Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Har du kollat så du inte flaskhalsar någonstans? kikar man här på/med dina specs så är CPU´n i behov av uppgradering, testa att överklocka den lite och även om du kan överklocka dina minnen så skadar det inte heller. Behövs nog inte så himla mycket för att du ska få märkbar effekt.

Cpu:n ligger bara på 20-30 cpu usage när jag kör men överklockar min CPU på 3,7 GHz när bas frekvensen är på 3 GHz räcker det?

Permalänk
Medlem

Då är den förmodligen inte där skon klämmer. Föreslår DDU, in med dom senaste drivarna samt chipset-drivers efter att du installerat GPU’n’ drivisar

FELSKRIVNING av GPU /Skrev CPU
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

@Izenoz: Tack för att du försökt hjälpa mig! Men ska nu skicka tillbaka mitt 5700XT för nya 30 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousBerkan:

@Izenoz: Tack för att du försökt hjälpa mig! Men ska nu skicka tillbaka mitt 5700XT för nya 30 serien

Inga problem, rätt bra kliv uppåt 😁
Kör du ny cpu och minnen/moderkort med?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Inga problem, rätt bra kliv uppåt 😁
Kör du ny cpu och minnen/moderkort med?

Ja, men framförallt moderkort först och främst sen tror jag att 650 Watts psu är lite på gränsen så behöver nog uppgradera där med

Permalänk
Medlem

Har ett MSI Radeon RX 5700 8GB EVOKE GP OC. Undrar om inte jag lyckats få det sämsta chip man kan tänka sig

Under full load så ligger kortet runt 75-79c lite beroende på om det är spel eller stresstest., med hotspot Max 91c vid just superposition annars runt ca 81c.

Det verkar iof normalt för kortet, men MSI tycks dock redan ha undervoltat dessa kraftigt då max volt är 0.962v med "game clock" på 1700 och "boost" på 1750. Låter inte detta sjukt varmt för så låg volt? Jag som hade tänkt försöka mig på att undervolta lite för att få ner temperaturen, det känns väl som att jag kan glömma va?

Läser om vissa som flashat till XT BIOS sen säger att de undervoltat från XTs 1.2v till ca: 1.1v och då sänkte temps. Men hur då? Det är ju en övervolt på ett non-XT chip, där stock ligger runt 1v, så hur sjutton kunde det leda till sänkta temps?

Ni som har icke XT vad ligger ni på för volt med allt annat stock så att säga? Om nån kör så😊

La till 1 punkt.
Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Har ett MSI Radeon RX 5700 8GB EVOKE GP OC. Undrar om inte jag lyckats få det sämsta chip man kan tänka sig

Under full load så ligger kortet runt 75-79c lite beroende på om det är spel eller stresstest., med hotspot Max 91c vid just superposition annars runt ca 81c.

Har inte koll på spänningarna men det låter som du själv borde justera fläktarnas hastighet.

Antar att ditt kort är väldigt tyst, därav högre temps?
Ändra detta i Radeon software eller i MSI Afterburner.

Jag får max 65c efter två körningar av 3DMark Firestrike Extreme @ 1440p.
Fläktarna når max 60%, så det är inte fullt blås och fortsatt tyst.
https://www.3dmark.com/3dm/50214802

Likadant grafikkort givetvis + 5-10% egen OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har inte koll på spänningarna men det låter som du själv borde justera fläktarnas hastighet.

Antar att ditt kort är väldigt tyst, därav högre temps?
Ändra detta i Radeon software eller i MSI Afterburner.

Jag får max 65c efter två körningar av 3DMark Firestrike Extreme @ 1440p.
Fläktarna når max 60%, så det är inte fullt blås och fortsatt tyst.
https://www.3dmark.com/3dm/50214802

Likadant grafikkort givetvis + 5-10% egen OC.

Nä alltså detta är i superposition och fläktarna går upp i 60%
Superposition: DirectX, fullscreen, 2560 x 1440 (QHD), shaders: high, textures: high, Depth of field: ON, Motion blur: OFF

Så mitt stock på 0.962v är alltså 15c varmare än ditt som är överklockat.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Nä alltså detta är i superposition och fläktarna går upp i 60%
Superposition: DirectX, fullscreen, 2560 x 1440 (QHD), shaders: high, textures: high, Depth of field: ON, Motion blur: OFF

Så mitt stock på 0.962v är alltså 15c varmare än ditt som är överklockat.

Bytesrätt/garanti kvar? Använd detta i sådana fall. Ser definitivt ut som att något är knas, har du tillräckligt med in/ut luft från chassit för övrigt?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Bytesrätt/garanti kvar? Använd detta i sådana fall. Ser definitivt ut som att något är knas, har du tillräckligt med in/ut luft från chassit för övrigt?

Nja jag tycker kanske mina temps låter ganska korrekta sett till reviews mm. Den låga volten gör mig lite förvånad. Jag har kunnat få ner temperaturerna om jag ökar fläktarna helt klart. 73c edge vid 72% fläkthastighet, men då börjar det låta mer än vad jag gillar iaf xD. Fläktarna startar ju inte heller föränn vid 60c.

65c i full load med OC är ju dock outstanding inget kort har väl kommit under 70 i någon review jag läst, på luft alltså. Dessa reviewers säger ju dock inte alltid hur fort fläktarna går.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Nja jag tycker kanske mina temps låter ganska korrekta sett till reviews mm. Den låga volten gör mig lite förvånad. Jag har kunnat få ner temperaturerna om jag ökar fläktarna helt klart. 73c edge vid 72% fläkthastighet, men då börjar det låta mer än vad jag gillar iaf xD. Fläktarna startar ju inte heller föränn vid 60c.

65c i full load med OC är ju dock outstanding inget kort har väl kommit under 70 i någon review jag läst, på luft alltså. Dessa reviewers säger ju dock inte alltid hur fort fläktarna går.

Två körningar i Superposition, preset; 1080p extreme.

4610 poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Två körningar i Superposition, preset; 1080p extreme.

http://gpuz.techpowerup.com/20/09/10/vez.png

4610 poäng.

Imponerande, och detta är på luft alltså?

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

4971p i extreme flashad 5700 referens

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

5700 XT något ökad fläktkurva och väldigt lite undervolt. 5179p i Extreme 1080p.

Adrenaline: 20.2.2

Efter två varv i Superposition

Permalänk
Medlem

Såg precis på Hardware unboxed uppdaterade benchmarks på 5700XT gentemot 2060 och 2070 Super.
Trevlig video! Kortet har mognat och blivit starkare med tiden gentemot de båda.

För er som vill se:
https://www.youtube.com/watch?v=gt9h5ckS_xo

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Imponerande, och detta är på luft alltså?

Ja, ett likadant Evoke som dig.

Permalänk
Medlem

Trodde jag var förskonad från problemen ni andra beskriver då jag haft mitt 5700 xt i nästan ett år men nu har skärmen börjat slockna emellanåt i Starcraft 2 av alla spel. Om jag stänger av skärmen och slår på den igen fungerar allt. Det här känns lite snopet.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Trodde jag var förskonad från problemen ni andra beskriver då jag haft mitt 5700 xt i nästan ett år men nu har skärmen börjat slockna emellanåt i Starcraft 2 av alla spel. Om jag stänger av skärmen och slår på den igen fungerar allt. Det här känns lite snopet.

Närmar mig också ett år med Sapphire nitro+ oc, aldrig ett enda problem och har inte haft någon indicient. Kanske det är din skärm som är problemet? Nya mjukvaror till GPU medans skärmen står där och hänkar med samma gamla skit?! Spekulerar bara!

Permalänk
Medlem

Efter att haft problem i början så kan jag säga nu efter 2 månader att det är fixat. Förmodligen var det drivers när min skärm slockna och enda utvägen var att dra ut strömmen och starta om datorn. Nu spelar jag, surfar och allmänt använder datorn utan några problem. Nu kör jag ifs med 2 skärmar varav den ena är 27" 2560x1440 så..

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem

Riktigt longshoot detta angående BS men snubblade över en tråd och video där det skrivs/talas om ICUE och att detta gör dels BS men även att fläktarna får spel.

Så alla som upplevt eller har problem, avinstallera ICUE, kan som sagt vara ett litet späke i garderoben.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Närmar mig också ett år med Sapphire nitro+ oc, aldrig ett enda problem och har inte haft någon indicient. Kanske det är din skärm som är problemet? Nya mjukvaror till GPU medans skärmen står där och hänkar med samma gamla skit?! Spekulerar bara!

Ja, mitt problem är väl att min datortid numera är så begränsad att jag inte hinner felsöka ordentligt. Jag är fast i en känsla av att det är lätta laster som orsakar problem, sc2 går ju mer eller mindre att spela på en mikrovågsugn. Nåt med energisparfunktioner i hårdvaran som fallerar kanske? Jag har inte pillat mer än att auto-undervolta (1150 mV). Vad kan orsaka att kortet slutar skicka bildsignal? Känns som att allmänna problem, t ex lagring/minnen skulle yttra sig på fler sätt än att busa med ett enskilt spel väl?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Asus rx 5700 dual evo men har några funderingar:
1. någon som har just det kortet eller vet om det är något att ha?
2. är det fortfarande stora problem med drivrutinerna, eller är det mer hanterbart nu?

kortet kommer sitta i en dator med följande komponenter:
- asus z490 prime - p
- 10700k
- NZXT hale90 750 W

Hoppas det är okej att jag frågar i den här tråden!

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Jag funderar på att köpa en Asus rx 5700 dual evo men har några funderingar:
1. någon som har just det kortet eller vet om det är något att ha?
2. är det fortfarande stora problem med drivrutinerna, eller är det mer hanterbart nu?

Måste du ha nytt grafikkort idag? Det är ju högst troligt att nya kort kommer inom kort.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Måste du ha nytt grafikkort idag? Det är ju högst troligt att nya kort kommer inom kort.

Problemet är att jag även kör macOS på den, som dels uteslutande bara stödjer AMD:s kort samt Intel iGPU. dessutom tar de ju tyvärr evigheter på sig att support nya kort (En "riktig" mac med ett kort ur familjen måste ha släppts för att den produktfamiljen ska stödjas). Så ska jag vänta till det kan det dröja till nästa sommar innan jag kan uppgradera isåfall, om de ens släpper en Mac med "rx 6000" :/ .

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

Har ett Sapphire RX 5700XT Pulse och körde Heaven Benchmark, medan jag fipplade runt i MSI Afterburner och har kommit fram till dessa värden än så länge.

Core Voltage: 1145mV
Power Limit: +20%
Core Clock: 2150MHz (kortet boostar till 2115MHz enligt specs ska kortet boosta till 1925Mhz)
Mem Clock: 1774MHz (verkar inte vilja gå högre med Micron minnen)

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Problemet är att jag även kör macOS på den, som dels uteslutande bara stödjer AMD:s kort samt Intel iGPU. dessutom tar de ju tyvärr evigheter på sig att support nya kort (En "riktig" mac med ett kort ur familjen måste ha släppts för att den produktfamiljen ska stödjas). Så ska jag vänta till det kan det dröja till nästa sommar innan jag kan uppgradera isåfall, om de ens släpper en Mac med "rx 6000" :/ .

Jag funderar på samma sak. Har hört att Sapphire korten ska funka bra på MacOS men även Asus och Gigabyte. Även om man köper den äldre generationen så kan priserna sjunka lite även på dessa om det kommer en ny generation med bättre pris/prestanda. Men kanske släpper de toppkorten först så man får ändå vänta innan de börjar konkurrera med sina egna äldre toppmodeller från förra generationen.

Jag funderar på Sapphire 5700 XT Pulse. Finns något som säger att man inte borde köpa just den modellen?
Edit: Kollar jag bakåt i den här tråden verkar folk haft problem med ASUS-korten. Blir nog Sapphire för min del. Tycker Nitro+ kortet är "onödigt stort" med sina 3 fläktar så jag väljer nog Pulse.
Recension här på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/test/28149-sapphire-radeon-rx-570...
Hmmm. Nitro+ är tystare och bättre kylt. Ska kolla om det får plats i chassit, kanske är värt några hundralappar extra trots allt.

Edit 2:
https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-5700-xt...
Nej det är ingen större skillnad i temperaturer och ljudnivå mellan pulse och nitro+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag funderar på samma sak. Har hört att Sapphire korten ska funka bra på MacOS men även Asus och Gigabyte. Även om man köper den äldre generationen så kan priserna sjunka lite även på dessa om det kommer en ny generation med bättre pris/prestanda. Men kanske släpper de toppkorten först så man får ändå vänta innan de börjar konkurrera med sina egna äldre toppmodeller från förra generationen.

Jag funderar på Sapphire 5700 XT Pulse. Finns något som säger att man inte borde köpa just den modellen?
Edit: Kollar jag bakåt i den här tråden verkar folk haft problem med ASUS-korten. Blir nog Sapphire för min del. Tycker Nitro+ kortet är "onödigt stort" med sina 3 fläktar så jag väljer nog Pulse.
Recension här på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/test/28149-sapphire-radeon-rx-570...
Hmmm. Nitro+ är tystare och bättre kylt. Ska kolla om det får plats i chassit, kanske är värt några hundralappar extra trots allt.

Edit 2:
https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-5700-xt...
Nej det är ingen större skillnad i temperaturer och ljudnivå mellan pulse och nitro+.

har kommit fram till samma slutsats efter en del efterforskande. msi är helt uteslutet eftersom det verkar vara ett riktigt jobb med att få de att fungera som de ska i macOS. använder just nu ett gigabyte rx 570 och det fungerar utan några justeringar. men Sapphire 5700 xt pulse verkar som du säger vara det självklara valet, hoppas bara på att den går ner lite i pris till black Friday eller nåt .

Det roliga är att rx 570 fungerar bättre i macOS än i windows för mig. testade att spela teamfight tactics (league of legends) i 4k, i windows kan jag knappt få ut 60 fps stabilt, men i macOS flyter det på helt utan problem. Har de senaste drivrutinerna installerade i windows, och medveten om att tft kanske inte är det bästa programmet att mäta med men tyckte det ändå var rätt konstigt. funderar på om det kanske blir samma med ett Rx 5700 xt?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

har kommit fram till samma slutsats efter en del efterforskande. msi är helt uteslutet eftersom det verkar vara ett riktigt jobb med att få de att fungera som de ska i macOS. använder just nu ett gigabyte rx 570 och det fungerar utan några justeringar. men Sapphire 5700 xt pulse verkar som du säger vara det självklara valet, hoppas bara på att den går ner lite i pris till black Friday eller nåt .

Det roliga är att rx 570 fungerar bättre i macOS än i windows för mig. testade att spela teamfight tactics (league of legends) i 4k, i windows kan jag knappt få ut 60 fps stabilt, men i macOS flyter det på helt utan problem. Har de senaste drivrutinerna installerade i windows, och medveten om att tft kanske inte är det bästa programmet att mäta med men tyckte det ändå var rätt konstigt. funderar på om det kanske blir samma med ett Rx 5700 xt?

Jag köpte Sapphire 5700 XT Pulse på netonnet igår. 4190 kr. Nitro+ såg jag på Amazon tyskland inte mycket dyrare men kände det blir enklare med garanti och sådant på netonnet. Ska fixa hackintosh så det tar nog någon vecka innan jag kan testa i MacOS.

Permalänk

Idag fick jag äntligen nog på att venta, venta, venta och köpte mig ett 5700 xt.

Några (många) år sedan jag hadde Radeon sist. Är det några drivare man ska undvika nu om dagen, eller är det bara att köra på det senaste?

Några add-ons eller settings som "måste" vara av/på?

Permalänk
Medlem

Kör på de senaste drivarna, de fungerar ypperligt för mig.

Känn och kläm vad du vill ha på/av men jag kör med det mesta AV, freesync på och antilagg på dock.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.