Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios:

"förbokning" för anställda kanske ?
Eller så fick de inte in ett enda kort och vill inte erkänna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jag har inte gnällt över prestandan men jag tänker inte intala för mig själv att det presterar som Nvidia lovade. Fast det visste jag att den inte skulle göra

Mjo företagspresentationer brukar vara ganska best-case. Vi vet ju inte vilka spel dom har testat med och med vilka inställningar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

*lång censurerat inlägg*

NetOnNet öppnade förbokningar kl 00:00 idag, och alla deras kort är redan slut.

*censurerat* surt när de klart och tydligt listade säljstart 1500 idag igår ....

Och de hade magen att rekommendera ett 2060 istället. Samt säga att det kommer räcka i flera år och har noll problem att driva vr.

JAG: Ni har visst updpaterat alla nvidia 3080 till Lev.Tid ej bekräftad. innebär detta att ni inte har några att sälja nu när det lanseras kl 1500?
igår stod det att säljstart var 17/09 1500

NON:Vi hade vid midnatt att man kunde förhandsboka, men var ett begränsat antal och vi stängde ner möjligheten att förhandsboka då vi nådde upp till maxantalet.

JAG:va?! nvidia har ju förbjudit förhandsbokningar
innebär detta att alla korten är bokade?

NON: De har inte förbjudit förhandsbokningar, ja de som vi kommer att få in nu vid första leveransen, sedna har vi inte något datum på när vi får in fler tyvärr

Du kan fortfarande köpa ett 2060 eller senare också, det kommer att fungera fint i flera år framöver, förstår att du vill ha ett ifrån RTX 3-serien men det är tyvärr inte möjligt
2060 eller 2070 fungerar väldigt utmärkt till VR, 1080 och 1070 klarar även det av VR utan några problem.

..............................................................................................................................

Edit2: och nu har de tagit bort ALLA 3080 från butiken.

Denna vara säljs ej längre
Du har kommit till en produkt som inte längre finns i vårt sortiment.

Inte för att jag hade tänkt handla hos dem, men fy fan vad dåligt agerande från deras sida.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Inte för att jag hade tänkt handla hos dem, men fy fan vad dåligt agerande från deras sida.

Det är väll samma med Inet då? alla kort är ju förbokade redan?

Permalänk

Vad vet man om tredjepartsfläktarna? Brukar vara TUF något att ha? Tänker hur dom presterat i tidigare serier.

Permalänk
Medlem

Hur funkar 10 GB minne? Mitt 1080 TI har ju mer...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Det är väll samma med Inet då? alla kort är ju förbokade redan?

Det har stått som fullbokade hos Inet sen korten började listas så det lär inte betyda att de är förbokade redan, särskilt inte som det står att korten kommer släppas idag kl. 15:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Det är väll samma med Inet då? alla kort är ju förbokade redan?

Nej, Inet har varit tydliga med att man inte kunde förboka förre release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Hur funkar 10 GB minne? Mitt 1080 TI har ju mer...

Minnet är snabbare och används på ett annat sett . Man skall alltid ta Nvidias siffror med salt men dom menar att 3000 serien använder 20-40 % mindre Vram än 2000 serien .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Testade också att chatta med Netonnet då jag också hade lagt en bevakning och skulle få mail när dessa finns i lager.
(Jag) Hej, vad har hänt med RTX 3080?

Jag hade lagt en bevakning men ser att dessa inte finns kvar.

(Non)Hej! Jag får beklaga att du ej fått ett bra svar från mig men vi på kundtjänst har ännu inte fått exakt information varför de står som slut i lagret just nu men vi har tagit detta vidare och kommer troligtvis inom kort veta mer och det kommer även synas på hemsidan.

(Jag)Tack, kommer det info under dagen eftersom de släpps kl 15 på andra ställen idag?

(Non)Jag skulle tro att det kommer. vi har lyft frågan till ansvarig avdelning just nu

Permalänk
Medlem

@kroken: Alla minnestekniker är inte skapade lika. Med snabbare minnen och bättre komprimering behövs mindre utrymme. Dessutom så allokeras mycket mer minne än vad som faktist används, vilket är missvisande.

Det är testat flertalet gånger att dessa 10GB räcker gott och väl i "Ultra" 4K i spel över lag.

Permalänk

Någon som sett något test med VR?
Spelar mest med 3440x1440, 4k och VR och känner att här skulle mitt 1080Ti kunna få pensionera sig men skulle vilja se t.ex Dirt Rally 2 eller PCars2 i ett benchmark på Valve Index då de är ruggigt tungdrivna.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Tyvärr snackas Pascal ofta ner här på Sweclockers, var ett stort lyft från tidigare generationer. Nu är den gammal förstås men håller fortfarande väldigt bra. Inte helt utan anledning att många av oss fortfarande sitter på 1080Ti.

Visst ett 1080 Ti är ju nästan dubbelt så långsamt och drar i runda slänga 75W mindre som ett RTX 3080 men ändå jag tycker Pascal mot Maxwell var ett mycket mer imponerande hopp.

Kollar man Sweclockers recension av Pascal så drar ett GTX 1080 bara 15W mer än ett GTX 980 men har 70% bättre prestanda i detta fallet det vill säga RTX 3080 mot RTX 2080 drar det förstnämnda 100W mer med 70% prestanda. Båda generationerna kom också med en nodkrympning.

Varför tar ingen upp detta? Tycker inte det är så imponerande som man först kan tro om man bara tittar sig blint på prestandasiffror.

Skrivet av ronz:

Sweclockers har väl endast 2080 Super och inte vanliga 2080 i testerna också?
Men visst, även om det jämförs mot ett vanligt 2080 så blir det inte exakt 2.0X.
Oavsett så presterar kortet fruktansvärt bra och jag tycker inte man ska gnälla över detta.

Det har ju med ett vanligt RTX 2080 Founders Edition så ditt påstående är ju fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Rest In Peace In Peace? Har jag aldrig hört förut. Betyder det att man är stendöd X2 då?

Ja, stendöd. Eller ultra- eller megadöd kan också användas.

Permalänk
Medlem

När är troligt att vi ser 3080 TI? Inom 3 månader? Det känns verkligen hype med dessa inledande kort i 3000 serien, frågan är om man ska invänta nästa batch och se vad som kommer och skippa 3080.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det har ju med ett vanligt RTX 2080 Founders Edition så ditt påstående är ju fel.

Ah! Jag kollade inte. Har för mig det nämndes tidigare i tråden men kommer väl ihåg fel bara!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

När är troligt att vi ser 3080 TI? Inom 3 månader? Det känns verkligen hype med dessa inledande kort i 3000 serien, frågan är om man ska invänta nästa batch och se vad som kommer och skippa 3080.

Redan om 3 månader? Jag skulle nog mer säga nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Minnet är snabbare och används på ett annat sett . Man skall alltid ta Nvidias siffror med salt men dom menar att 3000 serien använder 20-40 % mindre Vram än 2000 serien .

De pratar om högre komprimering av minnet men det handlar inte om komprimering av allokerat minne, utan om det som skrivs till frame buffern (och back buffer etc). Komprimeringen är ett sätt att öka bandbredden och har liten påverkan på hur mycket VRAM som används (frame buffern är inte så stor).

Permalänk
Medlem

Ni som köpt FE-kort tidigare från Nvidia store, hur lång leveranstid brukar det vara? Kan inte hitta något på deras sida om det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Trackmaster:

Gör inget!

Skrivet av NetOnNet:

Du kan fortfarande köpa ett 2060 eller senare också, det kommer att fungera fint i flera år framöver

#18608230

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0l0m0n:

Ni som köpt FE-kort tidigare från Nvidia store, hur lång leveranstid brukar det vara? Kan inte hitta något på deras sida om det.

Skickas från Irland vanligtvis så förvänta dig inget till helgen.

När de sålde 1080 Ti så släppte de på förbokningarna en vecka innan och då hade jag det till lanseringsdagen prick. Men samtidigt kan de nog då ha hållit på det lite någonstans i ledet.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Eller hjälpa med stabiliteten. För om man har dåligt luftflöde i datorn, t.ex p.g.a en radiator eller för få fläktar, så kan grafikkortet hjälpa med att kyla minnena.
För att om minnena ligger på 70 grader och så skickar grafikkortet ut luft som är 35 grader så kyler det minnena.

Finns det ens minnen (RAM) som kan bli 70 grader utan att datorn kraschar, speciellt vid OC?
Så luften som kommer ur ett så hårt arbetande 3080 som möjligt är endast 35 grader? Hur då om man får fråga. Om man har burken i en testbänk i en igloo möjligtvis.

Har faktiskt ingen vidare koll men inför framtiden om man vill bygga smått, vill du ge lite exempel på RAM som är stabila när de är 70 grader varma så uppskattas det väldigt varmt

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tittar man på builds verkar en tredjedel slänga upp sin AIO i fronten Hursomhelst skulle man kunna tänka att den luften som spottas ut från pull-fläkten på GPUn tas hand om av den bakre fläkten på chassit som jag antar de flesta har? Det är så jag ser det framför mig i alla fall.

Sen säger två reviewers jag kikat på att luften från GPUn inte är så varm trots allt men ja, måste säga att man läst flera olika saker från flera olika håll så det är lite spretigt. Min poäng var helt enkelt att den bakre fläkten borde hinna ta hand om en större del av den varma luften från GPUn och lämna mindre till CPU AIOn.

Jag är inte alls i extas Tvärtom skulle jag säga och tvekar lite inför köp då jag tror framtida RDNA2 eller 3080Ti borde vara ett bättre uppgradering för mig som har ett 2080Ti pga det tvivelaktiga prestandahoppet i 1440p.

Men de allra flesta verkar ju vara allergiska av höga fläktljud (fast det verkar svänga fort i datorvärlden lol). Dessutom, ska du få den övre bakre fläkten att suga ut all värme så lär du få sånt undertryck i burken så dammråttorna kommer va stora som handtvålar. Ska du kompensera undertrycket med fläktar så måste du ha flera fläktar som blåser in luften så det blir övertryck (du vill knappast ha luftfickor) och då så kommer man inte undan att en dator med just det här fallet 3080/3090 kommer låta. Jag har inte ens en fläkt högst upp längst bak för det behövs inte så länge men vet hur man skall styra luftströmmen i lådan. Kör man med övertryck i lådan så pyser luften ut där den kan. Jag känner alltså varmluften fisa ut ur det bakre högsta fläktplatsen mm.

Att ha AIO-radiatorn lägre ned än pumphuset (som oftast sitter på cpu) var ju inget bra alls då det bildas luftficka i pumphuset vilket förkortar livslängden samt kan ge konstiga ljud ifrån sig (försämrar kanske kylningskapaciteten med en del vill man ju tycka). Har inte sparat länkarna som delades om detta.

Förstår dina tankar gällande behålla ditt 2080Ti. Hade nog jag oxå gjort såvida man inte heter Krösus Sork.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nej, inget snack om ett 3080 Ti än men finns en del teorier om det med bl.a 20 GB grafikminne.

3080Ti skulle väl kunna vara en variant med 352bit minnesbuss och 11GB alt 22GB minne också? Minnesbandbredden skulle då ligga på 836GB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det går lika bra med selleri...

Permalänk

@MarkSix:
Känns inte som att hoppet mellan 3080 och 3090 är såååå milsvida. Jag undrar faktiskt om det är någon vits med att klämma in ett kort (3080Ti) däremellan. Vad kan det handla om? 10fps till för 2000 sek, innan nästa 10fps till 3090?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Du kan fortfarande köpa ett 2060 eller senare också, det kommer att fungera fint i flera år framöver, förstår att du vill ha ett ifrån RTX 3-serien men det är tyvärr inte möjligt
2060 eller 2070 fungerar väldigt utmärkt till VR, 1080 och 1070 klarar även det av VR utan några problem.

Känns som em sån här situation:

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer:
Det stämmer säkert men jag tror också att dom har sett att folk efterfrågar en 3080Ti modell så helt omöjligt är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Återigen, de släpps ju om 3h15m alltså kan de inte vara borta? Eller fick Netonnet börja sälja sina tidigare än alla andra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9