Häng med FZ när Sony pratar Playstation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Mm skall bli kul att se hur DirectStorage kan jämföras med speciell hårdvara som PS5 har för detta. Ett exempel är ju den för Kraken (uppackning av komprimerad data). Det kommer troligtvis ta ett bra tag innan vi är på samma nivå där. Annars undrar man ju lite varför dom satte en lagringslösning i nya Xboxen som är knappt hälften så snabb som den vi ser i PS5.

Vad är det du vill se från Sony gällande lagringen förresten, tror du inte på specifikationen eller vad menar du? Dom har visat dels Epic's demo som jag förmodar använder detta i alla fall i flygscenen och vi har dessutom sett ett spel (Ratchet & Clank: Rift Apart) där dom också drar nytta av hastigheten.

Jag skulle vilja se samma sak testas mot en PC. Med tanke på att Sony jämt ska prata om sin SSD så är detta något de måste visa upp. Det du nämner låter inte som något som endast deras påstådda lösning klarar. I PC världen jämför och benchar vi ju, jag vill se tester helt enkelt. Men inte jättelångt kvar till lansering samtidigt så snart vet vi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aja82:

Jaja. Nära skjuter ingen hare

Demon Souls kommer inte till PC...

https://kotaku.com/demons-souls-remake-also-coming-to-pc-time...

Vilka klåpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dollarn = 8,80 SKR just nu.

Bara att räkna.

299 x 8,80 x 1,25 = 3289
399 x 8,80 x 1,25 = 4389

Detta är inkluderat moms men exkluderat kemiekalieskatt.

Dollarpriset är alltid exklusive moms. Detta pga. att mervärdesskatt (moms) oftast varierar från stat till stat och därför blir det enklare att hänvisa till pris exklusive moms. Sedan blir inte 499 dollar + moms inte 5700 utan det blir 5489 exklusive kemikalieskatten. Så den uträkningen är kanske inte den mest tillförlitliga från Sweclockers sida. Om de nu inte vet vikten på konsolen och räknat med kemikalieskatten dvs.

Skyller på att man är trött. Du har helt rätt i din uträkning.

Vad är det som säger att vi kommer få priserna räknade från USD? Tänk om vi får det i Euro?

(399*10.4)*1.25 = 5187
(499*10.4)*1.25 = 6487

På dessa priser tillkommer kemikalieskatten.
Säger inte att det är rätt men vi tillhör ju EU så skulle inte förvåna mig om det blir så. =/

Ser nu på morgonen att MM har lagt ut Digital Edition för 4990:-
https://www.prisjakt.nu/search?search=PlayStation%205

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Eftersom Dishonored spelen alla finns på PC så är det nästan självklart att även detta lir kommer..

Ehh, varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Vad är det som säger att vi kommer få priserna räknade från USD? Tänk om vi får det i Euro?

(399*10.4)*1.25 = 5187
(499*10.4)*1.25 = 6487

På dessa priser tillkommer kemikalieskatten.
Säger inte att det är rätt men vi tillhör ju EU så skulle inte förvåna mig om det blir så. =/

Ser nu på morgonen att MM har lagt ut Digital Edition för 4990:-
https://www.prisjakt.nu/search?search=PlayStation%205

Euroriktpriserna är inkl moms.

Däremot så är Nordisk Film inte främmande för att lägga på lite "skatt" på playstation så PS5 lär nog här bli snäppet dyrare, i fråga om riktpris, än XSX

Permalänk
Medlem

På något sätt tycker jag denna nyhet tillsammans med recensionen för 3080 bådar gott för big navi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jadå, första var Atari 2600 farsan köpte till julafton cirka 1979-80. Sedan hela vägen till 360. (Orkar inte rada upp alla nu, men cirka ett dussin olika).

Vad jag menade är att hårdvaran "subventioneras" av tillverkaren. Och då är hårdvaran låst.
Så jubla inte så mycket över det skenbart låga priset på PS5. Pengarna betalas via (för) dyra spel.
Det var så jag menade med mitt inlägg.

Spel till konsoller har alltid varit dyra. Till NES kostade spelen upp till $60 i USA på 80 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

och som vanligt ska det låga priset tas igen med dyra spel.
Sony säger alltså att deras spel kommer att kosta ifrån 69.99 usd, och kan man bara köpa digital så är man låst till sonys butik vilket ofta är dyrare än att köpa ifrån Elgiganten tex.

Och om spelen kommerligga på 150-200gb st så blir ju dessutom ssd full rätt fort, lite synd då att inte ha fysiska skivor. Nu spelar det väl ingen roll egentligen då spelen ändå måste installeras på ssdn oavsett om de är på skiva eller ej, annars fungerar ju inte spelen som måste streama in data ifrån ssdn snabbt.

angående 2 lanseringar.. kan det vara supply av konsoler som inte riktigt fungerar? hm...

Sony har ju aldrig lanserat en konsol worldwide samma dag. För Ps4 fick EU vänta 2 veckor och Japan 3 månader. PS3 fick NA en vecka efter Japan och EU fick vänta 4 månader.

Att få ut ett par miljoner konsoler kräver lite tillverkningskapacitet och logistik, så skulle säga att en vecka worldwide är i princip samtidigt. Sen återstår att se vilken av Xbox sx och ps5 som blir lättast att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag gissar på $399 (digital) och $499 (optisk), en viss prestandaskillnad mellan de båda, samt ett leveransdatum 13 november, 2v innan Black Friday.

Jag hade inte helt fel! Blev ingen prestandaskillnad och en leverans den 19 nov.
Dags att förboka ett exemplar nu då!

Permalänk
Medlem

Några nyheter om ps5 stödjer Dolby vision/Atmos när man ser på 4k filmer? Spelen kommer sakna det stödet, vilket inte gör mig så mycket, men kan jag inte T.ex utbjyttja "Rise of the Skywalker"s Dolby Atmos spår till min AV reciver är det en dealbreaker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Några nyheter om ps5 stödjer Dolby vision/Atmos när man ser på 4k filmer? Spelen kommer sakna det stödet, vilket inte gör mig så mycket, men kan jag inte T.ex utbjyttja "Rise of the Skywalker"s Dolby Atmos spår till min AV reciver är det en dealbreaker.

PS5 stödjer tydligen ingetdera, aningen förvånande.

Permalänk
Medlem

Pris bra priser lär sopa mattan med Xbox Series X i sålda enheter, i alla fall digital edition!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Som sagt på Snes och Megadrives tid var det snuskigt dyrt. 659 kr för ett Megadrivespel. Kommer ihåg när jag handlade Sonic 3 nytt, klart man blev sne när Sonic och Knuckles kom kort senare för samma summa. Snes var ytterligare en hundralapp har jag för mig. Glöm inte inflationen på det, så det har blivit bättre helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Några nyheter om ps5 stödjer Dolby vision/Atmos när man ser på 4k filmer? Spelen kommer sakna det stödet, vilket inte gör mig så mycket, men kan jag inte T.ex utbjyttja "Rise of the Skywalker"s Dolby Atmos spår till min AV reciver är det en dealbreaker.

Ljudet bör inte bli något problem. Utgår från att PS5 kan skicka signalen vidare även om den själv inte gör någon avkodning, men Dolby Vision kommer inte funka. Vet förstås inte men passthrough låter i alla fall inte orimligt att den skulle kunna hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jadå, första var Atari 2600 farsan köpte till julafton cirka 1979-80. Sedan hela vägen till 360. (Orkar inte rada upp alla nu, men cirka ett dussin olika).

Vad jag menade är att hårdvaran "subventioneras" av tillverkaren. Och då är hårdvaran låst.
Så jubla inte så mycket över det skenbart låga priset på PS5. Pengarna betalas via (för) dyra spel.
Det var så jag menade med mitt inlägg.

Det är precis som med skrivare. Idag kostar dom inte mer än några hundra men patronerna är dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Euroriktpriserna är inkl moms.

Däremot så är Nordisk Film inte främmande för att lägga på lite "skatt" på playstation så PS5 lär nog här bli snäppet dyrare, i fråga om riktpris, än XSX

Nu när du säger det stämmer det. Men då tillkommer Kemikalieskatten på det priset.

Permalänk

399.99 var det väl? avrundas till 400 isf

Permalänk
Medlem

799kr för nästan alla PS5 spel: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_demon-s-souls-1325319.h...
Trevligt, nästan 1k för ett spel.. Helt obegripligt när man ser vilka marginaler EA, UbiSoft har m.m

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dcxs:

799kr för nästan alla PS5 spel: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_demon-s-souls-1325319.h...
Trevligt, nästan 1k för ett spel.. Helt obegripligt när man ser vilka marginaler EA, UbiSoft har m.m

Spelen i handeln bör bli något billigare förhoppningsvis, priserna som visades upp borde vara priser i Sonys butik och Mediamarkt skjuter vilt från höften.

Fördelen är att man kan sälja vidare spelet när man tröttnat. Köpt digitalt är sina 80 euro förbrukade. Med lite tur håller begagnat priserna en bra nivå istället.

Men ja, de har varnat om högre priser ett tag så bra att förbereda sig om man tänkt köpa PS5 eller XSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Borde lagt sig billigare jämfört med Xbox series X med tanke på den sämre hårdvaran.

fast spelen kommer ju köra över xbox som vanligt. det är ju dom som gör en konsoll intressant, inte hårdvaran i sig om spelen inte alls är lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Ett problem jag ser är att spel kommer utvecklas med lowest common denominator i åtanke vilket blir Series S och PC.

Frågan är om det är ett bekymmer. Vi ser idag åttakärniga processorer utnyttjas endast halvdant i spel, detta trots de klena ting som fanns i Xbox One och PS4. Även IPC verkar stå och stampa. Jag misstänker att vi kommande tio åren kommer se ganska blygsamma ökningar i faktisk prestanda.

Och visst, 4 vs 12 TF är en gigantisk skillnad. Samtidigt är det lätt att minska ner belastningen på grafikkortet. På ett visst system kan Ultra i 4K ge 10 fps, men samma system kan på medium och 1080p ge 100 fps. Detta utan någon av den optimering som sker mot konsol.

Permalänk
Medlem

Nu har jag själv inga planer på att köpa på ett ps5 men det är ju synd att den med skivläsare är så mycket fulare än den utan då om jag köper en vill ha med läsare

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om man kommer kunna köpa spel ifrån andra ställen än Sony’s egna butik om man köper en Digital Edition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Någon som har koll på om man kommer kunna köpa spel ifrån andra ställen än Sony’s egna butik om man köper en Digital Edition?

Det har jag väldigt svårt att tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Någon som har koll på om man kommer kunna köpa spel ifrån andra ställen än Sony’s egna butik om man köper en Digital Edition?

Knappast om du inte räknar vouchers/aktivering av koder köpta på annat ställe.

Permalänk
Medlem

Jag undrar följande: Om jag köper PS5 med optisk läsare kommer jag då kunna plugga in en PS4-skiva t ex Bloodborne och det kommer funka direkt eller kommer jag behöva en PS5 update innan? Eller kommer man kunna regga sina spel och gå över till någon digital PS5-version av spelet?
Har inte sett någon info om hur bakåtkompabiliteten ska fungera i praktiken.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Knappast om du inte räknar vouchers/aktivering av koder köpta på annat ställe.

@Nasso

Tänkte just på det här med koder, om man kan köpa ett spel via Webhallen och få en kod att aktivera. Liknande som man kan göra på Steam.

Men vi får väl vänta och se då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Borde lagt sig billigare jämfört med Xbox series X med tanke på den sämre hårdvaran.

Kanske det men i slutet av dagen är det helheten som räknas.

Permalänk
Medlem

Har någon koll på vad som gäller kring förköp i Sverige, finns det någon lista med utvalda butiker som kommer få enheter vid lansering?

I USA exempelvis är det ju bara vissa butiker som kommer få enheter från Sony.
Här i Sverige har ju varenda en butik PS5an tillgänglig för förköp men vad gör det när endast ett fåtal butiker kanske får enheter.

Permalänk

Demon´s souls ser fantastiskt ut, men är uppriktigt orolig att det blivit ett enklare spel som saknar den där känslan av precision man får med originalet... Någon mer som uppmärksammat att det ser ut som det blivit något Sony vill ska vara "mer tillgängligt för alla" det vill säga; ett lättare spel?