Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

dubbelt up från mitt 1080ti ser fiont ut

men ska vänta till benchmarks från 3090 kommer innan jag bestämmer mig

Permalänk
Medlem

Sjukt med Zotacs 5 års garanti faktiskt. Väger helt klart in. Vet ej hur dem är RMA mässigt. Men 5 års garanti är riktigt bra. Antar man behöver registrera sig för att få dem extra +3 åren på deras sida inom 30 dagar

Permalänk

Ni som bestämt er för att köpa 3080, vilken modell blir det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Det är spelbart med ett 3090 rtx

Ja snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Ni som bestämt er för att köpa 3080, vilken modell blir det?

Founders Edition. De övriga verkar inte ha lika bra kylarlösning, plus att de kostar mer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

RTX3080 är ju runt 25% snabbare än RTX2080ti, och ändå tvivlar då folk på att RTX3070 inte kommer vara lika snabbt som ett rtx2080ti.

25% skillnad mellan ett rtx3070 och 3080 låter ju lite mycket, jag förväntar mig att rtx3070 hamnar närmare 3080 än vad 2080ti gör.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Vad menar du egentligen? Det är ju ett praktexempel på en tråkig tillverkningsprocess när de gör ett stort kliv i tillverknignsprocess utan att få någon direkt bättre prestanda/watt? Att inte öka prestanda/watt över ett generationsbyte, med nyare tillverkningsprocess är något sällsynt dåligt. AMD fick ju en hel del mer av att byta tillverkningsprocess från GloFo till TSMC 7nm. Tror faktiskt att AMD tar hem prestanda/watt denna generationen. Och det är inte enbart för att de förbättrat arkitekturen med RDNA 2, tror TSMC 7nm över Samsung 8nm gör sitt.

Ampere på Samsung 8 nm klockar riktigt bra ur lådan, så inget uppenbart fel på processen där.

Sedan är det ingen direkt vinst i perf/W för det fall SweClockers testade, men 3080 är ändå toppkortet av alla som testades där AMD har två modeller som använder sig av TSMC 7 nm.

Computerbase gjorde ett intressant test, man kollande faktiskt förbrukning hos 2080Ti och så matchade man power-limit på 3080 till den nivån

Nvidia verkar ha gjort det AMD väldigt ofta gör med sina toppkort: man har pushat kortet till sin absolut gräns prestandamässigt (vi ser ju att 3080 knappt går att överklocka), ser ju bra ut i benchmarks men de där sista procenten prestanda kostar brutalt med effekt.

En sak att komma ihåg är att GDDR6X är en rejäl effekt-hog, sett uppskattningar på att VRAM-delen på 3080/3090 börjar närma sig 100 W bara den. Denna del börjar bli ett problem, tyvärr verkar HBM inte riktigt kunna komma ner i vettig prisnivå för att vara realistiskt på konsumentmarknaden. I något läge lär man ändå bli tvingad bort från GDDR p.g.a. effekten.

Sist måste man även kika lite på A100, Nvidias Ampere-kort för datacenter, det är tillverkat på TSMC 7 nm. Det är en helt del skillnaden mellan A100 och GA102, t.ex. HBM vs GDDR6X, 4:1 vs 1:1 FP16:FP32, har ens GP10x HW-stöd för FP64?, A100 har "bara" 19,5 TFLOPS FP32 kapacitet mot 30 TFLOPS FP32 för GP102.

Ändå kan man notera att A100 ligger på 400 W och klockar runt 1,4 GHz mot GA102 1,7 GHz (som i praktiken verkar vara lägstanivån).

GPUer (och till ökande grad desktop CPUer) är väldigt annorlunda ställd mot systemkretsar för mobiler i att de förra drar så kopiöst mycket mer ström. Är därför inte alls självklart att den senaste och tätaste processen är den mest optimala för GPUer, som alltid är det en balansgång.

GPUer kan bättre än CPUer dra nytta av ökad transistordensitet då prestanda skalar nära nog linjärt med CUDA/stream-"kärnor". Samtidigt som det är en klar fördel att då gå till tätare nod är det i frånvaro av Dennard scaling ett ökande problem då GPUer just p.g.a. sin skalning har väldigt lite mörk kisel (funktioner som finns men där man sällan använder alla funktioner samtidigt), det betyder att W/mm² ännu snabbare blir ett problem där.

I.o.f.s. är det nog ingen slump att A100 klockar relativt lågt, vi ser ju från Computerbase mätningen hur mycket perf/W kan åka upp om man skalar tillbaka frekvens lite!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Computerbase lyckades tydligen få igenom Vega VII och Radeon 5700XT i Blender, möjligen lyckades man då man inte körde hela Blenders benchmark-suite utan bara specifik scen. Man testade även lite tyngre artilleri på CPU sidan, TR 3900WX.

Rätt imponerande att se 3080 spöa 3900WX med en faktor 10:1. Det här ger nog en rätt bra vink om varför Intel känner sig så tvingade att ge sig in i GPU-marknaden, majoriteten av programvara som skalar så bra med CPU-kärnor att man effektivt kan utnyttja 64 st är programvara som GPGPU hanterar långt bättre.

Även om Computerbase lyckas köra med AMD korten känns resultatet rätt märkligt, i alla fall GCN-baserade Radeon VII som historiskt presterat väldigt bra i GPGPU. Här verkar man ha gjort en "Kepler" i sina nya drivare... Just GPGPU-delen av Radeon-drivarna verkar vara i ett rejält sorgligt tillstånd just nu, samma gäller tyvärr även på Linux.

Har mer hopp att Intel lyckas utmana Nvidia på just GPGPU än på 3D-grafik, så blir spännande att se hur Xe står sig i den växande floran av GPGPU-accelerade applikationer. Den som är intresserad kan träna skoltyskan och läsa Computerbase-testet, finns även lite tester för GPGPU-acceleread videoredigering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Webhallen visar nu lagerstatus på en del kort. Om nuvarande siffror stämmer så är det extremt begränsat antal samt inga av de fetare korten finns i lager idag.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Tack för ett fantastiskt test och otroligt intressant läsning, kändes verkligen proffsigt och djupare än många av de andra testerna jag sett på youtube och på webben.

Nu blir det att förboka ett Asus 3080 Strix, äntligen värt att uppgradera från mitt 1080ti.

Vilken höst !

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk

Räcker ett 8700k för att köra me detta kortet eller vad tror ni? (Hittar ingen information eller tester)

Permalänk
Medlem

Mja, det presterar ju bra, helt klart. Det kan man liksom inte ta ifrån dem. Men 100% över 2080 tycker jag lyser ordentligt med sin frånvaro. Men det presterar väl ändå som väntat får jag säga, fast bara med nöd och näppe, deras glädjesiffror när de visade upp korten kändes för bra för att vara sanna ändå, vilket de också var.

Men en sak jag måste skriva av mig lite kring....Det är ju bara ett "ett ovanligt stort prestandakliv" eftersom 2000-serien var mest en fet besvikelse inom detta område, plus att det drev upp priserna enormt för vad man fick, enligt mig, med tanke på att RT är i sin linda. De borde erbjudit högre prestanda där man kan välja bort RT-delen och få korten billigare. Då hade jag inte sagt något. Men så gjorde de ju tyvärr inte. Så att de nu får lovord från höger och vänster om prestandaklivet tycker jag är väldigt mysko allvarligt talat. Bra taktik att sandbagga en generation, då blir man älskad generationen efter tydligen. Så näe, detta tycker jag helt enkelt inte är lovord de förtjänar.

Men ska bli kul att se vad 3090 har att erbjuda framöver ändå, och sen AMDs kort och 3070 efter det osv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jorgen69:

Saken är att jag vill använda kortet i minst 3 år och inte byta när 3080Ti kommer.det var det som hände mig när jag köpte mitt 1080 och en liten tid efter så släpptes 1080Ti med 30% mer prestanda.

Förstår dig, minns själv hur det blev när 1080Ti släpptes. Tog över 1080 prisnivå och knuffade ner 1070 och 1080. Jag uppgraderade själv från 1070 till 1080Ti då.

Är nog klokt att vänta om man vill och kan, men nog är det lockande med ett nytt kort. Drygt tre år sedan senast för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Räcker ett 8700k för att köra me detta kortet eller vad tror ni? (Hittar ingen information eller tester)

Beror på vilken mjukvara du skall använda, vilken skärmupplösning du har, vilka grafikinställningar du använder, och vad du vill uppnå.
Rent generellt är svaret dock - ja, den räcker.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt beställa från Netonnet men dom ändrade inatt till kryss på lagerstatus på alla 3080-kort med texten ”leverenstid ej bekräftad”

Fyfan frågan är hur länge man får vänta...

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Var inte hoppet mellan 980Ti och 1080Ti större sett i procent?

Alla med AIO sitter lugnt i båten Vi andra gör det inte.

GPU frekvensen kan ju gå ner om temperaturen ökar pga varmare luft men CPUn jobbar inte mer än med ett 2080Ti eller 2080 osv.

Vill du förklara för den oinvigde varför inte temperaturen på CPU skulle ändras med en AIO ?

Värmen går som bekant uppåt och till 99.99% gissningsvis så sitter AIO högst upp i lådan. Om innetemperaturen ökar med 20 grader ovanför grafikkortet så lär nog AIO-radiatorn öka med nästan lika mycket, bara det tar lite längre tid. Även RAM och VRM kommer bli betydligt varmare med en AIO. För mig låter det självklart.

Det är inte pumphuset till en AIO som kyler luften för processorn utan det är luften som passerar radiatorn som är tänkt att kyla ned processorn och det blir svårt med en Majbrasa under.

Jag förstår du är i extas gällande prestandan (jag är smått impad jag med med tanke på priset, men det är ju tack vare de sjukt höga priserna på förra generationen som gör att man tycker det är "billigt" nu) så en förklaring till "Alla med AIO sitter lugnt i båten Vi andra gör det inte." vore önskvärd.

Måste vara oerhört frustrerande detta med ett riktigt snabbt grafikkort som detta för de som absolut måste ha en supertyst låda för det kan de glömma. Ja det ska va om lådan är ett annat rum eller liknande

Ett alternativ för de som skall köpa detta grafikkort men vill ha hyfsad kontroll på VRM och RAM-temperaturerna är att som jag gjort montera en fläkt uppe vid 5.25" som blåser snett bakåt nedåt som kyler RAM och VRM (med rätt rpm så denna fläkten inte blåser bort luft från radiatorn så det blir halvvakuum).

Permalänk
Medlem

När kommer 3090 benchmarks?

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

RIP in Peace AMD säger jag bara.

Rest In Peace In Peace? Har jag aldrig hört förut. Betyder det att man är stendöd X2 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Rest In Peace In Peace? Har jag aldrig hört förut. Betyder det att man är stendöd X2 då?

Det måste det ju betyda att man vilar jävligt fridfullt om inte annat

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Nääää, bara att man sliter itu saker i lugn och ro ._.

EDIT: Nästan sugen på att lägga en beställning hos webbis men är likt andra fundersam när det står lagerstatus 5st... hur kan de inte vara slut?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

JayzTwoCents tror t.o.m att temperaturen på RAM kan bli bättre. För jag antar att du menar att den skulle bli sämre. Luften från kylaren är inte så varm som folk verkar tro, den är bara ljummen. Så temperaturen på RAM kommer nog vara likvärdig eller bättre, detsamma gäller CPU:n.

Kör man OC på RAM och ligger precis på rätt sida om kraschtemperaturen så kommer detta grafikkort så klart påverka stabiliteten på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Rest In Peace In Peace? Har jag aldrig hört förut. Betyder det att man är stendöd X2 då?

Japp. Så bra är 3080

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Ingenting att skryta om? Nvidia är helt ohotade på GPU-marknaden. Vem bryr sig om strömförbrukningen när man köper nya grafikkort, det är ingen ECO-torktumlare.

Greta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Men en sak jag måste skriva av mig lite kring....Det är ju bara ett "ett ovanligt stort prestandakliv" eftersom 2000-serien var mest en fet besvikelse inom detta område, plus att det drev upp priserna enormt för vad man fick, enligt mig...

Tänkte skriva detta själv men du var både snabbare och skrev det bättre.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning, ser fram mot 3090 recension och blir sugen på att uppgradera

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyklonen:

Hmm, det där ser skumt ut. Jag har en referensversion av 2080 Ti (även om det är Palit, inte Nvidias egna, men i princip rebrandad). Under Superposition ligger den på ca 1900 under större delen av testet, efter de första sekunderna med 2000-nåt. Under full belastning är det aldrig så lågt som runt 1750. Det måste vara nåt fel på testkortet...

Kan det vara att testkortet är ett tidigt exemplar och ditt ett senare?
Inte ovanligt att det smygs in små förbättringer med tiden, som ger bättre prestanda, lägre förbrukning eller både och.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@JonkenPonken: Nääää, bara att man sliter itu saker i lugn och ro ._.

EDIT: Nästan sugen på att lägga en beställning hos webbis men är likt andra fundersam när det står lagerstatus 5st... hur kan de inte vara slut?

Ptja, svårimponerad publik kanske?

Eller så är det för att korten inte börjar säljas förrns kl 15:00 globalt helt enkelt

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Viking
Skrivet av JonkenPonken:

Kör man OC på RAM och ligger precis på rätt sida om kraschtemperaturen så kommer detta grafikkort så klart påverka stabiliteten på datorn.

Eller hjälpa med stabiliteten. För om man har dåligt luftflöde i datorn, t.ex p.g.a en radiator eller för få fläktar, så kan grafikkortet hjälpa med att kyla minnena.
För att om minnena ligger på 70 grader och så skickar grafikkortet ut luft som är 35 grader så kyler det minnena.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Beror på vilken mjukvara du skall använda, vilken skärmupplösning du har, vilka grafikinställningar du använder, och vad du vill uppnå.
Rent generellt är svaret dock - ja, den räcker.

Vad tror forumet om en 7700k@5ghz för 1440p, finns det någon poäng med 3080 eller kommer CPUn ständigt vara flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@JonkenPonken: Nääää, bara att man sliter itu saker i lugn och ro ._.

EDIT: Nästan sugen på att lägga en beställning hos webbis men är likt andra fundersam när det står lagerstatus 5st... hur kan de inte vara slut?

Du har redan fått svar, men från Webhallens sida.
"NÄR KAN JAG FÖRBOKA RTX 3080?
Bokning startar från 17/9 2020 klockan 15:00 – samma tid som release. "