Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

@JonasT: HT kan väl aldrig vara en fördel på en 10-kärnig CPU i spel?

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Snart är även 4k spelbart

Det är spelbart med ett 3090 rtx

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@Goedendag: https://youtu.be/XJXFe5zW_G0

Enda jag kunnat hitta hittills.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skumt, AMD presterar bra för Guru3D.
https://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_rtx_3080_founde...

Antar att det skiljer sig åt på testslingorna.

2080 super får mer fps än 2080ti i 1080p?
Betyder det att jag ska hoppas på att 3070 inte är kraftfullare än 2080ti, utan hellre bara ännu snabbare boost clock/memory clock än 2080S, då jag spelar uteslutande i 1080p?
För så är ju inte fallet om jag fattat rätt.
(Som jag förstått det så är 2080S den "snabbaste" GPUn som funnits, därav mitt oerhört osäkra argument)

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Vilken tid är det som gäller? Samma för founders som Asus, Msi, osv.? Tack! 😘

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk

Är det bara jag som fortfarande tycker Pascal är ett mer imponerande hopp från Maxwell än Turing till Ampere med tanke på att de också samtidigt behöll TDP med samma hopp i prestanda?

Det dröjer nog inte länge till 4K i 60fps åter blir svårt att driva för även RTX 3080 när nu mer snyggare spel ligger i horisonten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Fast nu sa jag ju Alla andra x80 med undantag av GTX 780 (och tidigare).

Du får ursäkta mig, men jag läste det lite fel iom att 680 uppenbarligen också är en x04 krets så får fortfarande inte ihop det.

Citat:

GA 100 är ju inte en konsumentkrets så irrelevant.

Tja, du sa ju att 102 var störst och det var du som ville jämföra kretsar utan att kolla på pris eller segment tydligen....

Citat:

Det enda man kan jämföra generationer sinsemellan är ju just kretsar.

Diagrammet visar ju bara prestandaskillnader mellan kort från 200-serien framåt, varken mer eller mindre. Jag förstår fortfarande inte relevensen av kretsnummer.

Och om det är enda sättet att jämföra, är det bara största kretsen man kan jämföra? Eller räknar man då uppefrån från störta kretsen och ned? ? Hur funkar det med nedskurna kretsar? Titan kort? Känns ju helt orimligt att använda det kriteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Igen, nvidia gav redan från början ut data på hur snabbt 3080 är. Om folk istället satt och gissade hejvilt, oavsett åt vilket håll, är bara ett fall av "skyll dig själv".

Vad jag fattar det om snackades det om 80% bättre prestanda, något som kan vara sant beroende på vilken review man läser.

Skrivet av Storage Jar:

Jag kallar det att att fullkomligen krossa 2080ti.
Tänk om AMD släpper ett kort som ger 30-40% bättre prestanda för nästan halva priset jämfört med 3080. Kan inte kallas något annat än kross.

Fast det är runt 30% i 4K och 20-25% i 1440p om man kollar på ett gäng reviews och inte bara SweC. Något som flera reviews just säger är att kolla på ett gäng olika för att få en mer komplett bild.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

2080 super får mer fps än 2080ti i 1080p?
Betyder det att jag ska hoppas på att 3070 inte är kraftfullare än 2080ti, utan hellre bara ännu snabbare boost clock/memory clock än 2080S, då jag spelar uteslutande i 1080p?
För så är ju inte fallet om jag fattat rätt.
(Som jag förstått det så är 2080S den "snabbaste" GPUn som funnits, därav mitt oerhört osäkra argument)

2080 Ti är snabbare än 2080S, någonting är udda med just det testet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Tycker kortet är i strömtörstigaste laget. Väntar med att uppgradera tills nvidia gör en "Maxwell".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonhed:

2080 super får mer fps än 2080ti i 1080p?
Betyder det att jag ska hoppas på att 3070 inte är kraftfullare än 2080ti, utan hellre bara ännu snabbare boost clock/memory clock än 2080S, då jag spelar uteslutande i 1080p?
För så är ju inte fallet om jag fattat rätt.
(Som jag förstått det så är 2080S den "snabbaste" GPUn som funnits, därav mitt oerhört osäkra argument)

Tror att CPUn flaskar i 1080p, varför 3080 får så högt är dock konstigt.
Man får kika på högre upplösningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ArcticFire:

2080 Ti är snabbare än 2080S, någonting är udda med just det testet.

Japp det är faktiskt Guru3D som har skumma resultat där..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du får ursäkta mig, men jag läste det lite fel iom att 680 uppenbarligen också är en x04 krets så får fortfarande inte ihop det.

Tja, du sa ju att 102 var störst och det var du som ville jämföra kretsar utan att kolla på pris eller segment tydligen....

Diagrammet visar ju bara prestandaskillnader mellan kort från 200-serien framåt, varken mer eller mindre. Jag förstår fortfarande inte relevensen av kretsnummer.

Och om det är enda sättet att jämföra, är det bara största kretsen man kan jämföra? Eller räknar man då uppefrån från störta kretsen och ned? ? Hur funkar det med nedskurna kretsar? Titan kort? Känns ju helt orimligt att använda det kriteriet.

GA100 är ändå inte bättre. Såvida du menar att A100 (har den ens videoutgång?) skulle skulle vara bättre än 3090...'
Största kretsen uncut. Vare sig 102 eller 104. Vad är det som är orimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

GA100 är ändå inte bättre. Såvida du menar att A100 (har den ens videoutgång?) skulle skulle vara bättre än 3090...'
Största kretsen uncut. Vare sig 102 eller 104. Vad är det som är orimligt?

3090 har inte en ”uncut” krets. Och det är den inte ensam om att sakna...

Men då är ju knappast problemet med det diagrammet att vissa 80-kort inte har största kretsarna. Utan inga 80-kort efter 580 borde ju vara med i huvudtaget om det är så vi ska jämföra. Ska väl bara vara titan kort då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

3090 är inte en ”uncut” krets.

Men då är ju knappast problemet med det diagrammet att vissa 80-kort inte har största kretsarna. Utan inga 80-kort efter 580 borde ju vara med i huvudtaget om det är så vi ska jämföra. Ska väl bara vara titan kort då eller?

3090 är det största kortet tills ett eventuellt Titan, vilket kanske har +5% bättre prestanda (eller tom lägre, effektförbrukningen sätter gränsen). Ändrar ingenting alls...
Det spelar ingen roll vad du jämför med, det är det som är poängen...du kan ju ta och jämföra Titan korten eller vadsomhelst. Har du någon faktiskt motbevis eller är bara ute efter tjafs om hur Nvidia väljer att marknadsföra sina kort?

Permalänk
Medlem

"Asus's Flagship ROG STRIX GeForce RTX 3080 Won't Be Available On Launch Day"

https://www.tomshardware.com/news/asus-rog-strix-geforce-rtx-...

Låter väl inte helt orimligt tyvärr.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som fortfarande tycker Pascal är ett mer imponerande hopp från Maxwell än Turing till Ampere med tanke på att de också samtidigt behöll TDP med samma hopp i prestanda?

Det dröjer nog inte länge till 4K i 60fps åter blir svårt att driva för även RTX 3080 när nu mer snyggare spel ligger i horisonten.

Tyvärr snackas Pascal ofta ner här på Sweclockers, var ett stort lyft från tidigare generationer. Nu är den gammal förstås men håller fortfarande väldigt bra. Inte helt utan anledning att många av oss fortfarande sitter på 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Har du någon faktiskt motbevis eller är bara ute efter tjafs om hur Nvidia väljer att marknadsföra sina kort?

Ursäkta? Motbevis för vad? I frågan om det skulle vara det skulle vara "största hoppet någonsin"? Ingen aning om det stämmer eller inte, troligtvis inte om man går bak. Och det är inte heller det jag argumenterar mot.

Det enda jag säger är att det är mer relevant att kolla på prestandaökning i ett specifikt segment när man kollar på generationsskillnader (och jag är rätt säker på att det är det nvidia syftar på eftersom dom ställer 3080 mot 2080), och jag skulle även tippa på att det är det som är mest intressant för de flesta konsumenterna. Hade 3080 haft vart prissatt som ett topkretskort, ja då hade jag helt vart på din sida, men nu har man valt att skala ner kretsen istället för att ta en mindre. Är priset detsamma ser jag inte anledningen varför man inte kan jämföra det med 2080. 3090 får sedan avgöra hur generationsklivet ser ut för topkorten.

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: vem ska man peka finger åt? PR skriver/säger "upp till" vilket i klartext betyder inte mer än. 0.1% bättre ryms inom ramen "upp till 500% bättre".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tror ni att 10Gb kommer räcka till 1440p några år framåt?
Funderar på 3080 snarast möjligt.

3090 anser jag för dyrt för kanske 10-30% bättre prestanda och tanke på att jag spelar i 1440p och använder inte kortet till nåt annat.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ursäkta? Motbevis för vad? I frågan om det skulle vara det skulle vara "största hoppet någonsin"? Ingen aning om det stämmer eller inte, troligtvis inte om man går bak. Och det är inte heller det jag argumenterar mot.

Det enda jag säger är att det är mer relevant att kolla på prestandaökning i ett specifikt segment när man kollar på generationsskillnader (och jag är rätt säker på att det är det nvidia syftar på eftersom dom ställer 3080 mot 2080), och jag skulle även tippa på att det är det som är mest intressant för de flesta konsumenterna.

Finns redan flertalet exempel i tråden på att det är inte sant. Så att du "inte har någon aning" kanske beror på att du inte läser andras inlägg om det inte stämmer med vad du har sagt.

Det är inte det största hoppet någonsin inte heller om man jämför kort 'i ett specifikt segment'. 8800GTX var kanske den största någonsin vad gäller moderna kort. Finns säkert ännu större om man går tillbaka i tiden.

Så återigen vad dillar du om?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jorgen69:

Tror ni att 10Gb kommer räcka i 1440p några år framåt?
Funderar på 3080 snarast möjligt.

Digital Foundry slog i taket med DOOM Eternal tydligen, så frågan om. För mig är det för lite minne, vill ha mer då nästa kort troligen lär användas i ett par år också.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas att frun blir lika imponerat Tack Bra jobbat !!!

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Ja, jag blir så sjukt förvånad att 5700xt kommer typ 3a i varje test, stämmer verkligen det? isåfall förstår jag inte varför någon skulle idas köpa nvidia för dom pengarna

en bokstav för lite
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@jorgen69: Ja. Men ta inte mitt svar som facit. Mitt nuvarande har 8Gb och har aldrig hittills haft några problem med minnesmängd.

Det kommer med säkerhet att komma titlar som kanske kräver mer än 10Gb i framtiden men jag tror de kommer vara få till antalet och kanske dröjer det flera år innan vi når dit. Det varierar också en hel del beroende på vilken upplösning du kör etc.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att CPUn flaskar i 1080p, varför 3080 får så högt är dock konstigt.
Man får kika på högre upplösningar.

Okej. Så min gamla CPU lär ju flaska sjukt mycket med bara ett 3070. Har tänkt köpa ny cpu, mobo och ram när jag sålt mina andra delar är min tanke, för med det jag har nu känns det lite som att det kommer att bli som i detta testet.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Digital Foundry slog i taket med DOOM Eternal tydligen, så frågan om. För mig är det för lite minne, vill ha mer då nästa kort troligen lär användas i ett par år också.

Saken är att jag vill använda kortet i minst 3 år och inte byta när 3080Ti kommer.det var det som hände mig när jag köpte mitt 1080 och en liten tid efter så släpptes 1080Ti med 30% mer prestanda.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

@Jefe: Tusen tack för insighten!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Finns redan flertalet exempel i tråden på att det är inte sant. Så att du "inte har någon aning" kanske beror på att du inte läser andras inlägg om det inte stämmer med vad du har sagt.

Spännande, jag är rätt säker på att jag inte sagt något överhuvudtaget när det kommer till den biten.

Citat:

Det är inte det största hoppet någonsin inte heller om man jämför kort 'i ett specifikt segment'. 8800GTX var kanske den största någonsin vad gäller moderna kort. Finns säkert ännu större om man går tillbaka i tiden.

Så återigen vad dillar du om?!

Om det fortfarande inte kommit fram så lär det inte göra det heller. Så vi kan nog ta och lämna det där.