Häng med FZ när Sony pratar Playstation

Permalänk
Medlem

Jaja. Nära skjuter ingen hare

Demon Souls kommer inte till PC...

https://kotaku.com/demons-souls-remake-also-coming-to-pc-time...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Märkligaste inlägget jag läst på länge. Har du nånsin ägt/använt en spelkonsol själv? Ganska säker på att >99,9% av de potentiella köparna på ett teknikforum förstår vad det innebär att skaffa en konsol...

Jadå, första var Atari 2600 farsan köpte till julafton cirka 1979-80. Sedan hela vägen till 360. (Orkar inte rada upp alla nu, men cirka ett dussin olika).

Vad jag menade är att hårdvaran "subventioneras" av tillverkaren. Och då är hårdvaran låst.
Så jubla inte så mycket över det skenbart låga priset på PS5. Pengarna betalas via (för) dyra spel.
Det var så jag menade med mitt inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Digital edition kostar $399

Med moms så kan man räkna 1 USD = kring 10 kr. Alltså 399 x 10 x kemikalieskatt vilket beror på vikt. Med andra ord... priset blir kring 4000 kr. Kemikalieskatten kring 250-300 kr så 4250 - 4300 + eventuellt påslag.

399 USD = 3511 kr
3511*1,25=4388 och sen kemikalieskatt så räkna på kanske 4799:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Xbox för 299 USD blev 3600 kr i Sverige. Nu kanske Microsoft och Sony räknar på olika sätt men annars blir det 4800 kr för en PS5 Digital.

Inte händelsevis. om 299 USD blir 3600 så borde 399 USD bli 4600.. inte 4800. Om det nu inte sitter en dunkel ledning i bakgrunden som tar 200 extra bara för att det är Sony dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte händelsevis. om 299 USD blir 3600 så borde 399 USD bli 4600.. inte 4800. Om det nu inte sitter en dunkel ledning i bakgrunden som tar 200 extra bara för att det är Sony dvs.

3600/300 = 12
400 x 12 = 4800

Räknar du på ett annat sätt? Nu kan ju det skilja sig beroende på vikten och kemikalieskatten t.ex.

499 för Xbox blev 5700 kr förresten. Då blir det en dollar för 12 respektive 11,5 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

3600/300 = 12
400 x 12 = 4800

Räknar du på ett annat sätt? Nu kan ju det skilja sig beroende på vikten och kemikalieskatten t.ex.

499 för Xbox blev 5700 kr förresten. Då blir det en dollar för 12 respektive 11,5 kr.

Dollarn = 8,80 SKR just nu.

Bara att räkna.

299 x 8,80 x 1,25 = 3289
399 x 8,80 x 1,25 = 4389

Detta är inkluderat moms men exkluderat kemiekalieskatt.

Dollarpriset är alltid exklusive moms. Detta pga. att mervärdesskatt (moms) oftast varierar från stat till stat och därför blir det enklare att hänvisa till pris exklusive moms. Sedan blir inte 499 dollar + moms inte 5700 utan det blir 5489 exklusive kemikalieskatten. Så den uträkningen är kanske inte den mest tillförlitliga från Sweclockers sida. Om de nu inte vet vikten på konsolen och räknat med kemikalieskatten dvs.

Skrivet av anon42512:

399 USD = 3511 kr
3511*1,25=4388 och sen kemikalieskatt så räkna på kanske 4799:-

Skyller på att man är trött. Du har helt rätt i din uträkning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Demon’s Souls (Bluepoint Games / Japan Studio) – US$69.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
€80?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Bara att räkna.

299 x 8,80 x 1,25 = 3289
399 x 8,80 x 1,25 = 4389

Detta är inkluderat moms men exkluderat kemiekalieskatt.

Dollarpriset är alltid exklusive moms. Detta pga. att mervärdesskatt (moms) oftast varierar från stat till stat och därför blir det enklare att hänvisa till pris exklusive moms. Sedan blir inte 499 dollar + moms inte 5700 utan det blir 5489 exklusive kemikalieskatten. Så den uträkningen är kanske inte den mest tillförlitliga från Sweclockers sida. Om de nu inte vet vikten på konsolen och räknat med kemikalieskatten dvs.

Skyller på att man är trött. Du har helt rätt i din uträkning.

Vi får väl vänta och se. Sony kanske tar en liten extra Sverige-skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vi får väl vänta och se. Sony kanske tar en liten extra Sverige-skatt extra.

Tror jag inte. Däremot kan återförsäljarna vilja vidga sina marginaler och tar lite extra.. vem vet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

80 Euro för deras stora titlar.

Our own Worldwide Studios titles will be priced from US$49.99 to US$69.99 (RRP) on PS5.
Demon’s Souls (Bluepoint Games / Japan Studio) – US$69.99/¥7,900/€79.99 (RRP)

Vilket blir 60€ till €80 euro i vårat fall...

Asså det här är helt sjukt. Blir det 850kr i sverige då eller?! Jag tycker redan priserna på 699 digitalt är rätt vidriga.. Hoppas verkligen detta bara gäller PSN

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Asså det här är helt sjukt. Blir det 850kr i sverige då eller?! Jag tycker redan priserna på 699 digitalt är rätt vidriga.. Hoppas verkligen detta bara gäller PSN

Det gäller fysiska spel också. Sinnessjukt. Plus PS Plus för att kunna spela online. Jag håller mig till PC denna generationen.

Permalänk
Medlem

Köper PS5 med skivläsare. Begangnade spel kostar under hälften efter bara några månader.

Blev överaskad av priset faktiskt, känns som Sony kommer gå back på hårdvaran. 399 dollar räcker inte till många komponenter när man bygger en dator.

PlayStation Plus Collection innehöll spel jag tänkt betala för, så kommer ha att göra från dag ett. Generös start, utöver löjligt lågt pris på själva PS5.

Har inte bestämt mig för någon lanseringstitel än. Trodde heller inte att God of War 2 skulle komma så tidigt inpå, redan 2021?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

De med hyfsad ekonomi köper vanliga Series X/PS5, och de med sämre ekonomi men som redan idag sitter med en One eller PS4 lär ju köpa konsol efter sitt tidigare innehav. Så frågan är hur mycket det påverkar att Series S är så mycket långsammare? 1080p och 60 fps lär ju vara mer än tillräckligt för de flesta av dessa köpare.

Om Series S presterar som lovat har den potential. 500 GB disk är ett problem då uppgradering / expandering nästan kostar lika mycket som konsolen. Men det kan man ju jobba runt.

Ett problem jag ser är att spel kommer utvecklas med lowest common denominator i åtanke vilket blir Series S och PC.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Fredag: nej jag trodde att God of War 2 (GoW 2021?) var tidigt i utvecklingen, skrev det i nyheten från början innan jag insåg att de faktiskt sagt nästa år. Då har de bannemig jobbat hårt sen förra spelet släpptes.

För mig är Ratchet & Clank: Rift Apart självskrivet, oklart om det släpps vid lansering men det kommer köpas så fort det är släppt. Sedan har jag ett gäng PS4-spel jag gärna testar på att spela med lite bättre flyt också

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Fredag: nej jag trodde att God of War 2 (GoW 2021?) var tidigt i utvecklingen, skrev det i nyheten från början innan jag insåg att de faktiskt sagt nästa år. Då har de bannemig jobbat hårt sen förra spelet släpptes.

För mig är Ratchet & Clank: Rift Apart självskrivet, oklart om det släpps vid lansering men det kommer köpas så fort det är släppt. Sedan har jag ett gäng PS4-spel jag gärna testar på att spela med lite bättre flyt också

Har inte hunnit spela GoW än, som tur är köpte jag det inte senaste rean, nu när jag får det "gratis" plus Days Gone. Men ja, flitiga rackare, kanske de utökat studion efter framgångarna.

Rift apart ser löjligt roligt ut, med riktigt vacker grafik, så ser fram emot det. Osäker om det blir lanseringstitel bara, det ligger iaf överst på min lista just nu.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Innan ni jublar för mycket..

Observera att det rör sig om "låst" hårdvara, dvs. något man inte kan använda "som man vill".
Att SONY väljer att sälja PS5 "billigt" beror på att de tänker "gungor och karuseller":

En liknelse jag har i skallen just nu är Viasats "HDTV-boxar med inspelningsfunktion". Var populärare förr, för kanske 10 år sedan. Boxen "såldes billigt" för några tusen, av Viasat, men fungerar enbart så länge man har (dyrt) abonnemang. Utan abonnemang är den bara en "tegelsten"/paperweight. Så jubla inte för mycket över PS5. Väldigt låst hårdvara som jag misstänker blir en "paperweight" i framtiden..

Va?

En konsol har den hårdvara den har, sedan utvecklas spel för just detta. Det är inte precis något nytt eller unikt. En PS4 är än idag oerhört kraftfull för sin tid, och spelen ser lika bra ut som man kan förvänta sig. Varför skulle det vara annorlunda nu?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Såg riktigt tråkigt ut. Inget bilspel alls?! Blir helt klart en Xbox nästa generation.

Permalänk
Medlem

Och själv frågar jag mig... varför 2 skilda lanseringar?

Är vi Européer så lågt prioriterade enligt Sony?

Trodde man hade slutat och lansera konsoler i olika datum.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"På onsdagen höll Sony en presskonferens där priset för ett nytt Playstation 5 slutligen blev offentligt. En konsol med hårdisk kommer att kosta 499 dollar – motsvarande nästan 4 400 kronor. Versionen utan hårddisk blir 100 dollar billigare." länk

Själva njurpajen i modemkakan alltså.

Skämt åt sidan. Undrar om det ens är en möjlighet. Jag har antagit kallt att det är chip direkt på modermodemet. Men kanske är det ändå monterat som en disk, bara inte standardiserad. Borde vara bättre för självservice.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och själv frågar jag mig... varför 2 skilda lanseringar?

Är vi Européer så lågt prioriterade enligt Sony?

Trodde man hade slutat och lansera konsoler i olika datum.

Det har antagligen att göra med hur mycket tid de behöver att få in de i lager överallt, åtminstone om jag skulle gissa. Alternativet hade varit att försena launch för de andra snarare än att vi skulle få det tidigare om så är fallet.

fix
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och själv frågar jag mig... varför 2 skilda lanseringar?

Är vi Européer så lågt prioriterade enligt Sony?

Trodde man hade slutat och lansera konsoler i olika datum.

Det är en vecka. Knappt. Troligen pga kombinationen logistik och amerikansk box-stress.

Man ja, känns ju ändå lite slappt PR-tänk att nedprioritera den klart lojalare marknaden under flera decennier.

Och PS4 släpptes ju faktiskt i Japan efter resten av världen, vilket allt var betydligt märkligare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av balloo84:

Såg riktigt tråkigt ut. Inget bilspel alls?! Blir helt klart en Xbox nästa generation.

Sony har visat nya Gran Turismo 7 vid tidigare evenemang.

Utöver det finns det multiplattforms-spel som kommer släppas till Playstation 5 bland annat Dirt 5 och WRC 9. Dirt 5 utvecklas av Codemasters som har utvecklare från Evolution Studios som utvecklade det Playstation 4 exklusiva Driveclub. Spel i F1, Project Cars och Need For Speed-serien brukar komma ut på flera plattformar.

Playstation 5 saknar dock ett exklusivt öppen värld-bilspel som motsvarar Forza Horizon-serien.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

"På onsdagen höll Sony en presskonferens där priset för ett nytt Playstation 5 slutligen blev offentligt. En konsol med hårdisk kommer att kosta 499 dollar – motsvarande nästan 4 400 kronor. Versionen utan hårddisk blir 100 dollar billigare." länk

Själva njurpajen i modemkakan alltså.

Skämt åt sidan. Undrar om det ens är en möjlighet. Jag har antagit kallt att det är chip direkt på modermodemet. Men kanske är det ändå monterat som en disk, bara inte standardiserad. Borde vara bättre för självservice.

Haha, Expressen alltså. Utan hårddisk? De hade en artikel om de nya Xboxarna och skrev helt fel pris. Jag använde deras rätta felaktigheter-formulär och skickade en länk till Microsoft officiella sidor om priset och de har fortfarande inte rättat till det! De skriver fel pris på Xboxarna i denna artikel med. Vad är det för mening med att vara en nyhetssida om man inte ens kan ta till sig feedback?

Permalänk
Medlem

och som vanligt ska det låga priset tas igen med dyra spel.
Sony säger alltså att deras spel kommer att kosta ifrån 69.99 usd, och kan man bara köpa digital så är man låst till sonys butik vilket ofta är dyrare än att köpa ifrån Elgiganten tex.

Och om spelen kommerligga på 150-200gb st så blir ju dessutom ssd full rätt fort, lite synd då att inte ha fysiska skivor. Nu spelar det väl ingen roll egentligen då spelen ändå måste installeras på ssdn oavsett om de är på skiva eller ej, annars fungerar ju inte spelen som måste streama in data ifrån ssdn snabbt.

angående 2 lanseringar.. kan det vara supply av konsoler som inte riktigt fungerar? hm...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Köper PS5 med skivläsare. Begangnade spel kostar under hälften efter bara några månader.

Blev överaskad av priset faktiskt, känns som Sony kommer gå back på hårdvaran. 399 dollar räcker inte till många komponenter när man bygger en dator.

PlayStation Plus Collection innehöll spel jag tänkt betala för, så kommer ha att göra från dag ett. Generös start, utöver löjligt lågt pris på själva PS5.

Har inte bestämt mig för någon lanseringstitel än. Trodde heller inte att God of War 2 skulle komma så tidigt inpå, redan 2021?

Problemet är ju att hälften av värdet är 425kr, då kan man lika gärna köpa digital och handla spel från USAs PSN där $70 blir runt 620kr på releasedagen istället.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på 449 dollar för versionen med skivläsare. Väldigt stor skillnad i pris. Den utan optisk tänker jag aldrig köpa för mpngs av mina PS4 spel är på skiva för jag gillar att samla fysiska spel och då PS5 är bakåtkompatibel vill man ju kunna spela sina fysiska spel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balloo84:

Såg riktigt tråkigt ut. Inget bilspel alls?! Blir helt klart en Xbox nästa generation.

Vad har xbox visat som gör deras launch roligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Jaja. Nära skjuter ingen hare

Demon Souls kommer inte till PC...

https://kotaku.com/demons-souls-remake-also-coming-to-pc-time...

Som väntat då.

Men man ska förstås inte utesluta en PC verre senare.

Men Horizon till PS4?? Hoppas det oxå är "human error". Belive in generations för i helvete Sony.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aja82:

Så. Sony börjar köra cross gen (Horizon Zero West släpps till PS4 också verkar det som) och har börjat släppa spel till PC. Xbox kör tight samarbete med PC. Känns som PC spelare är de stora vinnarna här?

Ja, verkligen. Sannolikheten att jag köper en PS4 och Deathloop och Denons Souls remaster hittar ut till PC. Övriga titlar är jag inte intresserad av eller kommer ändå till PC. PC vinnande generationen så här långt.

Permalänk
Medlem

Borde lagt sig billigare jämfört med Xbox series X med tanke på den sämre hårdvaran.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023