Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Brukar köra nånstans runt 25 för kaffebryggare men tycker ofta det blir ett hål rakt i mitten så skulle egentligen behöva finare malning. Beror helt klart på hur många koppar jag gör. Vid V60-bryggning brukar jag köra runt 20 för två koppar.

Ska dock säga att jag kör med en äldre Philips-bryggare och ingen Moccamaster, skulle definitivt behöva en bryggare "duschmunstycke" för att distribuera vattnet bättre i kaffet. Tycker inte 25 låter helt galet för 5-6 koppar i en Moccamaster.

OK - får testa att brygga samma böna på typ 16 och sen på 25 o känna skillnaden!

Lite nya sköna bönor på ingång nu i hemjobbartider:

1 FIKA 500g Johan & Nyström - Fika - Mellanrostade kaffebönor - 500g
1 buena vista 500g hela bönor Johan & Nyström - Buena Vista - Ekologiska ljusrostade bryggkaffebönor - 500g
1 Brasilien - 400g Kafferäven Per Nordby - Landskaffe - Brasilien - Lätt mörkrostade kaffebönor - 400g
1 THK1 Johan & Nyström - Tro Hopp & Kaffe - Mellanrostade kaffebönor - 500g

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

OK - får testa att brygga samma böna på typ 16 och sen på 25 o känna skillnaden!

Lite nya sköna bönor på ingång nu i hemjobbartider:

1 FIKA 500g Johan & Nyström - Fika - Mellanrostade kaffebönor - 500g
1 buena vista 500g hela bönor Johan & Nyström - Buena Vista - Ekologiska ljusrostade bryggkaffebönor - 500g
1 Brasilien - 400g Kafferäven Per Nordby - Landskaffe - Brasilien - Lätt mörkrostade kaffebönor - 400g
1 THK1 Johan & Nyström - Tro Hopp & Kaffe - Mellanrostade kaffebönor - 500g

// Lazze

Ett tips är ju att titta på hur lång tid det tar för vattnet att rinna igenom. Ta tid från det att vattnet börjar rinna till det att dropparna kommer med ett par sekunders mellanrum. Vet inte hur lång tid man ska sikta på då man inte har samma kontroll över vattenflödet som med Pour Over men längre än 3-4 minuter bör inte kaffet extraheras, men det blir så klart svårare om det är väldigt mycket vatten som ska igenom.

Sen beror det ju på hur mycket kaffe du brygger. Mer kaffe = längre tid för vattnet att rinna igenom, och finare malt = längre tid för vattnet att rinna igenom så dom påverkar ju på samma sätt. För V60 och Chemex brukar jag justera några klick på kvarnen beroende på dosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ett tips är ju att titta på hur lång tid det tar för vattnet att rinna igenom. Ta tid från det att vattnet börjar rinna till det att dropparna kommer med ett par sekunders mellanrum. Vet inte hur lång tid man ska sikta på då man inte har samma kontroll över vattenflödet som med Pour Over men längre än 3-4 minuter bör inte kaffet extraheras, men det blir så klart svårare om det är väldigt mycket vatten som ska igenom.

Sen beror det ju på hur mycket kaffe du brygger. Mer kaffe = längre tid för vattnet att rinna igenom, och finare malt = längre tid för vattnet att rinna igenom så dom påverkar ju på samma sätt. För V60 och Chemex brukar jag justera några klick på kvarnen beroende på dosen.

Bra tips! Köpekaffe i fullkanna ska ta 6 minuter i moccamastern. Jag kör oftast 8 koppar == 1L, så det borde landa på cirka 5 minuter. Både jag o frugan är hemjobbare, så 8 koppar går åt

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Tar gärna tips på gott koffeinfritt kaffe, nu kör jag gevalia sedan 3 månader mest för att den går att köpa på willys, men efter ha sökt lite nu på nätet så finns det hel del koffeinfritt att välja på så tar gärna lite tips.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Bra tips! Köpekaffe i fullkanna ska ta 6 minuter i moccamastern. Jag kör oftast 8 koppar == 1L, så det borde landa på cirka 5 minuter. Både jag o frugan är hemjobbare, så 8 koppar går åt

mvh Lazze

Ja för så många koppar är nog inte 25 helt orimligt faktiskt, kör på det, ta tid och smaka. Se till att kaffet är ljummet när du smakar, om det smakar beskt och jävligt då så är det överextraherat. Allt smakar likadant skållhett

Permalänk
Medlem

Webhallen kör Wilfa Uniform i silver (utan våg) för 2299:- idag, om någon är på jakt efter en riktigt bra kvarn!

Permalänk
Medlem

Ny sort för mig, ska bli kul att testa

Permalänk
Medlem

Är det någon som har något bra tips på hur man effektivt rengör en kaffekvarn? Jag har en Wilfa Svart som jag brukar blocka isär och köra med vanliga dammsugaren som fångar upp alla kafferester. Problemet jag har dock är att det är omständligt och att de ger dammsugaren en lukt som kan liknas med rökares jacka. Jag har funderat på att införskaffa en billig handdammsugare för endast rengöring av kaffekvarnen och andra köksapparater. Någon med annat tips eller kan kan rekommendera en bra dammsugare för detta ändamål?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Är det någon som har något bra tips på hur man effektivt rengör en kaffekvarn? Jag har en Wilfa Svart som jag brukar blocka isär och köra med vanliga dammsugaren som fångar upp alla kafferester. Problemet jag har dock är att det är omständligt och att de ger dammsugaren en lukt som kan liknas med rökares jacka. Jag har funderat på att införskaffa en billig handdammsugare för endast rengöring av kaffekvarnen och andra köksapparater. Någon med annat tips eller kan kan rekommendera en bra dammsugare för detta ändamål?

Läste om någon som malde med ris för rengörning av sin wilfa, ska ta med sig fett & smuts tydligen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Är det någon som har något bra tips på hur man effektivt rengör en kaffekvarn?

Har använt min dammsugare till att göra rent kaffekvarnen i flera år utan problem med dålig lukt. Säker på att det verkligen är det som orsakar lukten?

Sedan har du denna produkt:
https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/rengoring...

Har använt den eller en liknande själv. Funkar bra det med.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har använt min dammsugare till att göra rent kaffekvarnen i flera år utan problem med dålig lukt. Säker på att det verkligen är det som orsakar lukten?

Sedan har du denna produkt:
https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/rengoring...

Har använt den eller en liknande själv. Funkar bra det med.

Jo den rengöringsprodukten använder jag var tredje månad i kvarnen samtidigt som jag avkalkar bryggaren. Dagligt underhåll så har jag kört med min vanliga dammsugare efter användning. Senast så hade jag nyss satt i en ny påse i dammsugaren och omedelbart när kafferester åker in så fylls lägenheten snabbt med en bränd lukt som jag kan likna med sur cigarettdoft. Det luktar inget speciellt när jag använder den till annan städning.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Läste om någon som malde med ris för rengörning av sin wilfa, ska ta med sig fett & smuts tydligen.

Många har rekommenderat det, men samtidigt har vissa varnat för skador på kvarnen. Jag skulle inte köra det I en wilfa eftersom malringen tenderar att vrida sig i sitt plasthölje om den får för tufft motstånd.

Har dock inget bättre förslag själv, brukade köra tryckluft men då kanske man blåser in dammet i springor istället.

Permalänk
Medlem

Snabbris, annars kan man riskera skada kvarnen. Kan lätt bli kladdigt så bäst är ju att montera ner och borsta, skrapa försiktigt.
Eller köpa de rätt dyra rengöringsbönorna som finns.

Permalänk
Medlem

Jag har kört "Grindz", vilket jag vill minnas är majspellets. Funkar rätt bra.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Två intressanta (svenska) filmer om kafferostning:

David Kringlund hos Kafferosteriet Koppar

Kenny Jakobsson hos Kafferäven Per Nordby

Jag rekommenderar även deras andra filmer om cocktails resp bakning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Om någon -- likt jag var -- är sugen på en mokabryggare men inte fått tummen ur kan jag tipsa om att Bagaren och Kocken har en fin liten drive just nu.

Barletta, 4 koppar

Har bara kört den en gång än så länge, så kan egentligen inte uttala mig om produkten som sådan. Men det fattades en mokabryggare i min arsenal, och när ovan var så pass nedsatt kunde jag inte motivera att köpa en Bialetti.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Musikälskare

Är kaffenoob men köpte en Mocca Master för ett tag sen och kör rutasoka kasenga i den, tycker den är godare än skånerost (mycket dyrare också men ett paket räcker en månad för mig så det är värt tycker jag, enkelt att bara beställa då jag köper en del mat hos mathem)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Moccamaster-ägare! Hur mycket stör ni er på alla lösa plastlock som man ska ta isär och fippla med för att komma åt vattentanken och filterhållaren? Dags att skaffa en bra bryggare och har sett den som ett självklart val, men efter att ha klämt på den IRL har jag blivit skeptisk då jag tyckte det var väldigt besvärligt med alla lösa plastdetaljer i butiken i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Moccamaster-ägare! Hur mycket stör ni er på alla lösa plastlock som man ska ta isär och fippla med för att komma åt vattentanken och filterhållaren? Dags att skaffa en bra bryggare och har sett den som ett självklart val, men efter att ha klämt på den IRL har jag blivit skeptisk då jag tyckte det var väldigt besvärligt med alla lösa plastdetaljer i butiken i alla fall.

Noterade att det var mer lösa detaljer än på tidigare bryggaren men inget som jag stör mig på i alla fall. Enklare att göra rent om inte annat när saker inte sitter fast på bryggaren.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla mörkrost-lovers! Fick för mig att köpa ett Hario-kit och en enkel kaffekvarn från NoN, efter övertalan av en vän att pour-over-kaffe is the shit. Vilken skillnad mot färdigpulveriserat kaffe. Har i alla fall nu provat runt en del mörkrostbönor, och fastnat för Gevalias Barista Espresso som go-to-kaffe. https://www.gevalia.se/vart-kaffe/hela-bonor/barista-dark-roa...
Har man väl börjat dofta på bönan är det svårt att sluta... heh! Spännande bönor från mindre kafferosterier för all del, men enligt mig är det ett oförskämt (och otippat) gott kaffe. Har inte hittat Löfbergs Organic Dark roast som @Elektroman tipsade om, men ska fortsätta leta då det vore kul att jämföra, lät ju också gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Ett tips till alla mörkrost-lovers!

Om du gillar mörkrostat tycker jag att du ska lyxa till det och testa Bourbon Jungle från Johan & Nyström någon gång. För att vara mörkrostat tycker även en sucker för ljusrostat, som jag, att det är klart drickbart.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om Gringo Nordic Etiopien Guji. Ljusrostat kaffe som är riktigt fruktigt och sött. Testat med V60, Chemex och Aeropress och det har blivit riktigt gott med alla bryggningsmetoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Måste tipsa om Gringo Nordic Etiopien Guji. Ljusrostat kaffe som är riktigt fruktigt och sött. Testat med V60, Chemex och Aeropress och det har blivit riktigt gott med alla bryggningsmetoder.

Håller helt med när jag testade den sorten i våras, riktigt fin!
Kafferosteriet Koppar på Tyresö har också en variant på Guji som jag dricker nu och är riktigt najs: Guji Hambela Buku - fraktfritt

Brukar inte palla V60 dock utan kör den i Clever Dripper (33 g kaffe / 460 g vatten) eller Aeropress, blir kanon där också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Kaffekungar! Jag saknar kompetens men älskar en god kopp kaffe. Har en moccamaster hemma som är en daily driver, till den kör jag alltsom oftast Arvid Nordquist Mellan (redan malet) som blivit lite utav en favorit. Om jag önskar upp:a det hela en nivå, skulle det räcka att införskaffa en kvarn och köpa dessa bönor? Kan jag vänta mig en stor en liten skillnad i smak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Kaffekungar! Jag saknar kompetens men älskar en god kopp kaffe. Har en moccamaster hemma som är en daily driver, till den kör jag alltsom oftast Arvid Nordquist Mellan (redan malet) som blivit lite utav en favorit. Om jag önskar upp:a det hela en nivå, skulle det räcka att införskaffa en kvarn och köpa dessa bönor? Kan jag vänta mig en stor en liten skillnad i smak?

En kvarn gör en enorm skillnad! Wilfas modeller är mycket prisvärda och en bra början för kaffe i Arvid-prisklass. Se bara till att köpa så färska bönor som möjligt, en påse som är en månad gammal jämfört med 3-4 månader har en enorm skillnad i smak.

Se till att ha en hushållsvåg och väga bönorna du maler för varje dos bara.

Välkommen till kaffeträsket 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Kaffekungar! Jag saknar kompetens men älskar en god kopp kaffe. Har en moccamaster hemma som är en daily driver, till den kör jag alltsom oftast Arvid Nordquist Mellan (redan malet) som blivit lite utav en favorit. Om jag önskar upp:a det hela en nivå, skulle det räcka att införskaffa en kvarn och köpa dessa bönor? Kan jag vänta mig en stor en liten skillnad i smak?

Jag sålde precis min Wilfa Svart Aroma (Wilfa CGWS-130B), den tjänade mig väl i typ två år. Skulle inte köpa en billigare kvarn än den (om du inte köper handkvarn).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Någon som skaffat Kaffeadventskalendern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Någon som skaffat Kaffeadventskalendern?

Yes. En sådan här -> https://www.kaffeadventskalendern.se/handla/kaffeadventskalen...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Samma här, har hunnit tjuvstarta på dag 1 eftersom finkaffet tog slut och det kändes dumt att köpa mer när man har 24*30 gram som ligger och väntar.

Riktigt nöjd med dag 1, sött och fruktigt, riktigt fint när det blev ljummet. Medföljande chokladen från Standout Chocolate var helt galet god dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Någon som skaffat Kaffeadventskalendern?

Åh, den är slut på webben

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*