Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trackmaster:

Du jämför fel, du jämför ett topp kort mot ett mellankort. Om du ska jämföra så jämför med 2080, eller vänta tills (om) 3080ti kommer ut.

Är väl upp till var och en att jämföra mellan vilka kort man vill? Jag som har ett 1080Ti idag är totalt ointresserad av att jämföra mot ett 2080 utan är mer intresserad att se skillnader mot mitt nuvarande kort eller det tidigare kraftfullaste kortet, 2080Ti.

Sett samma kommentar många gånger i forumet men det är så enkelt. Minns när 980Ti var det snabbaste som fanns och ingen fick jämföra sina kort med dessa, speciellt om någon form av övertag fanns med något annat kort.

Permalänk
Medlem

Ojdå, kan nog ha tabbat mig rätt hårt. Knep ett msi ventus men avbeställde och bokade ett asus tuf efter swecs recension några timmar senare. Ajja, bara att hoppas på det bästa nu då och att leveranstiderna är så långa pga osäkerhet.

Ser inget om beräknad tid hos webhallen men står iaf att kort är på väg in.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericdy:

Jag beställde typ prick 15.00. Hade rast på jobbet och uppdaterade sidan direkt vid 15. Men bara en minut senare så var det slut i lager... tror jag lyckades se att de hade 3 av detta kort i lager

Är inte lite avis på dig nu. Grattis och hoppas du får det imorgon så du kan lira sönder helgen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Detta gör mig orolig inför 3070-lanseringen. Speciellt då min ekonomi inte tillåter att jag inte får det till introduktionspris

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag är så ledsen över att jag inte fick något kort idag så jag går och lägger mig 🥺😢😭

Lite samma känsla här, speciellt när det står 2a November på Inet men deras twitter snackar om veckoleveranser

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Är inte lite avis på dig nu. Grattis och hoppas du får det imorgon så du kan lira sönder helgen

Kan nog vara värt att fira med någon semesterdag kommande veckan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan nog vara värt att fira med någon semesterdag kommande veckan också.

Tror du tänkte citera ericdy istället för mig Jag får inget kort imorgon

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonhed:

Detta gör mig orolig inför 3070-lanseringen. Speciellt då min ekonomi inte tillåter att jag inte får det till introduktionspris

Stressboll rekommenderas. Och valium.

Nu var jag själv inne på att vänta men efter att ha grubblat fram och tillbaks under veckan, och idag, kändes det ändå vettigt om jag fick tag på ett kort för 7825kr. Förutsatt leverans innan helgen. Men ja... väntade mig en smidigare lansering än detta, papperslansering med få glada.

Intressant att se hur 3090 och 3070-lanseringarna går med. Fördel med 3070 att det är ett tag kvar, kanske det finns lite kort i handeln den gången. 3090 är betydligt dyrare men förvånar mig inte om de exemplaren som når handeln också säljer slut. Men måste man inte ha vid lanseringen så borde det vara ganska lungt, förutsatt att leveranser till butiker sker. Sen, förstås, Black Friday, men då är vi i slutet av november förstås.

Permalänk
Medlem

Till er som beställt från komplett och fått orderbekräftelse: vad står det under "vara" på kompletts sida vad gäller lagerstatus för er? Jag har en grön fyrkant följt av "Reserverad (I lager)". Känns som att detta kan vara positivt men beställningen står fortfarande som öppen och har inte gått från mottagen till behandlas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Tror du tänkte citera ericdy istället för mig Jag får inget kort imorgon

Sant det faktiskt, spann mest vidare på det du skrev. Nu har jag tid att ta ut men hade jag fått kort imorrn så vettefan om jag skulle använda dessa för detta. Men Cyberpunk... då är det tänkt att ta ledigt såvida jag inte har något akut på jobbet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Binomar:

Till er som beställt från komplett och fått orderbekräftelse: vad står det under "vara" på kopletts sida vad gäller lagerstatus för er? Jag har en grön fyrkant följt av "Reserverad (I lager)". Känns som att detta kan vara positivt men beställningen står fortfarande som öppen och har inte gått från mottagen till behandlas.

Då ska du ha kort, förhoppningsvis får du meddelande inom en timme att kortet är skickat, och med lite tur kan du börja följa leveransen redan ikväll/inatt.

Avboka inte!

Edit: Min står det "beställningsvara" och har blå fyrkant. Men så som det ser ut för dig är ett sjukt bra tecken. Vid vanliga beställningar brukar det se ut just så innan de skickar.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Håller tummarna! Lyckades beställa 14:57, så hade blivit förvånad om korten var slut redan då. Eller kanske inte efter allt som uppdagats so far.

Permalänk
Medlem

Står i lager från 7oktober (gul symbol) för mig på Komplett men hoppat fram och tillbaka mellan datum. Frågade och fick detta svar:

"Sidan är överbelastad och eventuella order kommer komma upp senare. Vi kan inte se om du var en av dom som fick ett nu men kommer komma in nya fortlöpande hela tiden framöver!. det ska komma in fortlöpande från olika leverantörer men kan inte lova datum. Håller tummarna"

Känns med andra ord som att man inte riktigt vet vem som får kort nu och senare, antar man får sova på saken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Binomar:

@anders190: Håller tummarna! Lyckades beställa 14:57, så hade blivit förvånad om korten var slut redan då. Eller kanske inte efter allt som uppdagats so far.

Hel-lugnt då, innan säljstart till och med.
När jag köpte min 3900X så fick jag också tag i min någon minut innan.

Kan vara ett tips för de som inväntar 3090 och 3070-lanseringarna, Komplett möjliggör fortfarande att köpa någon minut innan säljstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binomar:

Till er som beställt från komplett och fått orderbekräftelse: vad står det under "vara" på kompletts sida vad gäller lagerstatus för er? Jag har en grön fyrkant följt av "Reserverad (I lager)". Känns som att detta kan vara positivt men beställningen står fortfarande som öppen och har inte gått från mottagen till behandlas.

Mitt stod så och nu är det skickat 🥰

Permalänk

Min order från Komplett som lades 15:01 hamnade aldrig längre än Order mottagen och "Beställd, förväntas i lager 7e okt" och senare till 22 oktober. Så the dream is dead!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Mitt stod så och nu är det skickat 🥰

När stod det att ordern är beställd? Står 15:18 för mig fast beställde 15:00

Permalänk
Medlem

LOL, åh folk muttar över servrar som segar ihop, datum som flyttas fram o tillbaka. Inte undra på när man märker hur folk beter sig. ....jag har lagt beställningar på 3 olika ställen, avbokar hit o dit, sitter och spammar F5.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Du jämför fel, du jämför ett topp kort mot ett mellankort. Om du ska jämföra så jämför med 2080, eller vänta tills (om) 3080ti kommer ut.

Jämför man på samma sätt (prestandaindex i 4K) mot 2080 eller 2060 så får man 20% respektive 15% bättre effektivitet för 3080.

Tycker ändå att det är rimligt att jämföra effektivitet mellan olika grafikkort oavsett vilket marknadssegment de riktar sig mot. 10% mer effektivitet än ett två år gammalt kort känns lite för lite enligt mig, kanske blir det bättre med nya drivrutiner.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

När stod det att ordern är beställd? Står 15:18 för mig fast beställde 15:00

15.02 . Ett ventus OC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av welllpapp:

Min order från Komplett som lades 15:01 hamnade aldrig längre än Order mottagen och "Beställd, förväntas i lager 7e okt" och senare till 22 oktober. Så the dream is dead!

Vilket kort? Du beställde ju tidigt, även om Komplett tillät köp några minuter innan 15:00. Förhoppningsvis får du kort snabbare än så, men innan helgen är nog helkört. :/

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Vilket kort? Du beställde ju tidigt, även om Komplett tillät köp några minuter innan 15:00. Förhoppningsvis får du kort snabbare än så, men innan helgen är nog helkört. :/

Asus TUF Gaming, men under detaljerna gick det från Beställt 15:01 till 15:17... uppdaterad senast 15:45 men jag tror inte jag såg 22a oktober på den förns typ 1h sen. Så får väl se om det hoppar runt eller ändras igen. Känns ju rejält tråkigt dock!

Permalänk
Medlem

@Mocka: Jag hoppas att det kommer imorgon! Har haft delar till ett nytt bygge liggandes sen i maj. Så kommer det i helg blir det att bygga 😃

Permalänk
Medlem

@Miniwonka: Ooof! Hoppfullt för mig då även om den fortfarande står och tuggar på "öppen" och "mottagen". Grön alltfort dock!

Permalänk
Medlem

Glad att jag kunde motstå, 2070 Super räcker utmärkt för mina behov just nu så det vore bara onödiga pengar. Och 215W är trevligare än 320W+ i lådan, särskilt med tanke på att CPU skall trivas också.

Såvitt jag vet stöds alla nya features i drivrutinerna även av Turing, det är bara att 4k plötsligt har blivit ett alternativ.

Satsar just nu hellre på Ryzen 5900X/5950X som nästa uppgradering, och skjuter grafikkort på framtiden till efter Cyberpunk 2077 och till när Big Navi också finns att välja på. Vore trevligt med en ren AMD-rigg, det var länge sen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Detta hade man sett fram emot länge. Men nu känns det som om man lagt en stor bajhög i hela byxorna. ☹️

Permalänk

Någon som hittar några reviews på ventuskortet? Zotecs kort verkar ju mätbart sämre än FE?

Permalänk
Medlem

Nä jag hoppar över FE modellen, uselt gjort av nvidia att inte har bättre funktioner på sin egen sida. först finns det inte alls sen kan några köpa kortet och sen är det slut igen..

har bokat ett ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING 10GB på netonet, får väl se vad det blir för leveransdatum på det.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Glad att jag kunde motstå, 2070 Super räcker utmärkt för mina behov just nu så det vore bara onödiga pengar. Och 215W är trevligare än 320W+ i lådan, särskilt med tanke på att CPU skall trivas också.

Såvitt jag vet stöds alla nya features i drivrutinerna även av Turing, det är bara att 4k plötsligt har blivit ett alternativ.

Satsar just nu hellre på Ryzen 5900X/5950X som nästa uppgradering, och skjuter grafikkort på framtiden till efter Cyberpunk 2077 och till när Big Navi också finns att välja på. Vore trevligt med en ren AMD-rigg, det var länge sen

Samma här! En trevlig lansering, men i 1440p räcker mitt RTX 2080 gott och väl än så länge. RTX 3080 Founders Edition (enda kylaren som är intressant denna lansering IMO) är mer av ett "villhöver" kort för min del. Men nej, jag sparar dessa 8000 kr till nästa serie grafikkort - blir nog ett med den största Hopper-kresten på TSMCs 5 nm (GH100?) och i år en uppgradering till Ryzen 4000-serien!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200