AMD:s RDNA 2-arkitektur stöder också AV1-videoavkodning

Permalänk
Melding Plague

AMD:s RDNA 2-arkitektur stöder också AV1-videoavkodning

Den som hoppats på att kunna avkoda nästa generations videoformat på Radeon RX 6000-seriens grafikkort får goda nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött!

Om AMD bara lyckas få sina drivrutiner i ordning så är jag beredd att hoppa på det röda tåget för första gången sedan 2013. Jag har en känsla av att Big Navi kommer bli över mångas förväntan samtidigt som rtx 3080 inte levde upp till förväntningarna riktigt.

Permalänk
Avstängd

Synd att dom inte lade till stöd för encode. Då hade korten varit mycket mer attraktiva mot Nvidia för många idag skapar video för youtube.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att AV1 blir dominerande istället för VVC (h.266).

Encoding brukar alltid komma senare då encoding är betydligt mer komplext.

Permalänk
Medlem

För mig som har en G-sync skärm och vill jobba med Cuda i ML blir det nog grönt för mig. Men jag tror att AMD kommer överraska positivt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Gött!

Om AMD bara lyckas få sina drivrutiner i ordning så är jag beredd att hoppa på det röda tåget för första gången sedan 2013. Jag har en känsla av att Big Navi kommer bli över mångas förväntan samtidigt som rtx 3080 inte levde upp till förväntningarna riktigt.

Vilka förväntningar specifikt levde inte rtx 3080 upp till?

Permalänk

@anon242437: "twice the performance of the rtx2080!!"

Där det snarare låg på ca 1.5x i snitt enl hardware unboxed test svit. Upp mot 1.7x för andra.

Energi effektiviten låg inte heller där Nvidia påpeka.

Levde inte upp till hypen Nvidia skapa, säger inte att det är ett dåligt kort, och jag kommer antagligen köpa ett själv nästa batch(om jag inte köper ett på impuls idag).

Men det levde fortfarande inte helt upp till hypen Nvidia skapa eller hur

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vilka förväntningar specifikt levde inte rtx 3080 upp till?

Om man räknar sek/frame, och varför ska man räkna på något annat sätt, så är den inte speciellt mycket bättre än det GTX 1060 6GB som jag köpte 2017

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242437:

Vilka förväntningar specifikt levde inte rtx 3080 upp till?

En del av siffrorna som presenterades var ju väldigt utvalda av Nvidia för att ge bäst PR.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag hoppas att AV1 blir dominerande istället för VVC (h.266).

Encoding brukar alltid komma senare då encoding är betydligt mer komplext.

Hur är AV1 bättre än 266?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Hur är AV1 bättre än 266?

Royalty free. Har inte sett h266 in action än. Men öppna format > stängda format. AV1 har många inom streaming-industrin bakom sig.

Permalänk
Skrivet av Stank:

Synd att dom inte lade till stöd för encode. Då hade korten varit mycket mer attraktiva mot Nvidia för många idag skapar video för youtube.

Kan man via mjukvara göra så det år att koda film med denna tekniken eller ligger huvudansvaret på hårdvara vilket jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vilka förväntningar specifikt levde inte rtx 3080 upp till?

I princip inga. Prestanda, energieffektivtet, den omtalade kyllösning, etc var allt under förväntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Synd att dom inte lade till stöd för encode. Då hade korten varit mycket mer attraktiva mot Nvidia för många idag skapar video för youtube.

Det är synd, men jag tror inte riktigt vi är där än. Nvidias 3000-serie har inte heller encode.

Men det hade varit helt sjukt grymt såklart. Tänk för streaming på konsolerna. Hade ändrat streamingvärlden och gjort Nvidias kort som tegelstenar i jämförelse, för någon som streamar d.v.s.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Hur är AV1 bättre än 266?

EposVox förklarar det här (med början 27:45).

Snabbt draget är problemet med både HVEC och H266 patent och licenser enligt honom. D.v.s. dom kostar pengar att implementera.

AV1 har inte det problemet och pushas därmed av Twitch, Youtube och ja... alla som vill ha en billig allmän lösning.

EposVox har förövrigt gjort det bästa testet av kortet. Mindre fokus på precis prestanda, mer fokus på funktioner.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

En del av siffrorna som presenterades var ju väldigt utvalda av Nvidia för att ge bäst PR.
https://youtu.be/AG_ZHi3tuyk

Det är ju det som är meningen med PR. Vid det här laget tycker jag nog man bara har sig själv att skylla om man blir besviken på verklig prestanda gentemot det som "utlovats". Själv blev jag positivt överraskad av 3080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Det är ju det som är meningen med PR. Vid det här laget tycker jag nog man bara har sig själv att skylla om man blir besviken på verklig prestanda gentemot det som "utlovats". Själv blev jag positivt överraskad av 3080.

What? Vi vet alla att man kan krydda till det lite extra men det finns också något som kallas "falsk marknadsföring".

Säger inte att det var det nVidia höll på med men uttalanden som antyder att kunden ska "fatta att det inte är rätt bild av produkten" är korkat.

Ja jag antog det också men det är inget som ska vara standard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anthraxious:

What? Vi vet alla att man kan krydda till det lite extra men det finns också något som kallas "falsk marknadsföring".

Säger inte att det var det nVidia höll på med men uttalanden som antyder att kunden ska "fatta att det inte är rätt bild av produkten" är korkat.

Ja jag antog det också men det är inget som ska vara standard.

De enda gångerna AMD och Nvidia har fällts för falsk marknadsföring i modern tid var Bulldozer (antalet kärnor) och GTX 970 (minnesmängden). Jag följde inte med så mycket, men vad sade de exakt om GTX3080? Så länge de inte dyrt och heligt lovar att det skulle vara dubbelt så snabbt och gå igenom hälften så mycket effekt som ett 2080ti i alla sammanhang kan man väl inte säga så mycket. Säger de "Dubbelt* så snabbt** som 2080!" och man tolkar det som DBBELT SÅ SNABBT I ALLT ALLTID har man definitivt sig själv att skylla tycker jag. De vill ju att korten ska se så bra ut som möjligt, alltså visar de resultaten som ser bäst ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

De enda gångerna AMD och Nvidia har fällts för falsk marknadsföring i modern tid var Bulldozer (antalet kärnor) och GTX 970 (minnesmängden). Jag följde inte med så mycket, men vad sade de exakt om GTX3080? Så länge de inte dyrt och heligt lovar att det skulle vara dubbelt så snabbt och gå igenom hälften så mycket effekt som ett 2080ti i alla sammanhang kan man väl inte säga så mycket. Säger de "Dubbelt* så snabbt** som 2080!" och man tolkar det som DBBELT SÅ SNABBT I ALLT ALLTID har man definitivt sig själv att skylla tycker jag. De vill ju att korten ska se så bra ut som möjligt, alltså visar de resultaten som ser bäst ut.

Noterade uttryckligen att jag inte trodde det gått så långt som det denna gång men generaliseringen du gjorde inte var bra helt enkelt. Som generaliseringar generellt sett inte brukar vara (see what I did there?).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anthraxious:

Noterade uttryckligen att jag inte trodde det gått så långt som det denna gång men generaliseringen du gjorde inte var bra helt enkelt. Som generaliseringar generellt sett inte brukar vara (see what I did there?).

Fast när det gäller grafikkort så är det ju ett faktum tycker jag. Att de använder urvalda scenarion stt visa upp och att man inte kan extrapolera prestanda i alla tillämpningar utifrån det. Det är ju därför vi har recensioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Det är ju det som är meningen med PR. Vid det här laget tycker jag nog man bara har sig själv att skylla om man blir besviken på verklig prestanda gentemot det som "utlovats". Själv blev jag positivt överraskad av 3080.

Håller med om att konsumenten har ansvar men samtidigt så kan jag inte applådera diverse företag så enkelt heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

I princip inga. Prestanda, energieffektivtet, den omtalade kyllösning, etc var allt under förväntan.

Visst, men vems fel är det egentligen? Hoppas aldrig på för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Håller med om att konsumenten har ansvar men samtidigt så kan jag inte applådera diverse företag så enkelt heller.

Jag håller helt med här och fantum är att om jag har två likvärdiga varor och jag skall köpa en av dom så brukar jag givetvis kolla på priset, men även hur rent mjöl i påsen företagen har under deras PR kampanj. För mej stjälper sådan PR från köp om PR:en är för glamorös.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Men det levde fortfarande inte helt upp till hypen Nvidia skapa eller hur

Finns det något kort, någonstans, vid något tillfälle, som helt levt upp till hypen? Jag tvivlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Visst, men vems fel är det egentligen? Hoppas aldrig på för mycket

Mr Jensens? Eftersom han ljög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Finns det något kort, någonstans, vid något tillfälle, som helt levt upp till hypen? Jag tvivlar.

Skulle vilja påstå att tex Pascal levde upp till hajpen. Samt Hawaii från AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boredbynoobs:

Mr Jensens? Eftersom han ljög?

Vad ljög han om specifikt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Håller med om att konsumenten har ansvar men samtidigt så kan jag inte applådera diverse företag så enkelt heller.

Håller till fullo med, och fick jag det att låta som att det är bra uttryckte jag mig dåligt. Det är inte bra, det är helt enkelt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vad ljög han om specifikt?

Se äldre inlägg:

Skrivet av Boredbynoobs:

Prestanda, energieffektivtet, den omtalade kyllösning, etc var allt under förväntan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boredbynoobs:

Se äldre inlägg:

Jo jo men vad sa han specifikt som var en lögn?