Permalänk
Medlem

No boot device

Hej!
Jag behöver lite expert hjälp här. Min Dell 8500 låste sig häromdagen och jag fick starta om den. Problemet är att det står No boot device available. Det händer nada.

Sen står det:
Sata0: installera
Sata 1: installed
Sata 2: None
Sata 3: None
Msata 1: installed

Jag har försökt greja i bios och även gjort en felsökning och då stod detta.

” Error code 2000 0142
MSG: Hard drive 1 short self test unavailable.

Hur går jag vidare från detta. Jag har helt fastnat. Är det hårddisken som gett upp. Det är en 256 hb SSD disk som sitter i den.

Tack på förhand. 👍😀

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande fel på en ssd med Windows installerat. Det visade sig efter att ha formaterat och försökt ominstallera Windows flertalet gånger att ssd:n var kass.
Fick bara fram att disken inte var bootable

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Ja det kan vara så. Datorn är 5 år gammal. Jag får dra iväg och köpa en ny helt enkelt. Jag får ta ut den gamla ssd disken Och se vad det för något och köpa en likadan. Problemet är att Windows var förinstallerat så Vettetusan hur jag ska få igång det sen när disken väl är på plats 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av patlii:

Ja det kan vara så. Datorn är 5 år gammal. Jag får dra iväg och köpa en ny helt enkelt. Jag får ta ut den gamla ssd disken Och se vad det för något och köpa en likadan. Problemet är att Windows var förinstallerat så Vettetusan hur jag ska få igång det sen när disken väl är på plats 🤣

Kolla på tillverkarens hemsida för din SSD, det finns säkert ett kloningsprogram att ladda ner, använd det för att klona den gamla disken till den nya så kommer det att fungera galant, passa även på att köpa så stor SSD som du har råd med, ju större desto bättre livslängd förutsatt att du inte fyller SSDn till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patlii:

Ja det kan vara så. Datorn är 5 år gammal. Jag får dra iväg och köpa en ny helt enkelt. Jag får ta ut den gamla ssd disken Och se vad det för något och köpa en likadan. Problemet är att Windows var förinstallerat så Vettetusan hur jag ska få igång det sen när disken väl är på plats 🤣

Windows 8.x? eller Windows 10 på datorn från början? Då ligger Windowsnyckeln i UEFI/BIOS, bara ladda hem en ISO från microsoft.com och installera. När den frågar om nyckel, klickar du dig bara vidare och sedan ska det bara vara att aktivera Windows utan problem.

Edit.
Justja, det behöver inte vara en av samma tillverkare, model eller storlek, det räcker med en disk som har samma anslutningstyp.

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen. Jag har skruvat isär schassit nu och jag är väl inte sådär jätteduktig på detta. 😂 Jag hittar ju den vanliga barracuda hårddisken men vart tusan sitter SSD disken? Jag försökte lägga upp en bild men vet inte riktigt hur man gör.

Permalänk
Medlem

Jag har ju koll på moderkortet och hårddisken och grafikkortet. Dock man väl SSD disken vara liten och sitta på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patlii:

Dock man väl SSD disken vara liten och sitta på moderkortet?

det ser ut som om du kan ha en mSATA disk sittende på hovedkortet https://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_deskto... (se kontakt 11 på side 21)

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer. Jag tror att jag hittade SSD disken. Den sitter under ramminnea. Grafikkortet sitter för så man ser det knappt. Det är en platta som är 3-4 cm som sitter fast med 4 skruvar.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att jag inte hittade det. Jag lossar på grafikkortet och ser hur det ser ut bakom. Önska mig lycka till. 😂👍

Permalänk
Medlem

Tack för manualen. 👍😀

Permalänk
Medlem

Ok jag har hittat SSD disken. En M sata 256GB.
LMT 256 M3M.

3,3 V 0,95 A

Lite on it Corp.

Om jag ska köpa ett nytt minne top 500gb. Hur hittar jag rätt modell så jag inte köper fel och sen passar det inte. 😩

Permalänk
Medlem

Disken är 7 år gammal så den är kämpat på bra.

Permalänk
Medlem

Hvis du vil fortsette med Msata: https://www.inet.se/kategori/983/msata

du kan også endre til å bruke en "vanlig" 2,5" ssd, denne kobler du til på samme måte som HDD-en: https://www.inet.se/kategori/981/2-5-sata

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag fortsätter med Msata. Det har fungerar bra. 600:- för en 240gb blir det. 👍😀 Hårddisken ser likadan ut som det jag skruvat bort så det bådar gott detta. Mycket tacksam för hjälpen. 🙏

Permalänk
Medlem

Hmmm. Nu har jag fastnat igen. Det sitter en ny SSD disk i datorn. Tanken är att installera om Windows och jag har använt mig av windows och dragit ned en iso installations fil till ett USB minne. Filen var drygt 5 gb stor. Dock när jag ändrat att datorn ska boota från USB stickan så händer nada. Helt dött! 😩👎 Ahhh vad gör jag för fel. Behöver jag en Windows installations skiva möjligtvis. Jag tycker ju att det ska funka med en sticka.

Permalänk
Medlem

Det står bara No boot device available.

Permalänk
Medlem

På USB stickan så är den en win10_2004_Swedish_64.iso 4,8 GB

Permalänk
Medlem

Tror du måste ändra "Secure Boot" i UEFI/BIOS för att kunna boota med stickan, efter du installerat om så ändrar du bara tillbaka.

Permalänk
Medlem

@patlii: Har du laddat ner verktyget som finns här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
och skapat stickan med hjälp av denna..

Visst kan man tanka ner en ISO, men gäller ju att man sen preparerar stickan rätt efter det, man kan använda tex programmet Rufus för det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300