visa kollegan imorgon.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Trevlig tävling och ett tangentbord som skapar nyfikenhet hos mig. Det måste testas, jag skriver mycket så möjligheten att vinkla tangentbordet som man vill lär vara skönt för både handleder och axlar.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av Göteborgaren:

ser verkligen riktigt intressant ut, hoppas man får lägga vantarna på ett 🙂👍

Edit: Finns det mer bilder? tänkte visa kollegan imorgon.

Mer bilder.
https://www.dropbox.com/sh/qokxao14b6zoyrw/AAC08dK8LuNyysbXkL...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle Wahlqvist:

Valde dem för att de är tysta nog att man ska kunna ha dem i en kontorsmiljö utan att bli utslängd.
Matias har ljudexempel en bit ned. http://matias.ca/switches/quiet/

Skrivet av huttala:

Bästa sättet att förklara det på är nog att de låter som vanliga standartangentbord man får från HP, som finns i typ alla kontorsmiljöer överallt.

De låter mer än sax switchar (laptop tangentbord), mycket mindre än vanliga mekaniska tangentbord och ungefär lika mycket som vanliga standard rubber dome tangentbord (som OEM HP jag nämnde ovan).

Det som låter mest är nog om man har en tendens att dra fingrarna över tangenterna när man skriver faktiskt.

Tack för svaren. Har inte haft något mekanisk själv än, men grabben har bruna tror jag och de låter lite mycket. Nu har jag Logitech K860 och de är ju mer som laptops, men har haft de flesta ergonomiska tangentbord från MS genom åren annars, kan inte sitta och vinkla handlederna så som det blir med "vanliga".

Den nordiska är väl en Enter som vi är vana vid väl? Såg en sådan på någon bild i webbshoppen, men utan åäö på.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Vad för firmware kör ni på den? Något likt tmk_keyboard så man kan använda typ tkg.io för att programmera layers?

På renders ser keycapsen väldigt platta ut, aldrig provat mathias switches men är det samma skaft som på cherry mx så man kan byta?
Och hur kommer det sig att ni körde på tangenbord kapad rakt av i mitten jämfört med ergodox mer mutanta stil som påstår sig vara väldigt ergonomisk
Aldrig provat någon av alternativen bara nyfiken, för kontorsmiljö kan jag verkligen förstå att man vill ha något mer "approachable"

Gillar verkligen lysen för olika layers dock, liten sak som gör livet lite bättre när man annars kommer tillbaks till datorn och försöker skriva en mening men istället skriver kortkommando för typ rm -rf / --no-preserve-root

Permalänk
Medlem

Tackar för bilderna!
gillar verkligen designen 👍

Edit: ligger dom stabilt på bordet så dom inte glider runt så lätt?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Vad för firmware kör ni på den? Något likt tmk_keyboard så man kan använda typ tkg.io för att programmera layers?

På renders ser keycapsen väldigt platta ut, aldrig provat mathias switches men är det samma skaft som på cherry mx så man kan byta?
Och hur kommer det sig att ni körde på tangenbord kapad rakt av i mitten jämfört med ergodox mer mutanta stil som påstår sig vara väldigt ergonomisk
Aldrig provat någon av alternativen bara nyfiken, för kontorsmiljö kan jag verkligen förstå att man vill ha något mer "approachable"

Gillar verkligen lysen för olika layers dock, liten sak som gör livet lite bättre när man annars kommer tillbaks till datorn och försöker skriva en mening men istället skriver kortkommando för typ rm -rf / --no-preserve-root

Egen firmware. Programmeringen av lagren sker enklast direkt på tangentbordet. GUI:t behövs bara för FW uppgradering.
Haha just ja, skulle ju fixa bättre renders, fick bara "boxar" till caps av leverantören, capsen ser ut som på fotona.
Inte samma skaft som Cherry tyvärr, dessa är "ALPS" som har en rektangulär pin.

Jämfört med "mutanterna" ser jag det lite som att byta från lager till IPA. Många tycker mycket om dubbel-IPA men väldigt få går direkt från lager till IPA, man går nog snarare från lager till en brooklyn lager och det är väl där i spektrumet delade tangentbord vi siktat på. Delat men inte så spaceat att man måste lära sig ett helt nytt sätt att använda tangentbordet.

Edit: glömde CoreController mjukvaran behövs också om man vill styra LEDarna själv från datorn, såvida man inte vill programmera sitt eget program för det-

typo
Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker garantivillkoren är dåliga? Jag menar;
" This Limited Warranty does not cover damage from every day wear and tear "

Med andra ord, inget för dagligt bruk...

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av Falcon:

Bara jag som tycker garantivillkoren är dåliga? Jag menar;
" This Limited Warranty does not cover damage from every day wear and tear "

Med andra ord, inget för dagligt bruk...

Good catch, det där är nog en standardtext får uppdatera den.
Har på 8 år inte nekat en reklamation i Penclic, har inte tänkt börja nu heller.

Permalänk
Medlem

ligger dom stabilt på bordet så dom inte glider runt så lätt?

Edit: kanske ska skapa en separat tråd om detta kom jag på 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av Göteborgaren:

ligger dom stabilt på bordet så dom inte glider runt så lätt?

Jag har inte haft några sådana problem, halvorna väger typ 550g styck så de är ganska bastanta.
En kund hade problem med att en skruvskalle från monteringshålen på undersidan stack ut lite vilket gjorde att fötterna inte låg i riktigt, men det var bara att skruva ur så var det löst.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter lovande 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Olle Wahlqvist: Måste säga att det är riktigt ballt att vi har en svensk i forumen som skapar ergonomiska tangentbord. Trodde inte det skulle hända.

Permalänk
Medlem

Skulle väl vara nice med ett "Keyboard layout: Swedish", det är ju ändå ett svenskt företag som säljer till Sverige

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av m4gnify:

Skulle väl vara nice med ett "Keyboard layout: Swedish", det är ju ändå ett svenskt företag som säljer till Sverige

Core Mechanics är av den bestämda uppfattningen att de andra nordiska lydstaterna ingår i Storsverige och därför kör vi Nordic layout som funkar i hela regionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle Wahlqvist:

Good catch, det där är nog en standardtext får uppdatera den.
Har på 8 år inte nekat en reklamation i Penclic, har inte tänkt börja nu heller.

Tack för svaret, låter bra.
Riktigt schyst bord.

Permalänk
Inaktiv

Blev "tvungen" att beställa ett för att prova

Generellt sett så gillar jag Matias-brytarna: bra val!

Att det råkar vara ALPS-stammar på brytarna spelar ju mindre roll då brädan är bestyckad med PBT-tangenter (Dubbel-skjutna?), som lär hålla "livet ut". Och Pga. att Rad6 (understa raden) är 1,5U(2U?) hög så lär det ändå inte gå att hitta 3e parts tangenter, så bara skönt att slippa att ens försöka leta

Hoppas att det inte snålats alltför mycket på dämpningsmtrl. i chassit.

Layouten ser trevlig ut (75%/80%-ig) och borde funka för de flesta. En bra kompromiss mellan 100% och 60%. (Lite fundersam till valet av 2U-Delete? Något speciellt skäl till det designvalet?)

...men var är min välanvända Scroll-Lock?
(OM man nu mot förmodan använder scrolllock så går det säkert att programmera in den!)

Ska bli spännande att testa, återkommer säker med åsikter i "Vårt hörn" på Swec.

Permalänk
Medlem

Kanske jag som är lite trög men det här tangentbordet är alltså inte bakgrundsbelyst eller?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Core Mechanics

@anon257891: Kul!

Enkelskott på PBTn, behövs ju inte mer om man inte har backlight.

2U-Delete var det någon av konkurrenterna som hade när jag testade vad som fanns på marknaden innan jag började utvecklingen, tyckte det var skönt att inte behöva vara så precis i mitt nedslag när jag använde den.

Scroll-Lock, fick slut på IO pinnar, men det är inte omöjligt att vi kan göra en firmware uppdatering om behovet finns.

Permalänk
Inaktiv

@Olle Wahlqvist:
Ang. Scroll-lock: Försökte "skoja till det"

Scroll-Lock är (om möjligt) mer meningslös än Caps-Lock. Så väldans bra att den inte finns och tar upp plats!

Permalänk
Medlem

Det jag saknar mest på de flesta moderna tangentbord är normala ä och ö och inte de nordiska kombinationstangenterna, som jag skriver fel på titt som tätt för att jag aldrig lärt mig korrekt fingersättning. Som tur är kontaktade jag tillverkaren av mitt hemma-tangentbord och fick ä och ö som reservdelar från deras tyska modell skickade till mig utan extra kostnad. Bra service

Kunde tyvärr inte få det av Corsair när jag frågade dem om samma sak, de hade inte lösa tangenter som reservdel. Där saknar jag också en volymknapp som en kollega "slarvat bort", så det var lite synd, men men.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle Wahlqvist:

Valde dem för att de är tysta nog att man ska kunna ha dem i en kontorsmiljö utan att bli utslängd.
Matias har ljudexempel en bit ned. http://matias.ca/switches/quiet/

Det där låter riktigt trevligt faktiskt, och de har uppenbarligen förstått hur man ska göra: "Sound dampening on the downstroke AND upstroke"

Nackdelen med alla dämpningsvarianter av Cherry MX jag stött på är att ingen av dem dämpar upstroke.

Skrivet av Olle Wahlqvist:

Core Mechanics är av den bestämda uppfattningen att de andra nordiska lydstaterna ingår i Storsverige och därför kör vi Nordic layout som funkar i hela regionen.

Veckans skratt, jag höll nästan på att ramla av stolen.

Skrivet av Olle Wahlqvist:

Enkelskott på PBTn, behövs ju inte mer om man inte har backlight.

Nu har jag bara Ducky PBT dyesub som referens, men både jag och sambon nötte/blekte texten på var sin uppsättning av dessa tämligen snabbt, så vi bytte till deras PBT doubleshots som vi haft ett bra tag nu. Ingen nötning av texten längre (fast det vore då fan annars).

Eftersom det är vit text på era om jag ser rätt, så är en någorlunda kvalificerad gissning att det varken är dyesub eller laser, utan screentryck?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det jag saknar mest på de flesta moderna tangentbord är normala ä och ö och inte de nordiska kombinationstangenterna, som jag skriver fel på titt som tätt för att jag aldrig lärt mig korrekt fingersättning. Som tur är kontaktade jag tillverkaren av mitt hemma-tangentbord och fick ä och ö som reservdelar från deras tyska modell skickade till mig utan extra kostnad. Bra service

Kunde tyvärr inte få det av Corsair när jag frågade dem om samma sak, de hade inte lösa tangenter som reservdel. Där saknar jag också en volymknapp som en kollega "slarvat bort", så det var lite synd, men men.

Du får ursäkta mitt oförstående här, men jag är inte riktigt med på vad du menar, ä och ö har alltid varit på rätt plats i alla nordiska tangentuppsättningar jag någonsin sett, så menar du kanske omkastningen av æ och ø? Om inte annat vore väl i så fall lösningen att bara byta plats på tangenterna?

Visa signatur

5950X, 3090