MLID: "Nvidias plan är att dra upp priserna genom artificiell brist. 3080 FE var aldrig tänkt att säljas,","

Permalänk
Medlem

MLID: "Nvidias plan är att dra upp priserna genom artificiell brist. 3080 FE var aldrig tänkt att säljas,","

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mitt ASUS TUF RTX3080 10G GAMING kostade 9k (ska kosta 8k) genom en butik på deras (återförsäljare) egen sida så kan man ju inte annat än tro det är så.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

yup såg detta också och var rädd att det stämde, sjukt lågt gjort av nvidia, mitt 3090 skulle kosta 16800, denna drömsumma kan man ju glömma jag får köpa strix för 20800 istället, bra pris!

Permalänk
Medlem

har också märkt att priserna verkar lite väl höga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Ser man den obefintliga tillgången på deras hemsida ser detta ut att stämma.

Permalänk
Inaktiv

Om korten ens gått att köpa hos Nvidia har det varit extremt svårt, om inte omöjligt att faktiskt få köpet genomfört. Har själv haft ett 3080FE i varukorgen som inte gått att komma vidare med.

Samt hur det varit i butikerna. Extremt frustrerande för oss konsumenter, och säkert även för butikerna som får hantera papperslansering och irriterade kunder.

En av de sämsta lanseringarna på länge.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att Nvidia själva liksom tredjepartstillverkarna (oavsett prisnivå på korten) alla har haft alldeles för få kort på lanseringsdagen. Det ger ju dessutom intryck av att vara ett tag till nästa våg av leveranser.

Jag ser inte riktigt hur det passar ihop med den här teorin, att knappt ha några kort att sälja och att vilja sälja kort till högre pris är inte samma sak när det finns kort med olika prislapp men inga finns att tillgå.

Vi får väl se hur situationen utvecklas över tid, men jag tycker mer att det känns som att de stressade fram lanseringen för att vara först ut, snarare än att det är något slags strategi för att låtsas att korten är billigare än de faktiskt är.
Nuvarande situation känns det ju inte som att Nvidia vinner något på alls prismässigt eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Hade egentligen tänkt vänta in 3070 och AMD innan jag tog ett beslut, men jag "råkade" spontanköpa Xiaomi ultrawide displayen igår. Då måste jag uppgradera från mitt 1080

Permalänk
Medlem

Så passa på att köpa ett AIB till listpris, (eller FE om ni kan...)
tillverkarna har en deal med nVidia att sälja ca 20% sådana och
får då $50 rabatt - men bara första månaden...

FE kortet sägs ha en för dyr kylare för att säljas med vinst
och nvidia vill göra en Super-variant så snart som möjligt
vilket ju senast höjde priset och ersatte de billigare korten.

Permalänk
Medlem

🤔 jebaited...?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@evil penguin: De brukar vanligvist släppas i Juni something, så klart de slog på stortrumman redan 2019 att tillverka kort. De sitter på en hög av kort men kommer skylla på Corona ^^

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Ganska talande att rtx-3080-nvidia-store-availability är en helt tom sida nu.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Korten vart ju slut på typ 30 sekunder så det verkar definitivt inte som att man haft tillräckligt många, har redan sett priser stiga så det är definitivt något fult i görningen. Vet faktiskt inte om jag orkar vänta till Oktober eller December på det här...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Har ett Asus Tuf "bokat" på webhallen, vet egentligen inte om jag vill ha det, då det kan vara ca en cm för långt för mitt chassi. Men får man det för 7,8k, verkar det oav vara en helt ok affär. Men frågan är om och när det isåfall blir levererat?? Var längen på under 290mm som gjorde att jag kunde tänka mig att betala för FE versionen.

Hittat tre stycken Evga kort som också håller sig under 290mm, men det ligger samtliga mellan 9-10k. Det tycker jag är lite väl mycket.. Får hoppas på att AMD har något fint att komma med, stort plus att det ryktas om att deras kort ska bli mindre..

Permalänk
Medlem

håll utkik på ebay, nu kommer alla bottare som köpte alla kort sälja dem dyrt
verkar som nvidia faktiskt sålde korten en väldigt kort stund, typ 10 sec hade man på sig, får se om de voidar alla ordrar och lägger till en captcha för att köpa eller om de faktiskt tillåter tredjehänder köra bottar och köpa upp hela sortimentet

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen hur det kunde bli som det blev. Uppenbarligen har nVidia tagit tempen på marknaden, något som gissningsvis är praxis i branschen, och vetat att suget kommer vara enormt. Då borde de väl maxat produktionen för att kunna möta efterfrågan? Kan ju omöjligtvis vara så att de blev tagna på sängen här eller hur? Och sen läser man överallt att det kommer duttar med kort här och där, klart som fan att de som beställer sent kommer få vänta året ut?

Personligen känns det som att nVidia tappar anseende och lämnar dörren öppen för AMD, som iofs lider av komponentsbrist pga konsolerna, men det är ju iaf ett skäl. nVidia har ju inga skäl till att inte möta efterfrågan...såvida de inte har något fuffens på G.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Såg klippet innan release och hoppades på att det var typisk youtube "we are doomed" men tyvärr så var det inte det.

Nvidia är smarta, dom sätter ett lågt pris som inte är hållbart så att dom kan se ut som "the good guy" sen skapar dom en artificiell efterfrågan så att dom kan höja priset. När folk klagar kan dom bara skylla på att efterfrågan är för hög och att dom faktiskt var billiga dag 1 i 1min.

Man ser ju här i trådan att folk tror att Nvidia sålde slut allt på typ 30sek, ja det kanske dom gjorde men har man kanske 10 till salu så är det inte så konstigt. FE var aldrig en produkt som dom faktiskt tänkte sälja.

Permalänk
Medlem

Detta stämmer ju skrämmande bra hittills.

Såg klippet innan release och tänkte "-ja, det är ju Nvidia. Kan vara mycket troligt."

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Nvidia's Ultimate Play av Moores Law is Dead

Läste en intressant artikel som publicerades för 6 dagar sedan och här nedan finns några utdrag ur artikeln.
Finns att läsa i sin helhet Här

Skrivet av Moore's law is dead:

I have evidence that suggests Nvidia is trying to have their cake and eat it too when it comes to the perceived price/performance of their new Ampere RTX 30-Series lineup. They are attempting to appear to be launching a lineup that is priced lower than their much maligned Turing generation, but in reality these things will cost far more than they are letting on for the overwhelming majority of shoppers this fall.

Skrivet av Moore's law is dead:

Therefore, I think this is Nvidia’s Ultimate Play: Intentionally causing an initial dearth of Ampere stock, allowing “supply and demand” to inflate the street price of Ampere when those beautiful $699 Founders cards instantly sell out, and then ultimately forcing AIBs to sell most of their models well above MSRP due to the required BOM Cost-Downs…that will be in ample supply once the street price is elevated.

Skrivet av Moore's law is dead:

AIBs have confirmed to my source that Nvidia forced them to provide BOM (Bill of Materials) cost-downs in order for their cooling designs to be approved for sale. This is far from a normal requirement for Nvidia, and in fact it gets weirder when you learn that supposedly most AIB BOM’s detailed margins below 40% if sold even close to MSRP.

Om man läser hela artikeln från början till slut så verkar han ha slagit huvudet på spiken av vad som har hänt under dagen.

TLDR: Spekulationer om att nVidia kör en lätt lansering med väldigt begränsad tillgång på grafikkort för att kunna pressa upp priserna i slutet av oktober då nya rundan av kort skickas ut, samt för att kunna ta ännu mer än detta när den eventuella 20 GB-modellen av 3080 kommer.

Vad tror ni? Konspirationsteori? Vad jag sett tidigare så är Moore's law is dead tillförlitlig och läckor han refererat har ofta visat sig stämma

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Finns tråd:

#18610697

Men bra ändå. Tycker inte detta uppmärksammas nog!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Vad skulle denna eventuella prisökning ligga kring då ifall detta nu ska ses på som trovärdigt?
Personligen tror jag inte Nvidia skulle riskera det enorma börs och aktiefallet som det skulle innebära, men man får la se.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Stämmer detta ligger Nvidia pyrt till skulle jag tro. Närmsta dagarna kommer vara rätt avgörande. Stressa fram en release för att förhindra folk att handla konsol? Mja verkar väl inte helt ogenomtänkt ändå...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Finns tråd:

#18610697

Men bra ändå. Tycker inte detta uppmärksammas nog!

Attans. Missade den tråden, var tvåa på pucken helt enkelt. Mods kanske kan slå ihop trådarna.

Skrivet av Grihm:

Vad skulle denna eventuella prisökning ligga kring då ifall detta nu ska ses på som trovärdigt?
Personligen tror jag inte Nvidia skulle riskera det enorma börs och aktiefallet som det skulle innebära, men man får la se.

Större marginaler skulle snarare innebära en högre aktiekurs än en lägre.
Det är ju riktigt märkligt då yieldsen på 8nm chip från Samsung är väldigt höga. Så det bör inte finnas en brist på grafikkort såvida den inte är artificiell.

Skrivet av N0tepad:

Stämmer detta ligger Nvidia pyrt till skulle jag tro. Närmsta dagarna kommer vara rätt avgörande. Stressa fram en release för att förhindra folk att handla konsol? Mja verkar väl inte helt ogenomtänkt ändå...

Ja, men samtidigt kommer ju folk sälja kort på andrahandsmarknaden som ligger över vad korten "kostar" MSRP och när folk inte har något annat val om de är i behov av ett sådant kort så kommer de köpa dessa ändå.
När nya vågen kort kommer så kommer priserna anses "normala".

Det är ju ungefär vad de gjorde med 2080 TI.
MSRP var $999 men det fanns inte en käft som kunde köpa kortet till det priset utanför lanseringsdagen. Lägsta priset för kortet var $1200 och de flesta AIB låg runt $1400.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Attans. Missade den tråden, var tvåa på pucken helt enkelt. Mods kanske kan slå ihop trådarna.

Fixat

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Priset som dom sagt och kylaren som dom hypat upp eller så sitter jag kvar på 1080 Ti tills dagen det går sönder och då byter jag till Fia med knuff med raytracing från min lampa.

För övrigt är inte han särskilt tillförlitlig. Ja, korten tog slut. Men det verkar också som om halva världen ville åt dem också. Och vi visste att de skulle ta slut för de gör de alltid. Vi får se under kommande månaden hur restocking går.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tweeten är gammal. De gick upp för försäljning nån timme senare. Hur många vet vi inte men det är ju samma storefront för hela europa så..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Antar att det krävs en reaktion från de lite större youtuberna för att få folk att minnas detta som att nVidia tabbade, de flesta "söndagsgamers" är väl inte insatta i toppkorten.
Fast det säkert kommer fler reaktioner inom några dagar (känns som något typ gamersnexus eller jayztwocents skulle ta upp)

Permalänk
Medlem

Kändes lite väl bra för att vara sant, ska bli skoj att se vad hur eftermarknads kylarna orkar med då stock kylaren tydligen ska vara otroligt bra.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tweeten är gammal. De gick upp för försäljning nån timme senare. Hur många vet vi inte men det är ju samma storefront för hela europa så..

Tweeten är ju från 16:09 och lanseringen var väl vid 15:00?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3