Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Initialt kändes det som 10900K inte är en flaskhals på något relevant sätt. Fast efter att kikat lite mer ingående på PCIe4 vs PCIe3 testerna samt det faktum att 3080 inte ser samma lyft över Turing i lägre upplösningar än 4k känns det inte lika självklart...

Tar man de 12 spel som SweClockers testade och kikar på hur 10900K presterar ställd mot 3950X så är det ingen superstor skillnad sett till genomsnittet. Om man tittar lite mer på absolutvärdena, framförallt för 1920x1080, kan man notera att ungefär hälften av titlarna har ju helt löjligt hög både lägsta FPS och genomsnittlig FPS.

Om man arrangerar resultaten så att de med högst lägsta FPS (typ lägsta FPS i 1920x1080 >144 HZ) ignoreras (hur relevant är det egentligen att kika på resultatet när lägsta FPS överstiger 144 Hz) tas bort och man kikar bara på den nedre halvan av titlarna sett till lägsta FPS blir det mer intressant (finns ju en rad titlar som "inte ens" når upp till 144 Hz i 1920x1080 sett till lägsta FPS).

Genomsnittlig FPS skiljer sig fortfarande inte mer än ~10 %, däremot har 10900K en fördel på nära nog 20 % lägsta FPS. Enda förklaringen är att CPU är flaskhals här, fast hur vet vi att inte även 10900K är en flaskhals då uppenbarligen 3950X är det? Vad betyder det för 3090? Visst har den en poäng med 3090 om man siktar på 4k, men i lägre upplösningar verkar det som GPUer börjar bli CPU-begränsade även med de snabbaste modellerna som finns att tillgå!

Din analys stämmer nog in rätt väl med min och många andras. Vi välkomnar våra nya ARM X3-plattformar med tillhörande Nvidia 5900Ti. Det är nog det som känts av i flera år egentligen, stagnationen på CPU-fronten. Verkar vara svårt att förbättra IPC för heltalsberäkningar och klockfrekvenserna börjar slå i det fysiska taket.

Väntar in en ny AMD64, alternativt "Intel Core2Duo"-era. Tror du att det finns en möjlighet i världen att någon av de två skulle spotta ur sig en CPU med 20% bättre prestanda men på 2,6GHz inom kort? "Nollställa Hertz-racet" igen så att säga.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bobish:

@Yoshman: Så desto mer ray-tracing som implementeras i framtida spel (som verkar bli fallet) desto större skillnad i preformance mellan Turing och Ampere?

Även rastrering har ju fått ett rejält lyft i Ampere. Spannet verkar ligga mellan ~70 % högre prestanda om rastrering är primär flaskhals till ~100 % högre prestanda om raytracing är primär flaskhals när man ställer 3080 mot 2080.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om det är de äldsta spelen som är mest CPU-bundna, snarare tvärtom då de äldre spelen är det som har lägsta och genomsnittlig FPS >200 FPS. Där är det mindre skillnad (relativt sett) mellan 10900K och 3950X än i de spel där lägsta FPS är lägre.

Finns 3 titlar där lägsta FPS är >=20 % högre för 10900K, dessa är Ghost Recon (21 %), Total War (27 %) samt Gears 3 (20 %). Detta är nya spel, inte gamla!

Skulle dock inte påstå att någon av exemplen använder särskilt moderna spelmotorer, undantaget Gears 5 [3? menade du något annat?] (Anvil/AnvilNext 2.0, Warscape/TWE3 och Unreal Engine 4).

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av The Kristoffer:

Din analys stämmer nog in rätt väl med min och många andras. Vi välkomnar våra nya ARM X3-plattformar med tillhörande Nvidia 5900Ti. Det är nog det som känts av i flera år egentligen, stagnationen på CPU-fronten. Verkar vara svårt att förbättra IPC för heltalsberäkningar och klockfrekvenserna börjar slå i det fysiska taket.

Väntar in en ny AMD64, alternativt "Intel Core2Duo"-era. Tror du att det finns en möjlighet i världen att någon av de två skulle spotta ur sig en CPU med 20% bättre prestanda men på 2,6GHz inom kort? "Nollställa Hertz-racet" igen så att säga.

Innan Jim Keller slutade på Intel pratade han flera gånger om "vi arbetar på en design med väsentligt mycket högre IPC än idag". Exakt vad han refererade till går inte att säga med säkerhet, men finns rykten kring att Golden Cove (som vi borde se så tidigt som 2H 2021 i Alder Lake) ska få hela 50 % högre IPC jämfört med Skylake. Just lanserade Willow Cove ska ligga ~25 % högre än Skylake.

Ett klart lyft, fast man måste ställa det mot att Apples A13 ligger redan ~80 % högre i mängd utfört arbete per cykel ställd mot Skylake och Cortex X1 förväntas hamna ~60 % högre. Både Intel och AMD verkar vara överens om att peak-frekvens snarare lär minska än öka på framtida noder, så ska vi få högre prestanda per kärna måste det komma från högre IPC!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NutCracker:

@JonasT - har ni någon uppfattning om hur pass effektiva de "nya" CUDA-kärnorna (i Ampere) är vid rendering av video-/mediadatamaterial kontra de gamla (i Turing)? Jag använder ett redigeringsprogram som drar full nytta av CUDA vid encoding, är väldigt nyfiken på vad dessa "nya" kärnor skulle göra för detta användningsområde.

Det är definitivt något vi vill kika närmare på! Vilken redigeringsmjukvara är det du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

1440p med RTX3080 och i7-7700k(stock), kommer funka bra? Kör med GTX1080 nu

Nej tyvärr. Jag är i samma sits som dig med 6700k och 1070 Ti. Men CPUn är precis så det räcker utan bottleneck.

4/8 CPUer kommer vara bottleneck för 3080. Kommer behövas 6/12 iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

Skulle dock inte påstå att någon av exemplen använder särskilt moderna spelmotorer, undantaget Gears 5 [3? menade du något annat?] (Anvil/AnvilNext 2.0, Warscape/TWE3 och Unreal Engine 4).

Oavsett ålder på motorerna ändrar det inte faktumet att de mest CPU-bunda fallen verka vara de som också producerar de lägsta FPS-resultaten. Visst kan man säker se skillnad i CPU-kraft i CS:GO, men vem bryr sig i det här läget när man passerat 400-500 FPS?

Känns då mer relevanta att notera just att titlarna med lägsta FPS är de som visar störst beroende av CPU-kraft i detta test.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det skulle väl kunna vara så att de gjort något i backenden för att förbereda för kl. 15:00? Att produkterna försvunnit från sidan så att ingen ska kunna "råka" beställa innan utsatt tid?

Så kan det såklart vara, högst troligt att det är så faktiskt, men man tycker de som styr webdelen borde informerat sin kundservice om detta, eller de kanske de inte vill för att riskera att hemsidan dyker vid 15:00

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Innan Jim Keller slutade på Intel pratade han flera gånger om "vi arbetar på en design med väsentligt mycket högre IPC än idag". Exakt vad han refererade till går inte att säga med säkerhet, men finns rykten kring att Golden Cove (som vi borde se så tidigt som 2H 2021 i Alder Lake) ska få hela 50 % högre IPC jämfört med Skylake. Just lanserade Willow Cove ska ligga ~25 % högre än Skylake.

Ett klart lyft, fast man måste ställa det mot att Apples A13 ligger redan ~80 % högre i mängd utfört arbete per cykel ställd mot Skylake och Cortex X1 förväntas hamna ~60 % högre. Både Intel och AMD verkar vara överens om att peak-frekvens snarare lär minska än öka på framtida noder, så ska vi få högre prestanda per kärna måste det komma från högre IPC!

*Håller tummarna för att han inte refererade till AVX 1024... 😅*

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oavsett ålder på motorerna ändrar det inte faktumet att de mest CPU-bunda fallen verka vara de som också producerar de lägsta FPS-resultaten. Visst kan man säker se skillnad i CPU-kraft i CS:GO, men vem bryr sig i det här läget när man passerat 400-500 FPS?

Känns då mer relevanta att notera just att titlarna med lägsta FPS är de som visar störst beroende av CPU-kraft i detta test.

Det är i sig en intressant diskussion om hur optimeringar av spelmotorer görs, och hur hantering av resurser fungerar på flera nivåer - vad gäller både på GPU- och CPU-belastningar (både var för sig och parallellt). Kanske inte riktigt är rätt tråd att spåra iväg för mycket på den diskussionen, dock.
Inte minst då vi snarare kommer in på diskussioner kring moderna CPUer och hur optimeringar görs där.
Du har dock en poäng i att det blir lite löjligt när vi pratar ett antal hundra FPS, men samtidigt är det en del av benchmarks det också.

Sen är det få recensenter som hunnit göra lite mer utförliga test med kortet i en rad olika konfigurationer än, så förhoppningsvis går det att gräva ner sig lite mer i det de kommande veckorna. Och vi får inte glömma att Zen 3 och Rocket Lake är på väg heller. Om inte jorden går under innan dess eller något annat mer eller mindre oväntat händer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@NutCracker: Kolla LTT video:

Och RTX 3080 presterar riktigt bra i renderingstester

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska byta eller inte. Är sugen på HDMI 2.1, men med tanke på att jag inte har möjlighet att köpa en 48" oled i närtid, och att det mest krävande jag spelar är PUBG som är ett fps-lotteri, så känns det inte direkt nödvändigt. Men villhöver!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är inte strömförbrukningen jag är kritisk till utan tillhörande värmeutveckling. Ska vi kunna se samma prestandaökning även nästa generation så måste energieffektiviteten bli bättre.

Då är jag ännu mer frågande varför detta är en klämmande sko för vissa. Uppenbarligen uppvisar 3080FE en någorlunda okej kylarlösning för den värmen som alstras. Att snacka om nästa generation NU är förvisso helt okej men det är knappast relevant för egen del just nu. Det hinner hända många saker på två år tills nästa generation. Är definitivt roligare att vara nöjd över prestandan idag än att oroa sig för vad som kanske skulle kunna eventuellt bli möjligtvis kanske ett problem i morgon. Jag har dessutom noll kontroll över händelseutvecklingen så diskutera strömförbrukning hur mycket ni vill så roar jag mig med dagens hårdvara.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

De fanns på sidan senast igår.

Iofs har Webhallen ändrat tilll "Meddela mig" på sina kort så vet inte riktigt vad som händer där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det med CPU bottleneck.. En 7900x från 2017 är det en bottleneck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om det är de äldsta spelen som är mest CPU-bundna, snarare tvärtom då de äldre spelen är det som har lägsta och genomsnittlig FPS >200 FPS. Där är det mindre skillnad (relativt sett) mellan 10900K och 3950X än i de spel där lägsta FPS är lägre.

Finns 3 titlar där lägsta FPS är >=20 % högre för 10900K, dessa är Ghost Recon (21 %), Total War (27 %) samt Gears 3 (20 %). Detta är nya spel, inte gamla!

Vilken upplösning gäller det i?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

1h kvar till shit storm!

Permalänk
Medlem

@Mocka: tidigare idag när jag var in och kikade hade dom 11st av en variant som gick att köpa någon minut senare fanns det bara 5st kvar och köpknappen hade blivit en blå meddela mig knapp, förmodligen hade dom av misstag gjort dom köpbara innan kl15.00.
(detta gällde alltså webbhallen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

@Mocka: tidigare idag när jag var in och kikade hade dom 11st av en variant som gick att köpa någon minut senare fanns det bara 5st kvar och köpknappen hade blivit en blå meddela mig knapp, förmodligen hade dom av misstag gjort dom köpbara innan kl15.00.
(detta gällde alltså webbhallen)

Du kanske tog fel på vilket kort det var du såg det på för det enda kortet på Webhallen jag sett haft 11 st i lager är Ventus OC, och den har fortfarande 11 st i lager. Då har jag varit in på alla kort de visar lagerstatus på flera gånger både idag och igår.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Min gissning är att Webhallen (och andra) har många fler kort tillgängliga hos distributör än i deras lagersaldo. Annars får jag det till totalt 50st kort i weblager och butikslager hos Webhallen. Det är skrattretande lite. 50st av varje hade fortfarande varit lite men känts mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Min gissning är att Webhallen (och andra) har många fler kort tillgängliga hos distributör än i deras lagersaldo. Annars får jag det till totalt 50st kort i weblager och butikslager hos Webhallen. Det är skrattretande lite. 50st av varje hade fortfarande varit lite men känts mer rimligt.

Jag får det till 32st kort totalt på webhallen (jag antar att webblager och Bredden (InfraCity) är samma kort)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Viking
Skrivet av JonkenPonken:

Finns det ens minnen (RAM) som kan bli 70 grader utan att datorn kraschar, speciellt vid OC?
Så luften som kommer ur ett så hårt arbetande 3080 som möjligt är endast 35 grader? Hur då om man får fråga. Om man har burken i en testbänk i en igloo möjligtvis.

Har faktiskt ingen vidare koll men inför framtiden om man vill bygga smått, vill du ge lite exempel på RAM som är stabila när de är 70 grader varma så uppskattas det väldigt varmt

DDR4 kan nog inte bli så varma, men däremot kan ddr3 gå varmt. Poängen var dock inte om ram kan nå 70 grader eller inte. Det jag syftar på är att luften från grafikkortet blir kallare än minnena, och då kyler det dem, enkelt. Luften behöver inte heller vara 35 grader, det var också en vild gissning. Men eftersom JayzTwoCents sa att den knappt blev varm alls så lyssnar jag på det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej tyvärr. Jag är i samma sits som dig med 6700k och 1070 Ti. Men CPUn är precis så det räcker utan bottleneck.

4/8 CPUer kommer vara bottleneck för 3080. Kommer behövas 6/12 iaf.

Men om man som jag har en ultra-widescreen så har jag ju mer att vinna även om CPU kommer sätta stop?!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Alla "kommer min CPU-bottlenecka" frågor är som vanligt svårsvarat. Beror ju helt på spelet i fråga. Generellt tror jag man bör se över att uppgradera CPU om man sitter på 4c8t, men det kan ju vara värt att utvärdera på just de titlar man gillar att spela. Kanske är det totalt onödigt för just dej! Hur som så exploderar inte CPU om den är otillräcklig, så testa.

Skrivet av Ejziponken:

Jag får det till 32st kort totalt på webhallen (jag antar att webblager och Bredden (InfraCity) är samma kort)

Jo det ska det vara. Men de verkar ha reserverat totalt 20 st kort till webhallen config-datorer också. Sammanlagt fortfarande relativt liten mängd. Förstår när de säger de förväntar sig att det ska ta slut på minuter.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

@xc:
De har ju några jättebilliga kort kvar, ingen panik nu!
https://www.webhallen.com/se/category/4684-GeForce-GTXRTX?min...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Alla "kommer min CPU-bottlenecka" frågor är som vanligt svårsvarat. Beror ju helt på spelet i fråga. Generellt tror jag man bör se över att uppgradera CPU om man sitter på 4c8t, men det kan ju vara värt att utvärdera på just de titlar man gillar att spela. Kanske är det totalt onödigt för just dej! Hur som så exploderar inte CPU om den är otillräcklig, så testa.

Jo det ska det vara. Men de verkar ha reserverat totalt 20 st kort till webhallen config-datorer också. Sammanlagt fortfarande relativt liten mängd. Förstår när de säger de förväntar sig att det ska ta slut på minuter.

Frågan är om man behöver titta på en 10c/20t eller tom 16c?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Frågan är om man behöver titta på en 10c/20t eller tom 16c?

Spontant säger jag nej. Åtta kärnor för en glad entusiast verkar vara en bra sweet spot.

Vad gör mina 18 kärnor när jag spelar? Ärligt talat inte mycket!

Hade jag varit i en sits med 4c8t idag hade jag iaf väntat med det inköpet tills nya Ryzen-serien presenteras nu i oktober. Kör på på det gamla så länge.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Någon som har sett några tester som har Vr med i testet?

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Frågan är om man behöver titta på en 10c/20t eller tom 16c?

Tror faktiskt att man blir tvungen att blicka mot nyare arkitekturer. Fler kärnor löser ju sällar alla problem och kommer nog inte göra på ett par år framöver. Både Skylake och Zen2 ligger ju och svettas gärnet under 3080-testet, det går inte att avhjälpa med fler av samma kärnor. Hoppas Zen 3 kan minska det där gapet på uppemot 20% som visades lite längre upp i tråden. Och som Yoshman nämnde, att Intels kommande arkitektur H2 2021 bjuder på 25-50% högre IPC + DDR5.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Har du som jag svårt att bestämma dig i sista stund kan jag dela med mig med lite inspiration om minnesmängden som både talar för och emot att köpa nu:

https://www.resetera.com/threads/vram-in-2020-2024-why-10gb-i...

https://videocardz.com/newz/nvidia-teases-geforce-rtx-3080-wi...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''