Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

A Dark Song, för andra gången. Gillar den, inkl. slutet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Lonewolf & cub - Babycart to Hades Hårda japanska ord. Blod som sprutar i fontäner, halvnakna kvinnor och kroppsdelar som flyger hit och dit. Helt ok. 6/10
Lonewolf & cub - Babycart in peril Mer av samma men fler ninjor. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The platform - Herregud, vad fan var det där! Svårt att beskriva denna faktiskt men jag ska försöka: I en obestämd framtid existerar ett fängelse som består av en obestämd mängd våningar där det sitter två personer på varje våning. Varje dag åker en hiss med en massa mat uppifrån och ner. Eftersom folk är kräk i allmänhet så äter folk högst upp som svin så de längst ner får svälta. Varje månad flyttas man slumpmässigt till en ny våning. Huvudpersonen gillar inte detta och vill förändra systemet. Våld, blod, invälvor, hundar, skrik och gråt. Otroligt stark och bra film. Och spansk med vilket är lite udda. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Burning - Koreansk film från 2018, sjukt bra!

Permalänk
Medlem

First Cow | Drama i realistisk westernmiljö långt bortom pistoldueller och indianjakter. Långsam och härlig, bängbra cinematografi - men inget för den som plockar fram telefonen om det gått mer än trettio sekunder sedan senaste explosion.
7½/10 friterade degblobbar

Sorry We Missed You | Ken Loach senaste socialrealistiska skildring av människor som försöker förhålla sig till ett ekonomiskt system där vinst går före människovärde. Lika bekväm att se på som att stoppa i sig en påse puttekulor, men såpass viktig att den är värd det.
9/10 inkassokrav i brevlådan

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

A Dark song - skum film. Lite småkuslig vid några tillfällen men inte mycket mer. 6/10

Edge of tomorrow - Bra sci-fi med Tom cruise som dör hela tiden som en liten noob. 7/10

Elysium - Dystopisk sci-fi som visar ungefär det samhälle vi är på väg mot. Coola effekter och välgjord. Storyn har dock en del stora hål men det funkar för en sån här film. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kände mig lite nostalgisk och kollade på "48 HRS." igen.
Eddie Murphy's filmgenombrott.
Känns överraskande modern, håller än idag MAO.

Permalänk
Medlem

The Thing (2011) på Netflix. Lustigt hur CG ser så mycket mer overkligt ut än en film från 1982 med praktiska effekter. Problemet är att de öser på utan att försöka dölja problemen med CG. Även CG kan se bra ut om det görs rätt. Filmen i sig är också sämre på alla plan, men den är inte jättedålig utan går att se. En rolig grej är Netflix engelska text när de på norska säger "ta de jaevlig rolig!" till "don't move, demons!".

Permalänk
Medlem

Flash Gordon (1980). Många år sen jag såg den senast och bättre än jag kunde minnas.
Dessutom släppt på 4K nyligen👍 Rekommenderas!

https://www.imdb.com/title/tt0080745/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jupiter Ascending (2015)
https://www.imdb.com/title/tt1617661/
Såg den på Netflix. Första gången jag såg denna film och jag tyckte den var helt ok. Lite problematisk när det gäller story men också i många avseenden rätt fantastisk och betydligt bättre än t.ex. Valerian-filmen (som bland annat hade rätt usla skådespelarinsatser). Men Jupiter bombade rätt rejält, sannolikt får vi får väl aldrig se mer av detta universum.

Permalänk
Medlem

Twisted Pair 2018 - Riktigt usel film, så dålig att den är fenomenalt rolig. Av mästaren Neil Breen som (miss)lyckas varje gång. 8/10

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Twisted Pair 2018 - Riktigt usel film, så dålig att den är fenomenalt rolig. Av mästaren Neil Breen som (miss)lyckas varje gång. 8/10

Aldrig sett en Breen film men RedLetterMedia brukar göra roliga recensioner av hans filmer.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Avstängd

I'm thinking of ending things..
En ganska förvirrande film som gjorde att jag var tvungen att söka upp en artikel eller två för att helt förstå. Är man ute efter en film som handlar om livsval som i sig kan få det snurra i det huvudet så är det här ett steg längre. Inget jag kommer att kika på en gång till trots sjukt mycket referenser som författaren har fått in.. men kan nog ändå rekommenderas.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Håller på att kika igenom dem äldre Wallander filmerna. Jag brukar ha svårt för svenska filmer men tycker dessa är bra 👍

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Avstängd

Gick faktiskt på bio och såg nya Tennet. Väldigt bra film men inte når inte riktigt upp till Inception eller Interstellar-nivå. Häftigt koncept som tyvärr är för invecklat och har sina små brister. Rekomenderas ändå för att jag älskar dessa typer av filmer som Nolan gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

I'm thinking of ending things..
En ganska förvirrande film som gjorde att jag var tvungen att söka upp en artikel eller två för att helt förstå. Är man ute efter en film som handlar om livsval som i sig kan få det snurra i det huvudet så är det här ett steg längre. Inget jag kommer att kika på en gång till trots sjukt mycket referenser som författaren har fått in.. men kan nog ändå rekommenderas.

Såg den häromdagen. Det var som att läsa en spännande bok och när man vänder för att läsa det sista kapitlet så är sidorna helt tom. Man bläddrar fram och tillbaka för att se om man missat något. Letar i kartongen den skickades i men där är det tomt. Googlar om fler har fått samma feltryck och får då reda på att det är så den slutar...? Man kanske behöver vara filmnörd för att förstå den för mig så var det definitivt bortkastad tid.

Permalänk
Medlem

Hunter Killer (2018) 7.5/10 ,riktigt bra film

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Såg den häromdagen. Det var som att läsa en spännande bok och när man vänder för att läsa det sista kapitlet så är sidorna helt tom. Man bläddrar fram och tillbaka för att se om man missat något. Letar i kartongen den skickades i men där är det tomt. Googlar om fler har fått samma feltryck och får då reda på att det är så den slutar...? Man kanske behöver vara filmnörd för att förstå den för mig så var det definitivt bortkastad tid.

Det är nog inte filmnörd man måste vara utan man måste förstå Kaufman. Den här förklarar bra (skriver inte här så att inte spoilers läses av andra)
https://www.theguardian.com/film/2020/sep/08/charlie-kaufman-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är nog inte filmnörd man måste vara utan man måste förstå Kaufman. Den här förklarar bra (skriver inte här så att inte spoilers läses av andra)
https://www.theguardian.com/film/2020/sep/08/charlie-kaufman-...

Tack, det förklarar verkligen varför jag inte fattade slutet. Dock kvarstår min uppfattning om filmen eftersom jag tycker sådant där ska framgå med lite bättre tydlighet när man ser en film

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Tack, det förklarar verkligen varför jag inte fattade slutet. Dock kvarstår min uppfattning om filmen eftersom jag tycker sådant där ska framgå med lite bättre tydlighet när man ser en film

Jag kan hålla med generellt även om det finns filmer som gynnas av att inte berätta för mycket, just för att man kan skapa miljoner av möjliga scenarior om vad som skedde eller kommer ske om slutet är tvetydigt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Kollat på Back to the Future nu i 3 dagar, en för varje dag.

Part 1 8.8/10
Part 2 7.7/10
Part 3 7.3/10

Permalänk
Medlem

Blev lite nostalgi med "titta vi flyger" underbar film.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Alatriste - Film om en legoknekt spelad av Aragorn. den utspelas på 1500-talet typ och det är en massa intriger, strider, dueller och annat. Rätt ok men lite seg emellanåt. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Inte en film som så, men efter att ha tittat på relativt kända serien The Boys har jag fått upp ögonen för Antony Starr som jag tycker gör en fantastisk insats som Homelander.

Det har i sin tur lett mig till serien Banshee (2013-2016) där Antony spelar huvudrollen och jag... är helt ärligt irriterad på mig själv att jag låtit denna relativt gamla (och avklarade) serie gå helt under radarn.
Har sett 17 avsnitt på 3 dagar och jag kan ärligt säga att jag inte varit så här tagen av en serie sedan Game of Thrones (pre-season 8).

Rekommenderas varmt till personer som gillar spänning, action, lite drama och "feel good" (på ett "rövhål får smaka sin egen medicin"-vis) sammansvetsat i en intressant och lite ovanlig handling, och som samtidigt inte drar sig för lite våld och nakenhet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Finns en skild tråd för TV-serier

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@MinscS2: Finns en skild tråd för TV-serier

Tack, har helt missat den.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

De körde Tarantinos genombrottsfilm på sexan igår så kollade på Reservoir Dogs som jag inte sett tidigare. Den har 8,3/10 på IMDB men tycker nog inte den nådde riktigt så högt. Jag sätter 6/10 diamanter på den även om jag älskar Tarantino och även Steve Buscemi som är en härlig skådis med speciellt utseende och alltid får alltid spela väldigt udda roller men han gör det ruskigt bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Prospect - Oj! Det här var riktigt bra Sci-fi. Känslan på all utrustning känns lite 70-tal vilket är sååå härligt. Alla detaljer är perfekta, skådespelarna, varav The mandalorian är en, gör ett bra jobb och handlingen är rätt ok den med. Det bästa är dock att man fått till en riktigt bra värld med sin egen känsla så allt känns så äkta. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Tack, det förklarar verkligen varför jag inte fattade slutet. Dock kvarstår min uppfattning om filmen eftersom jag tycker sådant där ska framgå med lite bättre tydlighet när man ser en film

En film är en film är en film. Det är vad det är. Är den bra? Upp till Tittaren. Men du måste hålla med om att det är ett något naivt ställningstagande att alltid förvänta sig slutet serverat på silverfat? S02, sista EP av Twin Peaks håller jag fortfarande som ett av de bästa, även om det är en serie. S03 sabbade det lite, genom att bara finnas. Det kom en förklarande fortsättning. :/

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision