Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

Hmm, mjaaaaaaa. Får se hur jag gör iaf.

Har "beställt" ett Zotac hos Komplett där de säger 7:e oktober, men nu med Elgigantens drive så provade jag att roffa ett Asus TUF OC som gick igenom ganska smärtfritt. Får se vilken som är snabbast helt enkelt, men tror inte att jag kommer vilja vänta tills 7:e oktober även om jag har tänkt avvakta med avbeställningar fram tills månadens slut åtminstone.

Hatar stressiga släpp 😰

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

försvann från elgigaten igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

Där small det till på elgiganten.

Fått fakturan på klarna, så känns ju som det är bekräftat?

Samma här.. Men vettifan om jag lyckades beställa innan de var slut.. De stod 5 på lager men vem vet hur snabbt den siffran faktiskt uppdateras.

Nu har jag beställt ett från både webhallen och Elgiganten.. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Först 2 oktober och nu 22 på Komplett. Fan då!

Permalänk
Medlem

Sitter och hänger förväntansfullt i kundchatten hos Elgiganten i hopp om att få definitivt besked. Deras lilla chat-bot håller mig sällskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

finns på elgiganten just nu, släpptes för 1 min sedan

Tack för det beskedet! ROG Strix OC beställt, ska finnas i lager enligt hemsidan? Får se om det kommer någon postavi. Frustrerande med endast ekonomipaket, ska man ändå betala så mycket hade det varit kul med express.

Alldeles för dyrt kort egentligen, men jag litar på ASUS (obefogat eller ej, ibland måste känslorna få vara med också) och jag tycker att det är det snyggaste kortet frånsett FE som ju inte verkar gå att få tag i.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Lyckades få beställt ett ASUS ROG STRIX RTX3080 10G GAMING på Elgiganten. Lite dyrare än vad jag tänkt. Hoppas det blir värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Sitter och hänger förväntansfullt i kundchatten hos Elgiganten i hopp om att få definitivt besked. Deras lilla chat-bot håller mig sällskap

Var hittar du chatten? Den finns inte för mig :/
Jag ringde men orkade inte vänta efter 5 min i med dålig musik.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Går att beställa på NetOnNet men de vet inte när korten levereras. Frågade chatten och fick svaret
" Hej! Vi har dessvärre inga datum för när RTX 3080 korten kommer lämna oss och nå dig som kund"

Permalänk
Medlem

Hade varit så kul att få va en av de första med det kortet men jag känner att jag väntar tills AMD visar upp sitt, inga förväntningar på dem överhuvudtaget men man vet aldrig. Matchar deras kort inte 3080 så blir det definitivt ett RTX 3080 för min del. Om inte annat kanske det pressar ner priset lite till på Nvidia korten.

Permalänk
Medlem

Någon som vet garantitid på MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio 10G?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

VIGTIG INFORMATION
Vi oplever i øjeblikket en enorm interesse for GeForce RTX 3080. Vi har desværre ikke flere på lager, men der er flere på vej.

Leveringstiden er på nuværende tidspunkt ukendt, men vi er i tæt kontakt med NVIDIA for mere information vdr. nye leveringer. Vi beklager.

Säger man på Proshop - haha - skoj att alla går bananas -

Alltid skoj att observera panik - och desperation- texten lixom bågnar ut från skärmen.

Jag väntar i lugn och ro på 3070 - då är det JAG som skall klösa mig fram!

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Samma här.. Men vettifan om jag lyckades beställa innan de var slut.. De stod 5 på lager men vem vet hur snabbt den siffran faktiskt uppdateras.

Nu har jag beställt ett från både webhallen och Elgiganten.. xD

Haha jag har beställt 2 på komplett och 1 på elgiganten, de på komplett är nog körda dock, ena står som öppen den andra ej bekräftad. Dags o börja nöta på nvidia.se

Permalänk
Inaktiv

189 före i kön på Kompletts chat för en stund sedan, min order fortfarande öppen. Sannolikheten att ha kort imorrn känns minimal så slutar nog med att avboka.

Permalänk
Medlem

Har 4 kort beställda. Två stycken med förväntad leverans 26e september (lite konstigt då det är en lördag) och två stycken med obestämt leveransdarum.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Var hittar du chatten? Den finns inte för mig :/
Jag ringde men orkade inte vänta efter 5 min i med dålig musik.

Den är ganska dold. För mig är det en rund blå cirkel längst ner i högra hörnet (utan text). Klicka på den så kommer du först till chatbotten. Ställ en avancerad fråga så ursäktar den sig och frågar om du vill ha en riktig människa bakom spakarna.

Permalänk
Medlem

Tror jag fick ett MSI från Inet. Registrerades precis på postbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Den är ganska dold. För mig är det en rund blå cirkel längst ner i högra hörnet (utan text). Klicka på den så kommer du först till chatbotten. Ställ en avancerad fråga så ursäktar den sig och frågar om du vill ha en riktig människa bakom spakarna.

Aha.. Min ad-block stoppade den. tack

"Jag har kontaktat mina kollegor! Du kan fortfarande prata med mig medan vi väntar. 🙂
var bor du
Jag måste erkänna att jag är väldigt ung, men mycket kan jag redan!"

haha.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

"förväntad leverans 2 december" fml

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Avstängd

Hade varit intressant att se om det gick att begränsa strömförbrukningen av 3080 till samma nivå som 2080 ti-kort för att se hur mycket mer prestanda per watt kortet ger.

3080 är som att istället för trimma en bilmotor så den är effektivare men ingen ändring i bränsleförbrukningen så har Nvidia pressat in fler cylindrar och ökat bränsleförbrukningen. Klart att kortet då presterar bättre.

Om AMD har fixat strömförbrukningen så deras kort presterar likvärdigt mot Nvidias men lägre strömförbrukning så är dom för mig vinnarna.

Permalänk
Viking
Skrivet av AddixD:

"förväntad leverans 2 december" fml

Från vilken sida?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Bleh. Klockan 16:27 fick jag min orderbekräftelse på Asus-kortet från Elgiganten, och nu fick jag ett mail där de skjuter upp leveransen en hel vecka, till den 30e september.

Permalänk
Medlem

Komplett skrev nu att man inte kan lita på lagerstatusen. De kan inte veta exakt vart man hamnade i kön när man beställde 15 så kan få ett omgående eller om någon vecka. Kanske kan lugna någons nerver..

Permalänk
Inaktiv

Håll koll på Nvidias sida, saker ändras typ hela tiden. Men inte sett några köpbara kort ännu.

Satan vilken frustrerande lansering så här långt. Fanns det så lite kort tillgängligt, skjut upp lanseringen ett par dagar. Eller är det bara för att ge sken av hysteri och köphets. Men när kort inte säljs i butik och marginalen för att skicka kort är då låg finns det risk att många inte får kort innan helgen. Varför inte bara lansera typ tisdag, nästa vecka?

Permalänk
Medlem

Plötsligt finns kort på nvidia.com! Men sidjäveln kraschade så snart jag lagt det i kundvagnen....

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem ett FE

eller jag vet inte, när jag fyllt i adressen så stoppa sidan. fan

Permalänk
Medlem

" förväntas i lager 26 september 2020"
Fick jag nu på mitt beställda Zotac @ Komplett

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

FE kort beställt!! Det var det fjärde 3080 jag beställde idag. Oops.

Permalänk
Medlem

Tror jag också fick iväg en beställning på FE nu, väntar på bekräftelsemail!!

Edit: Fick bekräftelsemail nu, hoppas inget krånglar nu

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Från vilken sida?

ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity från Komplett

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC