Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vikten med Elite Strap är ca 620g, jämfört med 570g för Quest. Jag hade nog siktat på batterivarianten, alternativt montera på en motvikt. Den officiella verkar i alla fall kunna använda batteripaketet och Link-kabel samtidigt.

Finns det någon orsak att vilja ha batteri och Link kabel samtidigt? Driver inte Link kabeln questen när den är inkopplad?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Finns det någon orsak att vilja ha batteri och Link kabel samtidigt? Driver inte Link kabeln questen när den är inkopplad?

Den officiella kabeln laddar headsetet snabbare än det dräneras, men jag vet inte hur det är om man har en "vanlig" kabel.
Så är det iaf med Quest 1

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag kopplade på din tråd på nyheten om det här @Halldin, hoppas det är ok? Tyckte att det var bäst så i och med att det redan finns en pågående diskussion om produkten här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Hur har Oculus tänkt att ekosystemet med Quest/Quest 2? Kan spel utvecklas till båda? Kan spel komma som endast är kompatibla med Quest 2?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag kopplade på din tråd på nyheten om det här @Halldin, hoppas det är ok? Tyckte att det var bäst så i och med att det redan finns en pågående diskussion om produkten här.

Klokt tänkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Finns det någon orsak att vilja ha batteri och Link kabel samtidigt? Driver inte Link kabeln questen när den är inkopplad?

Det har du en poäng i, för mig som saknar USB-C laddar den ur sig. Men å andra sidan så ser anslutningspunkten till batteriet trevligare ut (baksidan och underifrån) så ska man köra kablat kanske det känns skönare.

I övrigt är det väl mest att det ser mer tidy ut att ha batteriet inbyggt (i syfte som motvikt) som talar för strappen.

Edit: Link stöds inte via baksidan, så stryk det

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Känns sjukt prisvärt, köpte min Quest i våran.
Denna är typ dubbelt så snabb, bättre display, bättre kontroller (antar jag, luckan är nog fixad iallafall). Det ända kassa är väl headstrappet som kommer orginal, men den är rätt kass på första questen också.
Detta för 349 euro vs 480 euro (tror jag) som den gamla kostade.
https://www.youtube.com/watch?v=LyhOQJ5xwjY

Permalänk
Medlem

När Oculus pratar om en 50% ökning av pixlarna så döljer det sanningen lite.
Om man jämför antalet subpixlar med antalet subpuxlar, vilket är rimligt när de byter subpixelstruktur, så är skillnaden 10.5 miljoner mot 4.6 miljoner per öga.

Alltså har Quest 2 129% fler subpixlar än Quest 1.

Det är en signifikant skillnad som vidare förstärks av att pixlarna nu är i ett rutnät och inte i ett diamantmönster.

För er som har en orginal Vive eller Rift så har Quest 2 lite över 4 gånger så mycket subpixlar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur har Oculus tänkt att ekosystemet med Quest/Quest 2? Kan spel utvecklas till båda? Kan spel komma som endast är kompatibla med Quest 2?

Vad jag förstått är det samma utbud initialt åtminstone, den ökade prestandan går ju åt att skyffla fler pixlar. Men det är möjligt att det kommer en punkt längre fram där Quest 2 krävs.

För övrigt är Oculus Link fortfarande komprimerat och hand trackingen är som på Quest (1), precis som med första Quest så kommer Quest 2 utvecklas med tiden för att låsa upp bättre prestanda. Sitter man på första Quest kanske det är ytterligare skäl att vänta med köp.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om det var så att Facebook inte tvingade på en tjänst som inte är relevant för användarna. Det är ganska uppenbart att de med hjälp av Quest skannar våra hem för att se hur vi konsumerar och sedan delar in oss i olika kategorier och säljer informationen vidare till företag som kan rikta in sin reklam mot oss.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Har de sagt något mer om IPD än att det finns tre steg?
Jag verkar ha ovanligt låg och har fått utesluta flera headsets pga det.
Minns inte siffran nu (kollade för minst ett halvår sedan), men 57-58 mm låter bekant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har de sagt något mer om IPD än att det finns tre steg?
Jag verkar ha ovanligt låg och har fått utesluta flera headsets pga det.
Minns inte siffran nu (kollade för minst ett halvår sedan), men 57-58 mm låter bekant.

står om IPD på Ars Technica

---

Jag är tveksam till att köpa det eftersom det låses till ditt FB-konto.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Ok, det här kan bli en bra julklapp till fjortisen hemma. Men om pappa vill lira Half Life Alyx? Funkar den till det om man kör link kabel? Har lite risig koll på VR...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Varför sägs det ingenting om FOV? det är den största immersion-dödaren/immersion-göraren för mig iaf. Är trött på headsets som känns som att du tittar genom ett cyklop.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Ok, det här kan bli en bra julklapp till fjortisen hemma. Men om pappa vill lira Half Life Alyx? Funkar den till det om man kör link kabel? Har lite risig koll på VR...

Det går, antingen den officiella kabeln, eller valfri USB 2/3-kabel, eller trådlöst via Virtual Desktop om du har bra nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade varit intressant om det var så att Facebook inte tvingade på en tjänst som inte är relevant för användarna. Det är ganska uppenbart att de med hjälp av Quest skannar våra hem för att se hur vi konsumerar och sedan delar in oss i olika kategorier och säljer informationen vidare till företag som kan rikta in sin reklam mot oss.

Jag förstår att folk inte gillar Facebook, men ibland låter det lite inkonsekvent. Facebook samlar upp data om dig, och du ser effekter av det när du besöker sidan. Google, Valve, Sony, Apple och Microsoft har samma incitament att samla in data om dig, dina vanor och ditt hem. Du kommer inte se hur de använder datan när du besöker sidor drivna tre av de övre exemplen men det betyder inte att datan inte är värd mycket för dem.

Om man jämför med Google:
Loggat din GPS i flera år: https://www.google.com/maps/timeline
Har sin Google analytics på nästan alla sidor.
Lyssnar på alla dina konversationer genom Voice Assistant.
Läser igenom Gmail.
Kollar och indexerar alla bilder tagna på Android. (Du kan söka på innerhåll på google photos).
Lagrar din inloggningsinformation i Android och Chrome.

Ärligt talat kan jag inte tänka mig en enda grej som Google inte har tillgång till.

Både Microsoft och Apple är stora aktörer inom reklam och har samma incitament att samla in data om användare.
Det finns ingen orsak att tro att något teknikföretag med möjlighet att samla in data inte gör det till den gräns som lagen tillåter. Även om de inte visar upp den för slutanvändaren. Det är väl det som huvudsakligen särskiljer Facebook och Google från dem andra; att vi ser datan de samlat in.

Men Facebook är onda för att man måste logga in med ett av deras konton på en av deras enheter? Om de hade haft kvar Oculus konton som en separat sak så hade de bara ändrat om avtalen för den tjänsten till det de ville och uppnått samma effekt.

Tyck vad du vill om Facebook, men det är ganska naturligt att de ett enhetligt konto för deras olika användningsområden. Ingen ifrågasätter det när det kommer till att ha samma konto för Google Maps, Gmail, Android, Youtube och Chrome. Ingen ifrågasätter det när Windows, Word, Edge, Xbox eller Exchange delar konton.

Att undvika ett specifikt företag kommer inte hjälpa, varken för individen eller samhället. För samhället kan det vara rent destruktivt då fokus läggs på att individer ska skydda sig själva från specifika istället för att lagen ska skydda oss alla från samliga företag med liknande incitamentstrukturer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Varför sägs det ingenting om FOV? det är den största immersion-dödaren/immersion-göraren för mig iaf. Är trött på headsets som känns som att du tittar genom ett cyklop.

Jag tror det delvis kan bero på att FOV är subjektiv. Skallform påverkar, och hur hårt du spänner den påverkar hur nära ögonen den stannar och det säljs officiella interface som är tunnare som gör att du kan hamna närmare linserna på bekostnad av komfort.

Denna är högst troligt identisk med Quest, som i sin tur brukar anses vara en aning bättre än Rift S. Oculus har prototyper på headset med högre FOV (bland annat) men det dröjer några år till tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade varit intressant om det var så att Facebook inte tvingade på en tjänst som inte är relevant för användarna. Det är ganska uppenbart att de med hjälp av Quest skannar våra hem för att se hur vi konsumerar och sedan delar in oss i olika kategorier och säljer informationen vidare till företag som kan rikta in sin reklam mot oss.

Inga problem, kommer snart inbyggt i mobilerna (Pixel 4 var först)

Nu börjar det kännas intressant att uppgradera från gamla HTC Vive, trådlöst, bra pris m.m.....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det är ju lågt och därmed bra pris. Bra instegsheadset så att säga.

Personligen så tycker jag att dagens headset har fortfarande alldeles för dålig bild. Minst 4k per öga, 140+ Hz och 170+ fov så börjar vi snacka. Har en Index nu och den är ju bra såklart, men ärligt talat så tycker jag den inte är tillräckligt bra för en immersiv upplevelse, mest pga bildkvalitet.

Permalänk

Blev en förbeställning med leverans i mitten av Oktober. Kommer dock att använda mitt htc vive audio deluxe strap från Quest 1:an istället för att köpa Oculus egna. Det blir ju en färgskillnad, men det headsetet är i all fall med säkerhet behagligt. Efter recensioner så kan man ju köpa den separata remmen senare om så skulle vara.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Relik 📜

Ni som har första generationens Quest. Hur långt räcker 64 GB? Är sugen, men vill samtidigt snåla.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med komfort hos Oculus headset är att de sitter fast genom att de trycks mot den främre delen av ansiktet. Detta är inte en bra lösning. Konstruktionen har fortfarande kvar detta som ett arv från Palmer Luckeys första prototyp som såg ut att vara byggd av ett par skidglasögon. Att sänka vikten är så klart en förbättring, men löser inte grundproblemet.

Playstation VR har en mycket smartare princip, där headsetet spänns fast runt den övre delen av skallen och inte alls trycker på ansiktet.

Dock vill jag inte vara utan min Oculus Quest, men den kunde gärna vara bekvämare.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Hur fungerar Oculus Quest? Spelar man genom att casta till skärmen från sin Mobil eller Dator, eller hur går det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ni som har första generationens Quest. Hur långt räcker 64 GB? Är sugen, men vill samtidigt snåla.

Jag tycker den nivån räcker med råge på Quest 1, de största spelen ligger typiskt på 2-3GB medan många andra bara är några hundratals megabyte. Det skulle vara om kommande spel till Quest 2 blir större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

@Halldin: Hur fungerar Oculus Quest? Spelar man genom att casta till skärmen från sin Mobil eller Dator, eller hur går det till?

Osäker på om jag förstår frågan rätt, men Quest har ett inbyggt mobilchip som renderar spelen lokalt på headsetet, behövs ingen PC eller mobil (annat än för att ställa in enheten första gången). Vill du spela PC-spel så är principen att renderingen sker på datorn och sedan skickas som en komprimerad videoström till Quest, som decodar strömmen.

Det sistnämnda kommer med tiden funka bättre på Quest 2 än Quest eftersom Quests chip är begränsad till 150 Mbps, jämfört med USB 3.2 Gen 1/2 som ligger på 5/10 Gbps.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Halldin:

Jag tycker den nivån räcker med råge på Quest 1, de största spelen ligger typiskt på 2-3GB medan många andra bara är några hundratals megabyte. Det skulle vara om kommande spel till Quest 2 blir större.

Topp, tack. Jag kör nog på 64 GB då...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ni som har första generationens Quest. Hur långt räcker 64 GB? Är sugen, men vill samtidigt snåla.

64GB räcker gott och väl på Quest 1.
jag är dock misstänksam på det stora hoppet till 256GB, kan det vara så att man "vet" att framtida spelen kommer bli större.
Man har bara med ett "sniken" 64GB för att få ner priset så man kan skriva överallt "från $299", varför finns inte tex en 128GB som tidigare ?

Eller så är det att inspelning av videos osv när man spelar kommer vara så mycket bättre än på Quest 1 att det därmed kommer resultera att fler vill spela in.
Idag blir inspelningar och streams från Quest 1 ganska dåliga.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det går, antingen den officiella kabeln, eller valfri USB 2/3-kabel, eller trådlöst via Virtual Desktop om du har bra nätverk.

Valfri kabel är väl lite att ta i?
(Såvida inte Oculus fixat det)

Det var ju tal om att väldigt få kablar faktiskt kan användas till Oculus Link (senast jag kolla), därav kom det en excel-fil tillgänglig på r/OculusQuest där användare testar kablar och rapporterar om det fungerar eller ej.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Valfri kabel är väl lite att ta i?
(Såvida onte Oculus fixat det)

Det var ju tal om att väldigt få kablar faktiskt kan användas till Oculus Link (senast jag kolla), därav har det gjorts en excel-fil tillgänglig på r/OculusQuest där användare testar kablar och raporterar om det dungerar eller ej.

Jag vet inte men det kom en uppdatering för ganska länge sen som slä'ppte det friare.
jag tror man tom kan köra Link med laddkabeln som följer med Quest 1.

Den officiella är dock dyr och sjukt snabb i jämmförelse, Oculus Quest 1 har inte kunnat utnyttja det (ingen skillnad mot en billig enklare) men kanske Quest 2 kan göra det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte men det kom en uppdatering för ganska länge sen som slä'ppte det friare.
jag tror man tom kan köra Link med laddkabeln som följer med Quest 1.

Den officiella är dock dyr och sjukt snabb i jämmförelse, Oculus Quest 1 har inte kunnat utnyttja det (ingen skillnad mot en billig enklare) men kanske Quest 2 kan göra det.

Det stämmer, jag provade link med laddkabeln när jag hade Quest 1. Fungerade fint.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!