Permalänk
Medlem

Ny Kontorsdator till Morsan -5k

Hej, tänkte det det var dags att byta ut min mammas dator nu för en rimlig peng (Cirka 5k kanske). Jag vet inte hur marknaden ser ut alls för billigare byggen nuförtiden.

Viktigaste är att den håller en längre tid framöver med lätta uppgraderingsmöjligheter i framtiden och inte krånglar. Ska inte användas till så mycket spel och sådant så gpu är inte lika viktigt.

Någon som har köptips på ett paket som skulle kunna passa?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en ny dator till morsan för exakt samma syfte. Jag satsade på en 15" lenovo laptop med ryzen för ca 6k. Tror ram gick att uppgradera. Innan var hon skeptisk till en laptop men nu när hon har den är hon väldigt nöjd. Lätt att flytta till balkongen eller matbordet för heavy-duty betala-räkningar-arbete. En sak att tänka på är att för många "icke-dator-personer" är skärmen en stor del av upplevelsen. Om du kör på laptop satsa på en 15" då synen inte blir bättre med åren. Värt att lägga uppgrader skärmen alltså. Laptopens skärm är inte super men 100grr bättre än den hon hade innan. Lycka till även om detta inte var exakt svaret du letade efter!

Permalänk
Medlem

Finns mycket begagnat från företag att få tag på annars om man kan tänka sig det. Ett exepel är inrego:
https://shop.inrego.se/stationara/dell-optiplex-5040-4

Permalänk
Medlem

@Xokken:
Svårt att pricka precis 5k men dyrare alternativ med bra uppgraderingsvägar:

Billigare alternativ med sämre uppgraderingsmöjligheter:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina svar, meningen är att jag ska kunna uppgradera den vid framtida behov själv. Hon har en stationär Dell vid tillfället och den är fruktansvärd att byta ut delar i så får nog sikta på ett eget bygge kanske.

Priset är inte satt i sten utan vill mest bara inte lägga ut för mycket på en dator hon inte använder dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Xokken:
Svårt att pricka precis 5k men dyrare alternativ med bra uppgraderingsvägar:
https://komponentkoll.se/bild/nwPKJ.png
Billigare alternativ med sämre uppgraderingsmöjligheter:
https://komponentkoll.se/bild/LNuIw.png

Tycker första bygget ser väldigt spännande ut men hur är det med kylningen i ett sådant bygge? Antar jag behöver addera en fläkt eller så till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xokken:

Tycker första bygget ser väldigt spännande ut men hur är det med kylningen i ett sådant bygge? Antar jag behöver addera en fläkt eller så till den?

Ja det hänger bara med en fläkt med chassit.
En insugsfläkt till i fronten skadar inte.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2154844

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Ifrågasätter erat tänk här lite:
Problemet med att bygga en uppgraderingsbar dator för en som bara har den till räkningarna och surfa på webben är att det kommer att gå lång tid mellan uppgraderingarna.
Vilket gör att man ändå får köpa nytt moderkort och RAM för att kunna sätta i en snabbare processor, det vill säga att man får börja om med en ny dator. AMD kommer ju troligen att byta socket efter nästa CPU generation och samma gäller ju Intel som i regel byter socket varannan generation, sedan så kommer ju även DDR5 smygande etc.
De enda delarna som kan vara värda att spara på i de flesta fall är lagring, chassi och nätaggregat, men köper man de billigaste delarna av dem så är de inte mycket att hänga i granen när väl den dagen kommer (om de inte har dött tills dess vill säga).

Har hon några andra användningsområden som kräver att man uppgraderar ofta?

I mitt tycke så är en vettig minidator (NUC eller liknande AMD som @CyberNerd: skrev om) eller en bärbar man skall titta på, beroende om man vill ha en fast eller mobil.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Svårt att pricka precis 5k men dyrare alternativ med bra uppgraderingsvägar:
https://komponentkoll.se/bild/nwPKJ.png

Öhh, what??
Varför välja ett X570 till en sådan här dator helt ologiskt i mitt tycke. Billigare moderkort och bättre chassi/nätaggregat i så fall.

Permalänk

Jag skulle satsa på en Dell Optiplex. Kanske inte allt för uppgraderingsbar, men för kontorsbruk kommer den räcka i åratal. Samtidigt är den mycket kompakt, tyst och strömsnål.

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/bästa-erbjudanden/optipl...

Alternativt en något större låda med DVD och plats för hårddisk och lågprofilkort om behov finns:

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/stationära-datorer-och-a...

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Budget-dator, tror man kan överklocka cpun.

.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ifrågasätter erat tänk här lite:
Problemet med att bygga en uppgraderingsbar dator för en som bara har den till räkningarna och surfa på webben är att det kommer att gå lång tid mellan uppgraderingarna.
Vilket gör att man ändå får köpa nytt moderkort och RAM för att kunna sätta i en snabbare processor, det vill säga att man får börja om med en ny dator. AMD kommer ju troligen att byta socket efter nästa CPU generation och samma gäller ju Intel som i regel byter socket varannan generation, sedan så kommer ju även DDR5 smygande etc.
De enda delarna som kan vara värda att spara på i de flesta fall är lagring, chassi och nätaggregat, men köper man de billigaste delarna av dem så är de inte mycket att hänga i granen när väl den dagen kommer (om de inte har dött tills dess vill säga).

Har hon några andra användningsområden som kräver att man uppgraderar ofta?

I mitt tycke så är en vettig minidator (NUC eller liknande AMD som @CyberNerd: skrev om) eller en bärbar man skall titta på, beroende om man vill ha en fast eller mobil.

Öhh, what??
Varför välja ett X570 till en sådan här dator helt ologiskt i mitt tycke. Billigare moderkort och bättre chassi/nätaggregat i så fall.

Framtiden är inte lätt att sia om, X570 är det enda chipset som har stöd för Zen+ & garanterat stöd för Zen 3.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Framtiden är inte lätt att sia om, X570 är det enda chipset som har stöd för Zen+ & garanterat stöd för Zen 3.

Budgetvarianten B550 kommer ha stöd för Zen 3.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

@Xokken:

Någonting i den här stilen borde fungera bra
https://www.inet.se/datorbygge/b1185512/5k

Byggnation och Windows ingår inte.

Bör inte vara några som helst problem att uppgradera - även om det naturligtvis finns begränsningar för hur mycket det går att uppgradera utan att byta ut allt.
Går att uppgradera CPU till AMDs senaste - men undvik de mest strömhungriga modellerna. Nästa generation CPUer kanske fungerar - beror på om det kommer en BIOS uppgradering för dem eller inte.
Mer minne eller en extra SATA disk är inga problem.
Tillräckligt kraftig PSU för att kunna sätta in ett low/mid-end grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Budgetvarianten B550 kommer ha stöd för Zen 3.

Men har inte stöd för Zen+ - dvs förra generationen vilket inkluderar Ryzen 3200G och 3400G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xokken:

Tack för alla fina svar, meningen är att jag ska kunna uppgradera den vid framtida behov själv. Hon har en stationär Dell vid tillfället och den är fruktansvärd att byta ut delar i så får nog sikta på ett eget bygge kanske.

Priset är inte satt i sten utan vill mest bara inte lägga ut för mycket på en dator hon inte använder dagligen.

Vad är det för modell på dellen?

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Må så vara, men en "kontorsdator" uppdateras vanligtvis inte så ofta utan det kan dröja så länge så att man ändå får byta moderkort oavsett.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Ifrågasätter erat tänk här lite:
Problemet med att bygga en uppgraderingsbar dator för en som bara har den till räkningarna och surfa på webben är att det kommer att gå lång tid mellan uppgraderingarna.
Vilket gör att man ändå får köpa nytt moderkort och RAM för att kunna sätta i en snabbare processor, det vill säga att man får börja om med en ny dator. AMD kommer ju troligen att byta socket efter nästa CPU generation och samma gäller ju Intel som i regel byter socket varannan generation, sedan så kommer ju även DDR5 smygande etc.
De enda delarna som kan vara värda att spara på i de flesta fall är lagring, chassi och nätaggregat, men köper man de billigaste delarna av dem så är de inte mycket att hänga i granen när väl den dagen kommer (om de inte har dött tills dess vill säga).

Har hon några andra användningsområden som kräver att man uppgraderar ofta?

I mitt tycke så är en vettig minidator (NUC eller liknande AMD som @CyberNerd: skrev om) eller en bärbar man skall titta på, beroende om man vill ha en fast eller mobil.

Jag skulle rekommendera att man gör precis tvärtom. Av vad jag förstod så har hon säkerligen datorn står på en fast plats och har inget som helst behov av att flytta den eller något problem med att den tar upp utrymme och då faller ju alla fördelar med en NUC eller en bärbar.

En ordentlig stationär dator håller otroligt länge numera om den enbart används till kontorsarbete. Om hon hade köpt en stationär dator i mellanklassen för 8-10 år hade hon fått en i5-2500K eller i5-3570K vilka fortfarande presterar ungefär lika bra som en ny NUC och skulle troligtvis duga i ytterligare minst 5-10 år för ändamålet. Möjligtvis med undantag av hårddisken men dessa kan ju uppgraderas för en ringa kostnad. Skulle därför påstå att det är det mest kostnadseffektiva alternativet på lång sikt är att köpa en medelbra stationär dator som till en början har onödigt hög prestanda och lägga huvuddelen av pengarna på moderkort och processor.

Skulle rekommendera nedanstående eller liknande AMD bygge, är visserligen några tusen dyrare än efterfrågat och har i dagsläget onödigt hög prestanda men blir troligtvis billig i slutändan då den borde gå att använda i 10-15 år utan några andra uppgraderingar än att eventuellt byta ut hårddisken.

https://www.inet.se/datorbygge/b1185634/kontorsdator

Permalänk
Medlem

@Xokken: Vad är det för komponenter i den hon har idag?

Jag skulle köpa begagnat för en billig peng istället för ett nybygge.
Kör en "kontorsdator" med en core i3-2000 nånting i min HTPC och den klarar av surf och dylikt utan problem.
Petade i en SSD och 4GB ramsticka till totalt 8GB. Installerade Linux (KDE Neon) och det flyter på bra.

Ville spela enklare spel på den, så jag fick tag på ett GT1030 low profile för en billig peng.

En i5:a med 8GB RAM kommer man långt med.
Finns det behov av GPU?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Har formatet någon betydelse?
Om det handlar om egenbyggda så innebär det oftast (men inte alltid) något större format, dvs tornlåda. Annars finns det rätt smidiga färdigbyggda.

Tanken på att uppgradera senare, frågan är ju i så fall vad som skulle uppgraderas:
-För uppgradering av CPU krävs i princip alltid byte av moderkort och om det gått några år även minnen.
-Disken kan fungera längre tid, men även den kan då bli föråldrad i relation till övrigt el att utrymmet inte räcker till. Går i princip alltid att byta ut.
-Grafikkort? Om det inte ska spelas finns det inte direkt större orsak att uppgradera det heller.
-Nätagg? De tappar viss effekt över tid, men kan hålla rätt länge om de är av bra kvalité och har lite effektmarginal. Risken är väl att vid uppgradering av övriga delar kan det krävas någon ny kontakt som nätagget inte har.

Det jag vill komma till där är att även om datorn i teorin kan ha möjligheter att uppgraderas, så är det långt ifrån säkert att det går att göra ändå när det väl blir dags. Se till att ha hyfsad marginal från början istället, bara något enstaka steg ner kan förkorta den användbara livslängden med flera år.

För kontorsanvändning och liknande kan istället en välbalanserad maskin, med lite marginal, vara fullt användbar i uppemot 10 år el mer! När det sen är dags att "uppgradera" så går det säkert att hitta lämplig ny maskin.

Man ska inte underskatta behovet för "kontorsanvändning", titta bara i aktivitetshanteraren hur många processer och trådar som används bara för Windows+Office+webbläsare.

Skulle absolut inte rekommendera en fyrkärnig processor om man tänker sig att den ska vara användbar under lång tid. Sikta på någon med minst 6 kärnor, helst med HT/SMT (=12 trådar). HT/SMT hjälper till en del med bakgrundsaktiviteter och lättare uppgifter. Lite overkill idag, men kommer att vara till god nytta i att förlänga den användbara livslängden.

Märkesdatorer av företagsmodell är underskattade. De större märkena, Dell/Lenovo/HP, håller bättre kvalitet än ex vis Intel NUC. Köp då inte lägsta modellserien, gå upp något steg; som med Dell kan man välja 50x0 el 70x0 istället för 30x0.

Rimlig spec för den typen av dator kan vara:
-10500/10500T (-T för tyst och strömsnål minidator)
-16 GB minne.
-En NVMe-disk på minst 256 GB, men beroende på lagringsbehovet kan man antingen välja en större sådan direkt eller lägga till en 2.5" vanlig SSD.

Är man villig att satsa lite mer för ännu större marginal kan man öka på ovanstående något steg, även om nyttan nog kommer att vara begränsad.

För övrigt vore det mycket intressant att veta vad det är för Dell-dator som är så svår att uppgradera. Service-tag:en som står någonstans på datorn ger mer info. Kanske kunde vi hjälpa till att hitta uppgradering till den?

Permalänk
Medlem

@Ulf Svensson: Anledningen att jag rekommendera"minidator" är ju att det är jäkligt skönt att slippa den stora lådan som samlar damm och är i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Ulf Svensson: Anledningen att jag rekommendera"minidator" är ju att det är jäkligt skönt att slippa den stora lådan som samlar damm och är i vägen.

Håller helt med där.
"Minidatorerna" går i många fall, med hjälp av särskilt fäste, även att montera fast under bordet el bakom skärmen.
De är generellt rätt tysta också.

Dessa har dessutom externt nätagg som enkelt kan bytas ut om det av någon orsak skulle fela.

De är idag fullt kapabla att hantera det mesta av användningen, frånsett rejält tunga (inte minst grafik) saker som spel.

Lägg sen gärna till trådlös mus och tgb..

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad det är för modell på dellen men integrerade gpun klarar inte av videor i windows 10 eller att placera in mer ram än 4gb i den så moderkortet behöver ju definitivt förnyas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

@Xokken:

Någonting i den här stilen borde fungera bra
https://www.inet.se/datorbygge/b1185512/5khttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1185512/5k

Byggnation och Windows ingår inte.

Bör inte vara några som helst problem att uppgradera - även om det naturligtvis finns begränsningar för hur mycket det går att uppgradera utan att byta ut allt.
Går att uppgradera CPU till AMDs senaste - men undvik de mest strömhungriga modellerna. Nästa generation CPUer kanske fungerar - beror på om det kommer en BIOS uppgradering för dem eller inte.
Mer minne eller en extra SATA disk är inga problem.
Tillräckligt kraftig PSU för att kunna sätta in ett low/mid-end grafikkort.

Det här ser ju också ut som ett ganska spännande paket. Var ett par år sedan jag byggde ihop en burk men är det något annat man behöver tänka på i ett sådant här paket? Antar antar kylpasta och annan kylning för cpun kommer med levererad?

Permalänk
Medlem

@Xokken: Bygg en liten dator istället.

Man får ta av den dekorativa ringen på Wraith Stealth för att den ska få plats i chassit. 3400G har Wraith Spire och den är för hög för att få plats.
https://youtu.be/ueXGquDd8YY?t=76

(Nätagg medföljer i chassit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xokken:

Det här ser ju också ut som ett ganska spännande paket. Var ett par år sedan jag byggde ihop en burk men är det något annat man behöver tänka på i ett sådant här paket? Antar antar kylpasta och annan kylning för cpun kommer med levererad?

CPUn inkluderar en kylare med förapplicerad kylpasta. Inte världens bästa kylare, men den fungerar.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14177397

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Ulf Svensson: Anledningen att jag rekommendera"minidator" är ju att det är jäkligt skönt att slippa den stora lådan som samlar damm och är i vägen.

Ja det beror ju lite på hur man prioriterar, för vissa är det säkert värt att offra en del prestanda och uppgraderingsmöjligheter för att få en smidigare låda. Själv har jag gott om utrymme och tycker att det ska vara en stor svart låda för att det ska se ut som en riktig dator men alla har ju inte samma preferenser så är ju tur att valmöjligheterna finns.

Permalänk
Medlem

Hej blev tillslut bygget som Erik_T länkade men bytte chassi till Carbide 100R Silent Edition. Såg ut som ett trevligt bygge som uppfyller vad den ska uträtta.

Tack för alla fina svar!